Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Da er vi på tur til oljebyen :pray:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kort oppdatering.

Vi har besiktiget, men ikke prøvekjørt siden det er kaputte batterier i båten. Inntrykket er som følger:

  • Sovekabin i baug er av god størrelse med fin takhøyde(jeg er 1.90 lav) og bra med skapplass.
  • Toalett dusj lider av at båten har ekstra sidekabin hvor dusjen normalt er. Det er rett og slett trangt uten skapplass Det er heller ikke noe dusjforheng, men det kan ettermonteres
  • Sidekabin med seng som er grei for 2 barn, men bare 1 voksen.
  • Cabin er noe smal i forhold til båtens bredde siden den har brede sideganger på begge sider.
  • Layout i Cabin er ok, men jeg blir ikke helt fortrolig med langsgående benk hvor man ser rett i byssa. Bysse akter er en fin løsning.
  • Den langsgående benken kan dras ut og fungerer greit til 1 voksen som soveplass.
  • Dinetten foran vis à vis førerplassen har god plass til 4 voksne, men som seng med nedslått bord er den for kort for folk over 1.60
  • Førerplassen er i å for seg grei, men det er litt langt frem til ratt/kartplotter/autopilot og det er slik det blir med stort ratt som gjør at man må sitte med "lår-avstand".
  • Akterdekk er stort grunnet båtens bredde og at det er i båtens fulle bredde. En høydare som jeg setter pris på.
  • Layout med "svalgangene" rund båten gjør den lett å ta seg frem på. Disse er i god bredde så man kan gå ganske normalt der.
  • Fordekket har bra layout med forhøyning av taket over baugkabin som også kan fungere som solplass
  • Flybridgen er selvfølgelig enorm da den strekker seg over mye av båtens lengde. Her er det støpte benker med bord mellom. Det er også jolleplass akter på styrbord side som også ville få plass til bord og 4 stoler. Flybridgen er absolutt med på å dra opp arealet og inntrykket av båten som en stor båt.
  • Badeplattform er ok. Ikke av de største, men akseptabel dybde.
  • Dør ut fra førerplass er helt supert, det samme med en dør på samme side i skroget som gjør det enkelt å komme ned på brygga fra førerplass ved longside tillegging.

Båten har ligget med nesten null bruk og ettersyn i 1,5 år. Dette bærer den preg av og jeg har laget en lang "smørbrødliste" over ting som må fikses. Den har også ligget i høst/vinterstorm og har fått flærret av en luke på fordekket samt at rekketrekket er borte(tatt av vinden).

 

Nå høres dette kanskje veldig negativt ut, men båt er kompromiss og vi har endt opp med at om vi kan bli enige på pris, så er dette en båt som har 1. pri for oss.

Det lå en Beneteau Swift 34 litt lengre inn på brygga. Dette er en båt jeg kunne tenkt meg å vurdert, men når jeg så forskjellen i størrelsen på disse båtene slo jeg fort fra meg Beneteauen, den så ut som en jolle i forhold.

 

Vi har gitt beskjed om at vi vil ha svar så fort som mulig siden vi også vurderer et par andre båter og jeg sitter egentlig å venter på tilbakemelding fra båtmegleren som bistår selger i dette salget. Han skulle komme tilbake til meg med mer informasjon fra selger i kveld.

Så her sitter vi på hotellet å "gror"....

 

P.S.

Baatsmann, jeg skal sette meg ned å få svart deg på IM i løpet av påsken, men akkurat nå er jeg litt "kjørt".

 

Et bilde kanskje(ikke tatt nå)

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket på Swift på båtmesse for et par år siden. Etter å ha siklet på brosjyrer en stund var det litt nedtur å se den live. Hele båten virket et hakk for spinkel for min smak. Samme opplevde jeg forøvrig med Greenline, som også var en båt jeg var svak for. En båt som ikke skuffet, var en Nordhavn 43(?) som jeg så i Strömstad sist sommer. Dæven for en kvalitet!

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det var litt som forventet med andre ord?

