Jump to content

Seilbåt - er jeg dum som ser etter en stor båt?


superman

Recommended Posts

Jeg har levd med en drøm om båt så lenge jeg kan huske. Vokst opp langs kysten, tilbragt endeløse timer på havet i altslags båter, både store og små. Men jeg klarer aldri å bestemme meg når jeg i voksen alder skal gå til innkjøp av min egen. Jeg vil nemlig ha noe jeg kan reise med, først og fremst. Og seilbåt står øverst på listen, både pga. opplevelsen, plassen og komforten.

 

2013 har jeg bestemt skal bli året det skal skje. Ting ligger til rette for det nå, og da kommer det store spørsmålet: hvilken båt? Personlig er jeg ikke så veldig interessert i å 'gå gradene' med å kjøpe en liten seilbåt for å prøve noen år, og så oppgradere senere. Jeg vil helst hoppe rett i det og prøve med en båt jeg bør trives veldig godt med. Hvis det ikke er noe for meg (eller familien helst), så går det jo an å selge igjen om noen år, og da har en prøvd 'skikkelig'.

 

Jeg har kikket på en del båter fra 37' og oppover, helt til 50'. F.eks. en Bavaria 50 Cruiser vil passe meg godt. Den er stor nok til å seile hele familien m/gjester, kan bo i den i lange strekk om gangen, og det er mye båt for pengene. Alternativene er jo noe mindre, 40', 42' eller 46'. Størrelsen er viktig. Men er det fryktelig dumt å kjøpe en 42'-50' som første båt? Det er først og fremst for tur og kos, ikke så viktig å seile dødsfort. Har ingen videre ambisjoner om å bli en stor regattaseiler, selv om det nok hadde vært fristende å prøve en gang og to - samme hvilken båt jeg ender opp med.

 

Jeg sitter med et inntrykk av at mange mener det er fornuftig å kjøpe noe litt mindre første gang, men er det egentlig det? Hva er eventuelt grunnen? Håper de vise menn (og kvinner) på båtforumet kan hjelpe en stakkars i mental havsnød.

Link to post
Share on other sites

Møtte en som var båtvant. Han kjøpte Hanse 575 som første seilbåt. Hadde hatt den i 4 uker når jeg snakket med han. Seiling er enkelt, trimming er vanskelig. Hadde 42 cruiser tidligere, nå 44 Vision. Enkle båter underveis og i havn.

 

Størrelsen er ingen hindring. Kurs kan tas for å sikre seilasen underveis. Og har du kjente med,stor båt har du erfaring du kan ta lærdom av.

 

Lykke til!

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er tredje generasjons landkrabbe. Jeg er ganske glad for at jeg kjøpte meg billig båt i første omgang, for jeg har jo omtrent gjort alle tabbene i boka og vel så det - bratt lærekurve, og da blir det fort en del skader på båten også. :-) Jeg var fortsatt ikke klar for å bruke mye penger på innkjøp av båt da jeg flyttet til Oslo - og det går fint an for hele familien å tilbringe en uke på en 29' seilbåt så lenge det blir godt med stopp underveis og mulighet for å strekke føttene på land, samt at ungene får ro og leke med gummijolla.

 

Neste gang jeg kjøper ny båt blir det vel til en større oppgradering. Når vi blir fem i familien og i tillegg vil ha gjester ombord blir vel 29' litt vel smått - dessuten, jeg synes det begynner å bli meningsløst med "billig båt" når kostnaden med vedlikehold, marinaplass og vinteropplag er såpass stor.

 

Det jeg kan si er imidlertid at jeg har funnet stor verdi i å ha en båt som er såpass lett at jeg uten videre kan hoppe i land med en tamp og få kontroll på båten derfra.

 

Angående salgsverdi - salgsverdien på en splitter ny båt forringes jo raskt. Utviklingen i salgsverdien på en gammel båt er det vanskelig å si noe om, markedet kan bevege seg begge veier. Den båten jeg har nå kjøpte jeg for 50 laken, den ble visstnok kjøpt for 250 laken et par-tre år før, og var vel omtrent i like god stand da jeg tok over.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke dumt å tenke som du gjør, men alt er relativt. Når blir "stor" for stor? Det finnes det nok ingen fasit på. Det viktigste er nok at du må føle deg trygg på at du klarer å håndtere båten.

 

Vår ringe erfaring er at en 42 fots seilbåt som første båt har gått veldig fint. Vi gikk seilkurs og hentet båten selv i Frankrike. Lærekurven ble nødvendigvis bratt, men vi har ennå til gode å gjøre de helt store tabbene. Det vil si at vi ikke har skadet hverken andre båter eller vår egen. Ingen har blitt skremt, så båtdrømmen lever opp til forventningene. :-)

 

Så langt er det finmanøvreringen i havn som er det vanskeligste, men jeg tar det rolig og forsøker om igjen hvis jeg ikke er sikker på at jeg "treffer" det jeg skal. Når man er ute av havn er det ikke vanskeligere med 50 fot enn med 35. Men tenk på at en stor båt begrenser mulighetene for å finne en plass i havn.

