Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Noen her som har prøvd Hammerdown på motoren sin? Har lyst til å prøve jeg. Motordokteren som jo virker til å være en både godt skolert og erfaren mann, har jo talt varmt om dette. Og reklamen for produktet er det jo heller ikke noe å si på:

 

http://www.ottomans.no/nor/index.htm

 

Sakset i fra Reklamen:

 

Hammerdown® Products , HFC, er laget for å forhindre drivstoff-relaterte problemer i forbrenningsmotorer, og har følgende effekt på motordriften:

 

- Drivstoffet forbrennes i høyere grad og mer stabilt

- Forbedrer drivstofføkonomien

- Reduserer miljøskadelige utslipp av røykpartikler: CO, NOx og hydrokarboner

- Renser opp og forhindrer dannelse av hard karbon

- Forhindrer vekst av bakterier og sopp

- Forhindrer oksidasjon og degrasjon av drivstoffet

- Forbedrer drivstoffstabiliteten og minimaliserer drivstoff-inkompabilitet ("black fuel")

- Sprer kondensert vann i drivstoffet

- Forhindrer gelédannelse og ising

- Forbedrer drivstoffets smøreevne

- Vedlikeholder turbo-ladningens effektivitet

- Forhindrer korrosjon i drivstofftanken og drivstoffsystemet

- Løser opp og fjerner slam og ferniss

- Sørger for at motoren opererer slik den var bygget for å fungere ('design standards')

- Reduserer vedlikeholdsutgifter, færre skift av drivstoff- og oljefilter, redusert forbruk av smøreolje og maskindeler, lengre perioder mellom overhalinger.

Link to post
Share on other sites

Noen her som har prøvd Hammerdown på motoren sin?

Jada Jonny, jeg bruker Hammerdown, og er fornøyd med det.  Ut fra hva jeg har funnet ut sparer jeg mere i drivstoff enn det dieseltilsettingen koster.  Jeg har jo hatt den ene motoren min oppe i løpet av vinteren, og mekanikeren som hjalp meg uttrykte sin forbauselse over hvor rent topplokket, øvre del av sylinderene og stempeltoppene var. Det var svart, men ingen avleiringer.  Ellers har det hjulpet litt på røyken fra engelskmennene, selv om de fortsatt legger igjen endel røyk etter seg.  Jeg kommer til å fortsette å bruke stoffet. :puke:

Link to post
Share on other sites

Kunne faktisk tenke meg å bruke stoffet selv. Med så mange som skryter, så er det kanskje noe i det. Det blir nok litt vanskelig for meg å måle effekten av det. Her kommer troen inn som en viktig faktor. Og nå tror jeg at jeg tror.

 

Hvem selger vidunderstoffet til en vettug pris?

 

Lotus

 

PS: Jeg har aldri hatt drivstoffproblemer, men litt forebygging er jo av det gode.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp tatt i bruk Hammerdown. Hadde problemer med treg start og mye røyk. Har nå kjørt 18 timer med Hammerdown på tanken. I følge selger må man kjøre minst 20 timer før man begynner å merke noen forskjell. Så det skal bli spennende å se om noen timer.

 

Kjøpte stoffet direkte fra "Motordoktoren" - 352 for 1/2 liter som rekker til 6500 liter drivstoff.

 

Se på denne siden "www.motorconsult.no" så finner dere mere om stoffet og mulighet for å bestille.

Link to post
Share on other sites

Har bestilt Hammerdown fra Ottomans. De sa at den versjonen man får kjøpt hos Motorconsult er ufortynne og tykk som tjære. Ottomans har tynnet den ut slik at den blir håndterlig og passer bedre til lystbåter.

Sa de noe om hva de har fortynnet den ut med da? Har den samme gode egenskaper etter uttynning og, eller?
Link to post
Share on other sites

Noen som selger millilitermål da montro?  :lol:

Det tilsvarer 3 cm3 .  Det finnes jo små pipetter som kan ta ut slike mengder, eller reagensrør med måle-inndeling. Dette brukes gjerne på laboratorier. Ville ha forhørt meg på et apotek. Ellers har du jo staden Haugesund i provincen i forhold til verdens navle hvor du bor .. . . .  :nonod:
Link to post
Share on other sites

Enig i at den ufortynnede som jeg kjøpte er litt seig, men ikke værre enn vanlig motorolje. Det kan selvfølgelig bli litt knotete med blandingsforholdet når man har liten dieseltank. Selv så har jeg en tank på 300 liter og fyller ca. 200-250 liter ved hver fylling. Skal da ha i ca. 0,3-0,4 dl. med hammerdown. Hvis du istedet tynner ut 1 dl. hammerdown i 10 liter diesel så vil blandingsforholdet bli 1 til 65. Da blir det kanskje litt lettere å dosere rett mengde. På flasken er det i tillegg målestreker for hver hele og halve desiliter.

