Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Ja, det er slik at når NaCl (natrium klorid) fra sjøvann spaltes inne i forbrenningsrommet, vil natrium binde seg med vanadium i oljen og danne V2O5 (vanadium pentoksid) som senker smeltepunktet på varmebelastede overflater i forbrenningsrommet. Fenomenet kalles høytemperatur korrosjon. Det er værst når blandingsforholdet Na/V = 1/3. Ved tungoljedrift på store motorer er dette virkelig et faremoment, men dere som bruker GO (Gassolje), skulle ikke ha noe å frykte. Det finnes knapt vanadium i GO.

 

Hvis du bruker Hammerdown, kan det absolutt ikke skje noe galt med brennoljesystemet selv om du har 10-20% sjøvann i oljen. (Ta litt olje på en plastflaske. Tilsett 10-20% vann pluss 6-8 dråper Hammerdown. Snu flaska oppned og tilbake en gang og se hva som skjer!). Sjøvannet inneholder riktignok NaCl, men når dette innkapsles i oljen, kommer det ikke i kontakt med materialflatene. Vær imidlertid oppmerksom på at med 30% vann i emulsjonen, får du feiltenning ved mindre enn 30% akseleffekt. Ved tomgang skal det mindre vann til for å gi feiltenning.

 

Hammerdown har vært lansert på flere messer, både i Trondheim og på Sjølyst, men 150 000 kroner for en stand kostet mer enn det smakte.

 

Det finnes Hammerdown for bensin også, men Motorconsult har ikke noe på lager. Jeg har en flaske stående, og Marwin skal være glad for at stoffet har ubegrenset lagringstid. Flasken ble reservet av ham i fjor....

 

Så var det et veldig interessant spørsmål stilt av noen. Hvorfor er ikke oljeselskapene interessert i at dette stoffet tilsettes oljen deres? Tja, ville du ha særlig interesse av at noen gjorde noe med produktet ditt slik at salget av det gikk ned? Og tror du motorfabrikkene ivrer for øket bruk av et stoff som reduserer behovet for vedlikehold og salg av reservedeler? (Nå blir jeg ved henrettet).

Link to post
Share on other sites

Så var det et veldig interessant spørsmål stilt av noen. Hvorfor er ikke oljeselskapene interessert i at dette stoffet tilsettes oljen deres? Tja, ville du ha særlig interesse av at noen gjorde noe med produktet ditt slik at salget av det gikk ned? Og tror du motorfabrikkene ivrer for øket bruk av et stoff som reduserer behovet for vedlikehold og salg av reservedeler? (Nå blir jeg ved henrettet).

Nei, ingen henrettelse men oljeselskapene kommer med forsjellige påfunn/produkter som de påstår skal redusere slitasje og bensinforbruk? Eksempel Shell V power.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hmm....

Blir helt tullerusk i hue av leverandørens matematikk. :nonod:

 

Kjøpte 0,5liter av dette.

Tanken tar 30liter

1 del hammerdown pr. 6500 deler diesel.

 

For min tank blir dette (1/6500)*30 = 0,0046 liter hammerdown pr. 30l diesel.  :nonod:

Stemmer dette? :nonod:

Hjelp? :diving

 

mvh jan

:sailing:

 

Har i dag tatt meg den frihet å ringe leverandøren, jeg har benyttet en for lav dose. Vil øke denne, men selv ved min lave dose har jeg hatt gode resultater  :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Som flere regnemestre tidligere har konkludert med:

0,1 desiliter ren Hammerdown til 65 liter diesel.

 

Det skulle bli 0,05 desiliter ren Hammerdown til 32,5 liter diesel. Det er vel sånn omtrent det du har kommet frem til, når du har regnet 0,0046 liter ren H til 30 liter diesel.

 

(Mitt forrige innlegg har jeg strøket. Der surret jeg fordi noen har regnet ut et svar i ren Hammerdown, mens noen opererer med Hammerdown utblandet i en viss mengde diesel :smiley:)

Link to post
Share on other sites

På sensommeren 2003 kjøpte jeg en flask med Hammerdown. Denne var tiltenk båten, men siden det var sent på sesongen og skipet for det meste lå i fortøyningene ble det ikke testet ut på denne noe serligt.

