Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Siden jeg var prosjektleder for testingen av Hammerdown hos MARINTEK i 1994, tillater jeg meg å kommentere. Både Lotus og Hafrsfjord har rett.

 

1 liter Hammerdown rekker til 6500 deler diesel.

0,1 dl Hammerdown rekker til 65 liter diesel.

Når 0,1 dl Hammerdown blandes med ti ganger så mye diesel, blir det 1 dl blanding, og dette er fortsatt nok til 65 liter diesel.

Poenget er at det alltid skal være en del ren Hammerdown i de 6500 deler diesel som motoren får.

 

Dosering av for mye eller for lite av Hammerdown i dieselen reduserer virkningen stoffet har på forbrenningen.

Link to post
Share on other sites

Dette er bare suverent... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Har benyttet kun 1/10 del  av det dere beregner, og fått meget gode resultater. Hva skjer når jeg nå øker mengden til rett nivå  :confused: :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte slik:

 

3250 liter diesel til 1/2 liter Hammerdown. Så ville jeg finne ut hvor mange tanker med Diesel

på bilen min dette ville gi meg. 3250 delt på 65 liter = 50 tanker ved fylling av 65 liter.

 

Jeg har 5,5 liter ferdigblandet veske, og deler dette på 50 fyllinger a 65 liter = 0,11 dl.

 

Det var slik jeg kom frem til ca. 1 dl. pr. tanking på 65 liter fylling.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som et vidunderstoff av dimensjoner.

 

BMO bruker en tidel av anbefalt dose og oppnår:

Ved tomgang gikk motoren helt uten jaging.

Ved gasspådrag forsvant den sorte røyken.

Dieselvarmeren på 5 kw. kom fortere i gang og hadde ikke så mye sur røyk når den startet.

Bunndraget ble merkbart bedre ved enkelte turtall.

Motorlyden -diselknatringen- ble gjevnere og mindre.

Starter lettere.

Temp. måleren stabiliserte seg et par-tre millimeter lengre ned på skalaen.

Ved mye bykjøring er det liten endring, men dog lell i positiv retning.

Ved blandet kjøring brukes 15% mindre drivstoff enn før.

Ved mye langkjøring er forholdet ennu bedre, da kryper forbruket 30% ned.

Har også registret at oljen holder seg renere i lengre tid enn før.  

 

 

Som BMO selv sier:

Har benyttet kun 1/10 del  av det dere beregner, og fått meget gode resultater. Hva skjer når jeg nå øker mengden til rett nivå ?

 

Additiver har absolutt sin misjon. Allerede på raffeneriet tilsettes additiver. Mange typer additiver for å forbedre på mange forskjellige områder.

 

Hvis gjennomsnittsmotoren går jevnere, blir sprekere, forbrenner renere og bruker opp til 30% mindre drivstoff ved å tilsette noen milliliter konsentrert Hammerdown etter hver fylling, er dette nærmest den største oppfinnelsen siden hjulet. Den burde få ditto verdensomspennende oppmerksomhet.

 

Jeg tviler på resultatene dine BMO. Er noe for godt til å være sant, er det som regel ikke sant. At stoffet har sin misjon er det likevel ingen tvil om. Hvis brennoljen i utgangspunktet ikke dekker kravene, er Hammerdown sikkert en effektiv forbedrer

 

Hvis jeg ved å kjøpe en halvliter med vidunderstoffet dermed sparer inntil 600 liter drivstoff verdt ca 5000 kroner, ville det være en revolusjon som hver eneste oppegående eier av forbrenningsmotorer ville benytte seg av. Likevel gjør de ikke det. Er det oss eller stoffet det er noe galt med?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte slik:

 

3250 liter diesel til 1/2 liter Hammerdown. Så ville jeg finne ut hvor mange tanker med Diesel

på bilen min dette ville gi meg. 3250 delt på 65 liter = 50 tanker ved fylling av 65 liter.

 

Jeg har 5,5 liter ferdigblandet veske, og deler dette på 50 fyllinger a 65 liter = 0,11 dl.

 

Det var slik jeg kom frem til ca. 1 dl. pr. tanking på 65 liter fylling.

Har i dag tatt meg den frihet å ringe leverandøren, jeg har benyttet en for lav dose. Vil øke denne, men selv ved min lave dose har jeg hatt gode resultater  :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som et vidunderstoff av dimensjoner.

 

BMO bruker en tidel av anbefalt dose og oppnår:

Ved tomgang gikk motoren helt uten jaging.

Ved gasspådrag forsvant den sorte røyken.

Dieselvarmeren på 5 kw. kom fortere i gang og hadde ikke så mye sur røyk når den startet.

Bunndraget ble merkbart bedre ved enkelte turtall.

Motorlyden -diselknatringen- ble gjevnere og mindre.

Starter lettere.