 

Hvis man regner litt på det så kan man jo lage fortynnede doseringer som passer til den mengden som man vanligvis fyller på tanken.

 

Ser egentlig ikke det helt store problemet i dette så lenge stoffet holder hva det lover. Og hvis ikke så er det bare noen hundrelapper som er kastet bort - lite i det store båtbudsjettet.

 

Når det gjelder hvem som er den "beste" forhandleren (Ottomans eller Motorconsult) så vil vel begge tale til sin egen fordel. Slik er det jo bare. Har imidlertid hørt av Motorconsult nettopp har fått agentur her i Norge, hvis det da stemmer?

Link to post
Share on other sites

Skal man tilsette små mengder av et eller annet er en engangssprøyte grei å bruke da denne er gradert i ml.

Ja, da tror de vel jeg er Narkoman, men det får nå så være  :lol::nonod: Takker ellers for mange gode tips.

 

Og til Panpan: Jeg er i Haugesund omtrent hver dag ja, men vi har jo Apotek i Kopervik og  :cheers: Men der kjenner jeg de som jobber så dette med engangssprøyte......  :lol:

 

Og til Nils: Hvordan kom Du frem til 3 ml?  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jonny,

 

Hvis du stikker innom en butikk som selger vanlig kjøkkenutstyr, så har de sikkert disse små måleskjeene av plast som brukes i forbindelse med baking  -  for å tilsette en teskje av det ene og en spiseskje av det andre. De henger ofte 3-4-5 stykker sammen på en ring. Der finner du helt sikkert noe som passer på størrelsen.

 

Alternativet kan være å "plyndre" den nærmeste kjøkkenskuffen....

Link to post
Share on other sites

Og til Nils: Hvordan kom Du frem til 3 ml?  :cheers:

Det minner om mattelæraren min.  Ikkje poeng om eg ikkje viste framgangsmåten og sette to strek under svaret.  

 

Håper du aksepterer svaret utan to streker under, om ikkje får du senda meg ei intern melding med analog adresse, så skal du få det på papir... :drink:

 

    0,5l =500ml

 

    500ml : 6500l = 0,077ml/l

 

    0,077ml/l x 40l =3ml (3,08)

 

 

Elles har du alt fått råd om å bruka eingongssprøyte, mi erfaring er at det er det beste til små mengder konsentrat når ein ikkje skal måla fleire gonger etter kvarandre.  Målebeger, pipetter etc. er verre å gjera reine.

 

Det er sikkert lurt å løysa opp den tilmålte mengda i litt diesel før du slår det på tanken, for å vera trygg på at det blir godt blanda med dieselen i tanken.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette har jeg sakset fra BM forumet:

 

"Linken til Ottomans kan dere bare glemme. Den eksisterer, men firmaet er konkurs. Motorconsult i Trondheim har overtatt agenturet for Hammerdown. Søk på www.motorconsult.no. Der kan dere lese om mer enn bare Hammerdown. Ellers er det mye å finne om stoffet ved å søke i tidligere innlegg fra meg og flere andre."

Motordoktoren.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Lars

 

Det kan ikke stemme det du sier om Ottomans. Se her http://www.ottomans.no/nor/. Det hele ser seriøst ut etter min mening. Har bestilt Hammerdown her. Snakket både med Motorconsult og Ottomans. Hos Motorconsult kom jeg til en dame som virket som om hun var hjeme på kjøkkenet. Mannen som drev firmaet var ute resten av dagen. Helt annen mottakelse hos Ottomans med en samtale som jeg vil si var (etter min mening) faglig god. Fikk masse forklaring rundt produktet.

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Lars

 

Det kan jo være jeg som er lettlurt :cryin:, men det virket som sagt seriøst. Hart du sett på hjemmesiden? Jeg har nå mailet til moderfirmaet med spørsmål om hvem som er distributør i Norge. Ottomans påstod at Motorconsult bare hadde igjen et lite parti. Jeg venter på svar fra lvpetro.com. Melder tilbake når jeg har fått svar.

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...