Jump to content

Skuggfaks skal hjem


Vestafor

Recommended Posts

Hei Vestafor,

og god tur.

Tåka er et kjenneteng på vår her sør, men har du plotter og kompass klarer du deg greit, da stikker du ut kurs og følger kompasset og så bruker du kursoren i plotteren som sjekk på at du er der du vil være.

Leia vestover er jo rimelig grei til du går ut mot neset, så jeg vil tro du fint kommer deg til Farsund idag.

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hei Vestafor. Skikkelig kjekt å følge med dere på reisen! Hentet selv en Jeanneau i Oslo i august ifjor. Uforglemmelig tur og super opplevelse. :-) Synd med været, håper tåka letter snart. Ønsker dere god bør og sikker seilas. Flott båt!

Link to post
Share on other sites

Revingene har kontroll på - krok innerst og to liner er lagt opp langs masta, plus storseiluthal (?). Så det er plass til to reveliner - har valgt rev 2 og 3...

 

Ingen cunningham - må stramme storseilfallet da.. Har ikke alt dette i fingrene/hodet. Men kommer en ikke langt med bomnedhaler og stramme fallet?

Link to post
Share on other sites

Det funker nok det vi har, men har altså ikke cunningham.

Uthalet går også bak og ut av masten ned til en talje og tilbake til fallavlasterene.

Men det er altså bare spor til tre tau i masten.

(om jeg har skjønt dette med seiling helt riktig :-) )

 

 

Nå begynner tåka og løfte litt på seg - litt mat nå så håper jeg det er farbart.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg Isomat rigg på min og ser at du har Selden.

Skulle jeg skåret i bare to rev ville jeg valgt 1 og 2. 1 får du bruk for allerede ved 7-8 sekundmeter. Det er mye duk på den båten der. Jeg har fjernet tredje rev. Bare i veien.

Du får ikke ordentlig skikk på storseilet uten Cunningham, men bevares, det går forover.

Link to post
Share on other sites

Hm, stiv kuling på Egersund - > Jæren fra kl 0600 i morgen. Ser ut til at vi tar kvelden i Mandal... Kan hende vi kan rekke Egersund dersom vi satser på 7 knop med vinden bakfra etter Lindesnes kl 0200 i natt. Da rekker vi fram til Egersund i FB/LK.. Litt for mye gambling kanskje...

 

Grubler og regner :-) :worry:

Link to post
Share on other sites

Tror dere gjør lurt i å ta kvelden i Mandal! Veldig drøy etappe å runde Lindesnes ikveld/natt selv om det er meldt relativt lite vind inatt. Har passert der og Lista noen ganger....og ja....drøye avstander i 5-6 knop.

Om dere velger å ta Lindesnes i denne etappen så anbefaler jeg dere Farsund som neste havn. Farsund er kåret til beste gjestehavn i flere år. Uansett valg: God tur videre gutter :thumbsup:

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående rev: når eg hadde 3rev, brukte eg 1 og andre men hvis eg satte i 2revet. med sjanse for at 3 måtte brukes, tredde eg det når 2 var satt. Kan ha en jukse hyssing mellom maljene.

 

No har eg nytt storseil, og seiler med fult storseil og treer opp til 12 m/s går som en kule

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Lindesnes er jo uansett raskt overstått, Jæren i stiv kuling er vel litt kjipere. Om vi hadde krysset Lindesnes for så å finne en havn hadde det allerede begynt å blåse opp + navigere i ukjent farvann. Går også tom for plotterkart etter Lindesnes (har alt på papir i tillegg).

 

Jeg kjører safe, men i dag må vi nok starte med litt kraftig vind mitt imot som forhåpentligvis spakner etterhvert. Foreløpig tenker jeg å dra en gang mellom 12-18.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...