Temp. måleren stabiliserte seg et par-tre millimeter lengre ned på skalaen.

Ved mye bykjøring er det liten endring, men dog lell i positiv retning.

Ved blandet kjøring brukes 15% mindre drivstoff enn før.

Ved mye langkjøring er forholdet ennu bedre, da kryper forbruket 30% ned.

Har også registret at oljen holder seg renere i lengre tid enn før.  

 

 

Som BMO selv sier:

Har benyttet kun 1/10 del  av det dere beregner, og fått meget gode resultater. Hva skjer når jeg nå øker mengden til rett nivå ?

 

Additiver har absolutt sin misjon. Allerede på raffeneriet tilsettes additiver. Mange typer additiver for å forbedre på mange forskjellige områder.

 

Hvis gjennomsnittsmotoren går jevnere, blir sprekere, forbrenner renere og bruker opp til 30% mindre drivstoff ved å tilsette noen milliliter konsentrert Hammerdown etter hver fylling, er dette nærmest den største oppfinnelsen siden hjulet. Den burde få ditto verdensomspennende oppmerksomhet.

 

Jeg tviler på resultatene dine BMO. Er noe for godt til å være sant, er det som regel ikke sant. At stoffet har sin misjon er det likevel ingen tvil om. Hvis brennoljen i utgangspunktet ikke dekker kravene, er Hammerdown sikkert en effektiv forbedrer

 

Hvis jeg ved å kjøpe en halvliter med vidunderstoffet dermed sparer inntil 600 liter drivstoff verdt ca 5000 kroner, ville det være en revolusjon som hver eneste oppegående eier av forbrenningsmotorer ville benytte seg av. Likevel gjør de ikke det. Er det oss eller stoffet det er noe galt med?

 

Lotus

 

Litt enig med deg Lotus, men synest at slike forsøk på egne motorer er veldig spennende å prøve ut, og Kr. 353,- pr. 1/2 liter tåler jeg som en test...

 

Får jeg ned forbruket med 5% på langkjøring, vil jeg uansett spare raskt inn flaska. Tenker mest på min gamle Volvo Penta motor, som ryker litt, og er litt treg å få start på. I tillegg så vil middelet også motvirke diesel dyr på tanken i båten...

 

Jeg skal komme tilbake om noen mnd. når jeg har brukt stoffet i bilen og båten.

Link to post
Share on other sites

Hammerdown høres nesten ut til å være "Manna fra himmelen".  Er dette et tilsatsmiddel uten bivirkninger?  Siden det har vært i bruk siden 94 er det vel erfaringer som tilsier det ene eller andre?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hammerdown høres nesten ut til å være "Manna fra himmelen".  Er dette et tilsatsmiddel uten bivirkninger?  Siden det har vært i bruk siden 94 er det vel erfaringer som tilsier det ene eller andre?

 

Dette kan vel Motordoktoren svare på som var prosjektleder for testingen...

Link to post
Share on other sites

Er det oss eller stoffet det er noe galt med?

Lotus

Det gjenstår å finne ut, men det finnes mange eksemler på at man med  små og enkle midler kan forbedre ting, og man kan virkelig lure på hvorfor ting er som de er.

 

Hvorfor har man f.eks ikke for lengst gått over til LED pærer som standard i båter og båtlamper? Alle vet at strømforbruk er viktig i båter, og at det kan være problematisk å ha nok strøm. Det har man vist de siste 30 årene, men alikevel forstsetter man å levere båtlamper og lanterner med tradisjonelle pærer.  

 

Hvorfor leveres det fortsatt ladesystemer som må "piffes opp" med ekstra regulator for å yte det man har betalt for?

 

Hvorfor finner vi oss i at banken holder på pengene våre et døgn eller to når vi betaler regninger?

Link to post
Share on other sites

Det gjenstår å finne ut, men det finnes mange eksemler på at man med  små og enkle midler kan forbedre ting, og man kan virkelig lure på hvorfor ting er som de er.

Leste i avisa her om dagen om et stort transportfirma som hadde montert magneter(!) på drivstoffinnsprøytingen på alle lastebilene. De påstod at investeringen spart den for flere millioner kroner i drivstoff hvert eneste år. Men hvorfor er det da så få som har slike magneter?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Pris og profitt, Lasse. Nærmere den evige sannhet kommer du ikke. Og andre ganger er det vel produsentserier som ikke tar hensyn til særinteresser der et helt land representerer en befolkning tilsvarende en forstad til London. Hvorfor tror du Ludoc ligger i Asker og ikke i Italia? Og at greia koster mer enn en komplett dynamo? Intelligensen i Italia er neppe lavere enn i Asker, dog virker det slik enkelte ganger. Grunnen til at jeg bruker dynamoer i 1300-kronersklassen er at jeg av ukjente grunner greier å klaske en sveisepinne i skroget uten at diodebroa er isolert. Så kjøper jeg noen spenningsregulatorer til 75 kroner pluss moms (og noen diodebroer) en gang i blant. Der jeg ikke behøver å piffe, men til gjengjeld må være noe mer aktiv med batterivannet. Noen må jeg vel betale for å være pre-senil. Hvorfor bankene låner pengene våre rentefritt, har jeg ingen aning om...

