Jump to content

Hvilken type dyserens


Julie III

Recommended Posts

DIESELINJEKSJONSRENS

Spesialrens for innsprøytningssystemet

bilde
  • Løser og fjerner avleiringer, spesielt i mikroområdet av innsprøytingspumper og -dyser
  • Sikrer nøyaktig innsprøyting og gir en mykere motorgange
  • Reduserer røykdannelse
  • Forbedrer tenningskarakteristikk gjennom økt Cetantall
  • Reduserer tenningsbank

Bruksanvisning

Tøm flaskens innhold i tanken. Ideell dieselmengde 30-50 liter. Dieselinjeksjonsrens kan også tilsettes direkte i dieselfilteret.

Varetekst

Art. nr.

Pk/stk

Diesel injeksjonsrens 500ml

089356050

1

Her er ett alternativ som jeg har brukt.

 

Lars O

Link to post
Share on other sites

Når det er 300++ bar som går i ett drivstoffsystem så er de rart at det faktisk blir avleiringer og slikt, og ihvertfall rart hvordan slike stoffer skal rengjøre. Må jo være sand eller slipemiddel for at det skal rengjøre. Men hvorfor blandt annet Forte fungerer er merkelig, men interessent. Er det kjemisk rengjørende (type dritsterkt alkalisk etsende? )?

 

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

En barndomsvenn av meg er verksmester på Atlas Copco på Langhus. De drifter maaange dieselmotorer fra de fleste motorleverandører og ville hatt store økonomiske interesser av om slike tilsetninger i dieselen på noen måte kunne forlenge levetid eller forbedre ytelsen på sine motorer.

 

Han sa at de aldri hadde prøvd, eller turte å prøve slike tilsetninger. En ting var at han mente det kun var waste of money. Noe annet var at de ville blitt stilt til ansvar fra motorleverandørene, da disse stilte strenge krav til dieselkvalitet og foretok rutinemessige dieselprøver ved for eksempel garantireklamasjoner.

Ett unntak gjaldt sa han og det var tilsetning av totaktsolje. Det benyttet han på sin privatbil, og det var også uoffisielt blitt anbefalt av en av motorleverandørene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg blir skikkelig irritert når noen her på død og liv må fortelle at dette er humbug og lurendreierier. Uten å ha noen som helst slags erfaringer med dette i det hele tatt. Nesten verre er det når man også henviser til verksteder som stiller seg tvilende og mener det egentlig er tull. At man ikke forstår seg på ting gjør man seg da til ekspert på tvilende grunnlag fordi det er et produkt som skal "vaske" en motor i orden igjen.

 

Jeg har prøvd flere av disse produktene og de virker! Både på utette simringer som gir oljelekkasjer, oljeforbruk ved gjennomslag og ikke minst røykproblemer med dieselmotorer.

Produktene hjelper selfølgelig ikke mot sprekte simringer, knekte eller utslitte stempelfjærer eller rustete eller utslitte dyser/pumper. Om ikke motorene tåler dette som noen er inne på, hadde ikke produktet blitt solgt.

Startgass og kondensfjerner er vel noe av det værste motorer veit om.... det bruker folk mye av.

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du sliter med at andre har et annet syn enn deg bil du nok slite litt Baatplassen.no. For dette er et diskusjonsforum :smiley:

 

Og det hjelper jo ikke akkurat på din troverdighet hvordan du argumenterer heller :wink: hvorfor skal noen tro mer på deg enn barndomskameraten til REM, for å sette det på spissen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjerne fordi barndomskameraten til REM ikke testet ut noe vidundermiddel, men det har Kaptein Gjelseth? (Ikke noe vondt om kameraten din REM, bare som eksempel) Kan godt tro på at det er mye innbilning og at folk blir lurt av reklamen og derfor tror motoren deres går mye bedre etter tilsetning av diverse vidunderstoff. Det er fort å bli overbevist av tester på nettet og reklamen knyttet til disse om man ikke siler litt. Men likevel, de gangene folk med peiling har brukt slike stoffer og blir imponerte av virkningen avfeies det hele som tilfeldigheter?

 

For noen år siden jobbet jeg i sammen med en motormekaniker jeg har veldig respekt for. Var lærling i bedriften og drev ikke så mye med motorer selv, men hadde interesse for temaet og drøste mye om slikt med motormannen på plassen. Han jobbet tidligere mange år på Bjørnevik slipp på Hundvåg og hadde fremdeles god kontakt med dem. Ifølge han var de hos Bjørneviken svært imponert da en av de lokale ferjene hadde gått i 20minutter uten oljetrykk - uten at det kunne sees på lagre og foringer i maskinen da de demonterte denne for kontroll. Det kom fram at det hadde blitt tilsatt et lokalprodusert vidunderstoff i olja. Tilfeldighet at motoren så bra ut, selv uten skikkelig trykksmøring? Godt mulig, men folka hos Bjørneviken hadde ikke opplevd lignende før, selv om de har åpnet en del motorer gjennom årenes løp. Og tilsetningsstoffet ble brukt videre, det hadde i alle fall ikke skadet motoren.

