Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Her lærer jeg også nye ting.

 

Regel nr. 1: Kondensfjerneren fjerner ikke vann i dieselen, den bare får vannet til å ikke fryse.

Jeg bruker båten bare om sommeren. Da fryser ikke vannet uansett.

 

Jeg har vannutskiller på diseltilførselen.

 

Regel nr. 2: Kondensfjerner på dieseltanken har ingen virkning uansett.

 

Regel nr. 3: For å hindre dieseldyr i å oppstå, hindrer man vann fra å komme i dieseltanken.

 

Regel nr. 4: Har man vann i dieseltanken, kan det fjernes med emulgator som  fordeler vannet i ørsmå partikler på noen få mikron og får det til å blande seg med dieseloljen.

 

Har jeg fått det riktig med mine 4 regler?

 

 

Hvis man tilsetter autorens avfettingsmiddel (nafta) på tanken, vil ikke dette da løse opp vannet og virke som emulgator? Det disperserer jo vann  og løser seg i olje.

 

Synspunkter Motordoktor og andre?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

:crazy::smiley::cryin:

 

Tjaaaa, burde kansje kjøpe Hammerrdown og tynne ut diesel med vann ???. Vannet er jo nesten gratis !!!

:confused::crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ja, kondens kommer fra vanndamp i lufta. Hvis du har 0,5% kondens, så har du 0,5% vann, men jeg burde ikke ha skrevet det slik. PanPan har rett i sin skepsis til muligheten av å få så store kondensmengder i dieseloljen. Med 100% relativ fuktighet (RH) og 20 grader C som høyeste temperatur samt 0% RH og 0 grader C som laveste i løpet av døgnet, pluss antagelsen at all luft inne i tanken skiftes ut en gang per døgn, vil luften der inne maksimalt avgi 8,8 g vann/kubikkmeter i døgnet. I følge ISO 8217 fra 1996 skal ikke destillater inneholde mer enn 0,3% vann ved levering, så det største innhold du kan risikere å få i dieseloljen du kjøper er altså 0,3%. Sammenlignet med dette blir kondensmengden liten. Men nå hender det at vann kommer inn på oljetanken av andre årsaker, og selv om du ikke eier noe marinefartøy som utilsiktet blir ubåt p.g.a. sjøvann i dagtanken, motorstopp osv., kan det jo skje at vanninnholdet i oljetanken blir 0,5% og det som verre er, men det skjer selvfølgelig ikke på våre båter.

 

Nå trenger du ikke store vannmengden for at dieseldyrene skal formere seg. Hvis vannet er fordelt utover en flat bunn, får dieseldyrene god kontaktflate med oljen og kan formere seg verre enn kaniner. De som dør, stedes til hvile på bunnen og tærer på den eller blir med oljestrømmen og blokkerer filtrene. Bakterier kan fordobles i løpet av et kvarters tid hvis forholdene er gunstige for dem. Sopp tar det mer med ro. Ved uhemmet vekst blir altså 0,001 g bakterier til 0,016 g etter en time, 0,256 g etter to timer og ca. 1 kg etter 5 timer. Nå utvikles heldigvis ikke dette skrekkscenariet fullt og helt etter det binære tallsystem, for da skulle disse 0,001 g bakterier blitt til omkring 1100 tonn etter 10 timer.

 

Lotus sine regler 3 og 4 kunne jeg ikke ha skrevet bedre selv, og regel 1 er også grei (så lenge H2O er vann og ikke is kan det jo dreneres fra tanken eller få følge med oljestrømmen ut av tanken og dreneres fra vannutskilleren), men regel 2 tiltrer jeg ikke. Kondensfjerneren kan jo hindre at vannet fryser selv om vi gjør det.

 

Denne diskusjonen har gjort meg nysgjerrig på hva som skjer med en emulsjon hvor Hammerdown inngår når temperaturen i emulsjonen blir senket under frysepunktet. Hammerdown fordeler vannet i oljen som dråper på 2 mikron. Om disse fryser, vil de oppføre seg som partikler på ca. 2 mikron. De vil derfor passere brennoljefiltrene ganske lett, for standard finfiltre for brennolje slipper gjennom partikler som er mindre enn ca. 20 mikron. I teorien går det altså bra, men så var det praksis….

