Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å gå til anskaffelse av Efoy.

Har en batteribank på 460 amp. til forbruk, og bør vel da eventuellt gå for den største.

Har stort sett mer enn nok strøm, men tanken er å slippe å tenke på forbruket pluss at man slipper å flytte på seg p.g.a. lite strøm.

Må bare innse at jeg har blitt innhentet av et nytt årtusen og hva det drar med seg av forbruk. Mye "kjekt å ha", men sånn er det nå en gang. :wink:

Har søkt litt på emnet, men kunne tenke meg å høre fra dere som har Efoy og har brukt det en del.

Hva er deres erfaringer, gjerne over tid.

Er det så bra som det høres ut?

Skal være vedlikeholdsfritt, men hvor lang levetid har det?

Kom med erfaringer, positive som negative.

Synes jo at prisen er relativt høy, men, det blir ikke noe billigere med et fastmontert aggregat, pluss at det veier mye i tillegg.

Har et Honda aggregat som jeg bruker noen ganger, men "kvier" meg litt med tanke på støyen. Er ikke alle steder det passer seg å starte det.

Er det noen steder som er rimeligere enn andre å handle fra?

Ser at både Maritim og Seatronic forhandler det.

Efoy har blitt mye brukt innen bobiler, mulig det kan være noe gunstigere hos de forhandlerne.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt Efoy 210 i ett år og er strålende fornøyd. Vi bruker mye strøm med kjøleskap, kjøleboks, mye tv-titting for barna osv, men nå har vi alltid nok strøm:) Efoy`n bruker lite metanol og den er enkel å montere og bruke. Den skal være nesten helt vedlikeholdsfri. En sjelden gang (kanskje en gang pr sesong) må man bare fylle på en servicefluid. I følge Seatronic som har solgt den en stund har de aldri hatt noen reklamasjoner på den, men man kan vel ikke stole helt på forhandlere:) Vi har montert Efoy`n i forpiggen under køya. Den gir litt mer lyd fra seg en vi hadde forventet, så vi slår den av om natten. Jeg kjøpte min hos Maritim, da jeg fikk prutet litt på prisen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har nå en Efoy 210 på andre sommeren og kan ikke få fullrost denne "kompis`n" som vi kaller den.

Vi tok den med oss når vi nå byttet båt og er allerede på installert i kjelleren. Båten vi har nå har også et Mase aggragat, men det er av lite interesse for meg ihvertfall, da Efoy`n gjør en bedre jobb. Alltid nok strøm, ingen bekymringer. Å fylle på med batterier er ingen hensikt heller.

 

Vi har 4 x 85 amp på forbruk og har det helt toppers med Efoy`n.

2 helger siden fra Onsdag til Søndag gikk dieselvarmeren i et fra kl 14 Onsdag til Søndag middag og ja! strøm nok.

 

ble mye skryt, så skulle nesten tro jeg hadde provisjon........men løp og kjøp mener jeg og de fleste problemer er løst (avslapping sier mor)

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som har seilt i ett år nå, han har en silentwind generator og 2X 210 Efoy.

Han har ikke hatt landstrømkontakten i bruk siden i fjor vår og det har gått ca 80liter metanol, han er veldig fornøyd.

Kjører med mastervolt kombi på 2500w eller deromkring og har 230 i kontaktene og nok strøm bestandig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en stund vært fascinert av Efoy. Men så byttet jeg ut kjøleaggregatet (den store strømslukeren) med Isotherm 3251 (ASU SP) og monterte et 50W solcellepanel på stativ (ser grusomt ut) med MPPT-regulator, og vips, ønsket om brenselcelleaggregat forsvant. Med vårt feriemønster (sjelden mer enn 3 netter i samme havn) og ikke for dårlig vær har vi heller ikke noe behov for landstrøm. Vi må riktignok finne oss i å varme oppvaskvann med propan en gang i mellom. Bortsett fra manglende behov tror jeg nok Efoy-aggregatet er fine saker.