 

Mitt personlige råd er et noe i størrelsesorden 40 fot skulle gi deg det du trenger av plass (men nå vet jeg ikke hvor stor familie du har) men at noe rundt 50 fot kan bli i største laget.

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Snodig problemstilling, der lommeboken og verditapet spiller mindre rolle - det er bare mentaliteten det står på.

Har du pengene og aksepterer stort prisfall, og alltid har mannskap så kan du jo gå rett på større båt.

Problemstillingen har vært opppe her inne flere ganger. De fleste svarer "gå gradene", mens noen "nybegynnere" har startet med 40+ fot og sier at det går helt fint. Med mange hjelpemidler som ikke fantes tidligere gjør det gjerne det i fint vær og rolige omstendigheter.

 

"Prøve skikkelig": Du ja, men mannskapet da?

Et fenomen observert i en mannsalder: Mindre båter brukes vesentlig hyppigere enn større båter.

Jeg mener at du bør sjekke ut på forhånd hvem som er ivrige etter å være med på tur og som liker vind og sjø og varierende temperaturer, samt hvor stor evne de har til å lære sjømannskap.

Noen ser ut til å "begynne på nytt" hver sesong, mens andre "har det i blodet".

Av og til må situasjoner reddes på den "manuelle" måten og da hjelper det med litt krefter og rutine.

Selv om det sies at store båter ikke driver av så mye så har jo også moderne seilbåter mye skrog over vann.

Jo større båt, dess mere sig - og tilsvarende vanskelig å forhindre skade på seg selv eller andre.

 

Større seilbåter har stadig oftere baugpropell, jeg ser stadig flere som ettermonterer også på eldre båter.

 

Et helt annet og underlig fenomen som har vært debattert her inne: Det kan i se ut til at folk ikke er så hjelpevillige overfor båter som er vesentlig større enn røkla. Det er helt vanlig å se noen-og-førti fot i disse tider på øst- og sør-landet, litt mer uvanlig med 50 fotere. Da gjelder det å "kommandere" noen på land til å hjelpe til, så følger gjerne noen flere med.

 

I denne delen av landet er det også smekk fullt over alt i fellesferiene og 50-fotere er det ikke like lett å få plass til hvis man ankommer sent. Imidlertid kan du forhåndsbestille, men det tar vekk litt av feriesjarmen for meg : De spontane innfallene.

 

Med stor båt har du gjerne alle fasiliteter om bord, f.eks dusj, store kjøleskap og nok av lagringsplass for mat og drikke.

Hva skal du da til en fullsatt havn å gjøre? Her i er det også plenty av muligheter til å ligge på svai. Hordaland, da?

 

Innenfor de aktuelle størrelsene kommer folk tett på hverandre i båt. Over lengre tid enn 2-3 dager oppstår nye problemstillinger man ellers ikke har blant venner, ofte heller ikke nærmeste familie heller. Toleranse, smidighet liten ego-sentrering blir da mye viktigere enn ellers. I noen tilfeller kan det være lurt å tilbringe lengre tid i havner med nok av hyggelig spisesteder slik at et par man har med seg på tur kanskje kan være for seg selv og kanskje spise noen måltider alene.

 

Lykke til! Så må du også huske å fortelle her hva det ble til!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var vel stort sett i samme båt som deg i 2006 da jeg gikk til anskaffelse av min første seilbåt. Hadde aldri seilt før men kjøpte en splitter ny Bavaria 46 Cruiser og hentet den i Danmark. Nå er det åttende sesongen og det har aldri vært problemer av nevneverdig art. Læringskurven er jo bratt men det er jo bare gøy med litt utfordringer. Båten er lett å seile og lett å manøvrere i havn. Nå er det vel med seiling som med gitarspilling. Det er fort gjort å lære tre grep så man kan dra en enkel sang men utlært blir man jo aldri og det er jo noe av sjarmen. Det er alltid masse nytt å lære. Har ikke angret en dag på at jeg slo til skikkelig først som sist så min oppfordring er just go for it!! 40 eller 50 fot spielt doch keine rolle. Det avgjørende er din motivasjon.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Jeg har levd med en drøm om båt så lenge jeg kan huske. Vokst opp langs kysten, tilbragt endeløse timer på havet i altslags båter, både store og små. Men jeg klarer aldri å bestemme meg når jeg i voksen alder skal gå til innkjøp av min egen. Jeg vil nemlig ha noe jeg kan reise med, først og fremst. Og seilbåt står øverst på listen, både pga. opplevelsen, plassen og komforten.