 

For min del hører jeg mer på faktiske erfaringer enn på folk som aldri har brukt stoffet, men likevel uttaler seg negativt på grunnlag av ting de lærte for 40 år siden. Er det mulig at det har vært en utvikling siden 60-tallet også når det gjelder olje- og drivstoff-tilsetninger, på lik linje med annen utvikling? Kvakksalvere som lovpriser et produkt uten virkning vil nok alltid finnes, men gjerne det også finnes mer seriøse forsøk på å faktisk forbedre drivstoff og smøring i dag?

Link to post
Share on other sites

Shell har vel en serie drivstoff som de påstår skal være bedre enn det vanlige, V-power-bensinen/dieselen er også noe dyrere.

 

Hvorfor motorprodusentene ikke anbefaler dette er et godt spørsmål, gjerne for å unngå at folk hiver hva som helst på motoren uten at produsenten har kontroll? Kanskje de ikke ser hensikten hvis motoren går lenge nok uten noe ekstra? Har sett at noen motorbyggere i mindre skala (erstatningsmotorer til bil som f.eks. Shafiroff og lignende) har anbefalt en spesiell type og merke olje til motorene sine. Kanskje det er lettere å inngå avtaler mellom mindre produsenter, begge veier.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i tidligere innlegg har jeg meget gode erfaringer med Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner for våre kunder siden 2005. Vi bruker dette både som et forbyggende og reparerende tiltak. At dette virker etter sin hensikt er for meg like sikkert som at jorda er rund.

 

At en erfaren verksmester avfeier et produkt han ikke har prøvd som "waste of money" synes jeg er synd, men du må gjerne sette han i kontakt med meg, så kan jeg dele mine erfaringer, og kanskje han tilogmed får et nytt "verktøy" han kan få glede av.

 

Akkurat teknologien/kjemien i Forte sine produkter kjenner jeg ikke så godt til, men det inneholder ikke slipemidler, eller sterke alkaliske virkemidler. Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner tilfredsstiller EN590, som er standaren for diesel som drivstoff, andre produkter i samme nisje kjenner jeg ikke, og ville nok vært forsiktig med bruken av disse.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg etterlyste svar fra flere som har testet dette tidligere i tråden.

Det blir fort i slike tråder diskutert att og frem, med mange svar av typen forstå seg på.

Jeg tror på dette og venter i spenning på flere som har testet produktet og kan bekrefte resultatet.

Selv forsøkte jeg Biltema sin kur uten att det hadde noen hjelp på motorrøyk.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Om du sliter med at andre har et annet syn enn deg bil du nok slite litt Baatplassen.no. For dette er et diskusjonsforum :smiley:

Og det hjelper jo ikke akkurat på din troverdighet hvordan du argumenterer heller :wink: hvorfor skal noen tro mer på deg enn barndomskameraten til REM, for å sette det på spissen?

Jeg har stor respekt for deg her på forumet Bitteliten :-) Men ble faktisk overrasket over at det var du som skulle irettesette meg..... har jo ikke akkurat luktet jordbær og grønne enger av noen innlegg du har her inne på plassen heller :-)

Har vært på forumer i mange år og veit hvordan ting fungerer bare så det er sakt. Jeg beklager min skarphet men jeg blir irritert når folk undergraver et produkt på null kunnskap.

 

Det jeg ble mest forbløffet over var en oljelekkasje jeg hadde på en bil for noen år siden, vi snakker da om en simring lekkasje i bakkant på motor i en Saab 900 turbo. Prøvde luriumtilsettning i olja siden jeg ikke hadde mye lyst på den jobben med å ta ut gearkassen. Og forbløffelsen var stor da oljelekkasjen forsvant.

Jeg har flere tilfeller der produktet virker, vi bruker det der jeg jobber og bare som en siste setning i så måte så er det også motorer yanmar bruker.

 

Man kan velge å tro, men jeg veit det funker der det kan funke. I de tilfellene det ikke fungerer må det reparasjoner til fordi ting ødelagt eller utslitt.

 

Om man vil tro på meg er selfølgelig opp til hver enkelt :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager min skarphet men jeg blir irritert når folk undergraver et produkt på null kunnskap.

 

 

 

Vel, null kunnskap? Atlas Copco drifter tusenvis av dieselkompressorer. Alt fra store diesler på 18-20 liter og derover og ned til "småmotorer" som de kaller det på under 10 liter. Motorleverandørene er alle de store kjente: CAT, Cumins, Deutz, MAN osv, osv. Dette er store industrikonsern som er verdensledende og driver kontinuerlig forskning og utvikling innen sitt segment. Det er hér kunskapen om moderne dieselteknologi finnes.

