Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

Hva gjør en gammel båt sikrere enn en ny større båt?

 

 

Stålet i eldre damer er nok en god del tykkere enn i dagens farkoster der stålet ikke er tykkere enn det må være for å tilfredstille kravene.

 

For mange år siden jobbet jeg ombord på et standby fartøy som var naglet sammen i 1930, det var utført 70 års klassing på båten turen før jeg begynte der.

 

Et par turer etterpå var vi så uheldig å bli truffet i siden av en nederlandsk bomtråler.

Den traff oss i siden med 15 knops fart, baugen dens var skrellet helt inn til masten, mens på oss var det knapt synlig at vi var blitt truffet.

 

Utfallet hadde nok vært annerledes om vi hadde vært et nytt fartøy bygget etter dagens paragrafer.

 

Men slikt er vel neppe til å forstå seg på hobbybåtførere.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imorgen er det Sandessjøen som er på tapeten og her har komunnen laget programm og OPPFORDRET folk til å møte opp. Blir nok en av de fineste visitene i program serien ;-)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva gjør en gammel båt sikrere enn en ny større båt?

 

 

 

 

Stålet i eldre damer er nok en god del tykkere enn i dagens farkoster der stålet ikke er tykkere enn det må være for å tilfredstille kravene.

 

For mange år siden jobbet jeg ombord på et standby fartøy som var naglet sammen i 1930, det var utført 70 års klassing på båten turen før jeg begynte der.

 

Et par turer etterpå var vi så uheldig å bli truffet i siden av en nederlandsk bomtråler.

Den traff oss i siden med 15 knops fart, baugen dens var skrellet helt inn til masten, mens på oss var det knapt synlig at vi var blitt truffet.

 

Utfallet hadde nok vært annerledes om vi hadde vært et nytt fartøy bygget etter dagens paragrafer.

 

Men slikt er vel neppe til å forstå seg på hobbybåtførere.

Så du mener at tykkere stål kompenserer for dagens standard med dobbelbunn, vantette skott, flermotorsanlegg og div. andre "nymotens krav"?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Syns ikke Lysbakken har noe i Sommeråpent å gjøre :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så du mener at tykkere stål kompenserer for dagens standard med dobbelbunn, vantette skott, flermotorsanlegg og div. andre "nymotens krav"?

 

 

(iPad )

 

Nå var jo ikke dette til stor hjelp for Costa Concordia var det vel?

 

Det er vel nettopp derfor vi har ting som dobbelbunn i dag fordi nyere fartøy blir skrellet opp lettere enn en blikkboks ved minste berøring.

 

S/S Norway hadde en grunn berøring ved innseilingen til Miami for mange år siden.

Der hvor de var bort på var det 32 fot dypt, Norway stakk 33 fot, ikke en skramme på båten bortsett fra litt maling som bar borte, grunnen ble etterpå endret fra 32 til 33 fot.

 

Om jeg ikke husker helt feil var stålet der det var tynnest i underkant av 4 cm på Norway.

Begynner å bli noen år siden jeg var der også,

Link to post
Share on other sites

Titanic beviste vel at vanntette skott ikke holder hvis materialene ellers ikke holder...

Så var de heller ikke helt vantette iom. de ikke gikk helt oppunder dekk.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Så du mener at tykkere stål kompenserer for dagens standard med dobbelbunn, vantette skott, flermotorsanlegg og div. andre "nymotens krav"?

(iPad )

 

 

 

Nå var jo ikke dette til stor hjelp for Costa Concordia var det vel?

 

Det er vel nettopp derfor vi har ting som dobbelbunn i dag fordi nyere fartøy blir skrellet opp lettere enn en blikkboks ved minste berøring.

 

S/S Norway hadde en grunn berøring ved innseilingen til Miami for mange år siden.

Der hvor de var bort på var det 32 fot dypt, Norway stakk 33 fot, ikke en skramme på båten bortsett fra litt maling som bar borte, grunnen ble etterpå endret fra 32 til 33 fot.

 

Om jeg ikke husker helt feil var stålet der det var tynnest i underkant av 4 cm på Norway.

Begynner å bli noen år siden jeg var der også,

Når Costa C. tar så hardt nedpå at røropplegg og flenser ligger igjen på grunnen så er det nok lite som hadde hjulpet med den massen som var i bevegelse der.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Stålkvalitet betyr nok mer enn tykkelse. Men jeg antar at den båten han snakker om er en båt opprinnelig bygd som hvalfanger i sørishavet. Disse var smått legendariske for stålkvaliteten. Noe levealderen på disse har bevist fram til i dag.

 

 

På åttitallet spesielt ble det bygget endel større fiskerifartøysskrog i Polen med en stålkvalitet som var undermåls. Materialsertifikat og platetykkelse likegyldig.

De tålte knapt kaifendre.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg følger faktisk denne med interesse.

Særlig innslaget fra brua var interessant.

Men det som slo meg var at de har jo ingen bredbåndsradar.

Og det er jo heller ikke noen MFD der.

Og ikke har skipperen iPad med posisjonering innenfor meteren heller.

Ikke rart de går på grunn.

 

spørs om det hadde hjulpet med ipad her - slett ikke sikkert kartene er nøyaktige på meteren. Sjøkartverket måler for fullt men sikkert enda leier som er basert på gamle målinger.

 

Leia er ikke bare smal men også svingete , forsto det som at det var hekken som kom for langt mot styrbord i svingen..?

http://norgeskart.no/adaptive2/default_embed.aspx?id=AWK4DjlAwCKAZXO

 

uansett, på søroverturen har iallefall værgudene vært på lag - båten passerte her grytidlig i morges og vi var ute å vinket.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi ser Ivar på tv ikveld

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ny rekord av følgebåter ut fra Sandnessjøen http://www.hblad.no/nyheter/article6776948.ece

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har de sendt dette? For så lenge har min kone okkupert stolen min, med untak av en dag. Da var hun med en tur med båten og klarte å vrikke en fot under landlov, hun klarer kanskje å bli sittende til sendingen er over. Hun er tromsværing så det er kanskje unskyldt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Regnvær her i dag, litt innendørs igjen.

 

Ungene skrudde tilfeldigvis innom Sommerbåten. Dattera mi på 10 reagerte på at Moods of Norway fikk lang reklametid på NRK. Greit at den oppvoksende generasjon har et kritisk blikk på samfunnet, dette lover bra.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Greit program i går, med litt debatt og informasjon om Stadt havet og den planlagte skipstunnelen. Videre er jo programmet tradisjonelt med innslag fra grundere rundt i landet.. Men nå går det mot slutten av denne sommeren.. og det er nok på tide å avslutte serien som har et fint og folkelig program fra vårt langstrakte vakre land

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...