Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Enig med oivindg, å skulle varme vann ved hjelp av batterier som igjen lades av Efoy høres meget tvilsomt ut.

Jeg har også dieselvarmer som varmer vannet. Men denne (Webasto) er kresen på strømmen, så en Efoy for å holde batteriene godt ladet hadde vært fint. :)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det en lukket sløyfe med frostvæske. Denne går fra varmeren, gjennom berederen og videre til radiatorene i salongen før den returnerer til varmeren. Frostvæsken sirkulerer gjennom hele båten uansett, men varmetapet til radiatorene blir lite så lenge radiatorviftene er slått av.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Dette blir ordentlig off topic i forhold til trådtittelen, men jeg spør allikevel

Når det gjelder å tørke opp luften innvendig i båt, så er en dieselovn veldig bra, men hvordan er det da med en eberspacher vannvarmer, evt kinavarmeren som Catano lenket til over ?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fikk min Efoy i går.

Holder på med monttreingen nå.

Setter det i motorrommet og det er fri luft i alle retninger og i den forbindelse ble jeg usikker.

 

Trenger jeg da montere medfølgende slange for utluft?

Tror det ikke er nødvendig, men bedre å sjekke.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Ser det finnes et enda en brenselcelle på markedet http://www.boconline.co.uk/en/products-and-supply/industrial-products/hymera-generator/hymera-generator.html som går på hydrogengass og yter 150 W. I følge magasinet "Practical Boat Owner" koster den ca £2000. Det er endel billigere enn Efoy. Ulempen er at én gassylinder kun gir 2-3 kWh, altså det samme som ca. 3 liter metanol hos Efoy'en.

Ser for meg enda større problemer med å source hydrogengass rundt omkring enn Efoy-metanolen. Det vil vel også være mer hensiktsmessig å ha et par Efoy patroner i båten enn flere hydrogenflasker på 10 kg hver.

Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kremt......3kw betyr akkurat 250 Ah :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

skal vi kverulere? ;-) Jeg omskrev "2-3 kWh" til "under 3 kWh", som igjen er "under 250 Ah". Ah og Wh er ellers ikke helt kompatible måleenheter, da spenningen sjelden er konstant under lading/utlading. For å lade opp en batteribank med 250 Ah trengs dessuten mer enn 250 Ah, ettersom mye av energien forsvinner i form av varme under opplading av batterier. Dermed virker det nokså på bærtur å lade opp batteribanken vha 10kg hydrogenbeholdere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da var en helg over og Efoy ble testet.

 

Drar ut fredag og etter ankomst Råna startet forbruket, satte på det meste og sparte ikke for nå skulle Efoy testes.

 

Kjøleskap på fult så diverse frøs i selve skapet.

 

Tar med at jeg har nye forbruksbatteri på 440 ah (220 til disp)

 

Lørdag morgen var fremdeles batt spenning på 12,6 så det ble brukt lys også på dagen.

 

ca kl 21 var spenningen slik at Efoy koblet inn og gikk til ca kl 13 dagen etter.

 

Husker ikke hva batt spenning var kommet opp i men da batterier var kommet til ca 90% og det manglet ca 25 aht så startet jeg motor for å besøke en nabo.

 

Etter ca 15 min gange var batterier fulle.

 

 

Slik jeg vurderer dette er det å fylle opp batteri slik grunninnstilling på Efoy med 14,5v 4 ah ladning og over en tid på 180 min unødvendig bruk av Efoy.

 

 

Det er jo mye vanskeligere å få inn de siste i batteribanken en det første så jeg vurdere heller å stille den inn slik at evt ved 90% batteri slår den seg av eller gjøre dette manuelt.

 

Jeg tror ikke batteriene tar skade av dette i en periode på noen uker ferie da en flytter på seg og motor full lader.

 

Samme med en helgetur bare motorgange med ladning er tilstrekkelig før en er i hjemmehavn.

 

 

Kona var kjapt ute og etterlyste varmt vann for oppvask og så hadde hun planer om en dusj, dette blir løst med diesel vannvarmer.

 

 

Er det noen som har kommentarer til min konklusjon om hvordan jeg tenker å lade med Efoy?

 

mvh

 

catano

 

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

De er ikke alene om den prisen

http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197/efoy-brenselcelle-batterilader-p-2653

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/efoy-brenselcelle-comfort-80-set

 

Det samme gjelder for de andre litt større variantene, så dette "tilbudet" har jeg en misstanke om at importøren står bak(husker ikke helt sikkert "førpris", men mener det skiller noen få tusenlapper)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...