Jump to content

Quicksilver 500 open med Mercury Optimax 90hk, valg av propell


Anders_K

Recommended Posts

Her går du kanskje på en liten smell. Den propellen har 14 1/4" diameter og er såvidt jeg finner ut tilpasset motorer med 4 3/4 " gearcase (diameter på girhus/propellnav). Altså motorer fra 135 hk og oppover (f.eks. Optimax V6 og Verado).

Du har 4 1/4 " gearcase (såkalt V4 gearcase, rart siden mercury aldri har hatt V4 motorer ?) og må se etter propeller med litt mindre diameter.

 

Her har du Laser II propellene og hvilken som passer hvor http://www.propgods.com/Content2/OnlineStore/tabid/57/ctl/ProductDetails/mid/382/ProductID/9/Default.aspx

 

Denne på finn passer motoren, bortsett fra at den trolig har litt for mye stigning da http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41031700

Som bildet viser har propellenavet mindre diameter enn girhuset (på de større motorene), og passer da visstnok på alle fra 75 hk og opp.

http://www.propgods.com/Content2/OnlineStore/tabid/57/ctl/ProductDetails/mid/382/ProductID/8/Default.aspx

 

Men antar det er mere optimalt at propellnav og girhus har samme diameter ?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

any updates ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, Du hadde rett teerex at propellen ikke passet... Tenker å bestille propell fra Winrace for å gjøre det enkelt.. vet eg at det blir rett.. :smiley:

Den quicksilverpropellen passet på akslingen men diameteren var for stor, og bladene traff en styrefinne på antikavitasjonsplaten.. den passer fra 135hk og oppover.. Kommer til å kvitte meg med den igjen..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Det blir nok rett bare man vet hva man skal se etter :smiley: En propell er ikke alltid en propell.

I nettbutikkene fra USA blir det rett, siden man først legger inn hvilken motor man har, evt. så står det hva som passer hvilken motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke skjedd så mye her i det siste. Døgnet har rett og slett for få timer....

Sitter beint og lurer på om eg skal bestille denne http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-12-5x19-Propeller-48-8M8026600-Pontoon-1-2-/190793434859?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2c6c2cc6eb&vxp=mtr#ht_1136wt_1162 1039kr + frakt og tull/moms..

 

Frister bare og prøve.. vet ikke om eg tenker rett, men på winrace sa de at eg trengte 21" propell, kan det ekstra bladet veie opp for de 2" som mangler?

Går det galt kan den bare selges videre :smiley:

 

Har du link teerex til en nettbutikk der eg kan finne beregninger? :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at du trenger 21" 3-blads, eller 20" 4 blads for optimal fart.

Det fjerde bladet på Spitfire 19" veier nok ikke opp for det, men det går jo an å teste. Uansett vil den jo egne seg godt for god aks. og lastekapasitet.

Vet ikke om beregninger, jeg tenkte bare på at man velger rett type propell til sin motor. Altså diameter totalt og diameter på navet, som passer.

Størrelsen/stigningen er det nok best å prøve ut.

 

Har fått min 17" Spitfire, skal teste i kveld tror jeg.

 

Om du ser i innlegg #21 finner du mye fint som passer.

Ellers har du mye å velge i her, bare å velge stigning/pitch og antal blad, samt stål/alu http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=46

RH = vanlig høyrerotasjon.

Din motor har 40 - 140 Horsepower, 4-1/4" Gearcase
Thru Hub Exhaust & 15 Tooth Spline

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Prøvde Spitfire 17" i dag, syk aks men for lett propell. Fikk 6200 rpm (max 6300 rpm) men bare 36 knop.

Så jeg kan dermed bruke Spitfire 19", den vil nok passe fint men ingen får jo 40 knop med den på de turtallene vi opererer med her.

Så det er jo skuffende for optimax'erne at de ikke leverer en 21" utgave.

NB! En ekte optimax 115 hadde greid 40 knop med 19" Spitfire, siden den har annen utveksling i girhuset.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke optimax, har Honda BF90D V-tec ;-)

Den har samme utveksling og bruker samme propellstørrelser som optimax 75/90.

Nettopp pga. at maxturtallet på optimax er lavere så må man ha høyere stigning enn 19" på en Spitfire for å oppnå 40 knop.

Med andre propeller derimot trenger man ikke gå så veldig høyt i stigning.