 

Eivind

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har med utgangspunkt i forumtråden her og egne erfaringer laget en liten wikiside - https://www.baatwiki.no/wiki/Lading_av_batterier - EFOY er oppsummert slik:

 

Dette er veldig dyrt sammenlignet med nominell uteffekt. "EFOY Comfort 210" fra Seatronic koster 50 kNOK og gir maks 8.75A ladestrøm / 105 W uteffekt[1]. Man er nødt til å frakte med seg metanol som er ekstremt brannfarlig.

 

Sammenlignet med aggregat eller motorlading gir EFOY mye mindre støy og eksos, og forbruket av drivstoff er langt lavere. Den kan problemfritt stå på 24 timer i døgnet, og skrur seg selv av og på etter behov.

 

Drivstoffet er derimot vanskeligere å få tak i og dyrere (selges for 50 kr/liter fra Seatronic - tilsvarende 45 kr/kWh). Har man kjøleskap, laptop, ICE-modem, webasto, etc kan gjennomsnittlig strømforbruk fort overstige 8.75A - men mange EFOY-brukere har stort strømforbruk og har ikke hatt problemer med dette.

 

EFOY har lavere nominell uteffekt en mange vindmøller og solcellepaneler som det kan være relevant å installere på båt. Enkelte brukerefaringer tilsier at "EFOY bråker mer enn forventet", men ellers virker alle som har kjøpt denne å være strålende fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Har man kjøleskap, laptop, ICE-modem, webasto, etc kan gjennomsnittlig strømforbruk fort overstige 8.75A - men mange EFOY-brukere har stort strømforbruk og har ikke hatt problemer med dette.

Kan jo stå på konstant. 8,75A x 24h = 210Ah. De færreste bruker vel så mye som 210Ah i døgnet? :eek:

Link to post
Share on other sites

Kan jo stå på konstant. 8,75A x 24h = 210Ah. De færreste bruker vel så mye som 210Ah i døgnet? :eek:

 

så riktig så riktig, takk. En Efoy tar man også med seg ved båtbytte, så greit så! Bytter denne kompisen som sagt aldri bort. Vel vvel, 50 båtpenger, men det koster jo er luktende aggregat også ++

Link to post
Share on other sites

Efoy skulle hvert obligatorisk i alle båter, har du motorbåt med normalt stort motorom såver det bare å montere den der.

Da hører du ikke en lyd i fra efoyen, varmen er null problem i windy sc og gm.

Den slår seg av når du starter motorene og starter ikke før temperaturen er godt under 40 grader, under gange er jeg aldri over 40 grader i motorommet, målt temp ut mot sidene på motorommet.

Maks temperatur har jeg målt ca 10 min etter at motorene er slått av, var da oppe i 59 grader.

Aldri opplevd at efoyen starter før temperaturen er under 30 grader, metanolen når en maks temp på 44 grader.

Kan jo variere fra båt til båt, men i kjelleren er den ute av veien og du hører ikke en lyd.

 

Løp og kjøp..

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I h.h.t manualen for brenselcellen http://www.efoy-comfort.com/manuals, skal ikke hverken brenselcelle eller metanolpatron oppbevares ved høyere temp enn 50 grader. Det blir det vel fort i et motorrom vil jeg tro. Jeg har selv en EFOY brenselcelle i seilbåten, i et av stuerommene under sofaen i salongen. I følge monteringsanvisningene skal plasseringen ha et mål på 68 x 38 x 34 cm, minimum, men så stor plass har jeg ikke i stuerommet. Men jeg har laget et hull med ventilrist på 10,5 cm like foran vifteåpningen til brenselcellen, som går inn fra salongen. Utluften går inn i stureommet ved siden av, som rommer varmtvannsbereder, og herfra går den ut i salongen igjen. Fungerer veldig bra...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...