En båt som har ligget ute i 1,5 år ser ikke bra ut. Det gjelder å se gjennom det men bruke det for det er verdt mot selger.

Showroom-look selger.

 

Trawlere i denne størelsen lider litt av at de korte under dekk forut. Den nedsenkede gangveien rundt tar også sitt av volumet.

Størelse på salong, og akterdekk er prioritert. Flybridgen er enorm og man skal opp mot 50 fot på vanlige fly-båter for å matche det.

 

Egentlig er jo dette gubbebåter for et par. Opsjonen med ekstra sovekabin kom på C36 og fantes ikke på C34.

Vår har også en 1,5 kabin nr 2. Glad for det, men man ofrer jo et stort dusjrom. Skulle gjerne hatt i pose og sekk, men men.

 

Som du sier, er alt et kompromiss med mindre man skal veldig opp i størelse på denne type båt. Man vinner her og ofrer der.

 

Bredden på salongen var en av de tingene som overrasket med med min båt. Hadde trodd den skulle være trangere. Vår er 4,12 m bred.

 

Disse båtene er konservative i størelsesbenevnelsen. Er et par havnefogder som har rynket litt på nesen når jeg sier 35 fot og peker på skiltet, hehe.

 

Har også sett på Swift 34 tidligere og hadde en foran meg i opplaget. En vesentlig spinklere og mindre mindre båt. Men den har farten da :-)

De veier vel 7,5 tonn, mens en C36 og min fort bikker 11-12 tonn.

 

Her er Karma ved siden av en F37 for sammenligning.

 

bilde

.

 

 

bilde

.

 

Håper og tror dere kommer i mål på denne båten. Selger kan nok se langt etter top-dollar i dagens marked, og spes når båten ser slik ut.

Ikke kryr det av kjøpere med penga i lommen heller... Det vet megler godt.

 

 

Lykke til :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fremdeles ingen avgjørelse, men vi får se hva dagen bringer.

Når det gjelder plassen så er nok dette lager som en over-komfortabel langturbåt for 2 personer, men om man aksepterer å dusje på toalettet så fungerer den fint med 2 barn i tillegg.

Det som gjør at dette frister er selvfølgelig 1 motor og at det ikke er en 15 år gammel båt hvor mye kan måtte skiftes. Jeg må også få fremheve motorrom hvor man kan krype rund over alt og faktisk sitte på en medbrakt krakk å gjøre service. Det er oversiktlig, skikkelige installasjoner og enorm plass nedi der.

bilde

 

Lasarett:

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er like før man tar med seg madrassen og får seg en lun natt ved siden av motoren :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Motorrommet og lett tilgang til det meste var et stort pluss for min del også. Deilig å kunne sitte på alle sider av motoren :-) clipperen har bedre høyde under dørken også.

 

QSB 5,9 230 har HD rating som er 5000 timer i året til det kommersielle markedet. 75% kan være på full pine. I travlerfart tusler man som regel rundt på 22-25% load (av 230 hk).

 

På motorene som selges til friridsbruk setter de på HD/HO rating riktignok, men motoren er eksakt lik.

Motoren leveres i flere output opp til 480 hk.

Varmeveksler etc er den samme så kapasitet i overflod :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tja, da har vi kommet hjem. Litt nærmere, men ikke i mål enda. Vi har bedt om et svar på tilbudet vårt så snart som mulig og gjort oppmerksom på at vi ønsker å bruke påsken til å se på flere båter om vi ikke blir enige her. Håper vi har ett svar i løpet av kvelden eller tidlig i morgen.

 

Veldig enig for øvrig at motorrommet er et veldig pluss på disse båtene, men det kommer levert med båt rundt :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvilke års modell er Clipper'n?

Hei Mariell,

Det er en 2011 modell. Det er denne båten Båtliv benyttet på sitt sommertokt samme året.

Vi så at de smalt i kaia i Stavern det året :pray:

 

Ja SAP ventetiden er lang, men jeg har gitt beskjed om at vi må ha et svar i dag. Grunnen er enkelt og greit at vi ønsker å bruke resten av påsken på å se på andre båter om det ikke blir denne.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...