Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Hei Boble65, stemmer at det er Motorconsult som har dette ja som Alidal nevner.

At din motor er 30 år gjør ingenting. Dette er en tilsetning til dieselen som bare gjør godt uansett hvor gammel eller type motor du ha.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

..

Noen som fortsatt bruker dette stoffet?

Ser det er ganske mange som i sin tid brukte det både med gode og mindre gode erfaringer

Gamle motorer drikker hva som helst.

Men vann bør dreneres ut av tanken.

 

Til Commonrail sier fabrikantene NEI.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Noen som fortsatt bruker dette stoffet?

 

Jeg bruker det fortsatt. Om det gjør noen forskjell aner jeg ikke, men motoren går i alle fall fint og jeg har ikke sett en vanndråpe i vannutskilleren etter at jeg begynte med dette for 8-10 år siden. Så da tenker jeg bare "hvorofor ikke" og fortsetter med tilsetningen. Det koster uansett ikke stort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt totalavhold når det gjelder emulgatortilsetninger etter særdeles dårlig erfaring med Hammerdown.

 

H emulgere vannet og fører det med seg gjennom vannutskiller, filtere og gjennom motoren og ut i eksosen. Men det gjelder bare så lenge det skvalper i tanken. Når dieselen står stille skilles vannet ut igjen.

Da jeg fikk vann på tanken resulterte det i havari på høytrykkspumpe og injektorene på min common rail motor mens båten lå i marinaen over vinteren. Aldri mer Hammerdown på min tank.

 

Vannet bør fjernes fra tanken FØR det trekkes inn i systemet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder nok bare når du får veeldig mye vann på tanken, NilsPils. Mindre mengder vann skilles ikke ut igjen etter min erfaring. Nå har jeg riktignok ikke båten på land da, så den vugger alltid litt. Men om din teori stemmer så burde man vel se vann i vannutskiller og i juret på tanken iblant? Jeg har ikke sett en dråpe noe sted på 8-10 år...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men nå er det vel ikke sagt at HD fjerner "vann" i tanken, men kondens er noe annet.

Har man vann i tanken må man selvfølgelig tappe dette ut og ikke putte på HD og tro at problemet er løst.

Jeg har brukt dette i over 10 år og som sagt aldri hatt noe problemer med kondens, dyr, slagg eller vann i utskilleren siden jeg begynte med HD. Og jeg har det alltid i tanken over vinteren for nettopp å hindre kondens.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Nå er vel gjerne commonrailmotorene litt mer nøpne på dieselkvaliteten enn gamle steinknusere? Bruker HD på den gamle Perkinsen i båten med godt resultat, men så får jeg litt sirkulasjon i tanken siden jeg fyrer med diesel hele vinteren og i tillegg har motoren i gang minimum en gang i måneden. Men Hiluxen med commonrailmotor skal få slippe å stifte bekjentskap med HD, ble spesifikt advart mot emulgeringsremedier av Toyota siden de motorene er ganske kresne på drivstoffet..

Link to post
Share on other sites

Men nå er det vel ikke sagt at HD fjerner "vann" i tanken, men kondens er noe annet.

Har man vann i tanken må man selvfølgelig tappe dette ut og ikke putte på HD og tro at problemet er løst.

Jeg har brukt dette i over 10 år og som sagt aldri hatt noe problemer med kondens, dyr, slagg eller vann i utskilleren siden jeg begynte med HD. Og jeg har det alltid i tanken over vinteren for nettopp å hindre kondens.

Hadde du disse problemene FØR du begynte med HD?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fire tanker, og har aldri sett hverken dyr eller vann. Jeg har også anlegg for rensing/polering av diselen. Det som er interessant i forbindelse med Hammerdown er at en av tankene normalt ikke brukes av meg, men er nødvendig på skikkkelig langtur. Denne tanken er helt sort innvendig, helt normalt, er ganske enkelt rekracket asfalt. I de tre øvrige tankene, som benyttes regelmessig, er det HD i diselen. Disse tankene er blankt stål, som nye. HD har fjernet det svarte belegget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...