Jump to content

Seilbåt - er jeg dum som ser etter en stor båt?


superman

Recommended Posts

Takk :-) Ja, det er den hos Heitmann. Det er jo med et forbehold, jeg tror jo ikke på noe før kontrakten er underskrevet, men det var iallefall det som ble avtalt i dag, så jeg regner med det ordner seg i løpet av kort tid. Da blir det vel henting i løpet av sommerferien. Tør ikke glede meg heeelt enda. Få tingene på plass først!

 

Dere har kommet med så mange gode tilbakemeldinger her - er det noe spesielt jeg bør passe på på jomfruseilasen?

 

 

Det der er i allefall en gedigen båt som går utenpå alt av Bavaria og mye annet - gratulerer! Prisen var jo helt rått bra den også. Nå får du i allefall ta det pent og forsiktig. Om du er heeelt grønn på seiling så gjør deg til venns med noen erfarne seilere og ta de med på tur så ofte du kan - eller meld deg og fruen på kurs med en seilskole, rett og slett!

Hvis du tenker på eldre Nauticat båter er jeg enig, men da snakker vi jo om en båt som hverken er motorbåt eller seilbåt... :giggle: . Du snakker om sikkerhet: Har du noen gang lest om en nyere seilbåt med store viduer, som har havarert pga. vinduene? Det er veldig mange som benytter moderne båter med store vindusflater til jordomseilinger uten at det er noe faligere enn båter med små glugger. Det handler fortsatt om smak & behag!

 

Det er de som drar på jordomseiling med standardbygget Bavaria også, og syns det er helt greit. å sløre over til Karibien kan man jo alltids gjøre, uten at dét er det samme som en jordomseiling med runding av diverse kapp og horn. Nauticat er vel mest motorbåt med mast, og en del moderne båter med høyreist overbygg, som den i ditt profilbilde, har fått med seg litt fra begge leire. -Litt av motorbåtens "praktiske" egenskaper i kabinene, men fremdeles seilbåt. DS-vinduer tåler en støyt. De er på ingen måte laget slik som Nauticat o.l., som ville knust i første kjempebølge over dekk.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

...-veldig kjekt å få tips og triks fra noen som kan masse om båten.

 

Noen på Heitmann bør jo kunne det meste, så da kan man jo begynne med å pumpe noen tom for info allerede før jomfruturen.

 

Få demonstrert hvordan du lufter motoren etter filterbytte/tom tank. Service bør jo være tatt for sesongen. Ellers er det generell sjekk av alt v. overtagelse, det er jo spesielt viktig å sjekke at alt i riggen er i orden, kan være lurt å ha med noen her, evt. stole på selgers ord om at alt er gått over, tror ikke Heitmann kan være den største tullingen i bransjen, har jo tross alt holdt på en god del år. Når båten har Iridium sat. telefon så har den sannsynligvis vært på langtur, og det bør igjen bety at det er vedlikeholdshistorikk på rigg tilgjengelig. Hvis ikke må selger ha en veldig, veldig overbevisende forklaring på hvorfor båten har Iridium uten å ha vært på langtur... Sist jeg var innom Heitmann var det seilmaker i samme bygning, i såfall har de sikkert kompetanse på rigg og kan kanskje hyres til å ta en titt. Hvis du føler det blir et veldig stort spørsmålstegn hengende ved riggen så ville jeg anbefalt riggsjekk m. Southern Cross Spars (Oslo, tar sikkert turen til Drøbak), de har god greie på langturbåter, du kan plukke opp noen tips selv her http://www.southerncross.no/no/tjenester/riggsjekk.php Ett er ihvertfall sikkert, hvis båten har vært på langtur og vedlikeholdet er uavklart så rigg sjekkes, den tåler sikkert å bli seilt hjem på en forsiktig jomfrutur, men dette er ikke noe som bør utsettes.

 

For den paranoide - ser bilder av båten med svensk flagg, be om å få se papirer på betalt mva,. hvis ikke sitter du der med en regning på en drøy kvart mill i postkassa ... pluss hk-avgift, hihi, vindavgift er det heldigvis ingen som har kommet på ennå.

