Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

I vår jakt på Zandra i vinter fant vi en PH 46 2003 mod med ca 600 timer med prisforlangende 235.000 euro.

Vi la inn skriftlig bud på 180.000 og fikk svar at de ville akseptere et bud på 195.000 euro.

 

Vi fikk lignende svar på flere bud før vi slo til på Zandra. Det er ikke flaut å prute!

Redigert av Zandra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

oivindg,

Jeg var om bord i en litt nyere Ph46 på Ø.Bolæren for 2 år siden. Kan bekrefte kompissens fasinasjon. Akterdekket kan man arrangere dans på, det samme med fly.

 

Wozu

Det var et interessant eksemplar ! Heftig pruting der så kan man komme godt under 2 mill.

 

Zandra,

Prisdiskusjoner er det jeg lever av. Kan fly mange ganger sydover for å finne rett båt til den beste prisen :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hehe, flott båt men jeg er redd jeg stopper på litt over 40 fot med tanke på uthavn og stort nok anker.......og den "suppa" da.

 

Du må selge først du :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei. Øverst på lista står nok i synkende rekkefølge: Ph 43, Ph 40, P 40. Deretter er det en del båter jeg vil se nærmere på: Swift 42, Rodman 38 IPS, Azimut 39 og 42, Sealine 42/5 og skulle det komme trawlere av Europa typen med stort overbygget akterdekk til slags, er de også veldig interessante. Vil tro det blir det enkelte eksemplaret vs. prisen som blir avgjørende. Samt at vi føler at det er en båt vi kan leve med i uoverskuelig fremtid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hmm her tenker vi endel likt......

 

Føler at akterdekket blir litt trangt på 40 foterene. Med trangt, så mener jeg bespisning for 4-6 personer med bord i midten og stoler mot glassveggen. Dette ser jo bedre ut på Ph 43, men på en annen side - om man kjøper en Ph43, får jo liksom REM rett i all snikreklamen han har lagt ut på dette forumet om den båten....og det er ikke rent lite :giggle: . Kanskje man da like så godt skulle gått for en 46.... :lol::lol:

 

Jeg liker FB løsningen bedre på Princess, hvor man som fører fortsatt kan ha kontakt med den som ligger å soler/mesker seg ved siden av. Blir ikke helt fortrolig med Fairline's 3 seters løsning.

 

Azimut - her er det jo nydelig design, men lite Penta...

Har du hørt om det egentlig er noe særlig besparelse i at utblåsningen kommer under båten for at den skal gli lettere i vannet? Her er vel også akterdekket litt smalt og trangt? Hvilket år kom 42 med fotballbane integrert på FB?

 

Har ikke turt å sett på så mye annet enn på bilder og det som streifer forbi enda. vil ikke at feberen skal ta helt overhånd :sweat:

Kona er ikke helt med på båtbytte enda, men jeg vil svært gjerne ha en med FB :pray:

Utfordringen vår er at nåværende båt er renovert med motorer, generator og det hele i perioden 2004-2007. Vi må derfor opp i astronomiske summer for å få tilsvarende med fb, så det føles litt surt å bytte også.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel import blitt en del % dyrere i og med norske kroner har svekket seg den senere tid. Blir fort noen titusener ekstra.

Bær over med meg,

Når finans-Johnsen bruker fremleggelse av kvartalsrapporter for Norsk økonomi som valgkampstoff så blir det reaksjoner i valutamarkedet. Det er for øvrig forventet en rentenedgang i løpet av høsten.

Hmm her tenker vi endel likt......

 

Føler at akterdekket blir litt trangt på 40 foterene. Med trangt, så mener jeg bespisning for 4-6 personer med bord i midten og stoler mot glassveggen. Dette ser jo bedre ut på Ph 43, men på en annen side - om man kjøper en Ph43, får jo liksom REM rett i all snikreklamen han har lagt ut på dette forumet om den båten....og det er ikke rent lite :giggle: .

Det værste er jo at REM har rett når han skryter av Ph 43 :wink: Når det gjelder plass på akterdekk så tror jeg den er bedre på P40 enn Ph 40, men Ph 40 har mer moderne linjer.

 

Jeg liker FB løsningen bedre på Princess, hvor man som fører fortsatt kan ha kontakt med den som ligger å soler/mesker seg ved siden av. Blir ikke helt fortrolig med Fairline's 3 seters løsning.

Her er jeg helt enig

 

Azimut - her er det jo nydelig design, men lite Penta...

