Jump to content

Seilbåt - er jeg dum som ser etter en stor båt?


superman

Recommended Posts

friksjonen er ikke problemet. Har man sleider med kulelager på en 50 foter må man klatre opp til ca. 2,5m høyde for å løsne og feste zip packen? Eller hvilken 50 foter har kulelagersleider som tar mindre plass?

De 5 min man tjener ved å ha spilet seil (om man ikke har det på rullestoren) ift. rullestorseil på en drøy times seilas tjener man lett inn både ved at man kommer raskere igang og ikke minst har man lagt til kai mens man ved std. seil alene pakker seilet ned i zippen ved ankomst.

Ja, ved flere timers seilas (da ofte utaskjærs med risiko for at man må reve i bølger), så tjener man totalt sett noen minutter pr. time ved å ha fullspilet seil om man tar sjansen på det. Ihvertfall om man slipper å reve underveis osv.

Blafring og krengning (i fornuftig seilvind til tur) er omtrent likt som på vanlige seil om båten ellers er lik og seilene er "nye".

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Debatt for eller mot rullestor finnes i mange tråder her på forumet, men riktig dimensjonert vinsj eller gjerne en el-vinsj gjør susten hvis det er muskelkraft som er problemet. Jeg ville kviet meg veldig å rulle ut storseilet med rullestor alene i en stor båt hvis det blåser mye. Å heise, fire eller reve et vanlig storseil med slab-reef er etter min mening vesentlig enklere enn enn rullestor - så lenge vinsjen er kraftig nok - ikke minst i mye vind.

 

En grei "test" på om du mesterer størrelsen er å leie en båt i den størrelsen du er interessert i - med skipper Da kan du få prøvet deg en del. I prinsippet er jo det meste likt, men med en stor båt blir alle krefter så mye større så konsekenvensen hvis noe går galt kan bli større, slik som å få en hånd inn i klem i visnjen etc. Du bør også lære deg å håndtere båten ut og inn av havn med spring etc. man kan ikke like lett bare dra båten på plass med muskelkraft hvis det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Hei Superman.

Du er overhode ikke dum. Jeg har gjort det selv. Gikk fra 34 fot planende båt og over til 47 fot seiler. Når seilene ikke er oppe er det jo en saktegående motorbåt. Manøvrering lærer du fort. Baugpropell er en nødvendighet. Du mister de luneste og innerste plassene i uthavnene, men stort sett kommer du inn overalt. Jeg ligger stort sett på de samme uthavnene nå som før med baugen inn. Jeg er ikke så opptatt av å ligge i byene, men får somregel plass når vi velger det.

Kan anbefale å ha med en grei lettbåt i feriene til handling og turer i området omkring de uthavnene du velger å legge deg i. Selv drar jeg med en rib på 15 fot med 50 hk. Dette er nok i største laget for de fleste men fungerer greit bak en 47 fot seilbåt. Mister selvfølgelig litt fart ved sleping. Seiling med tung rib bak fungerer greit og selvfølgelig best på slør. Men i ferien blir det erfaringsmessig mye motorkjøring. Skal du ikke delta i regatta og bruke båten til aktiv seiling ville jeg ha valgt rullestorseil. Moderne rullestorseil med spiler har vist seg å være omtrent like gode som ordinære storseil . Jeg som er aktiv" sofaseiler" ville ikke valgt spiler i et rullestorseil da spilene er utsatt for slitasje og kan skape problemer ved inn og ut rulling av seilet i masten. Vedrørende mannskap ved seiling har jeg erfart at du klarer deg helt fint alene under forutsetning at du har autopilot. Jeg har rullestorseil og motor på en vinsj som kan reve både genua og storseil. Men selvfølgelig er det noe du må tenke igjennom. Seil er ikke gratis og jo større båt, dess dyrere seil. Avgift for gjestehavner er dyrere. Litt begrenset hvor du kan få båten på land da vekten fort blir 12 tonn ++. Kjøldybden blir ca. 2-2,2 meter, men det finnes også grunne kjøler på ca1,6 meter.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for alle svar - jeg storkoser meg med hvert enkelt. Link til både wiki og blogg var veldig bra også :-) Det er ekstremt mye å tenke på. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at en båt av litt nyere årgang, 2007 eller nyere, hadde vært mest ideelt. Da gjerne med litt lite brukte seil, en litt lite kjørt motor osv. Spørsmålet er jo hvor mye jeg skal legge vekt på disse tingene. Og nyere båter gir jo absolutt ingen garanti for mindre brukt utstyr.

