Jump to content

Gøta kanal til torsdag?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Så flott! Da ordner det seg!

 

Neste vanlige dieselbunkring er i Vänersborg, såvidt jeg kan se. ca 17nm

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

The power of Båtplassen! :giggle:

 

Dersom du har tomme tanker, så er det vel sannsynlig at det er det som er feilen? :)


Da var du vel framme! :) Ha en fin kveld og en rolig natt, ikke skru for mye! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Nå ligger jeg ved brygga. De ordnet plass til meg her. :-) så fikk jeg ström og.. service på topp. :-) nå blir det litt mat.. så i seng.. skru.. tar vi i morgen. . :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da har det grönne skjönne i kjelleren begynt å röre på seg. Det förste den sa når den hostet i gang var at skipper må huske å gi for til volvokreftene.. huff. Her er tydeligvis menneskelig svikt... ja ja. Bra det gikk godt denne gangen. Medlemskap i Rs er å anbefale.. ;-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er greit med litt diesel i ny og ne... :giggle:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fikk låne spesial utstyr. :-)

bilde

Enkel dunk 30 liter.

bilde

Montere slange gjennom kork.

bilde

Bittelite hull. Som man setter finger mot. Å klemmer på dunken.

Da rant diesel på tanken uten noe söl. Genialt.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Blåser litt. Går ut for å kjenne på väret. Mulig jeg må gå inn igjen. Kommer an på om vinden er mer sydvest. Er det vest burde det gå bra. Skipet er strakks sjöklart.Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Kom inn noen båter. De anbefalte ikke å gå ut. Det var utrivelig utpå. Så da tar vi en dag med landligge. Laste opp bilder fra spiken. :-)

Litt fra spiken :bilde

bilde

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Smart måte å få i gang hevert-prinsippet den korken med det lille hullet. Da slipper man å "spytte diesel" i timesvis :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja da var første dag i Gøtakanalen gjennomført.

 

Sammenlignet med Telemarkskanalen som jeg og kansje flere har erfaring med er dete noe annerlunda.

 

De fleste slusene er operert hydraulisk, noe som gjør at "bemanningen" er lavere.

Dette fører til at vi som går med båt må gjøre mere av jobben selv.

 

Svenskene forlanger at vi har folk på land gjennom slusingen og at vi holder tau for båten selv.

Dette er forsåvidt greit nok, men siden vi er to i båten og to tau skal i land har vi prøvd alle kombinasjoner.

Begge ombord, ble vennligt korrigert, slusemesteren ønsker ikke å holde i tau.

Begge på land og forhale båten, den er ikke så stor, ble også venligt korrigert: tar for lang tid...?

En ombord og en på land med to tau, akseptert.

 

Erfaring: det må være en igjen ombord.

 

Forøvrig så gikk det trått med slusing i formiddag, møtende store båter og noe trøbbel med en bro eller noe.

En del vind, der ut til å roe seg noe nå. Lyrestad gjestehavn er full nok, men alle har etter at det er tatt noen dobbeltparkeringer fåt seg plass.

 

Vi møtte denne karen:

 

 

bilde

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte og idylliske bilder :-) Kjenner Göta kanal frister mer og mer for hver dag :-) Hvordan ser ferden videre ut BL?

 

Vil ligger i hjembyen din for tiden. I dag har det blåst spiker her og havna er smekk full.

Mye spenstige tillegginger i dag da stort sett alle båsene er på tvers av vind og strøm.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå håper jeg vinden roer seg her og i morgen. Så må jeg innom Vänersborg å få tak i dieselfilter. Så håper jeg å komme ned til Kungälv i morgen kveld. Så går ferden opp vestkysten. . Forhåpentligvis langt oppover. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Maskin Och Marin Service i Vänersborg
462 24 VÄNERSBORG 0521 - 71 17 36

Östra Vägen 12, 462 32 Vänersborg, Sverige

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det ser ut på AIS som om du tok et par æresrunder utenfor Vänersborg?


Grethe har gått på land! :eek:

Ser du er på vei til VP-forhandleren! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

He he.. dårlig dag for grethe. . :-) glemte ais.. :-) står på fast grunn.. heldigvis bare på bena.. :-) men.. ingen til stede i butikken.. over to timer til han er tilbake.. ja ja.. vente er jeg god til.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Du går med en fart på ca 2,5 knop! Verdt å ta med seg det også! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...