Har du hørt om det egentlig er noe særlig besparelse i at utblåsningen kommer under båten for at den skal gli lettere i vannet? Her er vel også akterdekket litt smalt og trangt? Hvilket år kom 42 med fotballbane integrert på FB?

Selvfølgelig dyrere med Cat når det kommer til service, men den Catten som står i 42 tror jeg ikke er dårlig. Når det gjelder utblåsingen så er det en i båtforeninga som bygget om sin båt slik at den ble lik Azimut, merket ingen forskjell.

Utfordringen vår er at nåværende båt er renovert med motorer, generator og det hele i perioden 2004-2007. Vi må derfor opp i astronomiske summer for å få tilsvarende med fb, så det føles litt surt å bytte også.

Det kan jo være du kommer over en flybridgebåt hvor myer er skiftet også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror hovedgrunnen til eksosutløpet under vann i akterkant av motorrommet på hver side på AZ39-42 har med innvendig plass og layout å gjøre.

Fueltankene er plassert lenger akter enn normalt og ligger fremst i lazaretten ytterst på hver side. Det umuliggjør store eksosslanger langs med skrogsidene akterover.

 

Jeg var 3 ganger og kikket på en AZ39 før jul i fjor. Årisen var det som fristet mest da denne båten trengte litt innsats og TLC men i etterkant er jeg glad til.

Et av drawbackene var FB løsningen på 39. En førerstol på SB og en liten bue rundt en nedsenket kulp var alt bortsett fra solplassen bakenfor. AZ 42 er vel bedre her.

 

Motorene og tilgangen til yttersidene og annet teknisk var hovedgrunnen til at jeg lot det være. Om man googler litt på CAT 3126 så finner man endel grums...

Merkelig design på eksosbend med rissiko for tæring da de ikke tømmer seg og vanninntrenging, dårlige blokker i en periode, toppproblemer og utfordringer med kjølesystemet. Delene var dyre. Veksler, intercooler og eksosbend kostet ca 40-50k pr stk mener jeg...

 

Den ene motoren her viste noen tegn som ikke var gode tross bare 5-600 timer. Varmgang over 2000 rpm til tross for nye impellere og 4 grader i sjøen samt fusking og slappere enn den andre tross nye filtre. Det hadde også vært endel problemer tidligere på den andre når den var ganske ny hvor det bl.a ble byttet topp på garanti etter mye mas.

 

Denne hadde også mye grums og dritt på tankene og toppen av tankene var ganske utilgjengelige, og uten mannhull.

 

Det var mange faktorer som avgjorde at jeg stod over på tross av veldig gunstig pris. Når det er sagt, så tror jeg det er lurere å velge en P eller F med VP 63 eller 74/75 når man vurderer båt i denne klassen selv om det måtte koste litt mer. Tror dog man får igjen for det i tillegg til at P og F er mer ettertraktet og omsettelig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ups,

Ser jeg listet Azimut 39. Det var ikke meningen og grunnen er det som listes opp av SAP.

Tror det er større Cat i 42 foteren, men har ikke sjekket den noe særlig i og med at den kommer relativt langt ned på listen. Er det ikke noe som heter Cat 3208, eller er jeg helt på viddene her ?

 

Ellers seiler Rodman med IPS opp som alternativ, men har ikke sett noen "live" enda. Ser ut som den 38 med størst akterdekk og IPS frister.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Større effektuttak, men det er vel også 3126 i 42 tror jeg. Dette er en rekkesekser på 7,1 liter. Finnes bla i 355, 385 og 425 hk uttak.

 

3208 er en V8 på 11 liter og har et mye bedre rykte som udødelig steinknuser.

 

Ang Rodman, så har jeg hørt det er gode båter. Litt anerledes design og muligens vanskligere og omsette enn P og F tipper jeg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Supert, du er et levende leksikon :thumbsup:

 

Tror helt klart Rodman er vanskeligere å omsette en P&F, men jeg liker de høye skrogsidene og volumet det gir samt en høyreist relativt skarp baug. jeg har heller ikke noen tanker om å selge båten før jeg legger inn årene :pray:

 

Se på denne "bamsen" av en 38 :yesnod:

bilde

 

 

Samt lengden på akterdekket.....

bilde

 

Bredden på 3.90 er også voksent på en 38 foter :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig. Rodman er "no nonsense" båter.

Positivt er det at man kan nyttegjøre seg det at de kanskje er vanskeligere å omsette ved å få til en knalldeal :-)

38 ble også levert med 63p og aksler tidligere. Tror de re-designet deler av skroget i samne slengen som IPS ble installert.