 

For mange år siden kom Texaco med et vidundermiddel som het Boron. Det var ikke bensin, det var Boron, som kostet en del mer og gjorde underverker. Før og siden har utallige prøvd det samme. I ungdomen hadde man vidundermiddelet Redex. Fjerner alle koksavleiringer i motoren, smurte, lavere friksjon og mindre forbruk av bensin/diesel. Stoffet fjernet koks og sot. Også bak stempelringer og lagerskåler. Resultatet ble at motorer begynte å bruke motorolje i hektoliterklassen, andre fikk prematur rådebank. Nå tildags bruker vi verken Boron eller Redex. Boron ble stemplet som brudd på markedsføringsloven så vidt jeg husker.

 

Vidundermidler kan oppstå, det skal jeg ikke være blind for. Men jeg lar andre foreta uttestingen.

Link to post
Share on other sites

Det gjenstår å finne ut, men det finnes mange eksemler på at man med små og enkle midler kan forbedre ting, og man kan virkelig lure på hvorfor ting er som de er.

Her har du mye rett Lasse...

 

Rart vi ikke tenker lenger lenger i det daglige? Ta sparepærene for eksempel. som gir 60 watt eller mer, men kun bruker 9 watt på telleren!!!.... likevel kjøper vi oftes standard lyspærer i 40 watt.....

Link to post
Share on other sites

Leste i avisa her om dagen om et stort transportfirma som hadde montert magneter(!) på drivstoffinnsprøytingen på alle lastebilene. De påstod at investeringen spart den for flere millioner kroner i drivstoff hvert eneste år. Men hvorfor er det da så få som har slike magneter?

 

Lotus

Nettopp det jeg mener lotus.

 

Hvorfor når aldri slike forbedringer fram til den store delen av markedet? Jobbet sammen med en av landets største eksperter på strøm for en del år siden.

 

Han er desverre død nå.

 

Han hadde en gammel volvo amazon, og i bilen satt et originalbatteri fra 60 tallet. Batteriet var like godt som nytt. Det ble undersøkt av eksperter fra Sønnak som ikke forsto hvorfor.

 

Hans enkle forklaring lå i at han hadde konstruert sin egen lader, og ellers vedlikeholdt batteriet slik han mente det skulle gjøres.

 

Se http://www.ask.hl.no/persmith/persm.htm

Link to post
Share on other sites

Leste i avisa her om dagen om et stort transportfirma som hadde montert magneter(!) på drivstoffinnsprøytingen på alle lastebilene. De påstod at investeringen spart den for flere millioner kroner i drivstoff hvert eneste år. Men hvorfor er det da så få som har slike magneter?

 

Lotus

Om disse magnetene hadde virka tror jeg det er flere store aktører på markedet som ville vist interesse for det.

Link to post
Share on other sites

De som kom til MARINTEK i 1994, og skulle ha Hammerdovn testet, hadde også dokumentasjon på at stoffet har vært i bruk i den amerikanske kystvakten siden 1975. (For å imponere litt, sa han alltid U.S. Coast Guard). I dag er det faktisk det eneste stoffet de godkjenner som tilsetning til brennoljen, og alle deres skip er anbefalt å bruke det. Hammerdown er nemlig ikke et additiv. Det inneholder ikke noe fra "additivpakken". Tungmetaller som zink eller bor (boron på engelsk!) finnes ikke i Hammerdown, som i følge HMS-sertifikatet er et organisk produkt som ikke er etsende eller giftig.

 

Når Lotus snakker om 30% reduksjon av brennstoffet, så skjønner jeg at det ikke er ment alvorlig. Men 4-5% reduksjon er faktisk ganske vanlig ved bruk av Hammerdown. Forøvrig så kan man unngå å øke brennstofforbruket utover det optimale bare ved å kjøre motoren med fornuftig kombinasjon av turtall og propellstigning.

 

Til slutt: For over ti år siden kom en kar med en magnet og sa at hvis vi testet den i labben, ville vi finne at brennoljeforbruket gikk ned. Den var nemlig testet med veldig godt resultat i USA og han hadde en doktorgrad som bekreftet dette. Da jeg spurte om å få se denne dokumentasjonen, hadde han den plutselig ikke, og ikke hadde han navnet på forfatter eller tillel på avhandlingen heller. Det ble ingen testing, men jeg har magneten ennå.

