Jump to content

Skuggfaks skal hjem


Vestafor

Recommended Posts

Vi skal nok seile den ja - men med vinn rett mot så går det nok raskest for motor. Håper på å få prøvd seilene i morgen.

 

Ellers så går et såpass fort at vi prøver nok på Lyngør i stedet. Satser å nå dit kl 2130 omtrent. Vi peker på sørenden av Jomfruland å går rett over. Været er fint og Raymond har tatt over styringen. Han er overaskende gjerrig på amperene.

 

Hvor kan det bunkres i Lyngør da? Sliter litt med google maps her ute (joda har orntli kart også).

Link to post
Share on other sites

Tror det er dårlig med Diesel muligheter langs kysten mellom Risør og Arendal.

 

Distanse Risør - Kr.sand er vel rundt 60nm. Ser dere ligger på rundt 6kn.

 

Diesel og overnatting i Risør og en 10 timers tur i morgen

 

Ser at yr melder noe nord østlig vind i morgen, da kan dere til og med seile :thumbsup:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Takker, har 25 liter på kanne, men ikke særlig lysten på å fylle i metersbølgene her. Vi har vel nok til Lyngør, så det ordner seg. Mine beregninger sier vi bør ha 10 liter igjen når vi når Kristiansand, og om vi går bare for motor. I morgen ser det ut til å bli seilevær ! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her går det så det koster - vi peker på innseilingen til Arendal og satser på å fortøye et sted der inne kl 24-ish. Hvor bør en så fortøye en slik båt der inne?

 

Takk for alle gode råd om Risør, Lyngør og Jomfruland...

 

Er også overasket over hvor god 3G (ingen LTE dessverre) dekningen er her ute. Hvem trenger ICE her. Blir nok værre på vestlandet...

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for turønsker, vi har tanket opp på god spaghetti, og klar for Arendal. Spekepølsa skal vi spare til vi får mer mannskap i Kristiansand.

 

Bare finne ut hvor det er best å legge seg hen i å Arendal nå. Men det er ikke noe problem så lenge motoren går og lader + full 3G dekning på tlf...



bilde
Link to post
Share on other sites

Tror det er dårlig med Diesel muligheter langs kysten mellom Risør og Arendal.

 

Her må jeg få korrigere.

- Først kommer Lyngørfjorden Marina.

- Deretter helt nytt - topp moderne - kortbetjent anlegg på Hagefjordbrygga på Borøy i Tvedestrand kommune, (På innsiden av Sandøya)

- Sagesund i Tvedestrandsfjorden er en lengre avstikker fra "leia", men der er jeg ikke oppdatert i forhold til kortautomat.

- I Kilsund er det kortbetjent pumpe. Pumpene står på brygga, men etter stengetid kan man bruke kortautomaten på "bilsiden". Ikke langt fra "leia" og inn, men man må ut igjen samme veien.(Med seilbåt...)

- Neste er Esso Eydehavn, men det er en lengre avstikker fra Tromøysund.

- Rett før Arendal er Esso Havstad.

 

Ser at dere i skrivende stund har kommet til Arendal, men syntes ikke påstanden kunne stå uimotsagt. Dumt hvis det etablerer seg en oppfatning om at man må ha tankskip for å trafikkere strekningen Risør Arendal.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Møkkalasset: Hadde han tatt Kilsundleia hadde han ikke kommet under brua om jeg ikke husker helt feil da.

Du husker ikke feil, men det var jo også det jeg skrev da: ...."ikke langt fra "leia", men må ut igjen samme vei. (Med seilbåt....) "

Link to post
Share on other sites

Var desverre alt for sen i avtrekkeren til å få opp fotoapparatet og knipse littmild i jeepen. Men jeg fanget pølsa i lufta.

 

Var litt for sen selv, tenkte jeg skulle ta noen fine bilder av dere underveis, men det ble nok med å holde kontroll på båten når jeg kom helt opptil dere.. Tok et bilde fra litt avstand da:

bilde

Her er Skuggfaks i fint driv utenfor Jomfruland.

 

Artig å svinge utom å si hei, var allerede på jomfruland så da måtte jeg jo dra ut å hilse på! Pølse kan alle trenge, det er en real moral-booster i cockpit til tider :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke helt hvem min far snakket med der oppe - hørte ikke ut som telefonstemmen hans. Hyggelig og overraskende møte.

 

Vi har vel tanket godt opp, men noe tankskip er vi ikke. Det er vel heller lokalkunnskapen det skorter på - og det kan en ikke ha hele veien fra Oslo til Bergen.

 

Vi har iallefall nok igjen - bruker ca 2 liter i timen, og tanket 60 + 4x10 liter. Kunne nok gått til Kr.Sand med det vi har, men tanker nok opp her i morgen før vi drar. Bare vi finner tankannlegg da (det var det med lokalkunnskapen)...

Link to post
Share on other sites

artig gest av littmild! Den der likte jeg.

 

Angående tanking fra kanne underveis, så bruker jeg en en stump drivstoffslange med tilstrekkelig dimensjon så helletuten på kanna passer inne og så slangen ned i fåfyllingshullet på båten. Da er det lettere å helle uten å søle. Entrer slangen ned i hølet før jeg løfter kanna eller bare bikker den så den hviler på dekk. Det kritiske blir kun da om det slår sjø over båten.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du gikk igjennom tromøysund passerte du det rett før Rs Inge Steensland. Og slepe båten som bruket å ligge v land. Det er ca 3 -4min tilbake i forhold til der du ligger nå. Samme side av fjorden, altså fastlandet. God tur videre.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da fylte vi diesel og skylte ut vannet og fylte opp igjen. Nå tør jeg også å drikke fra springen uten å koke det først.

 

Etter 3-4 360er i Tromøysundet tror jeg nå Raymond er mer sammarbeidsvillig til å holde kursen han blir fortalt.

 

Frisk bris NØ ved Torungen fyr - da er det opp å henge i genoaen.

 

Blir vel litt mindre statuser herfra, med to stk som skal seile og navigere da.

Link to post
Share on other sites

Jeg har testet dette med kryss vs motor med den båten. Hvis du trimmer bra er det ikke mye forskjell på seil og motor. Selv om en krysser. Blåser det litt går du ledd rundt 5.8 på kryssen, med en ikke altfor gale vinkel. (vi seiler over 5.8 i snitt hvis det blåser 6-7 m/s... usikker på vinkelen da, med tipper sann vind på 55 grader..)

 

Vinden i tryne og litt sjøgang, så tipper eg du ihvertfall er nede mot 5 på motor?

 

Bare å dra hardt i alle tamper så seilene blir flate og fine så går det så det koster på kryss..

 

Har du selvslåeren eller Genua?

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...