 

Det er visst VHF i båten så sett deg inn i hvordan den funker, skaff pensumboka, du må ikke på død og liv ta sertifikatet før du legger av gårde, men det skal gjøres når du får tid, hvem som helst kan/skal bruke en vhf i nødsfall, sertifikat eller ikke, men man må jo vite hvordan det funker.

 

Forøvrig så har jeg ikke noe helt klart bilde av hvaslags erfaring du egentlig har, men det generelle rådet til turen blir - ha en plan, og ha god tid. Når du går ut om morgenen skal du vite at værmeldinga er "innafor". Hvis det likevel blir drittvær så skal du vite hvor nødhavner er langs ruta du har valgt deg. Det er som regel tryggest å holde seg utpå, men man får de forunderligste ideer, og da må man vite hvor man skal.

 

Du kommer sikkert til å foretrekke å ligge på svai noen ganger, så sørg for å ha med jolle på hjemoverturen. (Jeg skal på ferie uten jolle, men har anskaffet luftkjajakk fra advanced elements, blir sikkert artig :o) Den kommer til å bli helt konge, det er jeg sikker på, vi vil ha hentetråd!!!!

Det er veldig mange som benytter moderne båter med store vindusflater til jordomseilinger uten at det er noe faligere enn båter med små glugger. Det handler fortsatt om smak & behag!

 

Min båt har vinduer i "vanlig" seilbåtstørrelse, dvs. ikke akkurat panorama, men de åpnes innover, hvor sikkert er det egentlig? Det eneste som holder dem lukket er sånne fancy hurtiglåser. Klart det er praktisk, man kan seile med vinduer åpne uten at skjøter og ymse henger seg opp, men i all verden, hvor er logikken her ... ?

 

Det er de som drar på jordomseiling med standardbygget Bavaria også, og syns det er helt greit. å sløre over til Karibien kan man jo alltids gjøre,

 

Empire var vel ute i sju år, tror nok ikke de brukte all den tiden over til caribien ...

 

Når du skal overleve et uvær sies det nesten alltid at båten tåler mye mer enn mannskapet. Og det er sant det, hvis mannskapet har vedlikeholdt båten. Vi skandinaver har båten liggende i bås 90% av tiden mens den jevnlig skylles over med ferskvann, uten å bli tørket opp av solen etterpå, når vi ikke seiler rundt i brakkvannet vårt (jepp, globalt sett er skagerrak og kattegatt også brakkvann med lavt saltinnhold). Resultatet er at vi ikke har peiling på vedlikehold - bortsett fra det vi trenger for å holde oss flytende, og det er ikke stort.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilket bilde eller hvilken båt du sikter til.

... postingen min kommenterte et bilde av en båt hvor auksjonsprisen ble for høy for trådstarter.

 

Jeg beskrev min egen båt og den har absolutt ikke over snitt store vinduer, men tilstrekkelig til å se ut.

Jeg sa aldri at "en seilbåt bør ha store vinduer", det er noe du har funnet på ;-)

 

Du har tilsynelatende vinduer foran mastefoten, og tilsynelatende utsikt rett forover fra kabinen, og tilsynelatende totalt sett relativt mye vindusareal. Sammenlign med det bildet du nettopp postet, f.eks. ... der er det lite vinduer utenom gjennomskinnelige dekksluker. Skal man ha en enda større båt (slik som trådstarter), så tror jeg at "turbåtkvaliteten" økes vesentlig med små koøyer eller glugger langs selve skutesiden, rett under dollbord, og også foran masta. En mulig ulempe er at ved ekstrem krenging vil slike koøyer havne under vann og bremse farta ... men for den jevne turseiler er en slik bekymring ganske irrelevant.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Du har tilsynelatende vinduer foran mastefoten, og tilsynelatende utsikt rett forover fra kabinen, og tilsynelatende totalt sett relativt mye vindusareal. Sammenlign med det bildet du nettopp postet, f.eks. ... der er det lite vinduer utenom gjennomskinnelige dekksluker. Skal man ha en enda større båt (slik som trådstarter), så tror jeg at "turbåtkvaliteten" økes vesentlig med små koøyer eller glugger langs selve skutesiden, rett under dollbord, og også foran masta. En mulig ulempe er at ved ekstrem krenging vil slike koøyer havne under vann og bremse farta ... men for den jevne turseiler er en slik bekymring ganske irrelevant.

