Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Hva er kostnaden ved overhaling (membranen?)?

Opp mot å kjøpe en ny, så den gamle like så godt kan hives?

 

Har efoy opplyst noe om hva som eralternativet (og til hvilken pris) når disse 5000 timene er gått?

 

Gangtiden på en efoy tror jeg kan bli stor iom at den lader såpass lite. Derfor synes jeg ikke 5000 timer er veldig imponerende om det fører med seg en utgift på 50-100% av nypris.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei!

Kalde Tuborg + en som styrer for deg + globus på skjerm = ca 10 Ampere

En dieselvarmer som f.eks. webasto har også et høyt konsum pga vifter, tenning, etc, selv om den bruker diesel til selve oppvarmingen. Enkelte har jo også TV ombord. Så er det laptop'er, diverse mobile enheter som må lades, trådløstnett, internettruter (ICE eller GSM eller begge deler for redundans), ankerlanterne, støvsuger, vannpumpe, etc ... det blir fort høyt forbruk :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder på og måler forbruk på 24 t nå.

Så i gårkveld satte vi på det vi har av lys med mer, brukte eber ca 1 time, noe dobesøk, vannpumpe, så tv fra ca 20.00 til kl 01.00 ladet en laptop med mer.

Skal si i kveld kl 21 hva totalen blir.

Det jeg ikke får målt er innverter for kaffe og evt andre behov på 220

Mvh

Catano

Link to post
Share on other sites

Det ble innkjøp av Efoy rett føre ferien.

Folk har lurt på om jeg er fornøyd... Og, ja, jeg har iallefall ikke gått tom for strøm, så da må jeg jo si at jeg er fornøyd.

Etter en langhelg i forbindelse med 17. mai helga begynte det å røyne på. Har et Honda aggregat, men kvier meg litt for å bruke det med tanke på støy.

Da kom vi inn på tanken om å anskaffe en Efoy.

Sjekket litt rundt, og fant ut at dette var dyrt uansett, så da var det bare å "safe" og gå for den største modellen.

Den har ikke gått så mange timene i ferien, men de timene har vært gull verdt.

Det er ikke lenger noe tema å måtte skru av en av kjøleboksene, eller ikke noe film på tv i kveld (ja, jeg må innrømme at vi befinner oss i 2013).

Utover sensommer og høst, tenker jeg vi får enda mer nytte av den. Da blir det mørkere kvelder og behov for å kjøre noen timer med varmeren også.

Det beste er å ikke måtte tenke på å disponere strømmen lenger.Vi sløser ikke, men har noen lyst til å se tv, ha på lys for å lese, la varmeren putre å gå, så er det greit.

En annen ting er jo at ved å aldri måtte kjøre batteriene mer enn halveis ned (eller enda mindre) gjør jo også at de lever et bedre og lengre liv.

Foreløpig er vi fornøyd med investeringen, så må andre vurdere selv om de synes det er verdt prisen.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder på og måler forbruk på 24 t nå.

Så i gårkveld satte vi på det vi har av lys med mer, brukte eber ca 1 time, noe dobesøk, vannpumpe, så tv fra ca 20.00 til kl 01.00 ladet en laptop med mer.

Skal si i kveld kl 21 hva totalen blir.

Det jeg ikke får målt er innverter for kaffe og evt andre behov på 220

Mvh

Catano

Kl er nå ca 23.36

Det ble innkjøp av Efoy rett føre ferien.

Folk har lurt på om jeg er fornøyd... Og, ja, jeg har iallefall ikke gått tom for strøm, så da må jeg jo si at jeg er fornøyd.

Etter en langhelg i forbindelse med 17. mai helga begynte det å røyne på. Har et Honda aggregat, men kvier meg litt for å bruke det med tanke på støy.

Da kom vi inn på tanken om å anskaffe en Efoy.

Sjekket litt rundt, og fant ut at dette var dyrt uansett, så da var det bare å "safe" og gå for den største modellen.

Den har ikke gått så mange timene i ferien, men de timene har vært gull verdt.

Det er ikke lenger noe tema å måtte skru av en av kjøleboksene, eller ikke noe film på tv i kveld (ja, jeg må innrømme at vi befinner oss i 2013).

Utover sensommer og høst, tenker jeg vi får enda mer nytte av den. Da blir det mørkere kvelder og behov for å kjøre noen timer med varmeren også.

Det beste er å ikke måtte tenke på å disponere strømmen lenger.Vi sløser ikke, men har noen lyst til å se tv, ha på lys for å lese, la varmeren putre å gå, så er det greit.

En annen ting er jo at ved å aldri måtte kjøre batteriene mer enn halveis ned (eller enda mindre) gjør jo også at de lever et bedre og lengre liv.

Foreløpig er vi fornøyd med investeringen, så må andre vurdere selv om de synes det er verdt prisen.

Det blir som jeg sa: slappe av :-)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Etter min måling sto det 117 amp etter 24 t, da hadde jeg ladet opp med 48 amp i ca 10 min i forbindelse med Agregat og kaffetrakter. Vider startet jeg motor i 5 min for å flytte båten litt, da blir det ladet med ca 100 amp disse minutter.

