Jump to content

Hvilken type dyserens


Julie III

Recommended Posts

Hehe.... jeg blir ikke provosert av motstand, tvert imot :-) syns det er gøy med motstand, da har man jo noe å jobbe imot. De som bestemmer saker og ting på jobben min (Toyota) var tvilende til om dette var midler som kunne hjelpe oss og ikke minst kundene. Vi fikk da inn noen prøver og det kom en representant for å demonstrere hva midlene gjorde med olje og drivstoff, mye bla...bla...bla om alt mulig rart men jeg husker veldig godt det at han sa de garanterer at dette hverken er skadelig for drivstoffsystemer eller motorer.

 

Man kan jo si: hvorfor ikke tilsette dette i olje og drivstoff som addetiver fra starten av? Jeg kan tenke meg at det ikke er bra i lengden som feks kondensfjerner som får drivstoff til å blande seg med vann eller motsatt, det bruker vi i hytt og pine selv om vi veit at det ikke er bra for motoren, saken er jo at vi vil ha bort et problem som vi kan løse selv billig og enkelt.

Hva den kjemiske sammensettningen i alle disse stoffene er behøver ikke vi å tenke så mye over. Vi følger anvisningen til produktet, og sånn sett må stole på produsenten. Jeg vil tro det er like stor forskjell på disse produktene som det er på andre produkter som skal løse samme oppgave, vi kan jo ta kalesjerens og impregnering som et av eksemplene sånn sett.

 

Jeg var også tvilende til sånne luriumtilsettninger før jeg prøvde det, er ikke det lenger :-)

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er da forskjell på en erfaring gitt av en som har forsøkt additiver med positiv erfaring og en som ikke vil prøve og i kraft av sitt yrke blir et slags "sannhetsvitne".

Videosnuttene som er lagt ut her er for meg "bevis" godt nok for at stoffet helt klart har en effekt på de motorene det er testet på.

 

O.T.

Jeg gjorde en "kjemisk test" på jobben i dag for å se hvordan renseveske for byggskum fungerte i et plastrør. Røret ble først benyttet til skumming og når det var fult av skum tilsatte vi litt renseveske. Det som skjedde var at rensevesken brøt ned skummet til en flytende klar væske og skummet var "borte". Jeg trodde i utgangspunktet at vesken ville "løse" skummet slik at det lot seg fjerne, men ble noe overrasket over reaksjonen som totalt brøt ned skummet til å forsvinne som medie.

Hvorfor nevne dette ? Fordi en eller annen mente slipemiddel måtte tilsettes diesel for å "rense" dyser.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kunne vist flere video som har et bedre resultat en de som er vist i denne tråden uten lurium.

Hva er det som gjør at en dieselmotor lager røk?

Har du en motor som har overvintret år etter år med ørsmå dråpe med ”emuglert luriumvann ” i dieselsystemet som lager tæringer og rust, som gjør at det blir treghet i dyser så vil en kunne få en motor som ryker.

Klart at en hestekur med syre vil hjelpe, men hva med senskader etter kuren?

 

Det må da være bedre å skifte dyser og få til samme resultatatet uten syre.

 

Er dyser feiljustert og ventilklaring feil vil all verdens hestekurer ikke ha noen innvirkning på at motoren produserer røk.

Har ikke hvert borti en motor enda som ikke har blitt bedre etter dysekontroll og

og justering av ventiler.

De motorer jeg har hørt om og hvert borti som har begynt å svetter olje, er alle som en, kjørt på syntetisk olje som har en fantastisk renseeffekt.

 

Gamle motorer skal ha mineralolje.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Drar opp denne igjen.. savner tilbakemelding på effekten av dette vidundermiddelet. Noen som vil innrømme om dette var... waste of money....eller har det hatt positiv effekt hos noen.

siden det er kun en som har kommet med tilbakemelding vil jeg teste ut for egen del tunap.

Helte tunap direkte i filtererne på SB motor da jeg alikevell skulle bytte filter, BB filter ble kun fylt med diesel. Mine tamd 71b ryker alltid ved oppstart av kald motor og røyken gir seg heller ikke før de er kjørt gode og varme på ca 80 gr.Det som forundret meg var at ved kaldstart og at motor bare går på tunap i ca 1 1/2 minutt kom det ikke noe oppstartrøyk. spennende skal det bli, Tunapen skal få stå i pumpa og dysene i 2 dager som anbefalt. så får vi se om produktet svarer til forventningen..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ha ha.. ble kvitt noen kroner jeg også på dette vidundermiddelet... for og si det sånn, det var bare helt topp mens dyser og pumpe gikk kun på tunap at det ikke kom noe oppstartrøyk, kjørte SB motor til den ble varm som en volvo penta diesel normalt blir på tommgangs kjøring med like mye røyk som vanlig. Må bare innse at sån er en gammel VP.... Til info så ryker ikke motorer når de er gode og varme. Er det noen som har noe info om hva disse tilsettningene kan inneholde?