Link to post
Share on other sites

Dette er klippa fra www.motorconsult.no/infodft.php:

 

Hammerdown fungerer også som en rimelig, men meget effektiv, kondensfjerner fordi den kan emulgere vann inn i oljen. Det er kjent kunnskap at sopp og bakterier ("dieseldyr") lever og utvikler seg i skiktet mellom det underliggende vann og den overliggende brennolje i bunkerstankene. De lever i vannet, men av dieseloljen. Hvis Hammerdown er tilsatt brennoljen, vil en av Hammerdowns komponenter, en emulgator, sørge for at eventuelt vann i brennoljen emulgeres inn i denne allerede mens den er i bunkerstankene. Derved blir det ikke noe fritt vann for dieseldyr å leve i.

 

Er ikke disse emulgeringsegenskapen mindre ønskelige dersom der er sjøvann på bunkerstanken, med hensyn til høytemp. korrosjon?

 

Salt NaCl er jo ikke ventiler, dysers og turboers beste venn.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har man f.eks ikke for lengst gått over til LED pærer som standard i båter og båtlamper? Alle vet at strømforbruk er viktig i båter, og at det kan være problematisk å ha nok strøm. Det har man vist de siste 30 årene, men alikevel forstsetter man å levere båtlamper og lanterner med tradisjonelle pærer.  

Hvorfor leveres det fortsatt ladesystemer som må "piffes opp" med ekstra regulator for å yte det man har betalt for?  

Dette er noe "off topic" til Hammerdown, men svarer allikevel: Finnes det ikke LED-pærer som kan settes inn i de lanternene vi allerede har? Og hva med å erstatte ankerlanterna med LED-lanterne, så slipper vi å tenke så mye på å slå den av når sola renner?

Ladesystemer må "piffes opp" fordi de ikke har sense-ledning mot batteripol; Generatorene er massefabrikert for varmere klima, OG det er ikke tatt hensyn til spenningstap i kabler og koblinger.

 

Kirkhorn: Rart vi ikke tenker lenger lenger i det daglige? Ta sparepærene for eksempel. som  gir 60 watt eller mer, men kun bruker 9 watt på telleren!!!.... likevel kjøper vi oftes standard lyspærer i 40 watt.....  

--------------------------------------------------------

Hvilken "teller"?? Den 9 watts "sparepæra" du nevner, trekker mere enn 9 watt! Dagens strømmålere "teller" total effekt, mens reklamen bare tar med hva som brukes (trekkes) på 50 Hz. Sparepære lager også endel harmonisk strøm, som registreres av strøm-måleren. (Men hvis du måler med en billig amperemetertang, ser du ikke dette.) Men tross alt, over 15-20 watt trekker pæra ikke, så besparelse er de jo allikevel... :lol:

(Selv om prisen på sparepæra er HØY!)

 

Forresten har jeg brukt Hammerdown i 3-4 år og kan bekrefte at stoffet er bra: Har ikke hatt kondensproblemer etter at jeg begynte med dette, mens jeg tidligere måtte bruke kondensfjerner om vinteren (dieselbiler).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin:

 

Poenget mitt var at f.eks LED pærer burde være "standard" vare, man kunne kjøpe i alle utstryrsbutikker og ikke noe som var for spesielt interesserte.

 

Da hadde man sett at verden gikk framover.

 

På samme måte kan man spørre om hvorfor ikke hammerdown tilsettes diesel som standard, eller selges på alle bensinstasjoner.

Link to post
Share on other sites

Er langt påvei enig med Lasse.  

Man skal ha en sunn skepsis for alle vidundermidler og "sikre vinnerlodd", men når det er sagt så er jeg jo også såpass nyskjerrig at dette "vidunderstoffet" skal KAD'en få smake.  (Husk; det er alle oss late og nyskjerrige som får verden til å gå fremover.)

Det er nokså mye positiv omtale av Hammerdown å finne på nettet, så jeg tar sjansen på å "la meg lure" :lol:

 

....men hvorfor er det ikke å få på messa???

Link to post
Share on other sites

Marwin:

 

Poenget mitt var at f.eks LED pærer burde være "standard" vare, man kunne kjøpe i alle utstryrsbutikker og ikke noe som var for spesielt interesserte.

 

Da hadde man sett at verden gikk framover.

 

På samme måte kan man spørre om hvorfor ikke hammerdown tilsettes diesel som standard, eller selges på alle bensinstasjoner.

Enig, Lasse. Men det er å håpe at verden går fremover og at slike pærer BLIR å få kjøpt.

Ang. Hammerdown som standard tilsetning, bør Motordoktoren svare på DET.

 

Til M/Y Ellen Marie: Sikkert fordi det koster ganske mye for en stand på messa, samt at "vi småforbrukere" neppe er hovedkunden av Hammerdown... :sailing:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...