 

Se f.eks. på denne karen som ligger utenfor Bergen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42004332

 

En båt i 'riktig' størrelse for meg, med rulleseil og det meste ser i det hele tatt ut til å være bra. Båten er fra 1995, har en langt kjørt motor og seilene begynner vel å bli gamle (står riktignok at seliene er gode på denne altså). Hvor mye burde jeg regnet med å bruke de neste årene på en slik båt? Vet det er et skikkelig vanskelig estimat, men si at motoren bør tas - hva bør jeg regne med at slikt kommer på? Nytt storseil? Når båten koster halvparten av det en av nyere årgang gjør, og en må regne med en del utgifter - hvor mye 'sparer' en da egentlig på å kjøpe gammelt?

 

Forøvrig var tipset om en elektrisk vinsj ganske smart. En dyr dippedutt, men selv min kjære sønn på 10 år kan jo heve et storseil med en slik sak. Og det er jo absolutt noe som kan gjøre det verdt det for meg.

Link to post
Share on other sites

Legg merke til det som at selger nevner at denne modellen er laget før serieproduksjon.

Du kan søke her inne og finne en del sterke ulike erfaringer med både Bavaria og Volvo Penta.

For å avgrense så ta med f.eks motorbetegnelsen i søket (MD22)

Dette ikke for å starte diskusjon, men for å tipse om å oppfordre til å holde disse gjenganger-temaene unna tråden din.

Det var ikke byttet seil på nesten 20 år? Blir vel til å bytte innen de neste 5-10 årene, da?

Ganske rimelig den båten du linker til. Er det noe som ikke er nevnt i annonsen?. Skrog-reparasjon? (Kan bli "bedre enn ny" om det er skikkelig utført).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på at den blir solgt for 800.000.

Den ser i mine øyne svært slitt og lite koselig ut.

 

Ja rullestorseil er diskutert før men her var det litt mer spesifikt mht. 50 fots båt og ift. en som har lite erfaring. (har man en middels stor båt er jeg enig i at zip pack ikke er noe problem selv for en lite trenet person, men å pakke seil på en 50 foter som man knapt når opp til alene når det har begynt å blåse opp er bla. en av ulempene som veier tyngre for mange enn den kvarte knopen man taper i snitt, som man ofte tjener inn igjen ved ankomst havn)

 

At rullestorseil låser seg var noe man ofte klagde på for 15 år siden .. på nyere båter har jeg ikke vært borti dette foruten rullestorseil med spiler osv. som har trengt justering. (begynner man i smult farvann så lærer man seg god teknikk som minsker risiko ifm. dette til svært lavt nivå, selv om man har lite erfaring er min vurdering)

 

En moderne båt på 50 fot har forøvrig ofte minst en elektrisk vinsj levert som "std.".

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har seilt en del med GibSea 52 med vanlig storseil. Man tenkte seg om mange ganger for å heise den dersom man ikke hadde mye lettkommandert muskelkraft ombord for å si det sånn...

 

 

Jeg har en GibSea 522, 1990. Kanskje den samme du seilte en gang, for det er vel ikke så mange av dem i Norge. Navn den har hatt, som jeg vet om, er Nordic Light og Adeleine

Selv med gamle tunge seil går det relativt greit å få opp storseilet, har nå hjelp av en Winchrite "elsveiv", og da går det greit, selv alene om bord (autopilot). Er det fare for mye vind bruker jeg bare rullegenoa. Den er 96 kvadratmeter, så med litt vind går det bra unna med bare den Storseilet med sine 54 kvadratmeter gir bare litt ekstra fart. Kona og jeg har seilt 9,5 knop med bare genoa flere ganger.

 

Jeg kjøpte båten for tre år siden, som min første seilbåt. Har kjempegod plass, fin båt å seile. Størrelsen har jeg bare opplevd som positiv. Du finner altids en plass å gjøre av seg for natten, selv i fellesferien på Bohuslänkysten. Første turen med båten var da jeg hentet den i Søgne sammen med en kamerat, da seilte vi lens med toppfart 13,5 knop med revet genoa ned bølgene (6 m). Fint med litt størrelse på båten da.

