function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Vet du har nevnt det før, men hva med den Clipperen i Bergen?

Man ofrer jo endel med trawler, men en 2011 modell omtrent ubrukt båt med cummins bør være godt for blodtrykket å eie, også på sikt :-)

 

Ruta fra Bergen og hjem er jo nylig gått opp også, så sporene er ferske, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den trenger en generator(krav fra kona), ellers er den høyaktuell og travelt har jeg det ikke. Det eneste ankepunktet er at jeg ikke blir helt komfortabel med salongen. Den har en grei spiseplass babord forut, men benken styrbord akter henleder meg til trikken(eller som en perfekt plass for Helstrøm slik at han kan kritisere kokken). Den har ingen misjon annet enn som ekstra seng. Det fine er at jeg ikke har planer om å ruinere meg på diesel(uansett type båt) og her har man ikke noe valg :lol: Dessuten kan jo du denne maskinen ut og inn nå. Ruta fra Bergen er som du sier gått opp og med rett vær er jo bare henteturen i seg selv nesten god nok grunn til kjøp :giggle:
Jeg må i hvert fall titte på den.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46664782&searchclickthrough=true

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Turen hjem ville jo vært halve moroa :-)

 

Tror ikke det vil være feil i framtiden med en båt som går veldig økonomisk. Også markedsmessig.

Tenker på klimahysteriet, galloperende drivstoffpriser og avgifter og hvordan det vil påvirke visse båttyper. Når ser vi 20-25 kr/l?

 

Generator er det plass til baki, eller så kunne man vært ganske raus med strømmen om man hadde satset på kombinasjonen av Efoy 210, saftig batteribank og en voksen inverter som gir 220v ut på alle kontaktene?

 

Strøm ordnes senere prutt deg til en generator eller to. Løyp å kjøyp :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tja.....benken bak da....sofa for svigermor(utsikt for Helstrøm) ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror på treverksarbeidet til Kinesere. Jeg var å så på import av møbler derfra for en stund siden. Da var det en region med 6 millioner møbelsnekkere i "ørtende-generasjon" som leverte ypperste kvalitet. De sto ikke tilbake fra noe som helst og prisene var faktisk ganske høye da de viste at de leverte høy kvalitet.

Det er sikkert mulig å bygge om, da til en vinkelsofa med bord om det er plass. Jeg MÅ se båten !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg "klarner hjernen litt" og tenker meg om skal jeg faktisk til Askøy på onsdag og hjelpe en selger med et kurs så da gjør jeg nok en avtale på formiddagen for å titte på den.

Takker for å ha satt litt "fyr på meg" SAP !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig VannTro!

 

Plusser og minusser med alle båter. Ingen tikke alle boksene om man også har et budsjett.

 

De store plussene med denne slik jeg ser det (og valgte selv) er "ny" båt til langt fra nypris, og at jeg tror en slik båt (ekte, solid trawler som det er brukt maaange arbeidstimer på og ikke spart på materialene) ikke er så gal å bruke, eie og selge i framtiden om mine dystre fremtidsspådommer slår til.

 

Har vært på nære nippet til å løfte denne tråden mange ganger i vinter ;-)

Bare si fra hvis du trenger ytterligere "tenningshjelp" ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker for engasjementet SAP. Vi har nok de samme tankene. Det aller beste hadde vært ei hytte med strandlinje og småbåt om man tenker økonomi, men det koster ei formue og der er vi ikke(dyrt å være "fattig"). Deretter kommer båt(som vi elsker) og da er det også viktig å se inn i krystallkula og prøve og se hva fremtiden bringer. Der er jeg helt overbevist: Det beste er så nytt som mulig med lavt drivstoff forbruk(de dystre spådommer slår nok dessverre til). Spennende tid som kommer og vi "dirrer" av båtlyst !

Det er for øvrig bare å kjøre på med "tennings-hjelp" SAP ! Vi er DER, men innspill er alltid bra da man ofte blir blind når man "forelsker seg"(kaldt vann når jeg kommer med tullete kandidater) :thumbsup: Ser for meg at dette vil ta noen måneder før vi er i mål og da gjerne med en Trawler.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig hva angår linjer ! Det som derimot er viktig for oss er et akterdekk med kalesje rundt hvor det er mulig å sette en ovn og nyte sommerkvelder som ikke er så varme og derav ser vi etter Europa-typen når det gjelder Trawlere. Ikke så pene i linjene, men praktiske. For øvrig en flott båt du legger ut bilde av :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, eg rekna nesten med det..

