Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Hvor mye veier Golfen ??

 

Min Mondeo veier over 1200 kg

Hei!

 

Iflg. vognkortet er egenvekten på Golfen 1227 kg +vekt av fører 75 kg=1302kg.

+ 1  passasjer og ca50-100 kg bagasje som har vert med på langkjøringane.

Vanligvis er disse målingene registrert ved kjøring her på Vestlandet.

(Med masse "bakke opp og bakke ned")  

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Hvor mye veier Golfen ??

 

Min Mondeo veier over 1200 kg

 

Rettelse, Mondeoen veier nesten 1400 kg + fører og last !!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, løfter denne igjen.

 

Jeg har nå fått anskaffet 2 flasker hammerdown, nå ligger følgeskrivet på hytta, gjenglemt der, og håper noen her kan hjelpe med følgende spørsmål :

 

Tanken på båten ble fylt opp for en tid tilbake. Kan jeg tilsette hammerdown nå, og ev røre rundt med en liten pinne (rekker akkurat ned med tommerstokk)? Vil da Hammerdown virke ?

 

Jeg er noe usikker på hvor mye som er igjen på tanken. Er der noe fare ved ev. å helle i for mye ?

 

Jet tror jeg har rundt 300 liter igjen på tanken. Hvor mye skal da helles i av hammerdown ?

 

Er det fordel å blande ut væsken i diesel før påfylling ?

Link to post
Share on other sites

Blandingsforholdet er 1:6500. Til 300 liter gir dette 0,046 liter.

 

Hvor kritisk det er med mengde aner jeg ikke. Derimot bør det blandes ut i diesel før det helles på tanken og om mulig røres om i tanken. Konsentrert er HD som tilsettes diesel på flaske blandes ikke ut uten at denne ristes. Alternativ til å røre om i tanken er å fylle på noen liter fra kanne (om du har).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blandingsforholdet er 1:6500. Til 300 liter gir dette 0,046 liter.

 

Hvor kritisk det er med mengde aner jeg ikke. Derimot bør det blandes ut i diesel før det helles på tanken og om mulig røres om i tanken. Konsentrert er HD som tilsettes diesel på flaske blandes ikke ut uten at denne ristes. Alternativ til å røre om i tanken er å fylle på noen liter fra kanne (om du har).

Jeg kjøpte en flaske Hammerdown for et par år siden men her står blandingsforholdet oppgitt til å være 1:5000 på flasken. Stort sett så fyller jeg ca. 200 liter diesel ved hver fylling og det betyr da at det skal tilsettes 0,4 dl Hammerdown ved hver fylling (hvis jeg har regnet riktig). På flasken er det målestreker for hver dl. og jeg forsøker å dosere litt under en 1/2 dl. hver gang. Denne slumpen tømmer jeg rett i påfyllingsrøret før jeg fyller diesel. Jeg regner med at dette blir bra blandet når jeg gjør det på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Stort sett så fyller jeg ca. 200 liter diesel ved hver fylling og det betyr da at det skal tilsettes 0,4 dl Hammerdown ved hver fylling (hvis jeg har regnet riktig). På flasken er det målestreker for hver dl. og jeg forsøker å dosere litt under en 1/2 dl. hver gang. Denne slumpen tømmer jeg rett i påfyllingsrøret før jeg fyller diesel. Jeg regner med at dette blir bra blandet når jeg gjør det på denne måten.

Tror du blander vel raust da. Korrekt blandingsforhold er 1/6500=0,0001538 liter HD per liter diesel. Dvs. du skulle da ha tilsatt 0,0001538 x 200 = 0,0307 liter=30,7ml HD per 200 liter diesel. Altså 0,3dl på 200 liter.

 

En måte å tilsette dette kontrollert på er først og fylle på diesel. Utfra fra kvantum fylt, mål ut nøyaktig mengde (avrund til hele ml) med en engangssprøyte. Sprøyt HD over på f.eks en brusflaske med diesel. Rist godt og slå på tanken. Resten av blandingen ordner båtens bevegelser. 50 ml engangssprøyter fås på apoteket.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror du blander vel raust da. Korrekt blandingsforhold er 1/6500=0,0001538 liter HD per liter diesel. Dvs. du skulle da ha tilsatt 0,0001538 x 200 = 0,0307 liter=30,7ml HD per 200 liter diesel. Altså 0,3dl på 200 liter.

Ja, det har du rett i hvis blandingsforholdet hadde vært 1:6500, men på min flaske står det altså at blandingsforholdet er 1:5000 og da blir det vel riktig med 0,4 dl?

 

Husker det var noe med at jeg fikk opplyst at jeg måtte være obs på at det var et annet blandingsforhold på den flasken jeg fikk en det som nå er vanlig. Mulig det var en flaske av "god gammel årgang"?

Link to post
Share on other sites

Ja, det har du rett i hvis blandingsforholdet hadde vært 1:6500, men på min flaske står det altså at blandingsforholdet er 1:5000 og da blir det vel riktig med 0,4 dl?

 

Husker det var noe med at jeg fikk opplyst at jeg måtte være obs på at det var et annet blandingsforhold på den flasken jeg fikk en det som nå er vanlig. Mulig det var en flaske av "god gammel årgang"?

Å ja, da så. Var ikke klar over at Hammerdown har operert med dette blandingsforholdet. Beklager mine regneøvelser.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo denne tråden ang Hammerdown blitt noen år.

Er det noen av brukerne som beviselig har fått noen effekt av "vidundermiddelet" ??

Som nevnt tidligere her så ble min Yanmar BETYDLIG mer lettstartet etter bruk av HD.

I tillegg ikke vært plaget av kondens og dieseldyr. Slet med dette tidligere.

Ikke sikkert at dette har noen effekt på alle motorer da.

