Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

Godt skrevet Zenit. Jeg opplevde det som ren idioti når vi i Drøbaksundet møtte to båter som siktet midt i haugen av motgående båter i god plogfart. At de vi møtte var seilbåter spiller mindre rolle. Tankeløshet var det som slo meg. Hvor dum kan man bli? Vi gikk på stybord side opp Drøbaksundet og resten av sundet var nærmest fri for båter.

Om noen velger å kalle denne handlingen for hets mot en båtgruppe for stå for deres regning.

 

Like mye idioti følte jeg det var de som hadde plassert barna foran i baugen. En livsfarlig handling i og med at sjøen var til tider urolig og en ulykke fort kunne skjedd.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Like mye idioti følte jeg det var de som hadde plassert barna foran i baugen. En livsfarlig handling i og med at sjøen var til tider urolig og en ulykke fort kunne skjedd.

 

Dette reagerte jeg på også. Generelt synes jeg det ser skummelt ut med unger som henger og slenger på baugen og når det blir gjort i en slik sammenheng blir det enda verre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Norge er verdensledende på minutt for minutt programmer. Det har vært og er en utrolig norgesreklame.

Ingen hadde trodd at timelange minutt for minutt programmer skulle bli en verdenshit.

 

En profittdrevet radio/tv stasjon ville aldri funnet på et stunt som dette.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det er skumle er jo at det går i skikkelig gravefart for alle, spesiellt oss halvplanere så det blir ekstremt mye stor og ekkel sjø bakover i rekka.

 

 

 

Da har du sikkert opplevd hva alle vi andre opplever når halvplanerne kommer på rekke og rad! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Det er skumle er jo at det går i skikkelig gravefart for alle, spesiellt oss halvplanere så det blir ekstremt mye stor og ekkel sjø bakover i rekka.

 

 

 

 

 

Da har du sikkert opplevd hva alle vi andre opplever når halvplanerne kommer på rekke og rad! :lol:

 

Kua har en gang vært kalv så jeg veit åssen det er på den andre siden hehe ;-) vi jakter best i flokk vettu hehe

Link to post
Share on other sites

Dette har vært en innovativ og ganske fantastisk serie. Formiddagsendingene var nesten hakket bedre en delen på kvelden. Hele kysten ble presentert på en meget bra måte.

Dessverre endte den her, på typisk BP vis, i seilbåtfobi, vikevrøvl og hekksjøfetisjisme.

Nå mangler det bare ett oppgulp om NRK og skattebetalernes penger.

Er det klin umulig å gledes over noe?

Link to post
Share on other sites

En ting er hva man har rett til. En annen ting er sunn fornuft.

 

Det kom én enslig båt imot flokken utenfor bygdøy også. Han siktet så han passerte 15 meter fra skutesiden til ms Sjøkurs. Resultatet var en noe ukomfertabel situasjon for de 200(?) båtene som kjørte samme vei som Sjøkurs i en klynge på ca 200 m dia. Flere vikte og lagde dermed det veldig trangt for andre. Jeg så gutta i redningsskøyta ristet oppgitt på hodet og fulgte med med argusøyne.

Fartsforskjellen var ca 15 knop og endel av møtene var godt under 10 meter fra hverandre.

 

Mulig denne karen hadde retten på sin side, men direkte smart synes jeg ikke det var. Hadde han siktet 100 meter til siden hadde han ikke møtt én båt.

 

Hvilken båttype det var synes jeg ikke er vesentlig, men registrerer at slik opptreden er mer vanlig blandt visse grupper.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Serien har vært fantastisk, stemning bilder og oppleve Norges fantastiske natur på den måten! Ingen er vel i tvil om det.

 

Føler det er en naturlig del av en slik opplevelse at folk deler erfaringer og opplevelser positive såvel negative i kjølevannet av en slik serie;-)

 

Alle ønsker vel at noen kan erfare litt av det andre opplever og utveksle opplevelsene i etterkant.

 

Klart det er "dumt" å søle ned en tråd som dette kanskje, men erfaringesutveksling burde være på godt og vondt, syns hvertfall jeg;-)

 

Tror ikke dette ødelegger folks inntrykk av en fantastisk serie NRK og Norge har skapt.

 

 

Link to post
Share on other sites

For meg som i år ikke har båt til å feriere i har serien vært en inspirasjon til nytt båtliv igjen, ( i sammen med mange fantastiske tråder her på BP ,ingen nevnt - ingen glemt).

 

At noen kverulerer i enhver tråd må en vel kanskje leve med på ett nettforum.

 

Benytter i allefall anledningen til å takke både NRK og skribenter her på forumet for en fantastisk sommer, en føler av og til at en var tilstede selv. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette bekrefter jo.

Ja det gjør det. Det bekrefter at noen få virkelig ikke bruker hue.

 

Det var forøvrig en RIB på 17-18 fot. Ble piggene mindre nå?

 

Karen i robåt derimot var forutsigbar der han lå og duppet med svakt driv i samme fartsretning som alle andre. Det så ut som både han og bikkja koste seg fælt på tross av litt bølger :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi var med fra litt syd for Bastøy og hele veien inn, og bare så det er sagt; de fleste tullingene var folk i 20-25 fots hurtiggående båter som kom innenfra og skulle helt ned til skutesiden før de snudde for å gå langs med med Sjøkurs. Hadde de snudd et stykke før armadaen kom og langsomt sluppet seg ned hadde det vært mye bedre. Vi valgte å ligge et stykke foran mesteparten av turen for å slippe kaoset.....

 

De aller fleste med seilbåt har langt mer kompetanse enn den gjennomsnittlige fører av en hurtiggående båt (min mening).

 

Kjempefin serie og et langt bedre konsept enn tidligere sommersendinger fra NRK, problemet de får er vel neste år..... hva skal de gjøre da?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å se til neste år.

En viss forandring tror jeg det bør bli for å fange seerene, men hovedingrediensene har de jo.

 

Jeg har lurt litt på hvorfor TV2 ikke har gjort noe tilsvarende. De har sikkert erget seg litt over NRK's suksees med hurtigruta og nå Sommerbåten.

 

Hørte noe om at budsjettet var på rundt 30 mill. Kan det være for stor risk å ta for TV2?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fantastisk oppmøte på en onsdag i arbeidstiden til folk flest, utrolig syn med armadaen av båten på vei innover.

Så en liten kollisjon mellom en mindre rib og en daycruiser.(rib.n kjøpte motsatt vei av alle)

Lurer også på hvorfor Horn flyer surrer frem og tilbake med bølger som hus etter seg.

Hvorfor kunne de ikke satt ned farten til 7 knop utenfor sandøyene, da hadde alle kunne hengt på helt inn og det hadde hvert ganske så mye mer behagelig bak der.

Men takk for innsatsen til alle som som har gjort dette mulig.

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TV-2 må jo eventuelt finne på et eget konsept, å kopiere dette blir bare kjipt. Deres sommersatsing har dessuten floppet big time, med tilbakebetaling av reklameinntekter pga alt for lave seertall.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Den flyvende TV2-versjonen ble vel en flopp det også. Stressende opplegg med reklamepauser mellom mange av innslagende. Reklame dreper underholdning.

 

Er sikker på om NRK ville finne på en vri med å fly på kryss og tvers gjennom landet, så ville de valgt Twin Otter med Widerøe som samarbeidspartner, innom alle småflyplasser, og det ville blitt en seer-magnet, det også. Når det gjelder denne type underholdning er NRK best i klassen. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...