Derimot er stoffet brukt på bilen de siste 6 mnd.

Resultatet er:

 

Umiddelbart etter tilførsel av stoffet (dvs. en tur på 12 km.)

Ved tomgang gikk motoren helt uten jaging.

Ved gasspådrag forsvant den sorte røyken.

Dieselvarmeren på 5 kw. kom fortere i gang og hadde ikke så mye sur røyk når den startet.

Bunndraget ble merkbart bedre ved enkelte turtall.

Motorlyden -diselknatringen- ble gjevnere og mindre.

Starter lettere.

Temp. måleren stabiliserte seg et par-tre millimeter lengre ned på skalaen.

 

 

Etter en tids bruk har også forbruket endret seg.

Ved mye bykjøring er det liten endring, men dog lell i positiv retning.

Ved blandet kjøring ruller jeg nå ca 100 km. lengre pr. tank i snitt.

Tanken fylles normalt med 50 l. og tidligere rakk dette til ca 70 mil.

Nå ruller jeg som oftes over 80 mil ++ med samme forbruk.

Ved mye langkjøring er forholdet ennu bedre, da kryper forbruket godt under 0,5 l.

Har også registret at oljen holder seg renere i lengre tid enn før.

Ved å sammenligne oljedråper fra før og etter på et trekkpapir (kaffifilter) ved ca. samme km. stand på oljen (samme oljetype) viste det seg at etter hammerdown at oljen trakk  mye bedre utover i papiret.

 

Nå ser jeg frem til å prøve stoffet der det var tiltenk når sesongen kommer og båten sjøsettes.

 

Re . hammerdown

 

Det sies her på forumet at dette kan tilsettes flytene brensel.

Kan dette også brukes  på bensin også?

 

Mvh

Bernt

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et veldig bra produkt jeg kunne tenke meg å prøve!

 

Har bare ett spørsmål:

 

Hvis du har kondens i tank/filter, trekkes dette igjennom filter og forbrennes sammen med dieselen?? Og...motoren tar ikke skade av dette??

 

Stopper ikke filteret kondens som er innblandet i dieselen med hammerdown??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Vannet som emulgeres inn i dieseloljen, vil aldri komme i kontakt med omgivelsene så lenge det er det minste turbulens i strømningen. Vannet vil altså gå rett gjennom filteret, og de små kondensmengdene vil forbedre forbrenningen.

 

DFT#1500 er for diesel. DFT#2000 er for bensin. Disse kan ikke brukes om hverandre.

Link to post
Share on other sites

Det finnes Hammerdown for bensin også, men Motorconsult har ikke noe på lager. Jeg har en flaske stående, og Marwin skal være glad for at stoffet har ubegrenset lagringstid. Flasken ble reservet av ham i fjor....

Æ e skamfoill! Flaska ska æ ha!! (Bobilen (bensindrevet) taes ut i disse dager.... :blush: )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg bruker Hammerdown både på bil og båt, men for å gjøre påfyllingen enklere ønsker jeg å tynne ut produktet. Som kjent lukter diesel både mye og lenge, kan jeg blande ut Hammerdown med lampeparafin?

Vanlig parafin kan ikke brukes, da denne er tilsatt farge. Ved evt. kontroll fra Tollvesent kommer gebyrblokken frem.

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt har vi vel ikke lov å blande parafin i dieseloljen, for det er jo ikke innbagt noen veiavgift i parafinen så vidt jeg vet. I femtiårene kjørte gutta rundt i gatene på Tyholt (der NRK er i dag) halve natta og innbilte seg at de kjørte rally. Det kostet, og da spedde de på budsjettet ved å blande parafin i oljen. De mest avanserte hadde ekstra tank med parafin under baksetet, men onkel politi kjente hemmeligheten og kom med blokka.