Så litt høyere forbruk en 117 amp har jeg. I tillegg til de 117 kommer det at kjøleskap i ferie går oftere en hva det gjorde i disse 24 timene

Skal jeg så tippe havner jeg på forbruk av ca 140 amp i døgnet.

Dette tilsier kjøper jeg Efoy blir det det største,

Den er billigere pr levert amp

Kommer til å gå mindre timer i døgnet

Har lengre garanti tid

Og da skal denne virke i flere år før den har kjørt de 5000 timer som er omtalt tidligere i tråden før service

Mvh

Catano

Link to post
Share on other sites

Husker ikke tilbake i tråden, men kunne en bruke teknisk sprit slik enkelte får kjøpt på polet?

Svaret var "kanskje". Apparatet trenger meget ren metanol, og garantien ryker dersom man bruker noe annet enn efoy-metanol.

 

Jeg synes det er underlig at folk som tar seg råd til å betale 50 båtlapper for et EFOY-apparat kvier seg for å betale noen hundrelapper ekstra for drivstoffet :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsatt er det ikke kommet frem hva som er så spesielt med Efoymetanolen.

Metanol i den høyeste renhetsklassen finnes bl.a hos Statoil. Hva er da spes med Efoy sin bortsett fra prisen?

 

Tenk om det kommer et samarbeid mellom en motorprodusent og en oljeprodusent hvor garantien røk om du ikke kjøpte Volvodiesel fra Shell (eksempel)?

Det hadde vært noe, det ;-)

Link to post
Share on other sites

Tenk om det kommer et samarbeid mellom en motorprodusent og en oljeprodusent hvor garantien røk om du ikke kjøpte Volvodiesel fra Shell (eksempel)?

Det hadde vært noe, det ;-)

Joda, jeg ser absolutt den prinsipielle siden av saken.

 

Det finnes mange analogier, ref http://en.wikipedia.org/wiki/Loss_leader og http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in - Nespresso slår meg til å være ganske nært, garantien der er vel også void dersom apparatet går i stykker mens den jobber med noe annet enn Nespresso-kapsler? (Menja, nespresso er et ganske "spesifikt" produkt sammenlignet med "ren" metanol). Så vidt jeg vet finnes det vel også mange bilprodusenter som prøver å pushe på svindyr "Audi-olje" og lignende, uten om jeg vet hvordan det er med garanti og slikt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Til dere som allerede har Efoy,

Ser den starter lading ved 12,3 v men når stopper den?

evt kan begge verdier settes av eget ønsk?

Hvordan blir det med topp lading av batteriene?

 

mvh

Catano

 

"Switch-off" spenning er satt som default til 14,2V , men du kan endre mellom 13,5 - 14,7V. Startspenning er satt til 12,3V og kan endres mellom 11 - 13 Volt.

Mange setter parametrene slik at den kun bulklader og overlater toppladingen til motorgange/lading med landstrøm.

 

Jeg har forøvrig den minste modellen, og den dekker mitt behov på en glimrende måte.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fortsatt er det ikke kommet frem hva som er så spesielt med Efoymetanolen.

Metanol i den høyeste renhetsklassen finnes bl.a hos Statoil. Hva er da spes med Efoy sin bortsett fra prisen?

 

Tenk om det kommer et samarbeid mellom en motorprodusent og en oljeprodusent hvor garantien røk om du ikke kjøpte Volvodiesel fra Shell (eksempel)?

Det hadde vært noe, det ;-)

Vet ikke når det gjelder metanolen, men når det gjelder beholderen så syntes jeg denne er verd et par ekstra kroner, da denne er konstruert på en måte som gjør at man slipper søl ved bytte.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt er det ikke kommet frem hva som er så spesielt med Efoymetanolen.

Metanol i den høyeste renhetsklassen finnes bl.a hos Statoil. Hva er da spes med Efoy sin bortsett fra prisen?

 

Tenk om det kommer et samarbeid mellom en motorprodusent og en oljeprodusent hvor garantien røk om du ikke kjøpte Volvodiesel fra Shell (eksempel)?

Det hadde vært noe, det ;-)

 

Metanol er ikke alltid metanol. Denne nettsiden http://www.baddley.com/Methanol,-Reagent-Grade-CB930.html kan tilby 4 forskjellige kvaliteter. Fra teknisk kvalitet til 2 USD pr. liter til HPLC grade til 20 USD pr. liter. Hvor Efoy-metanolen ligger i renhetsgrad vet jeg ikke, men sannsynligvis et sted mellom de to nevnte kvalitetene.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Jeg har forøvrig den minste modellen, og den dekker mitt behov på en glimrende måte.

 

 

 

 

I og med den modellen iallefall har en akseptabel pris var jo det interessant. Har du da kombinert det med solcelle eller liknende, for den modellen greier vel knapt å produsere i forhold til et "normalt" forbruk ?. Hva er typisk forbruk per døgn for deg og hvor mye bruker du båten ?.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...