Jump to content

Quicksilver 500 open med Mercury Optimax 90hk, valg av propell


Anders_K

Recommended Posts

Hei :smiley:
Har startet sesongen med ny motor på Quicksilveren. Valget falt på en 2012 Mercury Optimax. Problemet er at det er feil propell på den, så motoren treffer turtallsperren mens det er 1/4 igjen å gi på gassen..
Jeg lurer derfor på om noen her inne har ide om hvilke propell jeg trenger, er helt grønn på det selv...
Propellen som står på er standardpropell og fant nr 77344A45 17P på den.
Viser lang vei at den er feil, da lakken er begynt å forsvinne på den etter knapt 60 timers bruk..
Motoren er som nevnt en 2012 90hk Mercury Optimax og båten er en -99 Quicksilver 500 open.
Tenker på å sette på stålpropell når jeg først bytter..

Takker for alle svar :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

17" standardpropell er jo beregnet for større båter enn din så ikke så rart den er helt feil.

19" stål blir kanskje også for liten, men det er jo bare å prøve en 20" eller 21" da. Men kan være lurt å prøve alupropell først for å fastslå cirka størrelse. De får du sikkert lånt eller noe. De ligger jo og slenger "overalt".

Du bør få minst 40 knop med en slik motor og beste propell.. og er det for lite er det jo bare å få den omprogrammert til oppimot 115 hk :pray:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Trådstarter kjørte en hel sesong ? med altfor liten propell.. det hadde ikke jeg fått til altså :smiley:

 

Vet ikke om han her har rett propell eller ikke, men fyren er iallefall helt propell (glem iallefall det jeg skrev om å omprogrammere motoren for mere effekt... )

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde en mistanke om at den er veldig feil.. Selv om den går ganske bra i forhold til med den gamle 90 hken.. Har ikke fått målt noe fart enda.. Skal se om eg får lånt en propell fra en 135hk hvis den passer?

Hvordan kan den omprogrammeres til 115hk?

Hvor finner jeg propellkalkulatoren innpå her?

:smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Jeg sier ingenting mere om det med omprogrammering, 90 hk er mer enn nok på den båten der :wink:

 

Men forøvrig har det blitt veldig vanlig/populært på optimax og verado med omprogrammering.. . Rimelige hestekrefter.

Verado 135 kan f.eks. omprogrammeres til over 200 hk mens Optimax 135 blir 175.

Tror det er større diameter på 135-propell, isåfall blir det ingen suksess. Tror ikke du får så stort utbytte av propellkalkulator, den trenger ikke å stemme 100% uansett.

Men nå vet vi jo ganske sikkert at du må ha fra 2 til 4 tommers større stigning på propellen (stålpropell) og antagelig 4 tommers større på alupropell.

Nå finnes det jo forskjellige propeller å få tak i, billigst fra USA som regel. 4-blads propell kan være lurt å vurdere når du allikevel har krefter nok. Det gir bedre grep på høyt montert motor, og bedre marsjfart.

Kanskje 19" eller 20" 4-blads vil passe. 4-blads og stål trenger litt mindre stigning enn alu 3-blads. Og så finnes det 4-blads alu-propeller også. Mye å velge i.

Mercury kom vel med en ny type 4-blads alu-propell i fjor som skulle gi bortimot like bra egenskaper som stål til lavere pris. Fordel med alu om man treffer noe hardt... Spitfire heter vel den ja.

Men mesterparten du trenger å vite om alt dette finner du på google.

 

Mercury Spitfire kan nok være et godt valg, men den finnes visstnok foreløpig bare opp til 19" stigning. Men den er cuppet, så den tilsvarer vel da ca 20" standard 3-blads alu fartsmessig vil jeg tro.