Me kom fram til same slutning som deg med tanke på overbygd dekk. ( men mast og bom til å hiva og låra lettbåten er jammen tøft då... )

Ein av grunnane til at me gjekk bort frå Clipper den gongen var at me syntes at innredninga vart veldig tung med alt det mørke treverket.

Link to post
Share on other sites

Hei

I stedet for den benken ser jeg for meg 2 sitteplasser med fast bord imellom.

Om du går på finn.no og ser på seilbåten Bavaria 44 Vision, så har den de 2 sitteplassene med bord imellom. Bordet må da få lov til å komne litt frem liksom. Da ville du fått 2 koseplasser og kunne supplert med løs stol i tilkegg.

Ofte vil du nok sitte bak med kalesjen og en lunk også.

 

En traust og god båt. En båt man nok lett blir glad i

Link to post
Share on other sites

Staselig båt den Clipperen i Bergen. Støtter deg det med europa-varianten, ser helt klart mest praktisk ut med akterdekk og inngang til hytta bakfra. Sikkert mange meninger om dette, men det kommer vel mye an på hvilken bruk man har.

 

 

Jeg fikk for øvrig en henvendelse fra en her på BP her om dagen om en Vaagen 40 med 12 liters MAN motor.

Flotte båter, en av mine absolutt favoritter. Kommer aldri helt over at vi ikke fikk kjøpt et prosjekt vi tittet på for tre år siden.

Det en del ting jeg liker med denne båten i forhold til engelske båter i samme størrelse. De er bygget i sandwich med divinycell fra vannlinjen og helt opp, og fram til den siste 420 kom i fjor var også isolerglass i hele overbygget standard. Dermed får man en isolert og lun båt for de som liker å bruke båten litt mer enn bare i fellesferien :giggle: I tillegg likte vi løsningene med tre faste sovekabiner. Sidekabinene i denne båten er faktisk veldig romslige, og vi følte at det hadde vært midt i blinken for oss med to barn som vokser opp og etter hvert vil ha behov for "sitt eget" dersom de skal fortsette å være med "fossilene" på tur. De kan ikke sammenlignes med Viknes k3 e.l. Videre har den singel motorinstallasjon, noe som gjør den mer økonomisk i bruk samt at vekten er lavere enn ved dobbeltinstallasjon. Motoren sitter på V-gir, dermed kommer motoren lengre bak enn på de fleste andre båter. Det er jo en fordel i forhold til støy i salong/førermiljø. Og så er det vel ingen ulempe med MAN motor heller :thumbsup:

 

De fordelene jeg kan tenke meg i farta hvis man skal sammenligne med en Princess eller Fairline er to motorer gir bedre manøvrerbarhet, løsningen med et nivå i salongen gir bedre romfølelse og mindre trangt og at disse mer kurante merker i forhold til salg.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg tidligere ikke viet trawlere mye oppmerksomhet... Inntil jeg var på besøk i flotte Karma. Fly'en, bredden, og "gangveien" rundt båten, gjorde at man fikk litt den yacht-følelsen og båten føles større ut.

Har selv kikket på Clipperen i Bergen. Snasen båt synes jeg. Deler litt av tankene ang løsninger, men får jo annet tilbake :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var Clipperen i Bergen solgt, men ikke til meg.

Vi fikk for øvrig solgt hus i Sandefjord denne helgen så nå venter vi bare på at utvalget båter på FINN skal ta seg opp litt :pray:

(gikk til 30% over takst/utropspris)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Security,

 

Send meg gjerne kontaktdetaljer på IM om du vil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ref Vann Tro: Er det noen som vet om dobbeltsete på flybridgen til Princess P40 er regulerbart i lengderetningen og om plassen mellom sete og ratt er tilstrekkelig for en lang staka, Ebonita skulle kanskje vite dette ?

 

Ledsen VannTro att jag inte har haft pejl på denna intressanta tråden förrän idag. Såg att Du hade en fråga om förarplatsen på flybridge på P40.

På min båt är det en minisoffa där som inte är reglerbar i lengderiktning. För egen del så sitter jag i alla fall bra där och speciellt så sitter jag gärna med ryggen mot sidosargen och benen uppe i minisoffan in mot mitten när vi kör. Eller kanske bättre sagt åker för det är ju till 99% autopiloten som kör.

 

Jag vill i sammanhanget gärna framhålla flybridgemöbleringen på p40 som ett föredöme - förutom originalbordet som är på tok för litet. Men det går att fixa och då får man plats till upp till 6 personer att äta där!

Eller njuta av resan.

 

På bilden nedan ser Du min lösning för att få ett större bord.

Det syns inte på bilden, men bordet tar stabilitet genom att det träs ner över originalbordets mittstolpe som sitter fast i golvet, plus att det sedan har 4 egna ben.