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Kunne vist flere video som har et bedre resultat en de som er vist i denne tråden uten lurium.

Hva er det som gjør at en dieselmotor lager røk?

Har du en motor som har overvintret år etter år med ørsmå dråpe med ”emuglert luriumvann ” i dieselsystemet som lager tæringer og rust, som gjør at det blir treghet i dyser så vil en kunne få en motor som ryker.

Klart at en hestekur med syre vil hjelpe, men hva med senskader etter kuren?

 

Det må da være bedre å skifte dyser og få til samme resultatatet uten syre.

 

Er dyser feiljustert og ventilklaring feil vil all verdens hestekurer ikke ha noen innvirkning på at motoren produserer røk.

Har ikke hvert borti en motor enda som ikke har blitt bedre etter dysekontroll og

og justering av ventiler.

De motorer jeg har hørt om og hvert borti som har begynt å svetter olje, er alle som en, kjørt på syntetisk olje som har en fantastisk renseeffekt.

 

Gamle motorer skal ha mineralolje.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fikk dessverre ikke tatt før og etter video av oppstart røyken..glemte telefonen hjemme.

men her er en etter behandling med tunap:http://www.youtube.com/watch?v=1M6COYSJlRk

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg kan opplyse at jeg har en Caravelle som har hatt MYE kakling som har irritert meg. Skiftet vacuumpumpe. trodde det var den, men neida.

Tenkte at det kunne være dysekakling.

Forte bestillt og hellt rett i filteret. Kjørt 30 sek og hvile over natten.

Etter noen dager er all kakling vekke når motor er varm. Framdeles kakling ved kald motor men slik er visst disse rekkefemmerne.

Men at Forte funket kan eg skrive under på. All kakling vekke på varm motor. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har solgt dieseltilsetning i 12 år i kombinasjon med ca. 30 000 EU-kontroller. Vår statistikk for reduksjon i Røykgass er såvidt vi vet unik i verden. I snitt 66% reduksjon fra EU-kontroll til etterkontroll på de bilene som kun har kjørt Dieselforbedrer uten å gjøre noe annet. Statistikken kan leses her: http://www.bilkontroll.no/drivstoffsystem

 

Legg merke til hva som står på baksiden av tilsetningen du bruker. Normalt er det faremerking. Svært giftige stoffer som Kerosen er vanlig, og de fleste kondensfjernere til bensin er Isopropanol. - Fungerer dårlig og fører til aldehyder i eksosen.

 

En god tilsetning gjør mer enn å rense dyser (1) og fjerne vann (2): Tyngre oljer både smører hele systemet (3), og løser opp avleiringer i forbrenningsrom over tid (4). Høyere Cetan (5). Bedre forbrenningseffekt (6). Motvirker utfelling av voks (7).

 

Bruker man tilsetning hele tiden har man ikke noe vann, altså ikke noe emulgert vann i systemet. Vannet som tilkommer brukes opp etterhvert, i den homogene blandingen, og får ikke samle seg opp.

 

Ofte er det også riktig å bruke andre ting i tillegg til drivstoff-tilsetning. Nevner innvendig motorvask, turborens, oljelekkasjestopper, oljetilsetning og motorbehandling. Vi får tilbakemeldinger hver dag!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har i dag kjøpt en flaske forte diesel forbedrer på Jensens bil service i Oslo, skal fylle direkte i diesel filtret , har en caterpillar 3208 og mangler 300-400 omdreininger på motoren , håper dette virker sånn at jeg kan få den opp i 2800 rpm som den er satt til.

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Eg nytta QMI sin drivstoff forbedrer på Semidieselen i båten. Den gjekk som eit skudd, og når eg tok av lydpotta i vinter, var den like rein og fin som potta på ein diesel motor. Veit ikkje om det har noko med forbedreren å gjere, men eg trur ikkje dei er verst mange av dei omtalte produkta i dette emnet.

 

Og berre for å nemne det, det er ikkje spart på smurningsolje på motoren, om det skulle komme opp.

 

?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...