Scand Baltic Startet 22.Mai.2013 Del på Facebook Startet 22.Mai.2013 Hei. Vurderer å gå til anskaffelse av Efoy. Har en batteribank på 460 amp. til forbruk, og bør vel da eventuellt gå for den største. Har stort sett mer enn nok strøm, men tanken er å slippe å tenke på forbruket pluss at man slipper å flytte på seg p.g.a. lite strøm. Må bare innse at jeg har blitt innhentet av et nytt årtusen og hva det drar med seg av forbruk. Mye "kjekt å ha", men sånn er det nå en gang. Har søkt litt på emnet, men kunne tenke meg å høre fra dere som har Efoy og har brukt det en del. Hva er deres erfaringer, gjerne over tid. Er det så bra som det høres ut? Skal være vedlikeholdsfritt, men hvor lang levetid har det? Kom med erfaringer, positive som negative. Synes jo at prisen er relativt høy, men, det blir ikke noe billigere med et fastmontert aggregat, pluss at det veier mye i tillegg. Har et Honda aggregat som jeg bruker noen ganger, men "kvier" meg litt med tanke på støyen. Er ikke alle steder det passer seg å starte det. Er det noen steder som er rimeligere enn andre å handle fra? Ser at både Maritim og Seatronic forhandler det. Efoy har blitt mye brukt innen bobiler, mulig det kan være noe gunstigere hos de forhandlerne. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Vi har hatt Efoy 210 i ett år og er strålende fornøyd. Vi bruker mye strøm med kjøleskap, kjøleboks, mye tv-titting for barna osv, men nå har vi alltid nok strøm:) Efoy`n bruker lite metanol og den er enkel å montere og bruke. Den skal være nesten helt vedlikeholdsfri. En sjelden gang (kanskje en gang pr sesong) må man bare fylle på en servicefluid. I følge Seatronic som har solgt den en stund har de aldri hatt noen reklamasjoner på den, men man kan vel ikke stole helt på forhandlere:) Vi har montert Efoy`n i forpiggen under køya. Den gir litt mer lyd fra seg en vi hadde forventet, så vi slår den av om natten. Jeg kjøpte min hos Maritim, da jeg fikk prutet litt på prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Hei Vi har nå en Efoy 210 på andre sommeren og kan ikke få fullrost denne "kompis`n" som vi kaller den. Vi tok den med oss når vi nå byttet båt og er allerede på installert i kjelleren. Båten vi har nå har også et Mase aggragat, men det er av lite interesse for meg ihvertfall, da Efoy`n gjør en bedre jobb. Alltid nok strøm, ingen bekymringer. Å fylle på med batterier er ingen hensikt heller. Vi har 4 x 85 amp på forbruk og har det helt toppers med Efoy`n. 2 helger siden fra Onsdag til Søndag gikk dieselvarmeren i et fra kl 14 Onsdag til Søndag middag og ja! strøm nok. ble mye skryt, så skulle nesten tro jeg hadde provisjon........men løp og kjøp mener jeg og de fleste problemer er løst (avslapping sier mor) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Har en kompis som har seilt i ett år nå, han har en silentwind generator og 2X 210 Efoy. Han har ikke hatt landstrømkontakten i bruk siden i fjor vår og det har gått ca 80liter metanol, han er veldig fornøyd. Kjører med mastervolt kombi på 2500w eller deromkring og har 230 i kontaktene og nok strøm bestandig. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Er det noe spesielt med Efoymetanolen, eller vil de bare selge sin egen? Jeg vurderer også brenselcelle, men har på følelsen at det vil bli flere aktører og lavere priser snart... 50 Båtpenger er jo en anselig sum... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lano2 Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Efoymetanolen smaker betydelig bedre enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Jeg har også en stund vært fascinert av Efoy. Men så byttet jeg ut kjøleaggregatet (den store strømslukeren) med Isotherm 3251 (ASU SP) og monterte et 50W solcellepanel på stativ (ser grusomt ut) med MPPT-regulator, og vips, ønsket om brenselcelleaggregat forsvant. Med vårt feriemønster (sjelden mer enn 3 netter i samme havn) og ikke for dårlig vær har vi heller ikke noe behov for landstrøm. Vi må riktignok finne oss i å varme oppvaskvann med propan en gang i mellom. Bortsett fra manglende behov tror jeg nok Efoy-aggregatet er fine saker. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Jeg har med utgangspunkt i forumtråden her og egne erfaringer laget en liten wikiside - https://www.baatwiki.no/wiki/Lading_av_batterier - EFOY er oppsummert slik: Dette er veldig dyrt sammenlignet med nominell uteffekt. "EFOY Comfort 210" fra Seatronic koster 50 kNOK og gir maks 8.75A ladestrøm / 105 W uteffekt[1]. Man er nødt til å frakte med seg metanol som er ekstremt brannfarlig. Sammenlignet med aggregat eller motorlading gir EFOY mye mindre støy og eksos, og forbruket av drivstoff er langt lavere. Den kan problemfritt stå på 24 timer i døgnet, og skrur seg selv av og på etter behov. Drivstoffet er derimot vanskeligere å få tak i og dyrere (selges for 50 kr/liter fra Seatronic - tilsvarende 45 kr/kWh). Har man kjøleskap, laptop, ICE-modem, webasto, etc kan gjennomsnittlig strømforbruk fort overstige 8.75A - men mange EFOY-brukere har stort strømforbruk og har ikke hatt problemer med dette. EFOY har lavere nominell uteffekt en mange vindmøller og solcellepaneler som det kan være relevant å installere på båt. Enkelte brukerefaringer tilsier at "EFOY bråker mer enn forventet", men ellers virker alle som har kjøpt denne å være strålende fornøyd. