Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Nei, du tar feil.

Du får ikke startet den før temp er over 3 grader.

Driftstemp når den er slått på er -20 til +40

 

En Efoy tåler ikke frost når avslått og må ha starttemp over 5 grader.

Truma derimot tåler frost når avslått.

 

I praksis vil aldri dette bli noe problem.

Bortsett fra at Efoy ikke må utsettes for frost under lagring.

Truma har ikke dette problemet. Den har frostsikring.

Faktisk samme frostsikring jeg har på min Truma C.

 

Da er vel ditt utsagn vedr. at Efoy ikke tåler frost når avslått litt på vidda det og....?

Link to post
Share on other sites

Og selve brenselcellene er mulig å få billigere også.

 

Når det gjelder metanolen så er det brukere i Sverige som jeg har snakket med som har fått levert filter til grenselcellen gjodkjent fra Efoy visstnok og da kan de bruke hvilkensomhelst metanol uten å miste garanti.

Veldig interessant info Enzo :-)

 

Hvor kan den fåes biligere?

Ingen overraskelse at Svenskene pusher på for å ikke kjøpe uvettig dyr meanol.

 

Har fryktelig lyst på en 210 om jeg fant en til litt bedre pris og metanolspørsmålet blir avklart....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Får lyst til å svare innpå her litt igjen.

Jeg er ingen kløpper på strøm, men enkelte her regner ut kostnad på metanolen osv utifrå lading/forbruk og kommer frem til forbruk av metanol jeg ikke kjenner igjen. ( man er da ikke i konstant mangel av strøm vel) så kjører vi jo litt båt innimellom også = lading det og samt at Efoy'n går jo ikke på toppspeed hele tiden heller.

 

Vi bruker riktignok litt strøm i vår båt og har på 3 ukers ferie brukt ca 15 liter metanol.

 

Vår erfaring er sålangt på 2 sesonger.

Sesong 2012, montert og startet Efoy 210 den 4.04-12 og slått av og tatt hjem den 15.10-12. Forbruk metanol 28 liter.

Sesong 2013, satt i drift 6.05-13 og til nå forbruk 22 liter og ferien er avviklet. Forbruket er størst da i disse 3 ukene og flater selvfølgelig ut nå da det er helgeturer fremover.

 

Mr. Efoy står alltid på og jeg ligger aldri på landstrøm i hjemmehavn. Bruker noe landstrøm i havner i ferien, så kan den vile litt denne kompisen min:-) fordi det er det den er denne Mr Efoy.

 

Jeg har også et MASE diesel generator i båten, men ser ikke hensikten med å kjøre den for å bare toppe batteriene for så å tømme batteriene igjen. Dette blir nå etter Efoy kjøpet feil for meg. Efoy står på og tar seg lydløst behagelig og effektivt av dette.

 

Som dere skjønner så er vi mer enn strålende fornøyd med denne investeringen og den kan anbefales på det sterkeste.

 

Lykke til folkens og fortsatt god sommer :-)

Link to post
Share on other sites

Hehe lano2

I min yngste sønn sin Sunseeker 29 Mohawk her vi akkurat tatt ut 2 bensiner og nå går den rundt med en D6 med 5236 timer på seg.

En bekjent sin Windy 9800 spretter rundt i fjorden med en D6 gått 5800 timer, begge går og starter som skudd

Ex taxibåtmotorer?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Utrolig opptatte dere er av pris og penger. Hvordan har dere råd til båt ?

Nettopp ved å være litt opptatt av pris og penger har jeg etterhvert fått god nok råd til å kunne holde meg med båt uten at det utgjør noen økonomisk bekymring :-) (og, det er kanskje hovedgrunnen til at jeg foreløbig ikke kjøper større båt).

 

Men, jeg tør ikke tenke på hvordan regnskapet ser ut dersom jeg hadde satt en timespris på arbeidsinnsatsen, samt regnet med alle båtlappene jeg har brukt på idiotisk utstyr som jeg ikke engang har giddet (evt, fått tid til) å montere ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...