 

De som tviler kan enten fortsette med det, eller prøve guffa. Med kun noen få øres kostnad pr liter synes jeg det var verdt et forsøk. Så lenge leverandøren påstår at vann ikke kan eksistere i en tank tilsatt HD, synes jeg det er en billig forsikring.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg mener bestemt at min Yanmar 4JHE slutter å ryke mye tidligere etter start nå enn før jeg brukt HD.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg mener bestemt at min Yanmar 4JHE slutter å ryke mye tidligere etter start nå enn før jeg brukt HD.

 

Lars H.

Interessant.

Håper flere står frem med sine erfaringer etter en tids HD bruk.

Tror jammen jeg skal prøve HD på min Yanmar 6LY2. Er plaget med litt sot på akterspeil.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt HD på 2 biler og de 2 VP 41A motorene i båten. Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell. 41 motorene er blitt noe mer lettstartet men så langt vil jeg heller skylde på dyseoverhaling og varmere i været.

 

Forbruket har IKKE gått ned i det hele tatt på bilene (og der har jeg bra kontroll) men om det gir en liten gevinst så er jo det greit. HD som kondens og dieseldyrfjerner er jo verdt litt i seg selv men antar der kan være et lite snev å tjene på dieselforbruket.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei på dere i forumet !!

Jeg har en ford 2715 som er kjent for å ryke , men etter at jeg begynte med hammerdown så er det ingen røyk etter 5-10 min på tomgang. Problemer med kondens tapping fra tankene er hellt borte. Jeg har netopp byttet insprøytnings-dysene og da lyste jeg inn på stempeltoppen og det så u-naturlig rent ut . Så (HD) anbefaler jeg på det sterkeste.

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Nå er jo denne tråden ang Hammerdown blitt noen år.

Er det noen av brukerne som beviselig har fått noen effekt av "vidundermiddelet" ??

Brukt HD nå et par sesonger. Kondens på tanken er borte, lettstartet (bedre enn før), ingen røk.

Om dette skylde HD er ikke jeg i stand til å svare på.

For meg en billig forsikring bare å se at tanken alltid er ren.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg kanskje er moden for en flaske Hammerdown jeg også. Min gamle Ford Sabb er både tungstartet og røykfull når den er kald, så forbedringspotensialet må vel sies å være stort! Jeg er litt skeptisk til at den sørger for at vannet blander seg med dieselen i stedet for å la seg skille ut, det høres ikke helt sunt ut for pumpe og dyser. Men det har jo tydeligvis fungert fint for mange andre, så da er det kanskje bare meg som er unødvendig skeptisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er jo denne tråden ang Hammerdown blitt noen år.

Er det noen av brukerne som beviselig har fått noen effekt av "vidundermiddelet" ??

Har brukt Hammerdown i over et år nå. Hovedgrunnene til at jeg begynte med dette tilsatsstoffet var for å fjerne eventuelt fritt vann i dieseltanken og redusere sot på hekken. Fritt vann har jeg ikke sett og sotet på hekken har bortimot forsvunnet. Røyk fra motoren har jeg knappest sett hverken før eller etter tilsats.

 

Konklusjonen er at erfaringene er så positive at jeg kommer til å fortsette tilsatsen av Hammerdown.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Skal teste Hammerdown på bilen fra i morgen. Den kan sote litt når man "trår på" etter man har kjørt lenge pent. Det er ikke uvanlig, men det blir artig å se om det kan bli noen forandring på dette ved bruk av HD.

Motoren går forøvrig veldig pent og er uten "lyter".

Tanken er 3/4, men tenkte å fylle på mengde HD etter totalt tankvolum og fylle opp tanken. Det vil vel blande seg greit.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har også brukt HD i en sessong nå. Noen forandringer kan jeg konstatere. Det blir ikke lenger noe vann i vannutskiller. Ved start på kald motor er røyken redusert. Kan heller ikke se noe sot på hekken. Det var litt før.

 

Pass på ikke hell HD i mykplastbeholder. Jeg byttet orginalflasken med en saftflaske. Denne ble mykere og det luktet ikke bra. Orginalflasken er håpløs i forbindelse med bruk av plastsprøyte for oppmåling. Nå er det over i et syltetøyglass med skrulokk.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Min erfaring etter 2 sesonger med HD er positive når det gjelder drivstoffmiljøet (som det vel så fint heter). I vannutskilleren på racorfilteret er det ikke lenger spor av vann, slik det var tidligere, samt at det er mye mindre grums som samles i vannustskilleren.

 

Når det gjelder det motormessige som motorens gange, forbedret oppstart, røyk, dieselforbruk o.l. så har jeg vel ikke merket meg så store endringer uten at jeg skal påstå å ha vurdert det så veldig grundig og vitenskapelig. Jeg kan iallefall konstatere at motoren som bare ble trasigere og trasigere når det gjaldt oppstart i lave temperaturer ihverfall ikke har blitt værre, kanskje en smule bedre?.

 

Men som Motordoktoren har sagt tidligere så utretter jo heller ikke HD noen mirakler når det gjelder utslitte og skadete motorer. Er motoren slitt og trenger en overhaling så hjelper ikke HD på mot dette.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar: Hvis jeg får vann og gørr i vannutskilleren etter gjentatte ganger med drenering skal den tanken rengjøres! Jeg har ingen peiling på hvor mye av dette som befinner seg i tanken og du kan være bombesikker på at motoren stopper selvfølgelig når du minst ønsker det.

Å utbedre dieselepumpe og dyser koster skjorten og det har ihvertfall ikke jeg i mitt budsjett.

Derfor forebygger jeg dette med inspeksjon og evt. rengjøring.

Men, nå er jeg jo av den eldre sorten, da :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...