 

For tre år siden, da båten var ny for meg, syns jeg den var stor, nå tenker jeg sjelden på det. Den har faktisk blitt helt "normal", og ikke stor i det hele tatt.

 

Med tanke på vårpuss og vedlikehold er det mye mere flate på en 50 foter enn en 40 foter. Det suger å polere en sånn båt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra 37 fot motorbåt til 42 seilbåt, litt uvant å "ikke" ha styring bakover (hadde drev tidligere), men dette venner man seg veldig fort til. Antall fot spiller veldig liten rolle synes jeg. Man venner seg for til det man har. Jeg synes det er like knotete å hoppe om bord i en liten ukjent båt og manøvrere den som det var å starte med 42 foteren. Vi kjøpte en med shallow keel og det funker utmerket for oss. Kommer inn stort sett der vi vill og siden vi ikke er regatta folk selv så spiller ikke den siste knopen så stor rolle. Vår båt stikker kun 163cm dypt som ikke stort mer enn en 42 fot motorbåt med drev vil jeg tippe.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Det virker som det er de som seiler lite som velger rullestorseil. Det slår jo litt ihjel dette med at det er "så lett" å få ut seilet fra rull? Jeg forbauses over stadig å se store, flotte båter med alskens komfortremedier ombord, og så har de megakjipe seil av billigste sort. Om de ikke blafrer når de er nye så tar det i allefall ikke mange sesonger før de gjør det. Jeg ville valgt en 45-foter med skikkelige seil (med eller uten rull) av godt merke framfor en 49-foter med no-name drittseil.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Her var mange faktorer som du bør avklare. For å avhjelpe litt kan jeg nevne noen forhold rundet det å eie en båt på over 50 fot.

- Ligge på svai eller ved kai , marina.

- Priser i marinaer stiger betydelig ved 40 og 50 fot.

må ha hjelp / leie folk til vedlikehold dersom en ikke har svært mye fritid

Tungt å håndtere som mann/kone båt

Generelt kan en forvente 80-100% påslag i driftskostnader i forkold en 37 foter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forrige uke snakka jeg med en som hadde eid en 65 fots seilbåt i snart 20 år, han mente den var ganske trang i forhold til nye 65 fotere. Og det er jeg sikker på at han rett i. Tror aldri det blir stort nok egentlig.

 

Men for å tenke helt konkret praktisk. Alt er jo mulig, men sånn rent praktisk så går vel grensa for hva som er helt greit å gjøre manuelt til hva som er mulig å gjøre manuelt en plass rundt 40 fot for en seilbåt? Rent fysisk så har man sjanse til å greie det meste om redskap eller noe ikke virker eller man kløner til noe på en båt under 40 fot.

 

Om det samme skjer i en 50 foter+ så er det slett ikke sikkert man får gjort noe som helst...

Link to post
Share on other sites

Storseil i mast er kipe greier.At det aldri kan bli et ordentlig seil å krysse med er en ting, men en annen ting er at når mrkanismen har "saltet" seg må det slites ut og inn med winsj og er ikke mye brukervennlig.

 

Jeg er ikke ubetinget enig. Har man kostet på skikkelig seil så fungerer det noenlunde. -Ikke som et storseil med skikkelig kappe og spiler, men sånn noenlunde... Kjipt blir det når man går for det billigste dacronseilalternativet i prislista til leverandøren! -Det som man kan få med fra fabrikk, liksom...

 

Jeg skulle filmet en Bavaria 49 som dro forbi på søndagen, så skulle dere sett... De stod tvers over fjorden med rulleseil, uten antydning til å prøve å trimme bort den vannvittige blafringen. Jeg fikk vondt i magen...

 

Men jeg fikk tatt bilde av denne her da... Observert midtfjords, MED rullemast (innrullet), for motor "på slør" i deilige 4 m/sek. Kalesjen oppe på vei ut fjorden i solskinn og med intet mindre enn 14 digre fendere ute...

 

bilde

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Med fare for å avspore igjen så finnes det gode alternativer til rullemast på stor båt:

-rullebom ( er var på riktig vinkel så store båter har en egen mann som må stå å sikte og justere kick under innrulling).

