Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Har ikke sett på denne linken på en stund. Takker for info om levetiden på dette 'vidunderet'!

Da blir det solceller, om ekstra strømtilskudd er nødvendig.

(Inverter-aggregatetet på 2 kW gidder jeg ikke å dra med meg!)

Såhh er det dette med Behovet da... Dro ned til Lysefjorden i fjor (fra Trondheim...!) og tenker på Helgland til sommeren.

Hittil har jeg kun hatt 2 - 3 netter uten landstrøm (ligger i småbåthavner underveis) så jeg ser ikke behovet for tilskudd enda.

For dem som tilbringer lengre tid i utehavner, blir det selvsagt anderledes.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mtp høyt timetall reiser spørsmålet seg, står Efoyen og går uten at båten er i bruk, og hvorfor det?

 

Skjønner jo hvis en ikke har landstrøm, men høy kwt pris er vel god motivasjon til å vri om hovedbryteren før en drar hjem?

Link to post
Share on other sites

Vi har et slik strømforbruk, at jeg satt på Efoy´en straks motorene var slått av i uthavn. Si jeg satt den på fredag kl 16. Så skrudde jeg den av søndag kl 09. Da hadde den gått 41t på en helg. Starter man da sesongen 01/04 til 01/10 så kan det fort bli 15 helger av 41t= 615t. Så har du sommerferie på 10 dager. Ca 5 dager med 24-timers bruk av Efoy. = 120t.    Da ender årsbruken på 735t. Ergo varer Efoyen ca 5 år med vårt bruksmønster.

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke at en forventet levetid på i overkant av 3500 timer er så ille?

Maskinen koster ca kr 30 000. 

Til sammenligning koster de rimeligste marine generatorsettene i 2-3kW størrelsen i overkant av kr 55 000,-  

Disse har små dieselmotorer som går med 3000 omdreinger per minutt, og jeg vil påstå at majoriteten av de rimeligste generstorsettene nok er nær slutten av sin levetid når driftssiden nærmer seg 4000 timer, og da særlig hvis de i snitt har ligget med en kontinuerlig lastfaktor i området 70-80%. 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nimbus4 skrev 46 minutter siden:

Enig i at 4000t er litt for en generator også, men du kan lade 200a på 2 timer med generatoren i løpet av en helg, med landstrømslader inne og Lifepo4 batterier. Men du må ha Efoy’en inne i 35 timer for å tilføre 200a. 

 

Må en gå via generator eller ville oppgradering av dynamo og batteripakke kunne gjøre susen mtp bruksmønsteret? Om Efoyen går 41 timer, hva er forbruket av strøm, gangtid for motor og vil en batteripakke innenfor noenlunde normal størrelse+ kunne gjøre susen?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet litt om forbruket vårt litt tilbake i tråden. Men med oppgradert dynamo(er) vil self gjøre samme nytten mtp lading av Lifepo4.  Det er noen tråder her inne(Lifepo4) hvor noen medlemer har mye erfaring på dette. Jeg har ikke byttet dynamoer enda, vurderer dette etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har skaffet en efoy 140 som jeg monterte igår. Den er koblet på b.b side og batteriene på s.b side. Spm er kan jeg koble meg inn på koblingspungt fra batteriene, eller må kabler fra efoy direkte på batteri? Ønsker å ha koblet på forbrukside av shunt til batteriovervåker. Den gav 5A når jeg testet, den skal vel være på 6A. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Scand Baltic skrev On 22.5.2013 at 20.19:

Hei.

Vurderer å gå til anskaffelse av Efoy.

Har en batteribank på 460 amp. til forbruk, og bør vel da eventuellt gå for den største.

Har stort sett mer enn nok strøm, men tanken er å slippe å tenke på forbruket pluss at man slipper å flytte på seg p.g.a. lite strøm.

Må bare innse at jeg har blitt innhentet av et nytt årtusen og hva det drar med seg av forbruk. Mye "kjekt å ha", men sånn er det nå en gang. :wink:

Har søkt litt på emnet, men kunne tenke meg å høre fra dere som har Efoy og har brukt det en del.

Hva er deres erfaringer, gjerne over tid.

Er det så bra som det høres ut?

Skal være vedlikeholdsfritt, men hvor lang levetid har det?

Kom med erfaringer, positive som negative.

Synes jo at prisen er relativt høy, men, det blir ikke noe billigere med et fastmontert aggregat, pluss at det veier mye i tillegg.

Har et Honda aggregat som jeg bruker noen ganger, men "kvier" meg litt med tanke på støyen. Er ikke alle steder det passer seg å starte det.

