Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Jeg pratet litt med noen jeg kjenner som jobber med metanol.

Han kunne ikke fatte hvorfor man skulke bruke Efoymetanol til 50kr literen annet enn for inntjeningens skyld.

 

Den reneste metanolen man får er såkalt "Virgin Methanol" med en renhet på over 99,xx prosent.

Bl.a Statoil selger denne i bulk. Dog ikke til forbrukere.

I Sverige er det visst lettere å få tak i.

 

Jeg skulle likt og sett svart på hvitt hva som er forskjellen på metanolen Efoy selger.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er det noen som tør spå prisutviklingen for brenselceller i tiden som kommer?. En kostnad på nær 50 kr/kWh for brensel i tillegg til en ganske dyr dings gjør at jeg foreløpig ikke er fristet.

Det som utgjør hovedkostnaden for en brenselcelle er platina/palladium katalysatoren som er et vært finmasket gitter. Dette stiller også krav til renheten på metanolen som benyttes. Det er nok noe av årsaken til både investeringskostnadene og driftskostnadene til EFOY konseptet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er så gjerrig at jeg ikke liker å betale 50 kroner døgnet for å koble meg til landstrøm en gang (derimot hvis det er noe som kan få skuta til å gå fortere sitter pengene litt løsere :-).

 

Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men hvor mye metanol går med i døgnet for å levere jevnt 10 amp?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg er så gjerrig at jeg ikke liker å betale 50 kroner døgnet for å koble meg til landstrøm en gang (derimot hvis det er noe som kan få skuta til å gå fortere sitter pengene litt løsere :-).

 

Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men hvor mye metanol går med i døgnet for å levere jevnt 10 amp?

Nå leverer den største EFOY'en 8,8 amp. dvs 2,53 kWh i døgnet. Med et forbruk på 0,9 liter pr. kWh skulle det bli ca. 2,8 liter metanol pr. døgn.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke dette med metanol og pris, at det er et argument.

Efoy gir kun garanti ved bruk av Efoy metanol, og det lille forbruket med metanol er vel ingenting å bry seg om ?

Jeg er også fristet, men som Framtia er jeg nok for gjerrig og prinsipiellt imot å betale 5x prisen for identisk produkt (vil gjerne ha info om hva som evt er spes med Efoy metanolen).

 

En annen ting er dette med Garanti kun ved bruk av Efoymeanol. Er det i det hele tatt lovlig?

I så fall bør de klart opplyse om hva som er grunnen til det og hvorfor, samt gi ut en kravspec på metanolen.

 

Merkeverkstedene på bil prøvde å binde kundene opp mot egne produkter og verksteder tidligere med garanti som brekkjern, men ble klubbet hardt ned av de høye herrer i EU en gang for alle.

 

Metanolforbruket velter nok ikke budsjettet for de fleste. For min del handler det mest om prinsippet gitt at produktet er av identisk kvalitet.

Skulle tatt seg ut om Wallas krevde Wallasdiesel eller Wallaslampeolje...

 

En annen ting. Har hørt det går an å få gjort litt med prisene om man slår seg sammen. Jo flere jo bedre.

 

Jeg har aldri vært glad i svar som; "sånn er det bare". Jeg vil vite hvorfor.

 

Igjen; hva er spesielt med Efoymetanolen annet enn prisen?

Tviler sterkt på at det er renheten da bl.a Statoil leverer den reneste metanolen de som jobber med slikt kjenner til...

Tilsetninger? I så fall hva da?

når jeg tenker meg om så er jeg det :-). Har til og med begynt å sjekke hvor jeg kan få tak i billigere metanol...

 

Interessant Framtia!

 

Mulig efoy dekker seg bak fuelkannene som de kaller patron eller Cartridge og dermed mener at de selger et eget produkt?

