Jump to content

Seilbåt - er jeg dum som ser etter en stor båt?


superman

Recommended Posts

Jeg vil anbefale å utsette seilkjøpet med i allefall én sesong - da har du noe å glede deg til :-)

 

Jeg husker ikke hvem som sa det, men det ble sagt at seilenes varighet kommer mye an på "riktig" seiltrim. Seil brukt av en ekspert kan gjerne holde 20 år, mens seil brukt av en som ikke skjønner seg mye på seiltrim kan være utblåst etter én sesong. I såfall kan det jo være en fordel å bruke et par sesonger på å lære seg seiling før man blåser bort masse penger på splitter nye seil :-)

Det kan også være en fordel å få med en som kan seile til å bedømme seilene, og til å hjelpe trimme dem. Var med i en armada for noen år siden på det som opplest og vedtatt at var armadens tregeste båt. På et strekk spurte skipperen om guttungene kunne ta båten den dagen, så kunne han slappe av. Etterhvert tok jeg over roret, og guttungene tok seg en hvil også. Men jeg måtte jo ha noe for å holde meg våken når de 3 andre sov. Så da trimmet jeg seilene litt, og plutselig var vi blant de raskeste. Det er ofte lite som skal til, og jeg er ikke spesielt god til å trimme.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Men igjen, skjer det skader om bord, skipperen har ansvaret. Ett øye på hver finger. Verdt å huske på.

Absolutt, og for en jævlig historie. Mens vi er inne på alt som kan gå galt - ufrivillig jibb har vært nevnt, men på en stor båt skal det ikke mer enn et vindpust til før man får en stjernesmell. Behøver ikke være noen jibb inne i bildet. Hvis man er av typen som må lære av egen erfaring og ikke andres er nok dette blant de tingene man bør få på plass i en jolle og ikke en femtifoter. I litt vind og bølger er det livsfarlig. Skippersnansvar at mannskapet vet å passe hodet!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ser ut som at den har få vinduer sammenlignet med størrelsen. Mangel på vinduer er en generell svakhet i seilbåter - det er jo en fordel både å få dagslys inn i båten, samt å ha utsikt. (Vinduer har en tendens til å lekke vann i kantene, så det er også en vedlikeholdsbyrde. En regattabåt skal tåle å velve helt over uten at det kommer en dråpe vann inn i båten - det kan nok være en av årsakene til at seilbåter generelt har lite med vindu)

Link to post
Share on other sites

Generelt liker jeg seilbåter bedre jo mindre vindusareal de har... Om man vil ha utsikt eller bli glodd på, er det jo bare å sitte oppe :-)

 

:clap: :clap: :clap:

 

 

 

Jeg synes det ser ut som at den har få vinduer sammenlignet med størrelsen. Mangel på vinduer er en generell svakhet i seilbåter - det er jo en fordel både å få dagslys inn i båten, samt å ha utsikt. (Vinduer har en tendens til å lekke vann i kantene, så det er også en vedlikeholdsbyrde. En regattabåt skal tåle å velve helt over uten at det kommer en dråpe vann inn i båten - det kan nok være en av årsakene til at seilbåter generelt har lite med vindu)

 

 

Det er GRUNNER til at vinduer er mindre i størrelse på seilbåter. Vi går lengre ut til havs, og bølger som bryter kan/vil knuse store vinduer. -Spesielt om de er montert vertikalt. Vi har tauverk, sjakler, spinnakerbom og folk m.m. på dekk under seilas, og siden bølger og vind ikke akkurat er statisk påvirkning så kan slike store stuevinduer som de fleste motorbåter, og noen motorseilere, har, lett gå i tusen knas om noe ramler på de. Kort sagt, digre vinduer er fullstendig uegnet på en seilbåt.

Det sagt, jeg har vært ombord i noen av de nyere turbåtene som produseres, og der var det store vindusflater i dekket som ga plenty lys. Litt mindre men godt forsterkede koøyne, eller ovale "vinduer", i skrog siden gå plenty med sikt om man er nsygjerrig på hva de driver med i nabobåten i havna.

 

Hva er egentlig problemet med "mangelen" på "vinduer" i ordentlige seilbåter??

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

 

Hva er egentlig problemet med "mangelen" på "vinduer" i ordentlige seilbåter??

 

Det er vel neppe noe problem for de aller fleste, men det er utrolig deilig å kunne slippe masse naturlig lys inn i båten. Vi lå i Haugesund i forrige uke og hadde besøk av en kar med en Bavaria 42 Cruiser. Han ble voldsomt begeistret over hvor lyst og trivelig det var i båten vår. Kjellerfølelsen er totalt fraværende. Jeg kikket ned i en HR 37 i Farsund og ble nesten deprimert over alt det mørke treverket og de små vinduene. Byggekvaliteten virket derimot veldig bra! Men vi er forskjellige og legger vekt på forskjellige egenskaper.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

 

Hva er egentlig problemet med "mangelen" på "vinduer" i ordentlige seilbåter??