Er det noen steder som er rimeligere enn andre å handle fra?

Ser at både Maritim og Seatronic forhandler det.

Efoy har blitt mye brukt innen bobiler, mulig det kan være noe gunstigere hos de forhandlerne.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har en efoy 210 comfort. Vil ikke anbefale dette produktet til over 60' NOK. Jeg kjøpte produktet i 2016 og den er nesten ikke brukt. Etter 508 timers bruk er kapasitet redusert med over 20 %. Fikk feil på en sensor som kostet 3500 NOK i reparasjon. Fikk så tilbud om å sette inn en ny stack til over 20' NOK på grunn av redusert kapasitet. Må nevne at efoy har vært til Tyskland for reparasjon/service. Jeg vet nå om flere som har store kostnader ved bruk av denne type batteri ladder. Dersom brukstiden er maks 10 år så er det innlysende at denne tekniske løsningen blir altfor dyr i forhold til solcellepaneler etc. I tillegg er etanol forbruket og kostandene for hver kanne altfor høy. I lys av nevnte argumenter anbefaler jeg ikke å kjøpe et system hvor "life cycle cost" og investering er skyhøye i forhold til solceller.  

Link to post
Share on other sites

Hm, jeg skrev oppsummeringen nedenfor for noen år siden, og da ante jeg ikke at levetiden var såpass kort - så da estimerer jeg at apparatet totalt er i stand til å levere ca 400 kWh gjennom hele levetiden.  Da blir totalprisen NOK 165 pr kWh, i 2013-kroner, og da hverken inkludert rentabilitetskostnader eller installasjonskostnader.  Det er ganske stivt.  Joda, det kan godt være at det er situasjoner hvor det ikke finnes bedre alternativer enn å kjøpe dette apparatet - men hva gjør man når levetiden er over?   Bytter det ut i et nytt av samme fabrikat?  Helt generelt, på en båt ... det aller meste ombord har en levetid mellom 5-20 år hvorpå det må byttes ut, det er nesten noe man bør tenke over når man installerer ting.  Ofte blir det mye "skreddersøm", enkleste utvei blir ofte å bytte ut utstyr med kliss maken siden det da forhåpentligvis passer inn.

 

On 5/23/2013 at 6:48 PM, tobixen said:

Dette er veldig dyrt sammenlignet med nominell uteffekt. "EFOY Comfort 210" fra Seatronic koster 50 kNOK og gir maks 8.75A ladestrøm / 105 W uteffekt. Man er nødt til å frakte med seg metanol som er ekstremt brannfarlig.

 

Sammenlignet med aggregat eller motorlading gir EFOY mye mindre støy og eksos, og forbruket av drivstoff er langt lavere. Den kan problemfritt stå på 24 timer i døgnet, og skrur seg selv av og på etter behov.

 

Drivstoffet er derimot vanskeligere å få tak i og dyrere (selges for 50 kr/liter fra Seatronic - tilsvarende 45 kr/kWh). Har man kjøleskap, laptop, ICE-modem, webasto, etc kan gjennomsnittlig strømforbruk fort overstige 8.75A - men mange EFOY-brukere har stort strømforbruk og har ikke hatt problemer med dette.

 

EFOY har lavere nominell uteffekt en mange vindmøller og solcellepaneler som det kan være relevant å installere på båt. Enkelte brukerefaringer tilsier at "EFOY bråker mer enn forventet", men ellers virker alle som har kjøpt denne å være strålende fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 210 modell i 2013, den har nå produsert i over 2500 timer. Kapasitet er gradvis redusert til ca 5A (fra 8.75A ny)Nylig har den tatt kvelden og jeg kommer ikke til å erstatte den.

 

Den har vært nyttig når jeg kjører dieselvarmer hele natta slik at batteriene holder lenge i uthavn når det ikke er sommer.

 

Har nå større batteribank (gel) og større solcelleanlegg (400w). Om det ikke holder så kjøper jeg et bensinaggregat til høsten (er nesten alltid alene i uthavn off season). Mulig jeg også ser på å lage en ekstra forbruksbank med lithium som kan kobles inn.

Redigert av sjagen (see edit history)

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, tobixen said:

Joda, det kan godt være at det er situasjoner hvor det ikke finnes bedre alternativer enn å kjøpe dette apparatet

 

For enkelte er 50 kNOK lommerusk, mens andre har kjøpt en hel båt for en brøkdel av dette beløpet (og atter andre eier ikke økonomisk teft).  Jeg har forståelse for at argumentet om "svært høy kWh-pris" ikke helt biter på for de som måtte mene at 50 kNOK er lommerusk (samt de som ikke eier økonomisk teft).  Allikevel undrer jeg meg over om man har vurdert alt av alternative løsninger.