Jeg kunne vært villig til å kjøpe en "Cartridge" eller to til egen etterfylling, lol

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Spennende, leser i en omtale at den ikke kan benyttes mens fartøyet er i bevegelse. Men det vil ikke representere noe problem for meg. Noen som finner pris for denne?

 

http://www.truma.com/int/en/energy-systems/vega-fuel-cell-system.php


Liker det jeg leser, og gass ombord har jeg uansett. De anslår ca 4 kr kWh i driftskostnad, sammenlignet med 50 for EFOY. Samt 20amp....

 

Kanskje vi skal jobbe mot importør og se hva slags pris vi kan forhandle oss frem til om vi er mange som kjøper felles?. Noen som tar ballen?

 

Importør er Neptus AS i Vollen:

Telefon: 0047 (0) 66 75 99 50

Fax: 0047 (0) 66 75 99 51
firmapost@neptus.no
www.neptus.no

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Truma sin brenselcelle er billigere i drift ja, men koster mer i anskaffelse (63.000,-), er vesentlig større og tyngre (40 kg mot Efoy's 8,7 kg), må installeres av fagfolk, tåler ikke frost og avgassene er farlige og må ledes ut i det fri. Ikke et alternativ for mitt vedkommende.....

Link to post
Share on other sites

I følge manualen til Truma, http://www.truma.com/downloadcenter/truma_vega_installation_operating_no.pdf tømmes det en vannbeholder dersom temperaturen faller under 3 grader, og når temperaturen er over 7 grader kan vannbeholderen fylles opp og apparatet settes i drift igjen. Efoy starter automatisk i defrostingmodus når det er fare for frost. Dette forbruker metanol, men apparatet er driftsklart når lading er nødvendig.


Fra Truma manualen:
Omgivelsestemperatur (drift)
+ 3 °C til + 45 °C
Tilførselslufttemperatur (drift)
-20 °C til + 40 °C
Så Truma'en kan ikke operere ved temperatur lavere enn 3 grader.
Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

I følge manualen til Truma, http://www.truma.com/downloadcenter/truma_vega_installation_operating_no.pdf tømmes det en vannbeholder dersom temperaturen faller under 3 grader,

 

Jepp og det skjer helt automatisk. Det er en frostsikring.

Truma kan du skru av før vinteren og glemme, det kan du ikke med Efoy.

 

Truma krever en starttemp på 3 grader. Men driftstemp er -20 til +40

Efoy krever 5 grader starttemp.

 

Efoy lagringstemp +1 til +40

Truma lagringstemp -20 til +60

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Men det betyr også at Truma'en ikke kan lade dersom temperaturen er under 3 grader, mens Efoy'en kan (driftstemperatur -20 til +40). Det var vel det jeg mente når jeg sa at Truma'en ikke tåler frost.

 

Dersom du ser på side 10 i manualen vil du se at driftstemperaturen (omgivelsestemperaturen) for Truma'en er +3 til +45.

Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, du tar feil.

Du får ikke startet den før temp er over 3 grader.

Driftstemp når den er slått på er -20 til +40

 

En Efoy tåler ikke frost når avslått og må ha starttemp over 5 grader.

Truma derimot tåler frost når avslått.

 

I praksis vil aldri dette bli noe problem.

Bortsett fra at Efoy ikke må utsettes for frost under lagring.

Truma har ikke dette problemet. Den har frostsikring.

Faktisk samme frostsikring jeg har på min Truma C.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bare forholder meg til min egen erfaring med Efoy og Truma manualen. Dersom den er feil da tar jeg også feil og da ber jeg om unskyldning for det...

 

Forøvrig står det i Efoy manualen: "Hvis EFOY COMFORT brenselcelle har vært utsatt for temperaturer under

1 °C uten tilkoblet batteri og tilstrekkelig oppfylt tankpatron (frostbeskyttelse), må den tines opp i romtemperatur i ca 24 timer før den
kan tas i bruk."
Så Efoy'en tåler nok frost når den er avslått den og.....
Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...