Jump to content

Hvilken type dyserens


Julie III

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Da har jeg prøvd Forte. Har hatt røyk ved start, og ved marsjfart. Jeg vet ikke hva som er normalt av røyk på min yanmar 4jh3dte, men synes det var mye. Fylte Forte rett i filteret og gikk på tomgang et par min. lot det stå i 5dager mens jeg var på militærøvelse. Startet opp i dag, og kunne ikke se noen merkbar forskjell. Kjørte av gårde og da ble det noe helt annet, ingen røyk lenger. Har vært ute et par timer nå, og ingen røyk å se uansett turtall. Blir spennende å se hvordan det er ved neste kaldstart.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Lenge siden noen har prøvd dette?

Har bestilt meg en flaske Forte Diesel Injector Treatment og en flaske Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner for utprøving på en Yanmar som soter ned hekken. Om dette ikke virker må jeg vel nappe ut dysene til høsten.

Tenker å kjøre injector treatment inn via dieselfilteret og la det stå noen dager for deretter å ta turen utpå fjorden og blåse ut litt.

Etterpå tenker jeg å kjøre fuel conditioner på tanken ved neste bunkring. Blir spennende å se om det gir resultater, eller om jeg må vaske båt i hver havn i sommer:pray:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har igennem en del år brugt produkter fra Bell Add med stor succes både på landbrugsmaskiner, biler od de seneste 4 år på både. 

Min fars båd med en 160 hk yanmar motor fik væsentlig bedre motorgang og røgen blev fjernet efter en dyserens med det produkt. 

 

Jeg har selv en båd med en Yanmar 6lya-stp motor og den får også samme middel og der er ingen røg eller sod at se. 

 

Min anbefaling er dette produkt hvis det er meget slemt 

https://www.belladd.dk/nn/produkter-no/bell-add/heavy-duty/servicerens-hd-detail.html

 

Og dette produkt tilsætter jeg løbende da det renser samt undgår man ophobning af kondensvand i tanken

https://www.belladd.dk/nn/produkter-no/bell-add/heavy-duty/additiv-hd-107-detail.html

 

Beklager mit danske sprog 😉

 

Redigert av Mr. Alibaba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
avmønstret5 skrev On 8.8.2013 at 11.13:

:thumbsup: bra REM.

 

Noen som er så gamle at de husker "teflonaldren" på 70-tallet? Man tilsatte teflon i alt og alt var teflonbelagt. Det ble også anbefalt å tilsette teflon i smørolje. En guru hevdet i teknisk presse at snart var olje ute og motorer kunne gå på bare teflon.. Så ble det noen motorhavarier etter hvert og tefon forsvant. Det er som når en leser oljediskusjonene her på BPen. Det mangler grunnleggende forståelse av oljen oppgave i motoren. Jeg vil anbefale at mange her leser seg litt opp faglig og på andre ting enn på reklame og synsing.

 

Teflon er vel hovedingrediensen i QMI`s motorbehandling, så teflonalderen er nok ikke over :)

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden:

 

Teflon er vel hovedingrediensen i QMI`s motorbehandling, så teflonalderen er nok ikke over :)

 

Slikt lurium ville jeg aldri fylt på en velfungerende motor med mindre det ikke spilte noen rolle om den havarerte eller ikke. Og var den ikke velfungerende men ønsket å utbedre motoren ville jeg løst rotårsaken til problemene istedet for å forsøke snarveier.

Link to post
Share on other sites

Trist med synsing om ting man ikke har kunnskap og erfaring med. Jeg har solgt QMI Innvendig Motorvask, Motorbehandling, Dieselforbedrer og alle QMI produktene i 18 år og har store mengder med tilbakemeldinger på dette. At det var noen uheldige produkter på 80-tallet er noe annet. Les gjerne om erfaringer og hva som skjer på bilkontroll.no

 

Link to post
Share on other sites

Clima Norge AS skrev for 1 time siden:

Trist med synsing om ting man ikke har kunnskap og erfaring med

Hvor er den videnskaplige dok. På at dette vinduermiddel virker? 

Etter å ha testet og overhalt brennstoffventiler siden tidlig 60 tallet. Har medisinen hvert og  sjekke  de når motoren begynner å ryke. Samt å se på antall gangtimer. Sjekk hva manualen sier.  Til å med en gammel Ford blir bra når dyser og ventilklaringer er på stell.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sjekk qmi.no. Der finner du bare et ørlite utvalg av dokumentasjon de har. På bilkontroll.no finner du statistikk fra eu kontroll. Verdi på eu og verdi på etterkontroll. Bare for de biler som ikke har gjort annet enn å bruke tilsetning. Utrolige resultater. Dette er i hovedsak fordi avleiringer på dyser fjernes slik at man får tilbake den fine dusjen fra dysen. Men ved jevnlig bruk holdes forbrenningsrom rent pga tyngre oljer i Dieselforbedreren. Cetan økes. Vann fjernes i tanken ved at det bindes til drivstoffet til en homogen blanding. Mye dårlig på markedet her. Vann i dieselen graver groper i høytrykksdyser. Men nå var det ikke dieseltilsetning som var utgangspunktet kanskje, men Motorbehandling. I den forbindelse brukes normalt Innvendig Motorvask først. Den renser opp stempelringer. Veldig mange tilbakemeldinger på at motorer med utslitt symptomer blir helt ok. Blårøyk som forsvinner typisk. Ventiltikking slutter, roligere gange mm. QMI er brukt i tre tiår i hele verden, også av Mazda for wankel, samt Rolls Royce. Fordelen med at vi har solgt produktene i mange år, i kombinasjon med nøytral EU-kontroll er at vi har flere tusen stamkunder som kommer tilbake og forteller historier og tilbakemeldinger, samt fra kunder som kommer for å kjøpe. 