Jeg fikk 38 knop med 18" 4-blads Powertech RBX4 stålpropell ved 5600 rpm. Det blir noe helt annet. En 20" slik propell passerer jo fort 40 knop på optimaxen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Du blir skutt ut av en kanon med den ;-) Tipper toppfart 37-38 knop på ca max turtall for optimax.

Du bør jo også vurdere motorhøyden.

 

Jeg skal løfte motoren min enda et hakk, dvs. så høyt det går, bare for å teste.

18" 4-blads stålpropellen sitter som støpt i vannet et hull høyere enn laveste høyde, slik som på bildene (har 3 hull å velge i).

Har passert 38 knop med lett båt, men innser at 40 knop ikke er mulig da jeg fortsatt ligger for langt under 5800 rpm som er optimal effekt.

Kanskje om denne propellen fantes i 17" men det gjør den ikke. Blir for mye styr å prøve andre 17" stålpropeller bare for en drøy knop i beste fall. Det er for mange typer å velge i.

Det er de 5% fart/turtall/stigning det står om.

 

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja er veldig spent på hvordan det vil gå med den på, vill aks er det nå og ville blir det :wink:

Litt sånn unge på julaften og venter på den.. Skal se om det kan bli noen bilder eller film når den kommer...

Er spent på farten, kommer eg opp i 37- 38 knop så er eg fornøyd :smiley:

Motoren er planen å løfte et hakk eller to til neste sesong, gidder ikke ta båten på land før til høsten..

 

Så jo litt heftig ut den propellen din, er det bildet eller er bladene større/annen vinkling på enn en "vanlig" propell?

Hvor høyt står antikavitasjonsplaten din over bunnen? :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Du hadde vel ikke venta svar på denne tiden av døgnet ;-) (døgnvill)

 

Propellen har iallefall veldig godt grep.

På bildet over er den ca 3 cm over bunnen og ingen antydning til å miste grep selv om jeg har pleid å trimme ganske mye ut.

Men det er jo V-bunn og hele plata blir dermed ikke helt over bunnen allikevel.

Nå har jeg hevet motoren max, men får ikke testa før i neste uke. Må fikse noen andre småting i helga.

Max vil si 5 cm over bunnen slik som her:

 

bilde

 

bilde

 

Blir jo spennende å se om det funker.. kan nok ikke trimme ut så mye slik.

Må følge med kjølevannsinntaket.. kanskje låne et gopro kamera og filme åssen det ser ut der bak.

Toppen på kjølevannsintaket er iallefall helt i vannflaten når motoren er parallell med bunnen.

Laget svarte tusjstreker så jeg skulle se på bildet hvor inntakene er i forhold til skroget sett bakfra.

Men inntaket er jo en halvmeter bak skroget så vannet stiger vel et par cm på turen bak dit vil jeg anta.

 

Øverste hull, dvs. nederste motorposisjon kan jeg ikke bruke så jeg har 3 hull å velge i....

Antar det er brukt på forrige båt motoren stod på eller på opplagsstativet jeg fikk med motoren.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er vi døgnvill begge to, hvertfall eg etter en uke på nattskift..

 

Kan bli spennende å se hvordan det går, får håpe kjølingen ikke setter en stopper for morroa..

Tror eg må endre mening med tanken å ikke ta båten opp for å heve motoren, leste i tråden du linket til at båten kan bli vinglete i stor fart.. Akkurat det eg opplever når eg er alene i båten..

Får se hvordan din båt blir med motoren så høyt løftet.. men tror ikke eg skal heve den så mye, blir brukt veldig aktivt til tider og da er ikke propellspinn det mest optimale.. :smiley:

 

Kan vel tjene fart på å løfte den og?

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Kjølinga blir ikkenoe problem så lenge jeg ikke trimmer for mye ut. Testa den jo et hull over og da funka alt med mye trim ut uten noe temperaturalarm iallefall.

Men får ta å sjekke under fart, enten visuelt eller med kamera og se at vanninntaket ikke blir noe særlig over vann med middels trim ut.

Hovedpoenget med å heve motoren er vel å oppnå mindre motstand i vannet og mere fart, forutsatt at propellen er av sådan design at den ikke spinner for mye.

Men på båter som vil ha mye trim ut for å heve baugen så går kanskje vinninga opp i spinninga.

Men det er jo bare en måte å finne ut på. Jula har forresten 1 tonns elefantkran til bare kr 1295. Helt vilt at det går an.

Veldig enkelt å heise/senke motor med en slik iallefall. Men det var andre priser i 2005...

