Jump to content

Quicksilver 500 open med Mercury Optimax 90hk, valg av propell


Anders_K

Recommended Posts

Takk for det, ja det kan bli spennende.

Båten er av fabrikken oppgitt til 43 knop med den gamle DF115 på 1,95 liter og vekt 189 kg.

Når man så slenger på en 13 år nyere konstruksjon F115 med 100 kubikk mere og ca 25 kg lavere vekt samt optimal propell og motorhøyde.. hva skjer da ? :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vil vel si meg fornøyd med 43 knop men 44 hadde jo vært knall :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja all økning er bra økning :smiley: Har 40 som mål selv, men når farten nærmer seg 40 så får den tidenes chinewalk, og den blir bare verre og verre jo lenger eg holder pådrag.. Ble målt til 38 knop i sommer, da ble den tiltet så langt inn at båten begynte å legge seg på nesen.. ikke helt optimalt.. :worry:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Er jeg alene i båten så skal det være relativt gode forhold for at båten går helt stabilt uten korrigeringer i 38 knop, det er ikke mye av båten som er i kontakt med sjøen da kan man si.

Men det hjelper noe med passasjer(er) med.

Men båten er sett på finn.no med DF140 (ca 130 hk reell effekt) og E-tec 115 HO (125 hk reell effekt) så jeg satser på at den ikke blir helt håpløs.

I en test av Navette S540 i Båtliv i 2006 med DF115 mente de at 90-100 hk var nok siden den ble litt urolig over 40 knop.

 

Kanskje et sett med Smart Tabs gjør den roligere, men vi får se.

Får ta noen mål og se om det er mulig å montere slike, de må jo langt ut om de skal ha noen effekt.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sannelig om jeg vet. Det bør jo i såfall være flaps uten noe særlig trykk eller vinkling nedover, da vil de jo bare trykke nesa ned.

Kanskje fastmonterte flaps eller smart tabs i oppheist posisjon gjør susen.

 

Hadde smart tabs på en mindre båt for noen år siden.. ganske bortkastet på den da men funker fint på båter som trenger litt hekkløft da.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flott båt dette, som jeg hadde gleden av å kjøre en del for noen år tilbake, men tenkte jeg ville tipse om en konstruksjonssvakhet i båten som kan være greit å sjekke før man får delaminering i bunnen. Bunnstokkene i denne båten er veldig lave i rommet bak i båten før de øker høyde helt opp til dørken rett foran sittebenk for førerplass. Akkurat der bunnstokkene knekker oppover mot dørken kan laminatet delaminere, og bunnstokken blir da nesten som hengslet i dette punktet og vil bli et hardt punkt når bunnen beveger seg hvis du kjører litt hardt i bølger, og dette kan igjen resultere i delaminering av bunnen med påfølgende lekkasje.

 

Håper du ikke opplever dette, men kan være greit å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Sannelig om jeg vet. Det bør jo i såfall være flaps uten noe særlig trykk eller vinkling nedover, da vil de jo bare trykke nesa ned.

Kanskje fastmonterte flaps eller smart tabs i oppheist posisjon gjør susen.

 

Hadde smart tabs på en mindre båt for noen år siden.. ganske bortkastet på den da men funker fint på båter som trenger litt hekkløft da.

 

 

 

Det er ikke lett å si, men kan det ha noe å si hvilke høyde motoren i montert i forhold til bunnen på båten? For det virker nesten som at den balanserer på bunnen før den begynner å vingle.. Eller er det rett og slett for mye med 90 optimax hk på båten.. Var aldri noe tull med den gamle motoren på, var 90 hk den og..

 

Flott båt dette, som jeg hadde gleden av å kjøre en del for noen år tilbake, men tenkte jeg ville tipse om en konstruksjonssvakhet i båten som kan være greit å sjekke før man får delaminering i bunnen. Bunnstokkene i denne båten er veldig lave i rommet bak i båten før de øker høyde helt opp til dørken rett foran sittebenk for førerplass. Akkurat der bunnstokkene knekker oppover mot dørken kan laminatet delaminere, og bunnstokken blir da nesten som hengslet i dette punktet og vil bli et hardt punkt når bunnen beveger seg hvis du kjører litt hardt i bølger, og dette kan igjen resultere i delaminering av bunnen med påfølgende lekkasje.