 

 

Min båt er "kun" en H-35. Der er det ingen vinduer foran masta. Det er to lange, lave vinduer i hodehøyde i overbygget. Jeg vet ikke men lurer på om du ser på riktig båt! :smiley:

 

Store båter med høyt fribord kan gjerne ha vinduer eller koøyne i skrogsiden ja. Det har vel mange nyere båter, inkludert den trådstarter har skaffet seg.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

på en stor båt skal det ikke mer enn et vindpust til før man får en stjernesmell.

På en båt i den størrelsen som diskuteres her skal du virkelig ha prøvd hardt om du klarer å få bommen i hodet. Den svinger der oppe over hodet ditt. Den eneste muligheten er hvis du STÅR på hyttetaket, og den eneste grunnen til å stå der er du skal gjøre noe arbeid på bommen. Du får ikke bommen i hodet hvis du holder i den

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På en båt i den størrelsen som diskuteres her skal du virkelig ha prøvd hardt om du klarer å få bommen i hodet.

Neida, det går faktisk så lett som bare det i den nedre delen av skalaen, men i den str som ts har endt opp med er faren kanskje ikke så stor, medmindre man skal gjøre noe så merkelig som å berge seil eller noe da... :-)

Og hentetråden venter jeg (vi) også spent på

 

+1 :-)

Link to post
Share on other sites

Dere skal få hentetråd når den tid kommer :-) Status er at kontrakten er undertegnet, delbeløp er innbetalt og båten venter på registrering. Det tar jo sin tid dessverre... Som Y/S Rainbow teller jeg også sekunder nemlig, og det begynner å bli skikkelig mange av dem. Siste jeg hørte var "noen uker".

 

I mellomtiden har jeg kjøpt inn seilklær (takk, Eureka!), sjekket opp i både det ene og det andre, kjøpt meg en Zodiac c310s med 6hk (plukkes opp på veien) og bestilt riggsjekk (takk for tipset, quantumduck). For øyeblikket ser jeg etter hvilke redningsvester som er gode å ha og diverse annet praktisk, og vurderer å melde meg opp på VHF-kurs + eksamen.

 

Forøvrig har jeg begynt å prioritere oppgraderinger allerede. Merker jeg har et enormt behov for å vinne i lotto eller noe, for dette blir ikke billig...

Link to post
Share on other sites

Husk at du trenger mange, du er ansvarlig for flyteredskaper til alle ombord. Så mye på vester jeg også, men endte opp med et par fra "Dra til Sjøs 2013" i Bergen. Tror det var denne jeg endte opp med, da uten sprayhood.

http://www.maritim.no/sikkerhet/flyteplagg-redningsvest/oppblasbare-vester/baltic-race-sl-150-auto

 

Den har alt du trenger, og du finner den sikkert til 1 båtpenge her og der.

 

Testet en spinlock på XXL og synest de virket plundrete, spesiellt om du har en stor regnjakke under. Ser nok kul og tight ut men litt upraktisk om du skal dra av jakke og vest for å stikke på dritern.

https://www.google.no/search?q=spinlock+vest&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=iLblUeT3GMKuPO-wgIAB&ved=0CEsQsAQ&biw=1680&bih=883

 

Baltic har iallefall fester som du kan knipse på jakken din.

Link to post
Share on other sites

De som de har på XXL er vel Lite-utgaven av Spinlockene? Jeg tenker at til de mer faste medlemmene av båten må det skikkelig utstyr til, og så får jeg kjøpe noe rimligere til de gjestene som ikke har eget utstyr. Dyrt blir det, men jeg vil aller helst ha noe med både lys, fløyte og sprayhood til de jeg er ekstra glad i. Kun det beste er godt nok for dem. Er jo litt kjipt hvis det er plunder, så det må jo tas med i vurderingen. Det er jo ikke bare-bare å dra av seg vest, jakke og bukse for å bommelomme i 30 graders krengning uansett, blir ikke enklere om vesten lager trøbbel...

 

Jeg er usikker på om det faktisk følger noen vester med båten, men jeg mistenker vel at forrige eier har tatt med seg det meste til en ny båt.

 

Hva mener du med at Baltic kan festes til jakken?

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at Baltic kan festes til jakken?