 

Kanskje jeg skal opprette et forskningssenter i fryseren (helt ut i borde mellom torsken og flyndra), samt informere kona om hensikten med det herlige middel slik at ikke hun skal tro jeg holder på  å fryse ut vannfasen av vin for å få sprit?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

På sensommeren 2003 kjøpte jeg en flask med Hammerdown. Denne var tiltenk båten, men siden det var sent på sesongen og skipet for det meste lå i fortøyningene ble det ikke testet ut på denne noe serligt.

Derimot er stoffet brukt på bilen de siste 6 mnd.

Resultatet er:

 

Umiddelbart etter tilførsel av stoffet (dvs. en tur på 12 km.)

Ved tomgang gikk motoren helt uten jaging.

Ved gasspådrag forsvant den sorte røyken.

Dieselvarmeren på 5 kw. kom fortere i gang og hadde ikke så mye sur røyk når den startet.

Bunndraget ble merkbart bedre ved enkelte turtall.

Motorlyden -diselknatringen- ble gjevnere og mindre.

Starter lettere.

Temp. måleren stabiliserte seg et par-tre millimeter lengre ned på skalaen.

 

 

Etter en tids bruk har også forbruket endret seg.

Ved mye bykjøring er det liten endring, men dog lell i positiv retning.

Ved blandet kjøring ruller jeg nå ca 100 km. lengre pr. tank i snitt.

Tanken fylles normalt med 50 l. og tidligere rakk dette til ca 70 mil.

Nå ruller jeg som oftes over 80 mil ++ med samme forbruk.

Ved mye langkjøring er forholdet ennu bedre, da kryper forbruket godt under 0,5 l.

Har også registret at oljen holder seg renere i lengre tid enn før.

Ved å sammenligne oljedråper fra før og etter på et trekkpapir (kaffifilter) ved ca. samme km. stand på oljen (samme oljetype) viste det seg at etter hammerdown at oljen trakk  mye bedre utover i papiret.

 

Nå ser jeg frem til å prøve stoffet der det var tiltenk når sesongen kommer og båten sjøsettes.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Da er ikke reklamen for dette produktet overdreven, likevel! Dette må jeg skaffe meg.  :crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke reklame, kun egne erfaringer.

En flaske på 0.5 l kostet ca. 350,- levert.

Dette var så konsentrert at jeg blandet det ut til 5 l. (blandet med diesel)

Tilsettes dieselen.

Til 50 l bruker jeg ca 1/10 dcl. (Skal bruke 0.7/10 dcl.) 0.1 dcl brukes forde det er lettest på skalaen på målebegeret.

Stoffet tilsettes dieselen.

 

I tilegg forsøkte jeg meg med å ha ca. et par desilter med diesel og hammerdown iblandet oppi et glass. Tilsatte ca 20-30 % vann.

Med lett risting blandet vannet seg helt med dieselen !!!!! :crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Her kjøpe jeg varen.

 

Klipp fra e-mail under.

 

 

 

Hittil har vår omsetning vært enheter på 200 liters fat, men ettersom vi får en del bestillinger på 0,5 liters flasker, arbeider vi med å etablere et distribusjonsapparat for mindre enheter også. Foreløpig har vi dessverre ingen forhandler i Bergen, men Hammerdown kan kjøpes direkte fra oss.

 

Prisen for en flaske med 0,5 liter Hammerdown (som rekker til 3250 liter diesel) er kr. 298,00 pluss porto kr. 55,00 (totalt kr. 353,00) når det sammen med bestillingen forhåndsbetales til konto 5361.40.02723. Ellers er prisen kr. 353,00 pluss oppkravsgebyr. Sammen med flasken vil det følge et ark med info om Hammerdown.

 

Med hilsen

Magnus B. Småvik

Teglverket 38

7048 Trondheim

Telefon 73912596

Telefon 73562311 etter 1300

Mobil   97043993

www.motorconsult.no

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

:wink:

God ide, Amorosa! Men det er dette med logistikken da vet du? Det er langt fra Hvaler til Trondheim. (Dessverre, mange ganger!)

Fikk min vare levert i posten, godt pakket....no problemos

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøte en flaske, og fikk den i posten i dag :lol: Betalte på forskudd, og den kom på en uke.

 

Har i dag blandet ut 1/2 litern med 5 liter diesel, og da bruker jeg ca. 1 dl. på en tank på 65 liter diesel.  Har en 220 CDI motor, og kjører 60.000 km i året, og er spent på om jeg får noe effekt ut av dette middelet, men det virket spennende å prøve.