 

bilde

 

Trappan upp till flybridge är acceptabelt gåvänlig - även med några Gin&tonic...

 

Hoppas att Du har fått ordning på blodtrycket!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei ebonita,

 

Takker masse for tilbakemeldingen. VI har jo ikke fått handlet enda så det er slettes ikke for sent med kommentarer fra en som selv har P40. Flott med bilde og det med å sitte sideveis kan jeg godt tenke meg fungerer flott siden man da får bedre kontakt med de i sofaen på styrbord. Jeg er 1,90 lav, så det var derfor jeg spurte om det var lengderegulering, men om man sitter alene så er det uansett plass til å vri seg litt eller helt slik du gjør. Liker veldig godt den til dels høye ryggen på sofaen der oppe, en del båter har dårlig høyde på ryggstøtten på sofaen på flybridgen. Jeg har lagt til 3 stk. P40 på "huskelisten" min på FINN, hvorav en av de ser veldig bra ut. Ellers tror jeg man må lete godt da da en del P40 begynner å dra på årene og ikke alle er i like god stand lengre. En annen ting er at de holder seg veldig bra i pris i det Norske markedet og det må jo sees på som positivt(selv om man er i kjøpers marked). Dette skyldes vel at det, om jeg ikke tar feil, er bestselgeren til Princess i Norge på slutten av 90-tallet og et stykke opp på 2000-tallet. Vi vurderer mange forskjellige båttyper om dagen og kona er veldig klar for 3-kabiner grunnet muligheten til å ha 6 senger ferdig oppredd.

 

Hvordan er det med P40 og sengplass i salongen, er det mulig å lage seng ut av sofaen der ?

 

Joda, når det gjelder blodtrykket så driver de å tester. Ser bra ut på dagen da jeg har rundt 75/120, men på kvelden natten stiger det en del så det kan bli en litt annen type medisinering med 2 tabletter av forskjellig type i døgnet i stedet for bare 1 om morgenen. Hadde også litt høyt blodsukker så nå prøver jeg å endre litt på kostholdet. Det skal nok bli bra etter litt tid.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

God förmiddag VannTro,

 

Glömde skriva att en ytterligare poäng för P40-flybridgen är ju att förutom att den har ett bra möblemang så finns ju dessutom original solmadrasser i skåpet under soffan som man lägger ut bakom soffan och får två bekväma solplatser för skepparen och redarinnan där.

 

Men det är klart att antalet sovplatser i båten är begränsat. Beroende på hur många barn ni har /som vill åka med..../ så kan ju p40 vara begränsad på det sättet. Själva är vi bara två för det mesta och då känns båten rymlig. Har inrett sidokabinen med dator och TV men trots det så slutade båtlivet att locka barnen efter 16-års åldern.

 

Någon bäddlösning för salongen har jag inte sett, men däremot har jag inrett akter lastrummet /'the lazaret'/ så att man kan bädda en 2 meters säng där vilket vi har utnyttjat vid enstaka tillfällen när flera barn har varit med. Begränsad takhöjd men annars helt ok faktiskt!

 

akter_lastrum_bb_sida___img_0090.jpg

 

Ja har lite mer material och några tester som jag gärna skickar om Du skickar Din mail-adress på ett IM, och finns det fler frågor så svarar jag gärna. Utan att vilja delta i 'min båt är bäst' klubben så kan jag efter snart 10 år och drygt 14000 nm säga att jag är mycket nöjd med den och att den har visat sig hålla bra kvalitet.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God formiddag til deg også ebonita,

 

Det at det ikke finnes muligheter til å lage seng i salongen er på en måte synd, på en annen måte ingen krise. Er sofa lang nok til at en person på 1.70 kan ligge der så fungerer det i nødstilfeller. Når det gjelder hvor mange barn så er det nok til å "skremme fanden på flatmark", 7 stykker. Når det gjelder hvor mange som vil være med så begrenser det seg til 2-3 stk. Disse er i alderen 5, 13 og 15. Den på 15 vil nok ganske snart melde avbud vet jeg. Dernest har jeg en mor som er enke og hun vil nok ha lyst til å være med på kortere turer(1-3 overnattinger). Å få til en soveplass i "lasarettet" klarer jeg ikke helt å se hvordan går, men en luftmadrass på dørken fungerer for de som ikke skal legge seg tidlig(min mor).

 

Jeg har for resten tatt vare på forbrukmålingen du publiserte i en annen tråd og er svært interessert i hva du har av tester/annen info om P40.

Jeg sender deg min e-postadresse på IM og er veldig takknemlig for den informasjon du måtte kunne sende meg. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...