Jump to content

Seilbåt - er jeg dum som ser etter en stor båt?


superman

Recommended Posts

Da kommer en stor Captains Cabin godt med :lol:

 

Spøk til side - jeg har lest det jeg har kommet over på seilkvalitet her på forumet, og tenker at det er vel like greit å kjøpe skikkelige seil. Først må jeg finne ut om jeg trenger. Det er mye å sette seg inn i med en stor båt.

Link to post
Share on other sites

Spøk til side - jeg har lest det jeg har kommet over på seilkvalitet her på forumet, og tenker at det er vel like greit å kjøpe skikkelige seil. Først må jeg finne ut om jeg trenger. Det er mye å sette seg inn i med en stor båt.

Jeg vil anbefale å utsette seilkjøpet med i allefall én sesong - da har du noe å glede deg til :-)

 

Jeg husker ikke hvem som sa det, men det ble sagt at seilenes varighet kommer mye an på "riktig" seiltrim. Seil brukt av en ekspert kan gjerne holde 20 år, mens seil brukt av en som ikke skjønner seg mye på seiltrim kan være utblåst etter én sesong. I såfall kan det jo være en fordel å bruke et par sesonger på å lære seg seiling før man blåser bort masse penger på splitter nye seil :-)

Link to post
Share on other sites

Eksempelvis ser jeg på en båt med kun storseil og rullefokk. Her må jeg jo påregne å kjøpe flere seil - men sliter med å finne prisoverslag.

 

Hva bør også en seilgarderobe inneholde?

 

Hva slags seil er det du mener mangler? Som førstegangsseiler, attpå til en en stor båt, så tenker jeg at noe mer enn storseil og rulleGENOA er for mye. Men det som mangler her er kun en spinnaker/gennaker. Det skal ikke du tenke på å bruke en gang hvis du ikke har tenkt å lære deg å seile i litt mindre skala først! :giggle:

 

Et godt forslag her oppe var å kjøpe en rimelig 2-mannsjolle i tillegg. Så kan du lære prinsippene i seiling ombord i den. Så kan du gjøre som så mange andre med for stor båt, nemlig sløre rundt på rullegenoaen med mor og barn hele sommerferien. Det funker det og.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Dette minner meg om Strømstad for et par år siden. Stod å pusset tenna da det smalt...

Løp opp på dekk og der hadde en 50 fots Bavaria seiler totalt feilberegnet og traff meg med ankeret rett i siden. Skipperen hadde kjøpt båten sammen med 4 kompiser og hadde ingen erfaring med seilbåt (eller båt) fra tidligere... Ble store skader på vår Princess v40, og sommeren ble avkortet og litt kjip på grunn av denne karen uten selvinnsikt. For all del, 50 fot er flott med tanke på plass, men det er få som håndterer dette alene som første båt...

Link to post
Share on other sites

Seilduk betyr mye på pris, holdbarhet, båtens fart og båtens høyde mot vinden. Som alt annet i livet:du får det du betaler for

 

Mye riktig her, men det er ikke nødvendigvis sånn at det er det dyreste alternativet som er best egnet til alle typer bruk. Til turseiling trenger man rett og slett ikke punge ut for dyre regattaseil. Karbonseil tåler mekanisk slitasje dårlig, kevlar liker ikke UV-stråling. Så selv om de holder fasongen bedre enn f.eks. dacron over tid er kanskje ikke praktisk levealder noe å hoppe i taket over likevel.

 

Beste tips tror jeg er å snakke med flere forskjellige seilmakere, og bestille der det virker som om behovene er blitt best forstått.

Link to post
Share on other sites

For all del, 50 fot er flott med tanke på plass, men det er få som håndterer dette alene som første båt...

 

Og der er vi helt enige gitt. En slik båt veier sine tonn - masse i bevegelse. Ikke bare rett frem men sidelengs også, når vind og strøm vil det. Etter noen år borte fra båtlivet ble jeg lettere sjokkert over både størrelsen på båtene, men også en del slett håndtering jeg stadig observerer, og som jeg rett og slett ikke kan huske at jeg så på 80-tallet...

