Jump to content

Quicksilver 500 open med Mercury Optimax 90hk, valg av propell


Anders_K

Recommended Posts

New flash! Mercury Spitfire finnes nå i 21" og 23" http://www.mercurymarine.com/propellers/aluminum/spitfire/

 

Dessuten heter den også Quicksilver Nemesis http://www.qsprops.com/aluminum/nemesis/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det er nok ingen bønn :smiley:

 

Jeg kjøpte en 17" utgave av den 18" 4-blads stålpropellen jeg har i høst. Men det var noe skuffende, turtallet gikk opp mens toppfarta gikk ned merkelig nok.

Finner ingen logikk der. Turtallet økte fra ca 5650 til 5950 som ønsket og forventet, mens toppfarta sank med 2-3 knop. Altså 5% opp i turtall og samtidig 5% ned i toppfart.

Gir opp å tenke på hva som er feil men den propellen kan ikke være helt god.

 

Derimot fikk jeg gode nyheter fra Lundins Marin, de sier de kan gi meg 10 hk ekstra. Honda har jo dessuten nå oppgradert 90 til 100 hk fra i år av.

Problemet med litt lavt turtall bør dermed bli borte.. kanskje. Og 40 knop kanskje...

Får selge unna noen propeller og teste med Spitfire 19" også hvis det ikke blir optimalt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

alle mine innlegg blir dobbelpostet i dag.. jaja :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel.. kan jo ikke være kavitasjon. Aksen er jo bedre og grepet like bra i sving.

Mulig at min 18" egentlig er fra et 19" støpeform og at de glemte å justere ned pitchen, eller at 17" er en 16" støp som er dårlig oppjustert.

Tror nemlig ikke at de har egne støpeformer for alle 10 pitchene fra 12" til 21".

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

1" pitch er ganske lite så det er vel ikke noe problem å justere.

Winrace propeller gjør jo slike ting, det var dessuten de som sa at det kunne være slik det hang sammen http://www.winracepropellers.no/

Å lage en egen støpeform er nok litt jobb.

Kan sende propellene til Winrace for måling og evt. justering hvis jeg gidder da.

Dvs. å få 17" til å bli identisk med 18" i effektivitet og balanse, bare med 1" mindre reell stigning.

Ser jo ut som den 18" har nærmere 20" reell stigning når man kjører den i regnearket for propellberegning. For noe slipp må den jo nesten ha.

En 19" 4-blads stål med cupping og lite slipp vil jo ha bortimot 20" reell stigning.

 

Her pitchjusteringsrigg hos Winrace

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for det, tar du en 17" i bytte :smiley:

 

Må bare selge mine 17", har jo 4 blads til overs både i alu og stål og en 19" 3-blads stål. Rene propellsjappa...

For Lundins skal jo ha masse båtpenger for å tune mottorn min 10 hk opp. Da vil jo min overpitcha 18" stål sikkert passe bra, men hadde jo vært kult om en alupropp med godt under halve vekta kunne gjøre nytten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Må nok ha større eg, elles takk :smiley: blir fort turtallsperre sånn som den er nå..

Må finne ut hvor 21" spitfire selges på nett.. tenkte og å høre innom lokale forhandleren her, men prisen er vel fort dobbel her til lands..

 

Hvordan tuner du den opp? softwareoppgradereing? Kan trygt si spitfire virker, derfor eg vil ha en sånn igjen, helt vill aks på min båt :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Ja aksen var det ikkeno å si på. Husk at den også heter Quicksilver Nemesis.

Tuning er det jo Lundins som fikser.. kun software der ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sjekket opp dette med 21" spitfire, 12,5 x 19" var det største som kunne leveres til min motor.. de som er større går til 135hk+ og alpha/bravo-drev.. litt kjedelig, så ser ut til at eg må tilbake til 3blader hvis eg ikke finner en annen 4 bladet noen plass.. Er begynt å sikte meg inn på 13X21 stål, da det var dette winrace anbefalte til min båt.. får ta tiden til hjelp, så finner eg nok ut av det ;)

 

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Hmm det var jo dumt. Ser at det er 14" diameter på 21-23 stigning, så det er jo til de heldige med litt større motorstyrker da.

 

http://www.propmd.com/mercury-quicksilver-nemesis-four-blade-aluminimum-propeller-8m0055292-with-hub-kit-1.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja i stål finnes det jo uendelige alternativer

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå har jeg hatt Lundins chiptuning på min Honda 90 i en mnd, uten noen økning i hverken fart eller turtall (prøvd flere propeller).

Skulle gi 10 hk ekstra.

Har heller ikke fått noe svar på de epostene jeg har sendt dit etterpå.

Kanskje han har veldig lang ferie...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk endelig svar fra Lundins. Må sende tilbake ECU for sjekk... jaja.

 

Kan jo drømme litt her i mellomtiden http://features.boats.com/boat-content/2014/07/mercury-debuts-new-75-hp-90-hp-115-hp-fourstroke-outboards/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk ECU tilbake forleden, men fortsatt ikkeno mere turtall eller fart.... så lurer veldig på hva Lundins sier nå da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja det kan man si var snålt.

Men her er svaret jeg fikk fra Lundins så da var jeg jo like langt. Det var jo mere toppeffekt jeg var ute etter, ikke å laste mere i båten.

 

"Att toppen på varvtalet ej ökar är inte onormalt då samtliga marina 4-T motorers effektkurva dalar kraftigt efter 5400-5500rpm.
Du bör märka en större skillnad på acceleration och mellanregister. Det betyder att du kan lasta mer samt sänka förbrukningen under marschfart!

Det är stora ändringar i mjukvaran som är ändrade så skillnad bör det vara definitivt!

Mvh/
Christian
Lundins Marin R&D"

 

De 10 ekstra hestene han lovet på forhånd uteble visst....

Tviler ikke på at Lundins kan sine saker vanligvis men her ble det bom og penger ut av vinduet :thumbsdown:

BF90D har effekttopp på 5800 rpm og den nye BF100 har effekttopp på 5900 rpm mens de fleste 4-takterne har effekttoppen rundt 5500 rpm.

Så hvorfor han påstår at samtlige marine 4T motorers effektkurve daler kraftig etter 5500 rpm....

Men løsningen ble som følger :giggle:

Hondaen er solgt (det gikk kjapt og til akseptabel pris).

Følgende motor er kjøpt inn, men blir vel neppe montert før til våren da.

Fikk en grei høstpris på den, og kanskje prisene øker igjen over nyttår, hvem vet.

 

Med nesten 40% større sylindervolum men samme vekt som Hondaen så bør denne dra skinnet av pølsa :smiley:

Og hjelper ikke det, ja da er jo Lundins ekspert på tuning av Mercury.... syns kanskje at jeg har litt tilgode hos dem nå.

 

Kjøpte ikke CT-versjonen (Command Thrust) siden min lette 18-foter neppe har så stor nytte av girhus og propell fra 150 hk+ klassen.

Dessuten kan jeg muligens bruke de propellene jeg hadde på Hondaen, siden det er lavere utveksling på Mercuryen og dermed noe høyere propellturtall.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...