 

 

Det høres jo ut som du har gått gradene tidligere, så å begynne altfor lite høres ikke ut som det er behov for. Om du føler du behersker båter i den størrelsen, noe som du tydligvis har prøvd slik jeg leser det, er det bare å kjøre på! :-)

 

Jeg tok kurs, og gikk for en mindre båt, men jeg har ikke vokst opp i båt og er den eneste i min familie som er båtgal

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke lommeboka begrenser (ut)valget, er det kun dypgående på båten jeg kan komme på, som ikke er nevnt hittil.

Så da kommer det vel litt an på hvor dere skal ferdes på tur, også?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Wow, her var det mye snop - takk for alle svar! Ser at jeg ikke er helt ute å sykle, men kanskje litt? Dette med størrelse har jeg sett ut i fra et rent bruksbehov - jeg har ikke vurdert at det kunne være vesentlig vanskeligere å komme inn med en 50' enn en 40' for eksempel. Det må jeg naturligvis ta med meg videre. Jeg har heller ikke helt kartlagt vedlikeholdskostnaden med en 50' vs 40'. Kjøpsprisen er jo en ting, men det er jo ting som skal gjøres på en båt.

 

Sånn rent praktisk vil båten bli brukt for det meste til kos - type festlig lag med venner, helgeturer med familien, ettermiddager helt alene, sommerturer nedover kysten og slike ting. Valget står egentlig mellom en hytte på sjøen, eller en hytte på land, og trivsel for de ombord er viktig. 40' for er på ingen måte for lite - men kanskje en mellomting hadde vært helt ideelt.

 

Dette med mannskap ja. Jeg har jo skjønt at det kan av og til være vanskelig å oppdrive mannskap. Jeg har selv blitt spurt om å være mannskap flere ganger - og måtte si nei (og alltid med en flau smak i munnen). Så det å kunne seile alene er viktig. Vil en 50' være nevneverdig vanskeligere å seile alene enn en noe mindre båt?

 

Jeg holder til i Hordaland med familie nord i Rogaland og helt sør i Hordaland. Det vil nok være mest her turene vil gå, med en og annen større ekspedisjon til Shetland og kontinentet forøvrig litt lenger fremme på kalenderen. I utgangspunktet er jeg svært privilegert som har mulighet til å seile her.

 

Eksempler på båter jeg har sett på:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42034816

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41721679

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42029517

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41742645

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41742091

Link to post
Share on other sites

Bruksbehov er viktig, enig i at stor seilbåt er tingen, men jo større båt jo dypere og høyere stikker den og at det er vanskeligere og seile den ALENE.hvis kona feks ikke har samme lidenskap om seiling blir det mere krangling. Det blir også mye mere vedlikehold større kostnader og mere bekymringer, ser selv etter en bavaria 36 fot med 3 lugarer. Lykke til uansett båt du kjøper blir det kjempe gøy.

Link to post
Share on other sites

Min første seilbåt (bortsett fra Optimist og denslags i ungdommen) ble en 44 fot Beneteau med noen år på baken. Et minstekrav for meg var rulleseil slik at den enkelt kunne håndteres alene. Rulleseil kan jo ha sine utfordringer de også men å gjøre all seilhåndtering fra cockpit er viktig for meg og mulighetene for å seile alene er da veldig gode.

 

Vi har i alle år hatt motorbåt og ser jo at enkelte steder vi veldig gjerne ønsket å reise til plutselig ble helt utilgjengelige eller at en måtte gå så store omveier at de i praksis ikke ble besøkt lengre. Ikke det helt store problemet verdt å ha i tankene.

 

Større båt krever større krefter å håndtere men samtidig blir alle bevegelser roligere og tar lengre tid. Har rundet Jæren i kuling et par ganger og det var veldig lett å se at folkene ombord i seilbåter på rundt 30 fot hadde det MYE tøffere enn oss.

 

Min 44 foting hadde en bredde på 4.25 meter og det kunne også gi noen utfordringer men ikke det store problemet.

 

Alt i alt så er seilbåten den hele familien har trivdes best i og såpass stor båt er slett ikke uhåndterlig men dybde og høyde må alltid tas med i beregningen. Litt om min båt og erfaringer finner du på sveinha.com

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei supermann. Du nevner at du har en viss erfaring i sjølivet og at du kan tenke deg lengre strekk enn bare skjærgården. Gå inn for den størrelsen din økonomi tillater - gjerne 40 - 50 fot - og pass på å ha litt ekstra i skipskassa for uforutsette ting som kan dukke opp og som vil dukke opp når du minst venter dette. Klarer du å manøvrere 30 fot vil 50 fot ikke medføre så stor forskjell. Skal du ha med deg venner over en helg vil du sette pris på god plass. Sett av tid til å bli kjent med båtens luner på godt og vondt. Du nevner Rogaland / Hordaland, her har du mye tumleplass til å drive trening med egen båt. Et par turer rundt Utsira bør stå i loggen din og dette vil gi deg god trening. Verre kan det bli med marina / havnemuligheten, så dette må du sikre deg med før du går til innkjøp, ellers vil du få mange søvnløse netter hjemme i køya. Du nevner at du vil seile alene. Riktig innstilling å ha med seg da eventuell mannskap kan holde på med det de lyster uten at du skal mase på de etter hjelp. Dette takler du selv når du har rigget båten til for dette formålet. Og dette er en enkel prosess å få til som de fleste burde utføre i sine båter slik at de slipper turen fremover dekk.