Senest i dag fyllte jeg diesel på Kongen Marina. Jeg lå fortøyd, og en svær og flott Hallberg Rassy lå rundt hjørnet på brygga ble ferdig før meg og skulle ut. Jeg hørte masse turtall og så bakket han rett bakover uten å tenke på jolla si. Den dro rett til siden og motoren traff min båt i hekken med et smell. Jeg kom vel med et aldri så lite oppgitt stønn, men fyren gjorde ikke mine til å beklage hendelsen. Ingen skade skjedd, men det var nok bare flaks. -Og ikke noe han kunne konstatere fra sin høye sentercockpit!! Jeg skjønner rett og slett ikke denne gassbruken mange tyr til for å manøvrere "skipet" sitt. Det er ikke mye elegant, og fører til små og store skader over tid når tonnene drar dit de vil, og i større fart enn nødvendig.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

så tenker jeg at noe mer enn storseil og rulleGENOA er for mye. Men det som mangler her er kun en spinnaker/gennaker. Det skal ikke du tenke på å bruke en gang hvis du ikke har tenkt å lære deg å seile i litt mindre skala først! :giggle:.... Så kan du gjøre som så mange andre med for stor båt, nemlig sløre rundt på rullegenoaen med mor og barn hele sommerferien. Det funker det og.

 

Dette er jo bare tull, seile uten storseil? Hvorfor i allverden? Og hvorfor ikke gennaker? Vil heller snu det på hodet og si at om man ikke klarer å være forutseende, tenke defensivt og ta seg goood tid, så hjelper det ikke uansett hvor liten båten er. Skadepotensialet er selvfølgelig større med en 50-foter enn en 30-foter, men har du ikke kontroll så har du ikke kontroll, og det er ikke bra. Hvis man derimot klarer å bruke hodet er det ingenting i veien for å lære å bruke gennaker i en stor båt. Man kan f.eks. gjerne begynne med å heise den hjemme i havna, en dag det er totalt vindstille.

Link to post
Share on other sites

Som quantumduck sier så trenger man ikke de dyreste seilene for vanlig turseiling. Grunnen til at endel seil ser veldig dyre er fordi de har kvaliteter som man stort sett bare trenger for regattaseiling. De fleste seilmakere har to seilserier - regatta og cruising. Velg fra cruisingserien, og du trenger neppe velge de dyreste i den serien heller. Velg seil som passer ditt miljø - er det vanligvis mye vind trenger du kanskje ikke en windseeker, men er det vanligvis ikke noe særlig vind trenger du kanskje ikke tunge seil for 10 m/s og oppover.

 

Når det gjelder seilbruk så må jeg innrømme at jeg flere ganger det siste året har blitt sett med kun rullegenoen oppe. Når vinden kommer på tvers og har passe styrke så når vi 6,5 - 7 knop kun på genoaen, og da er det ikke noe poeng å heise storseilet. Ingen av de andre i familien er innbitte seilere, så da blir det av og til sånn at man velger enkleste løsning...

 

Det seilet jeg savner med båten vi har nå er en rullegennaker for de dagene det ikke er så mye vind. Ettersom det kun er jeg ombord som har særlig seilerfaring så vil jeg ha rulle for å gjøre det så enkelt som mulig. Kona lærer, men barna er 3 og (snart) 7, så det er ikke så mye hjelp der inntil videre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

For all del, 50 fot er flott med tanke på plass, men det er få som håndterer dette alene som første båt...

 

Det gjelder å kjenne sin begrensning, har merka at 9ft mer enn jeg er vant til ikke er barebare innerst i Stromstad. Så dit går man rett og slett ikke som fersk kaptein med stor båt. Man kan legge til longside i havner med god plass, evt. på svai, og det er lov å be om hjelp også. Hvis man ikke forstår sin begrensning kan det bli dyrt i havn og farlig utpå. Hvis man derimot innretter seg etter egne begrensninger - det må man jo alltid uansett - så ser jeg ikke helt hva problemet er med å starte med stor båt, hvis man absolutt vil.

 

Om man virkelig trenger all denne plassen, er jo en annen sak, var på tur med 12 kolleger i en uke i fjor, det gikk fint med 50 fot, skal man bare ha med seg et vennepar eller to for en weekend eller uke, så klarer man seg fint med noe mindre. Dessuten kan stor båt fort bli kjedelig å seile også.