- park avenue bom og lazy-jacks. Samme prinsipp som zip-bag, men kan velge å bruke vanlig bomtrekk og dermed slippe å klatre opp til en glidelås (fest en seising over seilet og dra så lazyjack frem til bomfeste med strikk etter at seilet er kommet ned på bom. Senk deretter bommen ned mot dekk ved å stramme kicken så det blir grei arbeidshøyde til å sette på bomtrekk).

-vanlig bom, lazyjacks og vanlig bomtrekk. Samme nedtak og pakking som ovenfor, men smalere bom gjør at du må hive over flere seisinger for å holde seilet på bommen når lazyjackene dras frem.

 

De to første alternativene er mest vanlig på min båttype's 48-foter som er bygd for å håndteres og seiles så enkelt som mulig av to på tur. Verftet anbefaler alternativ 2. Ingen har valgt rullemast, men alle har el-vinsj.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et moment jeg tror ikke er blitt nevnt i tråden, men som ble tatt opp i en annen tråd - større båter aksellererer saktere. Skal man lære seg å seile er det en fordel at båten gir kjappe tilbakemeldinger på om det man gjør av seiltrim er bra eller dårlig.

 

Veldig godt poeng. Om budsjettet er så romslig som det her er snakk om så hadde jeg kjøpt meg en brukt tomannsjolle med storseil og fokk og lært meg å seile i den. Det kan oversettes direkte til seilinga i den store båten, men sjansen for å kødde det til med kostbare eller fatale følger er minimal og ikke minst så vil en oppleve den genuine nærheten til vind og sjø som gir den seilgleden bare en seiljolle kan gi.

 

I en stor båt så mister en jo mye av "følsomheten" og tilbakemeldingene en seiljolle gir, som igjen øker forståelsen for hva som foregår når man seiler. Erfaring fra seiljolle er gull verdt og man kan i praksis gjøre det meste rent seilmessig som man gjør i en stor båt.

-----------

 

Rent seilmessig er det jo egentlig mye mer gøy å seile en jolle enn stor båt. Og særlig når man har lært å beherske jolla og kan hive seg utpå når det begynner å blåse friskt.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Igjen takk for alle svar. Jeg har nå ordnet finansiering, og tenker å gjøre et innkjøp i løpet av sommeren. Kanskje ikke den beste tiden å kjøpe på, men å ha ferie på sjøen har jo en verdi det og.

 

Slik jeg ser det er den største kostnaden jeg kan påregne meg er nye seil (rent bortsett fra motorhavari eller andre ting som strengt tatt er uforutsette). Båtene jeg ser på er typisk 5-8 år gamle, og har sikkert ikke byttet seil på den tiden. Finnes det et sted på nett hvis jeg kan se prisoverslag? Eksempelvis ser jeg på en båt med kun storseil og rullefokk. Her må jeg jo påregne å kjøpe flere seil - men sliter med å finne prisoverslag.

 

Hva bør også en seilgarderobe inneholde?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er den største kostnaden jeg kan påregne meg er nye seil (rent bortsett fra motorhavari eller andre ting som strengt tatt er uforutsette). Båtene jeg ser på er typisk 5-8 år gamle, og har sikkert ikke byttet seil på den tiden. Finnes det et sted på nett hvis jeg kan se prisoverslag? Eksempelvis ser jeg på en båt med kun storseil og rullefokk. Her må jeg jo påregne å kjøpe flere seil - men sliter med å finne prisoverslag.

 

Gå til Sailguide.com

Velg BÅTFAKTA i den øverste menyen. Legg inn søk på den modellen du vil vite mer om. Jeg har her søkt på Comfort og valgt Comfort 34 i resultatlisten.

 

Deretter klikker du på linken nederst på siden som heter "Offert direkt på segel...

 

og da får du opp priser på seil til samme båt (fra Boding Segel). Dette kan gi deg en god pekepinn om hva seilene, til f.eks. Comfort 34, koster

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jepp: http://www.boding.se/priser/modell/jeanneau-sun-odyssey-49-2007/

 

Må se an dette, vil nok ikke ta det denne sesongen dersom det blir kjøp i år. Men det ligger i 'regnskapet'. Hvor mye bedre er disse dyreste vs. de billigste? Er det vesentlig forskjell? Prisen ligger jo ca. 50% over, og det blir jo betydelig. Hvis en skulle valgt ett seil av super kvalitet (storseil eller rullegenoa), hvilket skulle det vært?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...