 

Ser at noen nevner dypgående. Vist dette er eller blir en bekymring burde en gå til innkjøp av en båt uten kjøl, men en behøver ikke overdrive dette med dypgående da dagens havner er dype nok for de fleste lystbåter. Plass i gjestehavner finner en alltid når en tar tiden til hjelp enten en seiler 30 eller 50 fot. Større båt gir større mulighet for å være selvhjulpen og ikke avhengig av havn hver kveld.

 

Lykke til med din drøm og valg av båt. Gå etter egen lyst og følelse og ikke ta så mye hensyn til hva vi andre legger vekt på. Bitteliten har et poeng i at alt blir større dess større båten er, men dette er det lommeboka som avgjør.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert denne til bruken du skisserer om det ikke er et must med over 40 fot til tross for deres lille erfaring.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41800899

 

 

god uteplass med flott kalesje som går helt ut i sidene/akter (slipper å sitte bøyd inntil kalesjen når man sitter ute).

god ståhøyde.

tre romslige kabiner.

eget gjestetoalett

rulleseil

grei dybde.

moderne motor

svært letthåndterlig og tilgivende både for seil og motor.

god fart (8-9kts)

rolig gange.

tåler uvær

Flott innredning.

 

Om det ikke er noe alvorlig galt med denne bør det være lett å bytte den ut uten stort tap med feks. denne om du ønsker større utfordringer på seilingsfronten etterhvert.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41845984

Evt. en Najad, HR osv. om dere ønsker å gå i den retningen når dere får litt mer kjøtt på sjøbeina.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50 fot er masse plass, men gjerne for stort til å kunne bruke uthavner noe særlig. Mer vanlig å bruke gjestehavner eller ligge på svai. Så spørs jo da hva slags båtliv en foretrekker. I vårt distrikt er mastehøyde største begrensning da broene i Skjærnøysund og Blindleia er 19m og synd å gå glipp av disse leiene. 40-43 fotere går da stort sett greit under.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

ser at noen av de båtene du ser på ikke har rullemast. Personlig ville jeg vært skeptisk til å velge en 50 foter uten rullemast. Det blir vel litt vanskeligere og mer tungvint å seile alene eller bare sammen med kona. Til ditt turbruk vil jeg tro at rullemast er en viktig faktor.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke "rullemast" vist en rigger til båten for solo seilas slik at kona kan fortsette med sitt på frivakta. Også en fordel når hun overtar kommandoen og kan traktere alt utstyr på egen hånd uten "skippers" inngripen. Selv pjokken kan få lyst til å prøve seg alene og oppleve følelsen av å beherske seilas.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe særlig vanskeligere å seile en stor båt med vanlig storseil, enn rulleseil... !! Sleider med kulelager er tingen..

 

Har seilt begge deler og kommer ikke til. Å bytte tilbake til rullestor..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe særlig vanskeligere å seile en stor båt med vanlig storseil, enn rulleseil... !! Sleider med kulelager er tingen..

 

Har seilt begge deler og kommer ikke til. Å bytte tilbake til rullestor..

Har du seilt 45-50 fotere uten rullestorseil alene?

Min erfaring er at man ofte syter med å bruke storseilet om man er alene på en så stor båt i motsetning til om man har rullestorseil.

Link to post
Share on other sites

Har seilt en del med GibSea 52 med vanlig storseil. Man tenkte seg om mange ganger for å heise den dersom man ikke hadde mye lettkommandert muskelkraft ombord for å si det sånn...

 

Jeg kvier meg aldri for å rulle ut storen. Det går helt uten anstrengelser. Så enkelt at selv mor kan (sa jeg noe galt nå....)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Støtter Kristian_H, skinne med kulelagersleider og lazyjack/-bag er tingen - også på en 50- foter. Knapt friksjon og svært lett å ta ned og pakke. Har du elektrisk vinsj i tillegg så er det en drøm å heise. Rekorden hos oss er nedtak på ett sekund pent pakket. Var en ny ombord som bare slapp fallet. Ikke å anbefale, men viser hvor lett det er. På tur heiser vi vel så gjerne storseilet som å rulle ut fokka.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...