Dersom du har feks musto-jakke så er det hemper rundt jakken, to foran og en i kragen. Disse matcher "pinner" som kan tres gjennom på vesten(e). Dette gjør at du kan ta av jakke og vest i en bevegelse, og ta de på igjen i en handling. Helt sikkert andre vester og jakker som har dette konseptet, men så ikke det på Spinlock (dog lite).

 

Tenker at samme hvor glad du er i folk, så er det mulig å kjøpe for dyrt. Vet at sprayhood er krav i hav-regattaer, men mest sannsynlig ikke noe du trenger med mindre bølger bryter over den forulykkede.

 

Lys vet jeg ikke om er på de jeg kjøpte, men fløyte er det nok.

 

Kjøp heller akkurat bra nok i starten, og ikke for mange, og la heller de du kjøper nå være gjeste-vest senere om du ikke er helt fornøyd. Du har vel nok av små-investeringer fremover?

Link to post
Share on other sites

Hehe, jo, det blir nok en hel del små-investeringer. Vet ikke helt om båt-penger en bruker kvalifiserer som investeringer heller, men skal iallefall kalle det for det foran min bedre halvdel :giggle:

 

I dag ble registreringspapirene sendt, og registrert navn på båten vil bli: Lille My. Synes det var passende! Så da får Skuggfaks seg en søster fra litteraturen :-) Tror vi får trene single handed fremover, Vestafor.

 

Syntes det var særdeles spennende det du skrev om å feste Baltic til Mustoklærne, det er jo supernyttig. Var ikke klar over at det gikk an. Må sjekke mer opp i det! Er det styr å knipse dem av igjen til de dagene hvor en ikke bruker jakke?

Link to post
Share on other sites

Det med å feste vesten til seiljakka er standard for alle de større merkene av seiljakker (ihvertfall ocean/offshore modeller) og vester. Jeg vet ikke om det er en standard for dette, så jeg ville prøvd i butikken hvor godt det passer sammen.

 

Det er små hemper på jakka, og ca 2,5 cm lange pinner på vesten som skal tres inni. Gjøres på under ett minutt, men du må nok ta av jakka for å få vesten av/på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I dag ble registreringspapirene sendt, og registrert navn på båten vil bli: Lille My. Synes det var passende! Så da får Skuggfaks seg en søster fra litteraturen :-) Tror vi får trene single handed fremover, Vestafor.

 

Er den enkel å dra ut å seile med alene? En ting at alt er i cockpiten, men det er jo litt større avstander. Får inntrykk av at en må være to i så store båter?

Link to post
Share on other sites

 

Når du skal overleve et uvær sies det nesten alltid at båten tåler mye mer enn mannskapet. Og det er sant det, hvis mannskapet har vedlikeholdt båten. Vi skandinaver har båten liggende i bås 90% av tiden mens den jevnlig skylles over med ferskvann, uten å bli tørket opp av solen etterpå, når vi ikke seiler rundt i brakkvannet vårt (jepp, globalt sett er skagerrak og kattegatt også brakkvann med lavt saltinnhold). Resultatet er at vi ikke har peiling på vedlikehold - bortsett fra det vi trenger for å holde oss flytende, og det er ikke stort.

 

Hei, mulig litt OT, men håper du kan gi meg et kort svar Quantumduck, hva tenker du spesielt på rundt at vi ikke har peiling på vedlikehold? Hadde vært interessant å fått vite litt mer hva man bør tenke på enn det som jeg som vanlig dødelig trodde var nok :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Er den enkel å dra ut å seile med alene? En ting at alt er i cockpiten, men det er jo litt større avstander. Får inntrykk av at en må være to i så store båter?

 

Enkelt... Jeg tror det kommer litt an på hvordan en seiler. Det er jo en sterk autopilot som vil måtte hjelpe til, men det er riktig at det kan bli slitsomt å slå på kryss i lange strekk, men jeg har jo ingen ambisjoner om å sette ut for å seile alene fra første stund. Det er et litt langsiktig mål for meg å bli trygg nok til å mestre dette uten å være redd for å gjøre noe galt. Mente vel helst at vi gjerne kunne trene sammen i hver vår skute ;-)

 

Avstandene er jo litt større ja, men samtidig er det mer romslig og mindre knot. Stort og brutalt!

 

Et mål er jo å seile i single handed regatta, men tar det nok stegvis. Short handed er nok første bøyg som må overkommes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...