Jump to content

Skuggfaks skal hjem


Vestafor

Recommended Posts

På vakt igjen. Vi har hatt et par utfordrende hendelser. Litt hektisk å få satt seil i FB/LK, men det ble bra når de kom opp.

Senere begynte det å svømme nede i pentry av noe helt sinnsykt glatt noe. Trodde det var matolje som rant utover, men det viste seg at en parafindunk under cockpit-sete var klemt hull på. 2-3 liter parafin i pentry.. Litt arbeid å skufle det i kjølsvinet og pumpe dritten ut.

 

Nå skjedde den kjipeste - storeilet revna. På sørlig laber bris :-(

 

Det ble iallefall trygt pakket ned, håper vinden kommer riktig vei for Genoaseiling..

Link to post
Share on other sites

du har da vel med seilmakerhanske, tråd og tape? :O)

 

Følger du med på torget på finn.no så dukker det stadig opp seil, nye og brukte. Jeg revnet mitt orginale storseil fra 82, under min 4. seilas på fjorden. Klønete trimming og vindkast. Fikk kjøpt et meget pent og lite brukt, 2 sesonger, av en her på forumet. Det sparte meg for både tid og penger.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig med storseilet! Sånt skjer desverre. Stor revne? Med seilteip, nål, og tråd kan man få gjort mye!

 

God tur hjem! Skal på vårens første seiltur selv til uka, etter en altfor lang vinter, gleder meg som en unge på julaften når jeg ser bildene deres :thumbsup:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Stemmer målene dine ihht udkik.dk?

http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=COMFORTINA32&pr=1005

 

95Nordseil ser ut til å ha seil på lager.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41259506&searchQuery=

 

Ellers så bladde jeg gjennom en tidligere link jeg hadde lagret fra Elvstrøm med deres lagerbeholdning. Ingen som passet målene ihht udkik.dk.

 

Spørsmålet blir jo om du vil skaffe deg nytt seil fort og gale, det du får tak i, eller legge penger i det og velge spesifikasjonene selv.

 

Jeg tipper at det fort kan komme en del brukte seil til salgs fremover, da jeg antar det leveres en del nye seil ut i markedet nå, på denne tiden. Det vil jo være naturlig at de som kjøper nye seil, legger de gamle ut til salgs idet de har mottatt og prøvd de nye seilene.

 

Jeg regner med revnen din har kommet i en søm. Det var det som skjedde hos meg. En god seilmaker burde kunne tråkle det sammen antar jeg. Og om seilmakeren går over alle sømmer, så har du kanskje seil som er godt nok inntil du får orientert deg og planlagt nytt seil.

 

 

Link to post
Share on other sites

Får se hva jeg gjør. Seilet hadde omtrent samme styrke som en papirseddel, og gikk ikke i sømmen. Kan lett rive duken med fingrene. Så seilet er nok helt oppbrukt.

 

Får følge med, og så være genoaseiler inntil videre.

 

Snart fremme nå - fint og rolig inn til Bergen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skuggfaks er hjemme

 

Fortøyde båten i Bergen ca kl 4 i natt/morges. Var en veldig fin siste-etappe, og litt fyrnavigasjonstrening opp Langenuen.

 

Har brukt dagen i dag på å rydde ut og se over båten litt mer, men trenger nok flere runder til. Fant en god del vann i styrbord skott etter kryssen til Lindesnes og oppover mot Jæren. Ser ut som skjø som har gått inn i stuverommet akter (luken var ikke helt igjen) har kommet inn i båten ellers. Alle reservefiltrene til motoren (olje og drivstoff) var våte av saltvann, og sikkert blitt til skrot pga dette? Håper også at laderen fra landstrømsopplegget tålte en liten dusj - den lå også der nemlig.

 

Nå er det bare å begynne å skrive en liste over små og store ting som skal fikses, men det ser nok ut til at pinseturen blir uten storseil dessverre.

Skal nok mase mer på forumet om disse tingene, men de får bli i en annen tråd.

 

Takk til alle som har fulgt oss rundt. Utrolig kjekt å få så mye respons. Skal se litt på seil her og der. @Eureka: hvor stod det at 95 Nordeil har på lager til Comfortina? Fant du noen seil som var i samme mål, men listet til en annen type båt?

 

Har ikke fått sjekket om mine mål stemmer overens med de på udkik, men de ser fornuftige ut.

 

@littmild

Sitter nå å spiser siste snabb av pølsa sammen med en god kald halvliter- på tide med en øl nå! :drink:

Redigert av Vestafor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@littmild

Sitter nå å spiser siste snabb av pølsa sammen med en god kald halvliter- på tide med en øl nå! :drink:

 

Velkommen hjem til både mannskap og båt, bra dere fikk nytte av pølsa, spekepølse er i mine øyne like viktig ombord som flyteutstyr og VHF, drar aldri uten! :giggle: Og sammen med en kald en kommer den jo virkelig til sin rett :drink: Godt å høre dere er trygt hjemme, selv om storseilet måtte bøte med livet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Skrev nok litt knotete, men jeg fikk inntrykk av at 95 nord hadde mere på lager enn det som var ført opp som priseksempel i annonsen på finn. Så over lista til Elvstrøm og ingen hadde like mål som din. Men den lista mi er fra 2012.

Men det går jo også ann å ringe dem og høre hva de har liggende.

 

Ellers kan du jo legge ut annonse om ønsket kjøpt her på forumet. Legg ut dine spesifike mål. Et brukt, gammelt seil er bedre enn ingen seil, for en periode. Noe avvik opp og ned kan jo også tolereres, bare det ikke er så stort at det ikke lar seg stramme helt opp i masten og helt bak på bommen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det gamle storseilet ditt fullspilet? Jeg har forsåvidt mitt gamle liggene.. kan virke i noen uker mens du får fatt i nytt... Det er ikke bra, men kan forsåvidt virke.. Det er fullspilet, og spilene går ikke å sende..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Seilet er gamelt, men som sagt holder det kanskje i noen uker... ville uansett bestilt nytt...

Ser ut som det gamle var fullspila ja.. Eneste problemet med det seilet jeg har er at 2 av sleidene mangler.

De har du forsåvidt på det seilet du har, så hvis du tar snakker med en seilmaker i bergen, så kan de sikkert sette noen sting slik at disse sleidene er ok igjen. (det er ikke snakk om rare greien. )

 

Kan sende det over fjellet til deg, skal få det, bare å betale for frakten.. Vet ikke helt hvor tungt det er da..



Tror forøvrig at seilet er fra 94-95 en gang..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...