Når det gjelder seilbruk så må jeg innrømme at jeg flere ganger det siste året har blitt sett med kun rullegenoen oppe.

 

Var ikke meningen å antyde at man absolutt må seile med alle kluter oppe til enhver tid, altså :)

Link to post
Share on other sites

Det gjelder å kjenne sin begrensning, har merka at 9ft mer enn jeg er vant til ikke er barebare innerst i Stromstad. Så dit går man rett og slett ikke som fersk kaptein med stor båt. Man kan legge til longside i havner med god plass, evt. på svai, og det er lov å be om hjelp også. Hvis man ikke forstår sin begrensning kan det bli dyrt i havn og farlig utpå. Hvis man derimot innretter seg etter egne begrensninger - det må man jo alltid uansett - så ser jeg ikke helt hva problemet er med å starte med stor båt, hvis man absolutt vil.

 

Ja, en må kjenne sine egne begrensninger. Jeg er en forsiktig type, og ikke overmodig. Har opplevd nok sjø i både små og store båter til å ha stor respekt for havet. Dette er først og fremst en hytte på sjøen. Velger å ikke svare disse andre som mener ting, en kan rett og slett ikke generalisere på folk som kjøper stor båt, en har nok mange av de som er ute etter en havets penisforlenger, og så har du dem som bare vil ha en større båt av andre årsaker.

 

Mitt mål er å lære å seile skikkelig, men jeg ønsker å gjøre det med familien ombord også. Når jeg har familien spredt rundt vestlandskysten er det ypperlig å kunne bruke båten aktivt. Som flere andre her inne har skrevet så har de også startet med stor båt, og det har gått helt fint, selv om en må ha litt ekstra respekt for at en kjører rundt i et prosjektil på 12 tonn i stedet for det halve.

Link to post
Share on other sites

Velger å ikke svare disse andre som mener ting, en kan rett og slett ikke generalisere på folk som kjøper stor båt, en har nok mange av de som er ute etter en havets penisforlenger, og så har du dem som bare vil ha en større båt av andre årsaker.

Vel... Du har vel lagt opp til at folk ytrer sine meninger, når overskriften er "Er jeg dum som ser etter en stor seilbåt?"

Link to post
Share on other sites

En fin liten video som belyser fint uerfarne kapteiner med for stor båt.

 

Uerfarne er vel nøkkelordet her. Å prøve å seile ut fra en overfylt ankringsplass med to anker ute går sjeldent bra, uansett størrelse på båten. Når jeg ser på videoen, lurer jeg på om skipper og mannskap er drita fulle, eller ihvertfall i kraftig bakrus. Dersom trådstarter er båtvant og har normalt omløp i hodet, ser jeg ikke store problemer med en 40 fots båt som første seilbåt.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken kyststrekning du seiler mest på, men mastehøyde (høyde over vannet) var et viktig punkt for meg. Dette i forhold til broer. De fleste er 16 meter. Men ihverfall på Vestlandet og nordover er det mange plasser man da kan smette under, istedenfor å seile laaaangt rundt.

Link to post
Share on other sites

Mente absolutt ikke noe om superman sine ferdigheter med den videon, mer en morsom anekdote.. Har hatt (super)mannen om bord i Skuggfaks på 32 fot, og det gikk veldig bra :thumbsup: . Er selv helt fersk i gamet og det ble mindre båt på meg, men er fortsatt nervørs når jeg skal sige inn i båsen, eller ankre opp med familien om bord på svai.

 

Nå var det vel helst økonomien som setter stopper for større båt enn 32 fot for oss og føler selv det er stort nok som første båt.

 

Men om det er dumt å satse på så stor båt vet jeg ikke, tabber koster vel generellt mer og ser det kan ta lengre tid å lære saker og ting. Du er velkommen på flere kveldsseilaser og gleder meg til å se hva du ender opp med! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner rett og slett ikke denne gassbruken mange tyr til for å manøvrere "skipet" sitt. Det er ikke mye elegant, og fører til små og store skader over tid når tonnene drar dit de vil, og i større fart enn nødvendig.

