Jump to content

Seilbåt - er jeg dum som ser etter en stor båt?


superman

Recommended Posts

 

Hei, mulig litt OT, men håper du kan gi meg et kort svar Quantumduck, hva tenker du spesielt på rundt at vi ikke har peiling på vedlikehold? Hadde vært interessant å fått vite litt mer hva man bør tenke på enn det som jeg som vanlig dødelig trodde var nok :-)

 

Pointet var jo at du ikke behøver tenke på annet enn det du alt tenker på, hvis du er en skandinavisk gjennomsnittsseiler, antagelig bytter du til større båt før det blir nødvendig å bytte f.eks. stående rigg. Når man kjøper en båt som har vært på langtur, som TS gjør, så har riggen vært utsatt for mye mer slitasje, gjennom bruk, saltkrystaller som har avleiret seg, UV-stråling osv., enn en typisk vanlig feriebåt har vært.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt solgt fra min andre hjemby. Mener å huske at din og den andre som ble linket til over lå ute til salgs i fjor sommer/høst også.

Da lurte vi på om vi kom til å se dem videre i Drøbak da det ikke går "flest" av 49 fotere der heller.

"Superman" lever jo opp til navnet sitt med stort pågangsmot. Jeg, som er "spinkelmann" på 60 kg er veldig glad for å klare å stoppe lett med håndkraft min båt på 3 tonn i havnen/båsen. Til gjengjeld ble den litt baljete over "Sekken" utenfor Hvaler i medvind innover pga manglende lengde. Sekken er beryktet for rotete sjø, men heldigvis var det likevel ingen broach-tendenser her.

Lengde gir stabililtet, bare ikke vær for eplekjekk med stor seilføring!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha! Ja, båten har ligget lenge ute for salg. I det den ble dumpet i pris så slo jeg til med en gang. Det skal rapporteres nøye om det har vist seg å være smart eller dumt, men det får bli etter at jeg har hentet båten ;-) Jeg kan vel mer eller mindre garantere at jeg ikke kommer til å seile med overmot. Jeg er en forsiktig type og er vel egentlig mest redd for at jeg kommer til å under-seile den.

 

Riggsjekk blir utført tidlig neste uke, og det kan jo avdekke skumle ting, men båten har nok blitt godt tatt vare på av forrige eier. Det vil jo uansett vise seg... En ting er iallefall sikker, jeg kan ikke vente på å komme i gang. Gleder meg veldig!

Link to post
Share on other sites

Takk :-) Hentetidspunkt blir så snart som mulig etter at båten er registrert. Dette tar jo vinter og vår....eller det burde kanskje het; dette tar jo sommeren. Mitt mest optimistiske anslag akkurat nå er 10 dager. :-/ Da er ferien min over også.

 

Finansieringen er klar, egenkapitalen er klar, navnet er klart, seileren er klar, seilklærne er klar - eneste som ikke er klart er NIS-NOR.

 

Apropos navnet - min søster mente at jeg ikke burde ta bort hele navnet på båten. Den heter jo Regina nå. Hun foreslo å skrape bort Re og sette Va der i stedet, slik at det ble Vagina... Jeg endte opp med Lille My. :-)


har du fått prøvd seilklærene? :)

Hehe, nei, jeg er bortreist! Skrekkelig dårlig timing, men så lenge jeg er tilbake i Bergen før 1. august så rekker jeg å hente pakken :-) Kan tro jeg gleder meg!

Redigert av superman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, dessverre. Jeg får ikke betalt båten før den er registrert i NOR. Den må være der for å kunne ta pant i den. Siden forhandler ikke lar meg stikke med båten før den er betalt så må jeg vente. :-( jeg har fått papirene til registreringen og skal høre med banken i morgen om dette er godt nok foreløpig. Sammen med underskrevet kontrakt kan det kanskje gå!

Link to post
Share on other sites

Båter som er registrert i skipsregisteret er eiendom på lik linje med hus. De kan refinansieres og alt mulig. Det er ikke helt like billig som huslån, men innenfor 60% er det vanlig med 5,9% og oppover, og innenfor 65% er det laveste jeg har funnet 4,9%. Lang nedbetalingstid og slik er også mulig.

 

Noen gir 6,4% og kun innenfor 65%. Så det varierer veldig.

 

Utenom det så er det jo helt vanlige tinglysingsgebyrer og slike ting.

Link to post
Share on other sites

 

Pointet var jo at du ikke behøver tenke på annet enn det du alt tenker på, hvis du er en skandinavisk gjennomsnittsseiler, antagelig bytter du til større båt før det blir nødvendig å bytte f.eks. stående rigg. Når man kjøper en båt som har vært på langtur, som TS gjør, så har riggen vært utsatt for mye mer slitasje, gjennom bruk, saltkrystaller som har avleiret seg, UV-stråling osv., enn en typisk vanlig feriebåt har vært.

 

Flott, takk for svar, da ble jeg litt klokere :-)

Superman - Jeg er klar for å være med på test og- bli kjent tur når du har fått båten :-)

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Flott, takk for svar, da ble jeg litt klokere :-)

 

Er ikke av egen erfaring jeg skrev det jeg skrev, men jeg var på messa til Lange Maritime i vår og hørte på rigg-foretrag m. Southern Cross Spars som jeg anbefalte ts fordi det hørtes ut til å være mye erfaring bak det som ble sagt. Og at vi er velsignet med mye gratis vask i våre farvann vet vi jo ... ikke at jeg har blitt begunstiget på aldri så lenge her jeg ligger og vaser rundt i Marstrand-Skagen ... :)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Lurer på hvordan det gikk med superman hvis han er på forumet her enda? Jeg er også på jakt etter en seilbåt, men vi trenger en med 4 kabiner. Hadde tidligere (før jeg fikk familie...) en seilbåt på 26 fot, men er ganske ferskt. Har satt litt på Hanse 430e og Oceanis 43 som begge finnes i 4 kabiner. Men disse koster jo det samme som en SO 49 som de ble nevnt her. Fint båt med mer plass, men kan være vanskelige å seile alene enn Hanse 430. Og det er heller ikke mange med 4 kabiner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...