Men den kan godt være midt i blinken. Akselerasjonen skal være helt topp.

http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/1/enen/catalogues/2011/p&a/en_spitfiress_low.pdf

 

Du bør ha ca 5500 rpm på full gass med lett lastet båt for å unngå turtallsorgier. Tillatt turtallsområde på full gass er vel 5000-5750 såvidt jeg ser.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du trenger ikke skru på noe (hvis du tenker på effektøkning), og svar fra Brunswick kan du naturligvis bare glemme (eller tenkte du på propell nå da) :smiley:

De er vel ikke så kjempebegeistret for slikt, selv om Mercurymotorene nok selger litt bedre pga. denne muligheten.

Båten er godkjent for 75 hk så 90 skulle vel holde en stund.

 

Propellutvalg og slikt finner du jo alt om på nett, om du tenker på hva som passer motoren. Ligger nok en del brukt på finn.no også.

Diameter på propell og propellnav må jo passe til undervannshuset. Jo større motorklasse jo større diameter. 75-125 hk er en klasse vanligvis, for Mercury sin del. Eller såkalt D-klasse.

 

Her er f.eks. 25 forskjellige stålpropelltyper som passer :giggle:http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1141_1108/d_class_40_140hp.html

Jeg har kjøpt en RXB4 som jeg skal teste ut på min 90 hk.

 

Her er Spitfire propellen http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-12-5x19-Propeller-48-8M8026600-Pontoon-1-2-/190793434859

Ikke så dyrt, og om du ofte har folk med i båten så kan den godt være stor nok til å hindre at du går i turtallssperra.

Tror den passer til min også, Honda har samme splines.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var propell eg tenkte på ang Brunswick. Får ta å sette meg ned i kvled og lese litt for å se om eg blir klokere..

Fant denne på finn.. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41663725&searchQuery=st%E5lpropell

Vet ikke om den hadde blitt noe suksess? Men skal se litt på ebay og andre plasser og :smiley:

Når det gjelder krefter i motoren er den nok bra allerede, bare greit å vite hva som kan gjøres. For kjenner eg meg selv rett så tar det ikke lang tid før mye vil ha mer... :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Har bestilt meg 17" Spitfire propell, er så nysgjerrig på om den er så bra som de sier. Kosta 1400 fra usa inkl. frakt. men kommer kanskje moms i tillegg.

Tipper en sånn 19" hadde vært perfekt for å beholde aksen og turtallet selv om du har flere folk med.

 

Hvis en alupropell kan yte nesten det samme som en stålpropell så er det jo flere fordeler med det. Bl.a. pris, vekt (belastning ved girskift og vibrasjoner), og om man treffer noe man ikke skal treffe så gir den forhåpentligvis etter istedenfor at girhuset blir skadet. Men ser naturligvis tøffest ut med stål.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

nei når den e opptilta :giggle: men ja for fisken også. fisken liker det som glitrer og skinner.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja i så måte er Mercury Spitfire enda mere gunstig.. blir gøy å teste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg ville droppet stålpropellen. Det kan lett bli veldig dyrt, for hvis du slår borti noe, er det mye større fare for å skade noe inni undervannshuset. Særlig med ny motor på en skjærgårdsjeep, som ofte brukes litt mer allsidig enn en daycruiser. Jeg kjøpte i vinter en 505 Commander, med en 75-hester. Jeg trimmet den opp til 110 hester (115 minus de fem man taper på ikke å bytte innsuget og porte blokka), og med standard 19-tommers propell har jeg akkurat samme problemet som deg. Minst 1/4 igjen av gassen når den går over 5800 omdreininger. Vel, ikke akkurat i øyeblikket. For jeg klarte faktisk å slå nedi et undervannsskjær med propellen. Jeg visste det var der, men trodde ikke motoren stakk så mye dypere enn motoren på den forrige båten. Det gjorde den altså... En lokal forhandler sa at han alltid syntes det var hyggelig med folk som absolutt ville ha stålpropell, for da fikk de en mye mer lønnsom jobb den dagen de slo borti noe! :lol:

 

Jeg valgte for to og en halv uke siden å handle to propeller fra Deep Blue Yacht Supply i USA. Hadde jeg visst på forhånd at de også hadde en avdeling i England, ville jeg sannsynligvis ha kjørt minst én, kanskje to helger nå. Jeg tok en firebladers Solas med 21" stigning og en trebladers Michigan Wheel med 23" stigning. Det blir spennende å se i morgen, når de endelig kommer, hvilken som fungerer best. Jeg håper på Solasen, for siden sønnen min liker å stå på wakeboard, er det fint med en firebladers, som klarer skarpere svinger. I tillegg skal båten bli mer stabil i lav hastighet med fire blader. Regnestykket er vanligvis sånn at én tommes stigning betyr 200 omdreininger ned, mens å gå fra tre til fire blader betyr 50-100 ned. Det vil si at fra 19" til disse to blir det 450-500 ned på Solasen og rundt 1000 ned på Michigan Wheel-propellen. Den ene gangen jeg ga full gass og holdt den der litt, kom jeg opp i 36 knop på knopmåleren (den viser ifølge GPS-en min rundt ett knop for lite ved 30 knop), men turtallet var da oppe i 6200! 400 mer enn anbefalt maks på en Optimax 1,5-liters. Så jeg håper på godt over 40 med riktig propell...

Link to post
Svart (redigert)

Har bestilt meg 17" Spitfire propell, er så nysgjerrig på om den er så bra som de sier. Kosta 1400 fra usa inkl. frakt. men kommer kanskje moms i tillegg.

Tipper en sånn 19" hadde vært perfekt for å beholde aksen og turtallet selv om du har flere folk med.

 

Hvis en alupropell kan yte nesten det samme som en stålpropell så er det jo flere fordeler med det. Bl.a. pris, vekt (belastning ved girskift og vibrasjoner), og om man treffer noe man ikke skal treffe så gir den forhåpentligvis etter istedenfor at girhuset blir skadet. Men ser naturligvis tøffest ut med stål.

 

Har sett og lest litt rundtom og det begynner å peke mot en spitfire på meg og :smiley: Bare sjekke opp litt mer før eg bestiller.. Tenker det er lurt å droppe stål hvis det er mulig.. Båten blir brukt der den kan flyte og i går var vi gjennom et sund på fjære sjø med motoren bra opptiltet, da virvlet vi opp tang og slikt etter oss, så tenker kan eg få samme ytelsene med en alupropell som en med stål, er det fristende å prøve alu :smiley: Får heller våge seg at det ikke glinser i stål når motoren blir tiltet opp.. Sikkert litt mindre fristende å stikke av med en alupropell og.. :wink:

 

Ja var inne og så tråden din Mastif, blir spennende å se hvilke resultater du får me de forskjellige propellene. Må oppdatere så snart så mulig når du har prøvd de :smiley: Får håpe du får ned turtallet på motoren og, er selv skeptisk til å dra den forbi 5700, står en fin lapp på dekselet i fin amerikansk utforming at ved evetuelt havari vil det blit tatt diagnose der historien til motoren kan leses av.. Men vi får håpe vi slipper å ha bruk for det noen gang :smiley:

Håper selv å kunne runde 40 knop når alt er på stell..

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Spitfire er noe cuppet i forhold til en standard aupropell. I stålverdenen betyr cuppingen at man i praksis har litt større stigning enn det oppgitte tallet. Gjelder kanskje Spitfiren også.

Det er vel utveksling 2,33 på optimax 90, samme som min Honda 90.

Så det betyr at om max turtall er 5750 så er det neppe praktisk mulig å passere 40 knop med en 19" propell uansett.

Min Honda går helt opp til 6300 rpm så om den hadde greid å dra 19" propell (selv en standardpropell) på en eller annen båt til det turtallet så hadde farta passert 40 knop med god margin.