Link to post
Share on other sites

Jeg plukker dyseholder med dysespiss fra hverandre og renser i en liten ultralydrenser. Fungerer fint. Helt uproblematisk, men pass på smådeler og vær nøye med å holde skitt unna. Dypp alle delene i dieselolje før du setter det sammen igjen. Jeg fant en skisse av dyseholderen ("exploded view" på nynorsk) før jeg gjorde det første gang. Volvo Penta 2003 fra 1986. I tillegg er jeg overtroisk og bruker Hammerdown dieseltilsetning.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 20 minutter siden:

Jeg bruker denne til dysespiss-rens (+ rens av annet smått), https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-mini-2000042405 
Billig og fungerer som bare det.

Forresten noen som vet om en source for shims til justering av åpningstrykket på CAV-dysene Ford 2720 serien bruker?

Ikke dumt denne! Til prisen av en billig dyse :)

Blir det som blir vasket i denne sterilisert? 

 

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

 

Slikt lurium ville jeg aldri fylt på en velfungerende motor med mindre det ikke spilte noen rolle om den havarerte eller ikke. Og var den ikke velfungerende men ønsket å utbedre motoren ville jeg løst rotårsaken til problemene istedet for å forsøke snarveier.

Jeg har nå brukt det på et par dieselmotorer, og nå også 6 liter Vortec bensiner. Ikke fordi noe var galt, men som litt ekstra vedlikehold. Har ihvertfall ikke opplevd noe negativt :)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
sjøpølse skrev for 8 timer siden:

Noen som vet om noen norske nettsteder man kan få kjøpt Forte Injector Treatment?

Det tror jeg ikke finnes mange av da Forte sin strategi er å selge produktene til fagfolk som bruker deres produkter i "egen produksjon"
Allså er dette produkter som Forte helst ser att ikke sluttbrukere tukler med selv.

Men du bor på rett sted i landet...også i dette tilfelle.
Ring Fortes egen mann Torbjørn Gjerde på tlf 480 16 496.
Han bor på Sem og har garasjen full av produkter men siden dette antagelig er deres mest solgte produkt så forteller han deg nok hvor du kan kjøpe det i nærmiljøet.

Er en stund siden jeg har hatt det behovet men har vært hjemme hos han å kjøpt ett mindre kurant produkt i garasjen hans. Han har også ved noen anledninger levert det jeg vil ha til Mekonomen Tønsberg så har jeg betalt der.

Mekonomen har sentral avtale med Omega som er ett annet kjent merke så de lager fører ikke Forte produkter.


Sist gang ble jeg sendt til Bilverkstedet Winter-Hansen i Jarlsøvn. De hadde Forte produkter på lager.
Torbjørn var på en annen kant av landet så det kunne drøye noen dager før han kunne levere til Mekonomen Tønsberg.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring (for det det måtte være verdt):

Når vår Citroen Xantia 2,1 diesel 1997mod. passerte ca. 300 000km

begynte den å jage på tomgang under bykjøring. Den var jevnlig

på service hver 10 000km, men verkstedet hadde ingen "kvikk fix"

å anbefale meg. Jeg prøvde da en flaske STP dieseldyserens og ble kvitt problemet.

Det hadde ikke kommet tilbake når jeg solgte bilen etter over 350 000km.

 

Ellers:

Vår Citroen Grand Picasso 1,6 diesel fikk stadige feilmeldinger på partikkelfilter

som kom og gikk. Den hadde da gått drøyt 200 000km tror jeg. Verkstedet

renset filteret for meg og det holdt en stund.

I Italia i 35 varmegrader og 140km/t kom det tilbake for så å forsvinne etter roligere

kjøring. Etter hjemkomst kom feilmeldingen ofte, også ved oppstart. Jeg prøvde da

STP partikkelfilterrens.

Feilmeldingene forsvant og hadde ikke kommet tilbake når jeg kvittet meg med

bilen etter 300 000km+ snaut tre år etterpå. Den var forøvrig til service hver 20 000km.

 

Ikke godt å si hvor virksomt det var, men for meg virket det etter hensikten.

Om en gammel rykende båtmotor blir bedre av dyserens, har jeg ingen formening om.

De lever et hardere liv enn en bilmotor og det er vel andre slitasjepunkter som også spiller en rolle.

P.S. ingen av bilene røyk eller brukte olje verken før eller etter "behandlingen".

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har denne 5 liters-kanna stående i hobbykjelleren, fått den av en bekjent en eller annen gang. Er dette noe jeg kan bruke forebyggende, ha på tanken, tømme rett i FG-500 -filteret? Hva er bruksområdet? Hva virker det for? Eneste motor jeg har for diesel er i båten, VP D2-40. Noen som kjenner til dette luriumet?

20210804_125455.jpg

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 54 minutter siden:

Er det full kan du selge den på finn og pensjonere deg etter salget er i boks, :smiley:

 

😂🤣... Takk for gode pensjonsråd, @pipe. Jeg klarer tydeligvis ikke å skille mellom gull og gråstein i hyllene nede i hobbyrommet. Men jeg vet fremdeles ikke helt hva dette er... 😊.

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...