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Scand Baltic Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Takker for svar. Lysten på en Efoy blir jo ikke mindre (bortsett fra prisen, da). Men jeg følger med på tråden og ser om det kommer noen flere erfaringer imens jeg tenker litt på saken og teller opp beholdningen i sparegrisen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Har man kjøleskap, laptop, ICE-modem, webasto, etc kan gjennomsnittlig strømforbruk fort overstige 8.75A - men mange EFOY-brukere har stort strømforbruk og har ikke hatt problemer med dette. Kan jo stå på konstant. 8,75A x 24h = 210Ah. De færreste bruker vel så mye som 210Ah i døgnet? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kire Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Kan jo stå på konstant. 8,75A x 24h = 210Ah. De færreste bruker vel så mye som 210Ah i døgnet? så riktig så riktig, takk. En Efoy tar man også med seg ved båtbytte, så greit så! Bytter denne kompisen som sagt aldri bort. Vel vvel, 50 båtpenger, men det koster jo er luktende aggregat også ++ Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Efoy skulle hvert obligatorisk i alle båter, har du motorbåt med normalt stort motorom såver det bare å montere den der. Da hører du ikke en lyd i fra efoyen, varmen er null problem i windy sc og gm. Den slår seg av når du starter motorene og starter ikke før temperaturen er godt under 40 grader, under gange er jeg aldri over 40 grader i motorommet, målt temp ut mot sidene på motorommet. Maks temperatur har jeg målt ca 10 min etter at motorene er slått av, var da oppe i 59 grader. Aldri opplevd at efoyen starter før temperaturen er under 30 grader, metanolen når en maks temp på 44 grader. Kan jo variere fra båt til båt, men i kjelleren er den ute av veien og du hører ikke en lyd. Løp og kjøp.. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Hvordan fungerer denne "kompisen"? Kunne sikkert ha googlet det, men er artigere å få svar herfra :) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
lano2 Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Eneste ulempe er at panelet ikke har "Mastervolt" farge. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Eneste ulempe er at panelet ikke har "Mastervolt" farge. Du får kjøpt svart panel som ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 bc45, det visste jeg ikke . Er du fornøyd med apparatet ditt ? Jeg har kun klart å brukt opp en 10 liter , på et år... jeg må skjerpe meg....se å få brukt litt mer strøm.... Sitér dette innlegget Link to post
tommy Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 lano2, hmm 10 liter på et år, fordampet eller drukket opp , i det bildet du la inn lenger så er den jo ikke en gang koblet til Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Jeg tok bildene da jeg mekket den på plass . Jeg var utrolig heldig med plasseringen, som du ser, helt til blondinen ikke ville ha den der... Jeg hadde denne teorien da jeg kjøpte EFOY, stemmer den, mon tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Er det noen som har en slik og har plassert den i motorrommet, jeg har et relativt stort motorrom i seilbåten min og det ville vært perfekt å plassere den der og denne vil jo aldri gå samtidig som motoren går mtp varme. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Kan ikke se noen grunn til at ikke det vil fungere.... Bortsett fra at brannfaren kanskje øker, pga metanolen...? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Men er det lovlig mtp metanolen ? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 (redigert) Beklager - dobbelt innlegg.... Redigert 6.August.2013 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Er det noen som tør spå prisutviklingen for brenselceller i tiden som kommer?. En kostnad på nær 50 kr/kWh for brensel i tillegg til en ganske dyr dings gjør at jeg foreløpig ikke er fristet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
znick Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 I h.h.t manualen for brenselcellen http://www.efoy-comfort.com/manuals, skal ikke hverken brenselcelle eller metanolpatron oppbevares ved høyere temp enn 50 grader. Det blir det vel fort i et motorrom vil jeg tro. Jeg har selv en EFOY brenselcelle i seilbåten, i et av stuerommene under sofaen i salongen. I følge monteringsanvisningene skal plasseringen ha et mål på 68 x 38 x 34 cm, minimum, men så stor plass har jeg ikke i stuerommet. Men jeg har laget et hull med ventilrist på 10,5 cm like foran vifteåpningen til brenselcellen, som går inn fra salongen. Utluften går inn i stureommet ved siden av, som rommer varmtvannsbereder, og herfra går den ut i salongen igjen. Fungerer veldig bra... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.