 

Både solcellepaneler og vindmøller har sine ulemper (plassbruk og estetikk), så for enkelte har det helt klart en verdi å slippe unna å installere et panel eller en mølle på båten.  Aggregat eller motorladning på tomgang lager både bråk og merkbar forurensing (og plager ikke bare båtbrukerene, men også nabobåtene), så det har helt klart en verdi å slippe unna slike ladekilder. 

 

Da ser jeg bare ett alternativ igjen - og det er en større batteribank.  Kan en heftig batteribank av lithium-ion kunne erstatte en EFOY?  Batterier veier og tar plass, men det gjør vel gjerne EFOY'en også (pluss lagring av drivstoff til den).  En batteribank er noe helt annet enn en EFOY, ettersom den må lades - men for de fleste av oss er ikke dét noe stort problem, vi starter regelmessig motoren og besøker regelmessig havner med landstrøm.

 

Jeg anslår at man kan installere 600 Ah i Li-Ion-batterier for samme pris som EFOY'en.  En splitter ny EFOY kan levere 8.75A.   Med forutsetning at snittspenningen er det samme, så betyr det at dersom man velger å investere i Li-Ion-batterier i stedet for EFOY, ankommer en uthavn med fulladede batterier, og tilfeldigvis har et snittforbruk på 8.75A, så kan man ligge der i underkant av tre dager på samme plass - mens man med EFOY'en kan ligge (tilnærmet) uendelig lenge.  Tre dager uten landstrøm eller motorlading er normalt i mitt tilfelle.

 

Batterier har heller ikke uendelig levetid, så batteribanken her gir altså ingen fordeler sammenlignet med EFOY.   (og regnestykket er selvfølgelig en tilnærming, energimengden avhenger også av nøyaktig spenning - det er stor forskjell på 11.5V og 14.4V).

 

Ut fra dette, så kan EFOY fortsatt gi mening.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, interessant tråd med mye god erfaring.
Er det noen som har erfaring med å bruke Efoy 150 på et 24 volts anlegg?  Jeg kjøpte et brukt (450 timer) og installerte. Etter 10 timers drift noterer jeg at den kjører 2,9 Ah og 75 watt. Ah er et stykke under hva en skulle forvente, men i flg oversikten er det 75 watt effekt den skal levere. Og når min bank (AGM 240 Ah ved 24 volt) er nede på 24,6 V, som er innslaget, og jeg fortsatt har et forbruk på 3-4 Ah sier det seg selv at her har mattekunnskapen min glemt seg bort litt når jeg valgte å prøve denne løsningen. Men uansett må jo reduksjonen i Efoyen være større enn forventet? Hvilke erfaringer har dere rundt denne «tesen»?

Link to post
Share on other sites

SailingNorth skrev for 2 timer siden:

Hei, interessant tråd med mye god erfaring.
Er det noen som har erfaring med å bruke Efoy 150 på et 24 volts anlegg?  Jeg kjøpte et brukt (450 timer) og installerte. Etter 10 timers drift noterer jeg at den kjører 2,9 Ah og 75 watt. Ah er et stykke under hva en skulle forvente, men i flg oversikten er det 75 watt effekt den skal levere. Og når min bank (AGM 240 Ah ved 24 volt) er nede på 24,6 V, som er innslaget, og jeg fortsatt har et forbruk på 3-4 Ah sier det seg selv at her har mattekunnskapen min glemt seg bort litt når jeg valgte å prøve denne løsningen. Men uansett må jo reduksjonen i Efoyen være større enn forventet? Hvilke erfaringer har dere rundt denne «tesen»?


75W er som du sier iht spec og da stemmer det jo veldig godt med 2.9A dersom ladespenningen var rundt 25.9V på det tidspunktet. Så etter 450 driftstimer vil jeg kanskje heller si at det var overraskende liten  - eller ingen reduksjon i effekten.

 

Ift pris/A og også pr Ah i drift med dyr metanol tenker jeg at disse er alt for dyre. En kan jo kjøpe ‘gullforgylte’ solcelleanlegg for en brøkdel av prisen. Jeg ville dog endret innslagspunktet hvis mulig, for så lenge Efoy går vil den jo redusere tomgangsforbruket ned mot null og gi deg veldig lang driftstid skulle en tro. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...