Kvinners nysgjerrighet blir ikke tilfredsstilt ...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

 

Det er vel neppe noe problem for de aller fleste, men det er utrolig deilig å kunne slippe masse naturlig lys inn i båten. Vi lå i Haugesund i forrige uke og hadde besøk av en kar med en Bavaria 42 Cruiser. Han ble voldsomt begeistret over hvor lyst og trivelig det var i båten vår. Kjellerfølelsen er totalt fraværende.

 

En Bavaria 42 Cruiser har da plenty med naturlig lys inn. Om eieren lot seg begeistre av at det er så lyst i en annen båt, så tror nå jeg det sier litt om hvor mange båter vedkommende har erfaring med. Forskjellige båter til forskjellig bruk. Selv har jeg smale og lange "vinduer" som jeg kan se godt ut av, men som ingen kan se inn gjennom med mindre de ligger med nesa inntil. Det byr på mange fordeler. Så har jeg et felt med gjennomskinnlig plexiglass i dekket som slipper masse naturlig lys inn. I tillegg er det luke foran og bak som når åpne også slipper lys inn. Kort sagt, jeg trenger ikke akkurat lommelykt for å lete i skuffer og skap på dagtid i "kjelleren" min. Så igjen, HVA er problemet??

-Jeg heller litt til "titten på bakgardina" jeg da. Langt fremskreden diagnose hos mange, kjerringer som menn!! :giggle:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det virker heller på meg som om du har liten erfaring med forskjellige båter som ikke skjønner "problemet", eller rettere sagt kan sette pris på mye lys og store vinduer. Som tidligere skrevet: Vi er forskjellige uten at din forklaring på det er særlig gjennomtenkt :wink:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Takk :-) Ja, det er den hos Heitmann. Det er jo med et forbehold, jeg tror jo ikke på noe før kontrakten er underskrevet, men det var iallefall det som ble avtalt i dag, så jeg regner med det ordner seg i løpet av kort tid. Da blir det vel henting i løpet av sommerferien. Tør ikke glede meg heeelt enda. Få tingene på plass først!

 

Dere har kommet med så mange gode tilbakemeldinger her - er det noe spesielt jeg bør passe på på jomfruseilasen?

Link to post
Share on other sites

Det er GRUNNER til at vinduer er mindre i størrelse på seilbåter. Vi går lengre ut til havs, og bølger som bryter kan/vil knuse store vinduer.

Klagen min går ikke på mangel av panoramavinduer, men at det er generelt veldig lite både med utsikt og dagslys under dekk i baugen på det meste av seilbåter. Solide vinduer er kanskje kostnadsdrivende, men ikke et teknisk problem; man kan få plass til mange solide koøyer langs skipssiden uten at det kompromiterer sikkerheten noe vesentlig.

 

Det sagt, jeg har vært ombord i noen av de nyere turbåtene som produseres, og der var det store vindusflater i dekket som ga plenty lys. Litt mindre men godt forsterkede koøyne, eller ovale "vinduer", i skrog siden gå plenty med sikt om man er nsygjerrig på hva de driver med i nabobåten i havna.

Hvor mye lys som slipper gjennom dekket på båten som var avbildet vet jeg ikke, men det lille som var av forsterkede koøyner eller ovale vinduer var aktenfor midtskips. Hadde den hatt flere koøyer og spesifikt koøyer forran masta, så hadde jeg ikke kommet med kommentaren min :-)

 

Hva er egentlig problemet med "mangelen" på "vinduer" i ordentlige seilbåter??

Lys og utsikt => høyere WAF! :-) Båten vi hadde i Tromsø hadde vinduer som det ikke var så lett å se ut gjennom; jeg har fått mange lovord om hvor bra det er med skikkelig utsikt fra kabinen med den båten vi har nå. Men det er ikke bare henne - jeg synes også trivselsfaktoren inne i kabinen øker vesentlig med litt dagslys og utsikt. Innsikt er sjeldent noe problem på sjøen, selv om man naturligvis ønsker litt beskyttelse fra innsyn når man ligger i marina, i trange gjestehavner eller ved gjestebrygge midt i sentrum.

 

Behovene for en regattaseiler og en turseiler er jo ganske forskjellige - jeg stiller åpenbart i turseilerklassen.

