Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Er pen den der Nutec og prisen er sikkert ikke så veldig gal når båten ligger i Norge, men å se på priser på FINN kontra i utlandet blir for stor differanse. Det er grunnen til at jeg ikke ønsker å handle i Norge :wink:

(båten ble nettop importert......den ligger faktisk enda på Yachtworld.com med bilder fra før putene ble trukket om)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: (titter opp)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Baugpropell til Fairline 43.

Er SP 100 nok og yter den 10hk ?



I følge Zandra i en annen trå yter den 8,4 hk og skver med en kraft av 100kg.

Dette mener jeg selv å ha sett på hjemmesiden deres. Er det nok ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det.

 

Vel så viktig som modellen, er at den får skikkelig med strøm. Batterier med høy CCA og tjukke kabler for å få så lavt spenningsfall som mulig.

 

Jeg valgte SP80 som hekkthruster på trawleren. Spesifiserte 95mm2 kabler og det er ca 3-4 meter bort til batteriet på 200A

 

Hekkthrusteren overvinner baugpropellen, og vi greide oss fint i over 20 m/sek i et par havner i DK.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Uansett. Jeg bytta ut min SP60 (trur jeg det var?) med en SP100 og det holder i de aller fleste tilfellene. La ett dedikert batteri framme i tillegg til det originale 180 Ah batteriet bak

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har SP 100 med doble kabler til batteri som ligger noen meter unna. Er ikke fornøyd.Husker ikke kvadraten, men tjukke er de. Koblet til batterier som skal holde langt over de 750 Amp som kreves i startøyeblikket. Neste blir batteri i baugen. Hadde SP 95 i gamlebåten, mye mer futt. Måtte nesten holde seg fast i masten :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Batteri framme hjalp hos meg. Bare sørg for at det får lading.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hehe, tittet på den når den kom på nett i går. Ser virkelig ut som et horehus innvendig.

Nei, skulle man hatt slik båt måtte den nok ligget i Middelhavet og man burde hatt harem i stedet for kone..... :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd dette her!

Vi snuser litt rundt etter båt av denne typen selv, og har blitt litt forelsket i Phantom og Princess 40-43.

I phantom synes jeg den lille sofaen til venstre i cockpit er litt "overflødig". Liker bedre der Princess har erstattet denne med skapplass, men er få av de...

Lykke til videre VanTro. Blir spennende å se hva du ender opp med :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I hentetråden til SAP_2000 kom man litt inn på seteløsninger på flybridge. Fjellbonden som har Phantom nevnte at han slett ikke var fornøyd med seteløsningen som er fast og uten sidestøtte. Jeg ser at Princess P 40 heller ikke har spesielt mye sidestøtte, men noe profil er det på setene. Jeg er 1.90 høy og trenger derfor litt benplass.......

Er det noen som vet om dobbeltsete på flybridgen til Princess P40 er regulerbart i lengderetningen og om plassen mellom sete og ratt er tilstrekkelig for en lang staka, Ebonita skulle kanskje vite dette ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei oivindg,

Takker masse for veldig hyggelig tilbud :thumbsup:

Vi er veldig bestemt på at vi skal ha flybridge og lukket cabin. En av tankene er å strekke sesongen maksimalt og da er erfaringen fra tidligere båt at kalesje ikke er aktuelt.

Ellers ser jeg at Fairine Targa importeres i "bøtter & spann", så det må være mange som liker den. Snakker med en i Haugesund for noen måneder siden, han hadde P440 og var helt klar på at om han hadde bodd på Øslanded skulle han hatt Targa.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Med en god kalesje og et varmeapparat blir det ikke så verst i en Targa heller. De som har vært ombord hos oss har alle vært overrasket over hvor romslig og trivelig det er oppe under kalesjen. Og når det er godvær, slik det var et par dager i sommer, så er det en helt fantastisk uteplass. Men det er klart, det blir ikke like tett som i en flybridgebåt.

 

Jeg viser den gjerne fram hvis du bare vil kikke på hvordan en Fairline fra rundt 2000 er skrudd sammen også. Er bare hyggelig å møte forumfolk. :)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Takker masse for tilbudet Øivind :thumbsup:

Foreløpig er kona skeptisk til å slippe meg løs da hun vet at det er en grunn til at jeg går under kallernavnet Mr. Impulsiv :lol: , men jeg takker for tilbudet om det står åpent ved eventuell senere anledning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for den Pjolter :thumbsup:

 

Har selvfølgelig sett den og anbefalt den til andre også. Vi skal titte litt nedover i Europa når høsten/vinteren kommer, så jeg lagrer foreløpig opplysninger om aktuelle båter etter hvert som de dukker opp på forskjellige steder slik at jeg har kontaktinformasjonen også etter at annonsen er utgått(om den ikke blir solg da).

Har begynt å fyller en perm med båtannonser :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...