Jeg er jo rimelig nybegynner selv - da jeg flyttet sørover hadde jeg omtrent bare erfaring med å fortøye på bøye eller kaste anker og bruke jolla for å komme seg i land - og motoren virket ikke, så de gangene jeg la til brygge skjedde det som regel med seil :-)

 

Erfaringene mine nå tilsier at litt fart må man ha - de gangene jeg har vært alt for forsiktig har jeg rotet meg opp i mye trøbbel pga avdrift pga vind og strøm (strøm og vind bør man selvfølgelig planlegge med og bruke til sin fordel - men det er lett å få seg en overraskelse når man ikke er forberedt på forholdene). Med 10 hk er det "trygt" å gi full gass i noen sekunder dersom man ønsker å bruke motoren for å regulere farta.

 

Med "bare" 29 fot er det heldigvis ikke mer masse i bevegelse enn at jeg stort sett greier å dytte/sparke/holde unna dersom jeg kommer for nært andre båter. Baugstigen har visst seg veldig kjekk å ha i slike situasjoner - ikke minst da vi gikk for motor gjennom Svelviksundet, fikk motorstopp (tom for diesel eller pga tilstoppet lufting på tanken) og ikke rakk å både slenge opp seil og snu tidsnok. Jeg sprang til baugen, hoppet i land, fikk dyttet båten i riktig retning og hoppet ombord igjen :-)

Link to post
Share on other sites

Hvi

 

Med 10 hk er det "trygt" å gi full gass i noen sekunder dersom man ønsker å bruke motoren for å regulere farta.

 

Min filosofi er at når jeg går inn mellom andres båter skal jeg ikke på noe tidspunkt ha høyere fart enn at jeg berger meg ut av det ved et motorkutt på verst tenkelige tidspunkt. En ordinær kjølbåt med finnekjøl og balansert ror snur på en femøring, og kan endog bremses effektivt ved å sette roret på tvers. Så bruker jeg propellstrømmen over roret hvis jeg må rundt. Når jeg går inn i båsen eller inn mot brygge eller berg så holder jeg ikke mer fart enn at noen sekunder med gear akterover på tomgang(!) stanser opp båten på 4 tonn.

 

Det jeg ser og er litt fortvilt over er folk med vesentlig større og tyngre båter enn meg kommer steamende inn i så stor fart at de virkelig må gi mye motorkraft akterover for å få stans på "skipet". De har ingen kurslinje inn, men går rett frem, og bruker så motoren for alt den er verdt for å manøvrere inne blant andres båter. Jeg liker det dårlig. Og det ser virkelig ikke fornuftig ut heller.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

En ordinær kjølbåt med finnekjøl og balansert ror snur på en femøring, og kan endog bremses effektivt ved å sette roret på tvers. Så bruker jeg propellstrømmen over roret hvis jeg må rundt. Når jeg går inn i båsen eller inn mot brygge eller berg så holder jeg ikke mer fart enn at noen sekunder med gear akterover på tomgang(!) stanser opp båten på 4 tonn.

Jeg føler meg ukomfortabel dersom farta i havn eller marina er stor nok til å volde signifikant skadeverk. Er man flere ombord og har en relativt liten båt kan man alltids spare seg for skader med å være raskt ute med en velplassert fot eller fender. Båsen min har gummilister rundt, jeg har også strappet opp to tau med dempere på kryss forran i båsen, samt fender helt forrest - så dersom jeg skulle komme inn med litt for stor fart i egen bås tror jeg det er lite som kan gå galt nå.

 

Båten er finnekjølt, men kjølen er relativt lang for en finnekjøl å være, så svingradiusen er nok litt større enn bare en femøring. Jeg føler meg ikke særlig komfortabel dersom jeg må snu på et trangt sted - da foretrekker jeg å snu båten mens den står på brygga, ved å stå på land og dytte / trekke i tau. Skal jeg først snu, så er erfaringen min at jeg tilsynelatende får minst svingradius ved å snu roret ganske langt over og gi full gass i noen sekunder, før jeg setter motoren tilbake til tomgang og evt gjør meg klar til å bruke baugstigen dersom jeg har bommet veldig.