 

Hvis den parafinen du blander Hammerdown med ikke skader motoren, er det greit å tynne ut med den.

 

Og så er det bare å ønske god påske. Jeg drar til mitt fiskeparadis i dag.

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt har vi vel ikke lov å blande parafin i dieseloljen, for det er jo ikke innbagt noen veiavgift i parafinen så vidt jeg vet. I femtiårene kjørte gutta rundt i gatene på Tyholt (der NRK er i dag) halve natta og innbilte seg at de kjørte rally. Det kostet, og da spedde de på budsjettet ved å blande parafin i oljen. De mest avanserte hadde ekstra tank med parafin under baksetet, men onkel politi kjente hemmeligheten og kom med blokka.

 

Hvis den parafinen du blander Hammerdown med ikke skader motoren, er det greit å tynne ut med den.

 

Og så er det bare å ønske god påske. Jeg drar til mitt fiskeparadis i dag.

Hei

Vinterdiesel er vanlig diesel som er fortynnet med parafin.

Samme pris og samme avgift på bensinstasjonen.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kan noen som nå har prøvd dette stoffet på en litt sliten motor fortelle hvordan det gikk.

 

Har selv en motor med tegn til gjennomslag, og vurderer å prøve et vidundermiddel da jeg tror det er stempelringene som sitter.

 

Har noe prøvd QMI behandling av motoren.

Link to post
Share on other sites

Du finner slike pærer her [http://www.superbrightleds.com

 

Enig, Lasse. Men det er å håpe at verden går fremover og at slike pærer BLIR å få kjøpt.

Ang. Hammerdown som standard tilsetning, bør Motordoktoren svare på DET.

 

Til M/Y Ellen Marie: Sikkert fordi det koster ganske mye for en stand på messa, samt at "vi småforbrukere" neppe er hovedkunden av Hammerdown... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har kjørt med HD i drivstoffet ca 100 timer på en VP41 motor. Vanskelig å måle drivstoffforbruket. Det jeg har lagt merke til er at etter service i vår tok det mye lenger tid før oljen ble svart. Det bør vel tyde på mindre gjennomslag. Motoren var 17 år da den fikk smake HD første gang, og det blir nok et fast kosttilskudd. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å måle brennstofforbruket nøyaktig. Man fører vel ikke logg over belastning og tilhørende driftstid. Men over tid ser vi nok hva vi bruker hvis vi følger samme bruksmønster. Det er bare i laboratorium og på skip med nøyaktig utstyr for registrering av forbruk og belastning man kan fastlegge spesifikt forbruk.

 

Men hvor lang tid det tar før smøreoljefilteret går tett, kan vi registrere, og det er vanligvis dobbelt så lang tid ved bruk av Hammerdown som uten. Ved første gangs bruk av Hammerdown på en motor som har en del belegg, vil nok filteret gå tett raskere enn vanlig fordi Hammerdown løser opp koks og annet belegg som ender i smøreoljen.

 

På skip med tungoljedrift varer også brennoljefilteret noe lenger fordi slam ("sammenklumpede" hydrokarboner) som stoppes av filteret, passerer som den øvrige oljen når Hammerdown har løst opp "klumpene". Men dette siste er jo uaktuell informasjon for oss som kjører med MGO, så ikke les dette.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha gått opp til rett dose på tilsetningen av HD på bilen (90 hk TD, 1,8l.) Var tidligere i uken på langtur, ca 600 km. Startet med full tank, ved hjemkomst var ikke tankmåleren kommet til halv tank. Med litt blandet kjøring i tillegg viste det 720 km ved halv tank. Tanken rommer 55 l.

 

:sailing::smiley:

 

Har tatt denne turen en del ganger tidl. uten HD, kom aldri i nærheten av dette resultatet.