 

Dersom jeg har ærend på toalett eller i forpiggen på båten mens den er under fart, tenderer jeg ofte til å åpne opp dekksluka for å få overblikk over situasjonen - men det er jo ikke noen opsjon ved dårlig vær. :-)

 

Jeg liker ... nei, jeg vil heller si at jeg føler et stort behov for å ha litt oversikt over omgivelsene utenfor dersom jeg har ankret opp og vi lager mat/spiser i kabinen. Var ankringen god nok? Drifter man? Hvordan utvikler været seg? Er det andre båter i nærheten? Er det trygt å legge fra seg kniver og glass på benken mens man lager mat, eller er det en svær hekkbølge på vei?

 

I en motorbåt har man som regel muligheten til å sitte beskyttet for vær og vind mens man styrer båten - mens man som regel må sitte i cockpit, eventuelt litt beskyttet bak sprayhood i seilbåten. Jeg vil påstå at dette ikke bare er en komfortsak, men også en sikkerhetsmessig sak vinterstid (og under kalde/våte somre i Nord-Norge). I en allminnelig seilbåt kan man godt sette på autopilot og sitte inne i kabinen og følge med på hva man nå enn har av GPS, kartplotter, AIS, radar, ekkolodd, MarineTraffic.com og whatnot ... og eventuelt ta en liten inspeksjon i cockpit hvert kvarter - men dersom man sitter innenbords har man altså null utsikt forover!

Selv har jeg smale og lange "vinduer" som jeg kan se godt ut av, men som ingen kan se inn gjennom med mindre de ligger med nesa inntil. Det byr på mange fordeler. Så har jeg et felt med gjennomskinnlig plexiglass i dekket som slipper masse naturlig lys inn.

Ut av bildet ser det også ut til at du har over gjennomsnitts med vinduer, og dersom du i tillegg har godt med plexiglass i dekket så skjønner jeg ikke helt hvordan du samtidig kan mene at seilbåter skal ha så lite med vinduer som mulig ... :-)

Link to post
Share on other sites

Takk :-) Ja, det er den hos Heitmann. Det er jo med et forbehold, jeg tror jo ikke på noe før kontrakten er underskrevet, men det var iallefall det som ble avtalt i dag, så jeg regner med det ordner seg i løpet av kort tid. Da blir det vel henting i løpet av sommerferien. Tør ikke glede meg heeelt enda. Få tingene på plass først!

 

Dere har kommet med så mange gode tilbakemeldinger her - er det noe spesielt jeg bør passe på på jomfruseilasen?

 

Grattis! Kult at du kliner til :-) Det jeg gjorde når jeg kjøpte båt, var å ta med en som kjenner typen -veldig kjekt å få tips og triks fra noen som kan masse om båten.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Det virker heller på meg som om du har liten erfaring med forskjellige båter som ikke skjønner "problemet", eller rettere sagt kan sette pris på mye lys og store vinduer. Som tidligere skrevet: Vi er forskjellige uten at din forklaring på det er særlig gjennomtenkt :wink:

 

 

Ikke bare smak og behag men faktiske egenskaper og SIKKERHET. Se på typiske hardværsseilere, eller jordomseilere om du vil. Det er ikke vinduer a la Nauticat som prioriteres på slike båter. Jeg har seilt mye forskjellig gjennom 30 år, fra raske flerskrogsbåter, tunge og lette kjølbåter, til Colin Archer. -Og ikke som dekksgutt. Jeg startet med regatta og har beveget meg mer over på turseiling i senere år. Det er jo bra å ha det lyst og trivelig ombord, selv om en del av dagens båter ikke akkurat gir meg "tenning" med lyse tresorter o.l. Jeg foretrekker nok heller en ryddig dekkslayout for sikker seiling framfor store vindusflater, men jeg er jo ikke i en finansiell situasjon som lar meg velge fritt heller.

 

 

En vakker dag.... :pray:

 

bilde

Ut av bildet ser det også ut til at du har over gjennomsnitts med vinduer, og dersom du i tillegg har godt med plexiglass i dekket så skjønner jeg ikke helt hvordan du samtidig kan mene at seilbåter skal ha så lite med vinduer som mulig ... :-)

 

Jeg vet ikke hvilket bilde eller hvilken båt du sikter til. Jeg beskrev min egen båt og den har absolutt ikke over snitt store vinduer, men tilstrekkelig til å se ut.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker på eldre Nauticat båter er jeg enig, men da snakker vi jo om en båt som hverken er motorbåt eller seilbåt... :giggle: . Du snakker om sikkerhet: Har du noen gang lest om en nyere seilbåt med store viduer, som har havarert pga. vinduene? Det er veldig mange som benytter moderne båter med store vindusflater til jordomseilinger uten at det er noe faligere enn båter med små glugger. Det handler fortsatt om smak & behag!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...