Jeg får 37-38 knop på 5800 rpm. Men gjenstår å teste turtellerens evt. avvik, samt flere propeller.

 

Så om målet er å passere 40 knop med 2,33 utveksling må du opp på 20" eller 21" vil jeg tro. Hvis motoren er sterk nok i forhold til båtvekta, og det er den vel.

Men på en såpass kort båt er vel rundt 38 knop fort nok :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har sjekket opp litt mer i dag og tok en tlf til Winrace Propells. Etter en kjapp beregning kom personen i andre enden fram til 21" propell. Så lurer derfor på finne en 21" stålpropell.... Vil runde 40 knop :wink:

Men har på en annen side lyst å prøve spitfirepropellen.. Men får se hva eg kommer fram til... :smiley:

Ja forløpig holder det med 90hk, men får se hvor lenge...

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Det høres litt småskummelt ut. Jeg går til 110 hester på en 505, og den er godkjent for 90 hester. Hvis du går opp til det samme på din, er det på en båt som er godkjent for 75 hester. Jeg tror det kan komme til å bevege seg farlig nær grensen når du gir full gass. Men det er jo opp til deg. Når det gjelder stål, har jeg sagt min mening. :giggle:

Link to post

Spitfire-propellen er ikke så veldig kostbar så det kan jo være greit å ha noe å velge i. Den vil garantert gi veldig bra akselerasjon, også med flere folk i båten.

Så kan du jo vente til det dukker opp en passende stålpropell på finn, eller forske litt på nett på hva som er best på toppfart hvis du blir frakjørt :smiley:

 

For øvrig, går du opp til 110 hk må du ha minst 23" propell, og da snakker vi vel fart rundt 45 knop. Kreves en stødig hånd på rattet da....

 

Denne har de i 20" og 21", skal være bra etter som jeg har hørt. Har en 18" slik liggende jeg skal teste snart http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9996/powertech_rxb4_stainless_propeller_mercury.html

4 blads gir nok bedre aks og grep, uansett får du nok over 40 knop. Vanligvis må man gå ned 1" for 4-blads for å ha samme turtall som 3-blads.

 

De har vel noen andre modeller med større stigning.

Denne er i 22" og 23" http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9999/powertech_ptr4_stainless_propeller_mercury.html

Og denne http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-10000/powertech_ptr3_stainless_propeller_mercury.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det høres litt småskummelt ut. Jeg går til 110 hester på en 505, og den er godkjent for 90 hester. Hvis du går opp til det samme på din, er det på en båt som er godkjent for 75 hester. Jeg tror det kan komme til å bevege seg farlig nær grensen når du gir full gass. Men det er jo opp til deg. Når det gjelder stål, har jeg sagt min mening. :giggle:

 

Hehe, Kan være det, men det vet vi ikke før det er utprøvd :wink: Hvis du ser på prosjektet i signaturen min så fikk eg mye advarsler der og. For den båten var beregnet for 35-40 hk, eg hadde to forskjellige 90 hk på den. Gikk fint som bare det :saint:

 

Men ang propell er eg fremdeles usikker.. Går og tenker på hvis ikke den stålpropellen jeg har på hånd passer om eg skal bestille en spitfire 19" bare for å prøve.. Den kan vel alltid selges videre hvis den ikke er egnet til mitt bruk?

Vet at Winrace beregner propell med beregningskjema og slikt, men det koster 150kr hvis det ikke kjøpes propell der..

Meen som han sier i flåklypa; time vill sjåw... :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Skal man kjøpe propell til racingbruk eller til fast aksling, eller f.eks. til ei ferge så er nok propellberegning smart å gjøre.

Men i vårt segment med rimelige lett utbyttbare og lett å selge-propeller er det nok best og morsomst å diskutere og teste og bruke prøve og feile-metoden. Vi vet jo hvilke alternativer og størrelser som kan være aktuelle.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...