En stor fordel på motorer med spor istedenfor hull på nedre del slik at man slipper å røre bolten og tettemiddelet (mutter på motorsiden).

Lekkasje inn i akterspeilet er ikke gunstig, det er vel som regel noe trefineplater innstøpt inni der.

De øvre boltene er jo over vann som regel. Jeg har alltid mutter utvendig på motorsiden, det gjør det enklere å få boltene på plass igjen.

 

Så mye trim som dette må jeg iallefall ha, og da står trimindikatoren i midtstilling istedenfor litt oppover. Får se om det går an justere litt på den:

 

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Satse på det går bra med kjølingen og at du slipper mye plukk for å heve/senke motoren.. :smiley:

Men kom til å tenke på om motorlift har noe for seg? fant denne http://www.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL-4000-Adj-Outboard-Boat-Jackplate-/290875834871?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item43b98d01f7&vxp=mtr

Synes ikke prisen var så gal. det kan jo hjelpe for å få hevet og senket motoren..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Jøss, den liften var jo grisebillig! Opp til 150 hester, står det. Spørsmålet er om det blir godtatt av forsikringen hvis motoren skulle rives seg løs fra den. Noen som vet det?

 

Edit: Forresten, hvordan påvirker det retningsstabiliteten på båten i sakte fart hvis man flytter motoren litt bakover med en sånn heis? Interessant å vite, min er litt vrien å styre i sakte fart (men helt strøken i plan).

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke lift er tingen egentlig ved de fartsområdene og propelltypene vi snakker om her, foruten dersom hullene/akterspeilet ikke tillater at motoren blir montert i ønsket høyde.

Det er vel helst ved bruk av cleaver/overflatepropeller og noe høyere effekt/fart den kommer til sin rett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

husk at liften bygger noen tommer bakover, dersom man har teleflex styring kan det på noen båter være trøblete å flytte kabel bakover slik at det fortsatt blir grei vinkel.

 

Jøss, den liften var jo grisebillig! Opp til 150 hester, står det. Spørsmålet er om det blir godtatt av forsikringen hvis motoren skulle rives seg løs fra den. Noen som vet det?

 

Edit: Forresten, hvordan påvirker det retningsstabiliteten på båten i sakte fart hvis man flytter motoren litt bakover med en sånn heis? Interessant å vite, min er litt vrien å styre i sakte fart (men helt strøken i plan).

 

River man motoren av en sånn lift så ville den også blitt revet av akterspeilet.

 

Ang retningsstabilitet: Helt normalt at det vingler litt når det kjøres helt sakte med v-bunns skrog som ligger godt nedi med hekken. Dette skjer pga strømhvirvler som dannes, disse drar hekken fra side til side. Litt mer fart, og propellen tar over og båten roer seg.

Hadde 6" setback på Gromlingen m/ 60hk , men tror ikke det var noe særlig forskjell med og uten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da her jeg kjørt med spitfirepropell i noen uker, har ikke hatt tid å oppdatere her.. Men båten går som en kule med den på, går raskt i plan selv med 5 personer i båten..

Men det viser seg at jeg skulle hatt enda større propell.. Jeg har hatt 5730prm og hadde enda mer å gi. så tror 13X 21" er mer rett? Kan endelig kjøre slik, går som en kule, men merker at motoren må løftes på hekken.. vet ikke om jeg får enda høyere turtall da?

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Det kan stemme med min erfaring. Jeg endte opp med en Solas firebladerspropell med 21" stigning, og den bånner jeg ikke på turtallet med. Men jeg tror faktisk at Spitfire ikke har mer enn 19. Mulig jeg husker feil. Løfting av motoren har vel mer med hvordan man kan tilte den å gjøre. Jeg har det problemet at min motor sitter for høyt, så jeg får stadig høyere fart jo mer jeg tilter helt til propellen mister grepet fordi den kommer for høyt opp. Det kan tydep å at jeg vil få mer fart ved å senke motoren, så den kan tiltes mer. Men alt avhenger jo av at motoren skyver mest mulig rett fram, hvis jeg ikke har tatt helt feil.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja synd de ikke lager spitfire et nummer større. Men er ikke max turtall 5750 på optimax så da nytter det vel ikke uansett å prøve å få mere fart med den propellen.

Min ble som en rakett i aksen med Spitfire 17" men på topp ble det bare mere turtall og ikke mere fart. Får skaffe meg en 19" en gang etterhvert, og teste.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...