 

Når båten kommer på sjøen, prøver jeg og Hammerdown her. Har en eldre VP AQAD 30 motor, så den vil vel bli glad for litt "rensemiddel"

 

Kommer tilbake med mer efaringer når jeg har fått prøv ut dette, men etter det som bmo skriver vil jeg merke forskjell ganske raskt....

 

Er spent på å prøve....

 

God helg... :boxing:

Link to post
Share on other sites

Hammerdown er et organisk tilsetningstoff for flytende brennstoffer. Når brennoljen tilsettes Hammerdown, blir trykksvingninger som oppstår under forbrenningsprossen redusert.

Dette gir mindre varmeoverføringer til forbrenningsrommets komponenter. særlig topplokk og stempelkrone.

 

Begrenser også gasslekasje gjennom stempelringer, slik at smøroljen blir mindre forurenset.

Videre, at mindre sot i avgassene bidrar til at turboladrens turbindel holdes ren. Turoboladernes virkgingsgrad opprettholdes.

 

Skal også hindre kondens og "dieseldyr".

 

Alt dette står det i arket som var med flasken......    

Link to post
Share on other sites

Kjøte en flaske, og fikk den i posten i dag :wink: Betalte på forskudd, og den kom på en uke.

 

Har i dag blandet ut 1/2 litern med 5 liter diesel, og da bruker jeg ca. 1 dl. på en tank på 65 liter diesel.  Har en 220 CDI motor, og kjører 60.000 km i året, og er spent på om jeg får noe effekt ut av dette middelet, men det virket spennende å prøve.

 

Når båten kommer på sjøen, prøver jeg og Hammerdown her. Har en eldre VP AQAD 30 motor, så den vil vel bli glad for litt "rensemiddel"

 

Kommer tilbake med mer efaringer når jeg har fått prøv ut dette, men etter det som bmo skriver vil jeg merke forskjell ganske raskt....

 

Er spent på å prøve....

 

God helg... :cheers:

1 dl.  :cheers: Jeg bruker 0,1 dl. på ca 50 l.

Min flaske er også uttynnet til 5 l. Har jeg regnet feil ??

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

1 dl.  :cheers: Jeg bruker 0,1 dl. på ca 50 l.

Min flaske er også uttynnet til 5 l. Har jeg regnet feil ??

 

Hei bmo!!!

 

Du har sikkert ikke regnet feil, men jeg kom frem til at dette vart en grei måte å gjøre dette på. Fylde opp en kanne med 5 liter diesel og blandet inn Hammerdown. Totalt 5,5 liter.

 

Tanken på bilen tar 70 liter, og fyller som regel 65 liter diesel når jeg fyller. Slo tilbake ferdig blandet veske i 1/2 liters flaska, og merket inn 5 deler (1 dl. pr. strek). Ligger i bilen, og rekker da til 5 fyllinger. Når flaska er tom, fyller jeg på 1/2 liter flaska fra kanna i gjenn...

 

Båten tar 120 liter diesel, og da vil jeg fylle på 2 dl. ved hver fylling.

 

Dette blir en enkel måte å gjøre dette på for meg, så får jeg bare se om det er vert pengene... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis dere begge har tynnet ut deres halvliter Hammerdown med 5 liter diesel, så har dere samme blandinga. Hvis en av dere bruker 1dl utblandet tilsetning på 50 liter drivstoff og den andre bruker 0,1dl utblandet tilsetning på 50 liter drivstoff, så gjør en av dere feil. Hvem av dere er det som gjør feil?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En liter rekker til 6500 l. diesel

1/2 l.  rekker til 3250 l.

1/2 l. utblandet til 5 l. delt på 3250 = 0.0015384 x 50 l. = 0,07692 l.

Dersom jeg ikke har misforstått skal det i underkant av 1/10 dl. til 50 l. diesel :confused: :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En liter rekker til 6500 l. diesel

1/2 l.  rekker til 3250 l.

1/2 l. utblandet til 5 l. delt på 3250 = 0.0015384 x 50 l. = 0,07692 l.

Dersom jeg ikke har misforstått skal det i underkant av 1/10 dl. til 50 l. diesel

1/2 liter rekker til 3250 liter

Du blander den ut til 5 liter.

5 liter rekker fortsatt til de samme 3250 liter

0,5 liter rekker da til 325 liter.

0,1 liter rekker til 65 liter

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...