Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Jeg har ikke solcellepanel, og forbruk pr. døgn har jeg ikke regnet ut. Men kjøleboks, el.toalett og varmapparat er det som trekker strøm hos meg når jeg har landligge. Har f.eks ikke TV. Var i uthavn i helgen fra fredag kl 15.00 til søndag kl. 16.00. Efoy'en slo seg inn lørdag morgen og tuslet og gikk utover ettermiddagen før den slo seg av. Da var batteriene fulladet.

Link to post
Share on other sites

Trenger jo ikke dekke hele forbruket når man er i båten. Selv om den bare dekker halvparten, så vil jo ladebehovet reduseres betraktelig. Jeg kan ligge ute et par tre dager uten lading hvis jeg ikke går inn for å spare strøm. Med 70Ah i døgnet fra en Efoy ville jeg nærmet meg en uke.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke solcellepanel, og forbruk pr. døgn har jeg ikke regnet ut. Men kjøleboks, el.toalett og varmapparat er det som trekker strøm hos meg når jeg har landligge. Har f.eks ikke TV. Var i uthavn i helgen fra fredag kl 15.00 til søndag kl. 16.00. Efoy'en slo seg inn lørdag morgen og tuslet og gikk utover ettermiddagen før den slo seg av. Da var batteriene fulladet.

 

Har velldig lyst til å investere i den minste modellen . ( Får ikke lov til å kjøpe noe dyrere av sjefen i heimen) Hvor stor forbruksbank har du ?

Link to post
Share on other sites

- trenger man noe mer utstyr enn den annonsen det er vist til i innlegg 62 ? ( bortsett fra kanskje kabler mellom efoy'n og batteriene) eller har du alt når du har kjøpt den "pakka".

 

Hvor har dere som har seilbåt montert enheten ? ( den skal jo ikke krenge for mye over tid)

Link to post
Share on other sites

Dette med garanti på 5000 timer finner jeg ingen steder ? Det jeg finner er 2 års garanti med mulighet til å "kjøpe" 5 år for 80 og 140 modellen, mens 210 modellen har 5 års garati som standard.

Står her: http://www.efoy-comfort.com/nn/tekniske-data

 

Kan du linke til det med 5000 timer lano2 ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

- trenger man noe mer utstyr enn den annonsen det er vist til i innlegg 62 ? ( bortsett fra kanskje kabler mellom efoy'n og batteriene) eller har du alt når du har kjøpt den "pakka".

 

Hvor har dere som har seilbåt montert enheten ? ( den skal jo ikke krenge for mye over tid)

 

Du trenger egentlig kun metanol. Skal du forlenge ledningene mellom Efoy'en og batteriene kan du bruke vanlig isolert kobberledning på 2,5 - 4 - 6 mm tverrsnitt avhengig av lengden. Er beskrevet i monteringsanvisningen. Ledningen til betjeningspanelet er en vanlig ethernet ledning på 8m som kan kjøpes for en rimelig penge i andre lengder om nødvendig.

 

Hvor og hvordan jeg har montert det kan du finne i #25

Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du fikk vel lettet båten for en del kilo nå Catano ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja så nå flyter den med helling mot styrbord side.

Fikk mer plass også i det store motorrommet så nå får vi med enda mer unødvendighet på ferie.

Vurdere å lage en kasse til å sette Efoy`en i så den ikke blir påvirket av varmen fra motorene og til vinteren enklere å sette på noe varme før oppstar dersom det er kaldt.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da ble aggregatet solgt i dag.

 

Efoy 210 sammen med 2 x 5 l brensel og 4 x 110 amp batteri bestilt.

Dessverre var det leveringstid på ca 3 uker.

Skulle Efoy lade for lite og batteripakken gå tom får jeg starte motoren som lader max 110 amp.

 

mvg

Catano

Har samme, så lurt valg. Gå tom sier du?? Hvordan, hehe

Du kan bare glede deg

Link to post
Share on other sites

Som over og det tar da lengre tid før Efoy har kommet til 3000 eller 5000 t.

 

Det med mest mulig strøm er bra for skulle en brukt varmekolbe til varmt vann går det mye strøm.

Du skriver at 140 er nok, dersom du så setter på varmekolben i 1 time går det ca 66 amp og du har fulle batteri på 24 timer selv om du varmer vannet, så du kan da kjøre vannvarmer 1 t hver dag.

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det med varmekolbe som i varmtvannstank det krever jo 1500W/230V er ikke det 150A pr time/12V ?

 

Hadde tenkt å holde varmtvann utenfor eventuell inverteropplegg

 

Jeg tenkte mest instrumenter,kjøleboks og autopilot som forbrukere der jeg trenger påfyll. Samt kjøleboks og ankerlanterne når jeg ligger uten landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Du skriver at 140 er nok, dersom du så setter på varmekolben i 1 time går det ca 66 amp og du har fulle batteri på 24 timer selv om du varmer vannet, så du kan da kjøre vannvarmer 1 t hver dag. mvhcatano

Blir litt ullent å si det slik føler jeg. Men de elektriske kan sikkert si hvor mye varmtvann en får da? Altså på 1 time med 800 W.

Redigert inn: Med de elektriske mener jeg elektrokyndige.

 

Det er jo egentlig uinterressant hvor mange kW kolben er på, den kan jo skrues av etter en halv time også?

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd å regne litt på det....

 

Så hvis jeg skal øke temperaturen på i vannet med 55 grader på min 40 liter tank, så må jeg levere ca 2500 w.

Men kolben min er på 500W, så min trenger 5 timer på å varme vannet.

Med Efoy 210 som leverer max 105 W, så må denne stå på i ca ett døgn for ikke å tappe batteriene.

 

Hemmm.... Ser ikke ut til at dette egner seg for å varme vannet (i forhold til å starte motor eller aggregat).

Håper at jeg har en regnefeil her et sted :-)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

 

Hemmm.... Ser ikke ut til at dette egner seg for å varme vannet (i forhold til å starte motor eller aggregat).

Håper at jeg har en regnefeil her et sted :-)

 

 

Vil ikke oppvarming av vann fra batterier (les efoy) stort sett skje som vedlileholdsvarming? Dvs, man har kjørt et lite stykke og motoren har varmet vannet, så holder man varmen ved like fra batterier og opplading av Efoy? Det er jo et helt annet regnestykke og veldig mye mindre energikrevende.

 

Er det et reelt senario å varme hele tanken fra grunnen av?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Dersom vi ligger i ro hele helgen er det jo ganske tomt for varmtvann søndag morgen....(= vet ikke hvilken temperatur vannet har da).

 

Jo det er jeg enig i, men tror det er et annet regnestykke å holde noe varmt (med noe oppvarming av det kalde vannet som kommer inn ved forbruk) enn å varme vannet fra kaldt vann til varm tank. Men jeg er ikke ekspert på området, jeg bare skyter fra hoften :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...