 

Kort sagt, jeg ser mange fordeler med en relativt liten båt, og trenger nok mye praksis med finnavigering og motorbruk før jeg evt skaffer meg større båt. Trådstarter har jo allerede mye praksis med større motorbåter, så han har forhåpentligvis ikke samme problem ;-)

Link to post
Share on other sites

Uansett størrelse på båten må man selvfølgelig være komfortabel med bruken. Det vanskeligste med bruk av båt er havnemanøver, hvor det ofte er mange andre båter tilstede, og alle øyne følger med på hvordan du skal greie å få lagt båten fint på plass. Går det ikke slik man har tenkt kan det oppstå skader, om ikke annet så på ditt eget selvbilde som båtfører (i beste fall).

Det er sagt mye om at med en mindre båt kan man sette ut en fot etc for å ta imot. Jeg har sett ett eksempel hvor mor brakk begge leggene tvers av da hun skulle "ta imot" , sittende på dekket, da far skulle legge til en brygge. Båt, 24 fot snekke, Nidelv eller tilsvarende. Vi hørte to skarpe smell, og så bare hang bena og slang. Galskap. Jeg vet ikke hva man skal si om skipperen her, men to timer senere så jeg han ute i båten med resten av familien, uten mor.... Etter mitt skjønn, merkelig.

Det er flere båter siden jeg selv nedla veto i min båt, mot å "ta imot" når jeg legger til. Ingen skal få lov å ødelegge seg om jeg ikke mestrer båten. Det er da bedre at det kun blir materielle skader om jeg skulle mislykkes. I dag, med over 20 tonn deplasement ville det være idioti å sette frem en fot for å "ta imot".

 

Moralen blir, med mindre du har en liten båt på noen hundre kilo skal ingen hoppe i land og/eller ta imot. Det er bedre skipperen lærer seg havnemanøvrene han trenger, og trener på å få båten til å bli en del av kroppen hans/hennes, slik at den oppfører seg slik skipper ønsker. Selv benytter jeg enhver anledning på å perfeksjonere behandlingen av båten, spesielt når det gjelder havnemanøvrering.

Stor eller liten båt, lær deg å mestre den...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er sagt mye om at med en mindre båt kan man sette ut en fot etc for å ta imot. Jeg har sett ett eksempel hvor mor brakk begge leggene tvers av da hun skulle "ta imot" , sittende på dekket, da far skulle legge til en brygge. Båt, 24 fot snekke, Nidelv eller tilsvarende. Vi hørte to skarpe smell, og så bare hang bena og slang.

Huff :nonod: Det må ha vært stor fart involvert, eller en gammel og skrøpelig mor, eller uvettig bruk av bena. Det sier seg selv at man må utvise forsiktighet ved slike operasjoner, slik at man ikke risikerer å havne i klem, men ved lav fart, relativt liten båt og litt fornuft skal ikke risikoen være stor. Generelt sett foretrekker jeg å lemne roret til noen andre og selv springe for å ta i mot.

Link to post
Share on other sites

Er så enig med Festina Lente. Man sender rett og slett ingen fram for å ta i mot. Jeg har notert meg de gangene jeg har hatt med venner ut som ikke er båtvante, at de tror at de skal nettopp det - ta i mot. Jeg har kommet dit at jeg rett og slett ber de sitte i ro til vi ligger inntil. Jeg får stopp på båten inntil brygga og går selv fram for å fortøye. Båten ligger fint i ro lenge nok til at jeg rekker å slå to tau til sikring, og så tar jeg finjusteringen etterpå. ALDRI fingre, armer eller bein i mellom båt og brygge!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Skippern har ansvaret, selv om det var uvettig bruk av bena. Farten var ikke stor, men vekt i bevegelse er farlig. Damen var vel i 35 - 40 års alder. Sittende på fordekket med midten av leggen mot rekka er det fort gjort. Bena ble nesten som en vektstang, og i den retningen har ikke skapelsen tatt høyde for særlig stor belastning.

Men igjen, skjer det skader om bord, skipperen har ansvaret. Ett øye på hver finger. Verdt å huske på.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...