 

Håper du ikke opplever dette, men kan være greit å sjekke.

Tenker du på min båt?

Ser ut som noen har vært å plastet nede med bunnstokkene en gang i tiden, men om det er på fabrikken eller i ettertid er ikke godt å si.. Men har merket at kvaliteten er så som så.. Det er ikke Norsk kvalitet på den.. Men skal følge med på det, for båten blir godt brukt. Takk for tips :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

 

Det er ikke lett å si, men kan det ha noe å si hvilke høyde motoren i montert i forhold til bunnen på båten? For det virker nesten som at den balanserer på bunnen før den begynner å vingle.. Eller er det rett og slett for mye med 90 optimax hk på båten.. Var aldri noe tull med den gamle motoren på, var 90 hk den og..

 

forskjellige motorer kan oppføre seg forskjellig på samme båt - var en tråd her i fjor med en som byttet motor på en wesling fra 80hk Yamaha til 90 e-tec. E-tecen begynte å woble i mye lavere fart enn yamahaen. Tror det ble noen propellbytter samt test av forskjellige høyder før han fant beste oppsettet for stabilitet og fart.

 

Hva slags motor var den gamle? Mer vekt i den nye vil jo påvirke trim f.eks

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Optimaxen måtte gi tapt for nykommeren :saint:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ja all økning er bra økning :smiley: Har 40 som mål selv, men når farten nærmer seg 40 så får den tidenes chinewalk, og den blir bare verre og verre jo lenger eg holder pådrag.. Ble målt til 38 knop i sommer, da ble den tiltet så langt inn at båten begynte å legge seg på nesen.. ikke helt optimalt.. :worry:

 

Joda min vingler en smule innimellom i over 40 knop. Måtte slå litt av på gassen og så på igjen.

Hadde første prøvetur i helga med min nye Mercury F115 og den virker jo som en sterk og bra motor med gunstig støynivå og forbruk.

Under innkjøringen fikk jeg 42,5 knop på noe ugunstig flatt hav, og ca 5700 rpm (turtallsområde 5000-6000)  med samme 4-blads stålpropell som jeg brukte på min forrige motor (Honda 90).

Hovedsaklig med bensin fra i fjor på tanken (riktignok med bensinkonserveringsmiddel i) samt kun ca 1 times gangtid (full gass er tillatt i korte perioder under innkjøringen).

Så da er iallefall 43 knop i boks etter innkjøring, med ny bensin og mere normale krusninger på havflata  :smiley:

 

Motor er montert helt ned på akterspeilet så lavt det går, men allikevel er antiventilasjonsplata drøyt 3 cm over bunnen av båten (uvanlig høyt akterspeil eller uvanlig kort stamme, evt. en kombinasjon. 

Den Honda 90 jeg hadde var montert ca 2 cm over akterspeilet, og antiventilasjonsplata var da 3 cm over bunnen av båten.

Kan ikke trimme så veldig langt ut før propellen slipper, men skroget trenger ikke så mye baugløft heller for å få fart på sakene.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Spennede teerex, hvordan er den kraftsmessig? mye kraft fra lave turtall? :smiley:

Min wobler og hopper avgårde enda, har ikke hatt tid til å eksprimentere i år.. men fikk målt den til 42 knop på full guff, med svak medvind, og til tilnærmet flat sjø, + var heldig med trimmingen..  

Får se hva neste sesong bringer :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Ja mye moment, spretter i plan uten videre forsinkelse  :smiley:

Har jo propell som tar godt tak også.

Dro godt ifra en Askeladden 605 med Verado 200 i aksen.

 

Det beste er jo at jeg slipper å tenke på å prøve andre propeller siden den jeg hadde fra før av funket enda bedre på den nye motoren.

Høyere toppfart enn 43 knop er mest av akademisk interesse på denne båten.

Marsjfart derimot er kjempeviktig, og jeg får ca samme fart på 4000 rpm nå som jeg fikk på 5000 rpm med Honda 90 (30-32 knop).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...