 

Er klar over at en motor har et lavere forbruk ved langkjøring, dette har også vært tilfelle uten HD, men resultatet med HD er så mye bedre. Min erfaring er at dersom det er mye Bykjøring gir ikke HD så gode resultater, men dog lell posetive resultat, jo mere langkjøring jo bedre resultat..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha gått opp til rett dose på tilsetningen av HD på bilen (90 hk TD, 1,8l.) Var tidligere i uken på langtur, ca 600 km. Startet med full tank, ved hjemkomst var ikke tankmåleren kommet til halv tank. Med litt blandet kjøring i tillegg viste det 720 km ved halv tank. Tanken rommer 55 l.

Du hadde jo imponerende resultater med bare en tidel av anbefalt dose Hammerdown på tanken. Nå har du rett dose og forbruket er i særklasse imponerende. Ikke mange kan skryte av 0,38l/mil ved blandet kjøring med en bil med 90 hesters motor. 30% reduksjon i forbruk hadde du først, nå har du enda mer. I særklasse imponerende. Alle forbrenningsmotorer i hele verden burde bruke dette. Da varer oljeressursene nesten dobbelt så lenge samtidig som hver av oss sparer betydelige summer.

 

Men jeg tviler fortsatt sterkt. Det du sier og det Motordoktoren sier er jo ikke engang i nærheten av hverandre. Og et slikt vidunderstoff må det jo være andre som kan klone og lage? Og selv med bare Hammerdown, hvem vil da ikke bruke en krone for å spare to kroner? Det ligger jo en milliardindustri i dette bare for drivstoffbesparelsen sin del. Så kommer bonusen med ren motor og lavere motorslitasje i tillegg.

 

Hvis noe er for godt til å være sant, er det ofte ikke sant.

 

Hvis f.eks. bilidustien på en enkel måte skal tilpasse seg Californias nye miljøkrav til biler, kunne de jo bare tilsette noen dråper Hammerdown og problemet ville være løst. Med halvert forbruk, renere forbrenning og ren motor........

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus.

 

Regnestykket er nok ikke så lett. Henvisning til tankmåleren er bare en antydning til før og nå status. Tankmålere generelt viser som oftes ikke nøyaktigt over hele skalaen.

Når Måleren nå kommer til tom tank vil jeg anta at forbruket pr.mil vil ligge  under ca 0.5 l.  Uten tilsetning lå dette på ca. 0.55++ pr- mil ved langkjøring.

Ved "bykjøring" variert det mellom 0.7 . 0,8 før HD. Nå ligger det rett under 0,7.

Nå når jeg har økt dosen har ikke dette gitt prosentvis tilsvarende resultat som økningen av HD, men en liten forbedring er det blitt

Selv om HD gir resultater ved ulik kjøring er det beste utslaget ved langkjøring.

 

Selv om jeg ikke ender opp med så "posetive" tall som deg syntes jeg resultatet er bra.

Med tanke på at jeg i utgangspunktet kjøpte HD kun med tanke på smøring uten bruk av totaktsolje, men mest som kondensfjerner for å elimener muligheten for dieseldyr er jeg kjempe fornøyd.

 

Skal fylle opp tanken sener i dag, da har jeg hatt 600 km på en tur, resten blandet kjøring. Skal komme tilbake med resultatet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå er tanken fylt opp, 40.39 l. Trippteller: 862 km.

Av dette 600 langkjøring, resten "bykjøring".

resultat: ca. 0.47 l. pr. mil.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har en Golf-99 mod. med en 90 hk. TDi. I denne bilen er det fabrikkmontert  bl.a.

en måler som forteller dieselforbruket i øyeblikket, samt gjennomsnitt pr 100 km.

Da bilen var ny viste denne gjennomsnittmåleren på langkjøring 4,1-4,2L/100km.

Nå når bilen har passert 100000km ligg den på 4,3-4,4L/100km.

Dette stemmer forøvrig bra, når eg kontrolerer ved fylling av tanken.

Eg bruker ingen tilsettningsstoffer utenom dei som normalt er når det blir fylt fra pumpe.

Vist det er riktig det som blir hevdet om Hammerdown, vil eg ved bruk av det komme langt

under 4L/100km?

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...