IPS gir kanskje en annen og bedre layout innvendig også?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1000 liter diesel, 400 liter vann og 120 septik er vanlig.

Innredningen ser lik ut enten det er IPS eller 63 med aksel, men under dørken må det jo bli omorganisering da IPS antagelig har motor tilgand under dørk på akterdekk.

Liker IPS som fremdrift, men skaptisk til det som driver dem(D4 310). Slik sett er ikke aksling helt ute heller. Litt spent på tilgangen til motorene med aksling.

 

De har også 41 og 44, men der synes jeg designet i profil blir litt så som så....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei, sap. Førsr og fremst må jeg nevne at jeg med spenning og interesse har fulgt dine andre tråder, og spesielt hentretråden, har jeg hatt stor glede av. Satt i spania i sommer og fulgte deg på marine t.

Riktig som du nevnner med motoraltetrnativene, 2x260 blir for dårlig. Hadde båttplass i sandspollen i 6 år, og broren til importøren (fishce m.) lå utenforfor meg, med den båten og det oppsettet, så jeg fikk ofte føtstehåndsinformasjon.

Knall båt , men undermotorisert med 2 x 260.

Men altså, i Volo( hellas) ligger det en 39 med IPS til drøye million.

Jeg har sikla på den lenge jeg, skal vi lage en ny hentetråd? :-)

Link to post
Share on other sites

D4 310 finnes ikke. Enten D4 300 eller D6 310

 

Med ips trenger de fleste båter betydelig mindre hk enn med aksling for å fungere ok

 

Et par ting å sjekke på dreva

Peil olja. Brun pinne å skru ut i bakkant av drevet. Sitter hard, bruk tang for å løsne den.

Lukt på olja. Den skal lukte hydraulikkolje. Lukter det brent clutch er det et drevproblem

På EVC panel på båten foran baugpropell styringen, trykk frem oljetrykk på drevet (Oilpressure T der T står for transmission) Det skal ligge på 1500-2000 psi, dvs 15-20 kgs trykk ved gange. Er det betydelig lavere er det avvik på dreva. Enten tett oljesil eller feil med oljepumpa.

 

Du henter oljetrykk frem ved å trykke på knapp to fra venstre, da kommer multi skjermen opp. Trykk på knappen til du får et skjermbilde med 4 datalinjer under hverandre. Trykk på knapp nr 3 fra venstre. Da kan du velge hvilke data du vil se på linje tre. Da trykker du deg frem til oljetrykk T.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jebo,

Joda, jeg har sett på Galeon, men bare bilder. Synes 39 foteren ser ut til å ha temmelig trange stikklugarer, men det kan jo være at måten de er laget på får de til å virke trange(madrassen rett på gulvet). Ellers ser Galeon flott ut, som SAP sier stor flybridge og godt akterdekk. De aller fleste G39 har drev og da løper jeg unna. Så ligger det en med aksler i Polen, men aksler og 2x260 er vel litt lite motor. Viste heller ikke at de fantes med IPS, men det hørtes jo interessant ut ! Ellers synes jeg Galeon ser ut til å være høyere verdsatt i utlandet enn her på berget.

 

Bitteliten,

Takker for info ! Jeg har ikke satt meg noe inn i IPS løsningene til VP(ikke Zeus heller for den saks skyld), men det er hva VP kaller IPS 400. Jeg vil kanskje tro det er en pakke med D6 310 som utfgjør denne 400-varianten ?

Ellers ser jeg du bemerker at det må kontrolleres for slitasje i henhold til lukt på oljen. Vil tro det sitter en slags lamell-pakke i denne drev/gearkasseløsningen som kan gi denne lukten av svidd clutch om det har vært slurvet med oljenivå/filterbytte eller at pumpa rett og slett er dårlig. Jeg vet jo at om man f.eks. ser på store Yanmar med Bravo3(ikke X) drev så kan man ikke forvente stort mer enn 500 timer før de tar kvelden, vet du om VP snakker om noen forventet levetid på disse ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har peiling på om det er båter som går fra havner i middelhavet til lengre nord i Europa som tar fritidsbåter som dekkslast og eventuelt hva man må beregne av kostnader her ?

 

Er det denne du tenkte på jebo ? http://no.yachtworld.com/baater/2008/Galeon-390-Fly-2285403/country.hellas#.Uhhcsz_hcgw

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...