 

Kunne disse over natta, uten skadevirkninger, redusert sine servicekostnadene eller på annen måte øke ytelse på sine motorer ved å tilsette et slikt middel kan du være sikker på en ting; de ville gjort det.

 

Oppkjøp av et slikt firma for å skaffe seg patentrettighetene ville være gull verdt selvfølgelig og skaffet produsenten et stort fortrinn i forhold til sine konkurrenter.

 

Nå anbefaler ingen av disse leverandørene at man tilsetter slike midler. Tvert om, finner de slike tilsettninger i dieselen (eller olja) ifm . garantier og reklamasjoner oppfattes dette som kontraktsbrudd.

 

En annen ting. Jeg goglet litt på nettet og fant, ikke overrasende, en rekke produkter som skulle:

* Reduce black smoke and emission

* Restore injector patterns

* Improve engine performance

* Maintain EGR and turbo cleanliness

* Lubricate and extend life of injectors and fuel pumps.

 

Ingen av disse hadde så vidt jeg kunne se gjort seg umaken med å patentere vidundermiddelet sit sjøl om en jeg kom over hadde merket produktet med “Patent Pending”

Et patent ville jo nettopp fortelle omverdenen at dette var et nytt stoff som virket etter hensikten.

Patent pending er i denne sammenheng helt uforpliktende og kan fult lovlig plasseres på bestemors ripsgelé.

 

Ingen av produsentene kunne heller på annet vis dokumentere at produktet virket annet enn utsagn og rosende omtaler fra «Petra fra Toten» og lignende sannhetsvitner.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Slike diskusjoner er både artige og det er selvfølgelig umulige å bli enig. Det minner litt om diskusjon

rundt oljer. Hadde " i gamledager" en mercedes 300 diesel som jeg overhalte dysene på ( dyse/dieselpumpe-

verksted) De anbefalte å bruke alron tilsetning. Men de var også opptatt av at man skulle dra bilen ut på

gira innimellom. Dette for å få skikkelig snurr på ting og blåst reint etter puslekjøring.

Kjører selv mye rolig med min båt, men er konsekvent på å kjøre på full kok innimellom.

Tror kanskje dette er like viktig som tilsettingstoffer? Har så langt ikke hatt problemer med soting av turbo

eller problemer med dyser.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: bra REM.

 

Noen som er så gamle at de husker "teflonaldren" på 70-tallet? Man tilsatte teflon i alt og alt var teflonbelagt. Det ble også anbefalt å tilsette teflon i smørolje. En guru hevdet i teknisk presse at snart var olje ute og motorer kunne gå på bare teflon.. Så ble det noen motorhavarier etter hvert og tefon forsvant. Det er som når en leser oljediskusjonene her på BPen. Det mangler grunnleggende forståelse av oljen oppgave i motoren. Jeg vil anbefale at mange her leser seg litt opp faglig og på andre ting enn på reklame og synsing.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor respekt for deg her på forumet Bitteliten :-) Men ble faktisk overrasket over at det var du som skulle irettesette meg.

Jeg irettesetter deg ikke. Jeg provoserer deg for å få frem et poeng :-) Det eneste argumentet du kommer med er din egen erfaring. Det er ikke noen objektiv kunnskap. Det er mitt poeng. At du sier at det virker har akkurat samme effekt som at jeg eller noen som helst andre sier at det virker. At du blir provosert av å bli motsagt undergraver din troverdighet.

 

Forklar hva dette stoffet inneholder og hva det gjør og hvorfor det virker. Kom med objektive bevis. Da har vi en saklig diskusjon tenker jeg.

 

Er så enkelt som det.

 

REM: Patent pending krever at du har levert en patentsøknad. Så man må i det minste gjøre det :smiley:

 

Jeg bruker Statoil forbrenningsforbedrer - fordi VP selv har anbefalt det. Jeg har ikke fått brev om at det ikke trengs lenger fra VP :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

REM: Patent pending krever at du har levert en patentsøknad. Så man må i det minste gjøre det :smiley:

 

Jo, men det kan du også gjøre på bestemors ripsgelé :yesnod:

Om du får en slik patentsøknad godkjent er en helt annen ting.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, dette er et diskusjonsforum der de fleste er helt vanlige folk, som feks meg :-) jeg har mine erfaringer og andre har sine. Det er vel det et forum blir bygget på? Er det ikke? Du går løs på meg for å provosere? I alle dager da mann! Er det fordi du sitter bak en pc du kan gjøre sånt? Mener du at du ikke har gitt råd her med dine erfaringer i bakhodet.

 

Du skal få det svaret du vil ha fra meg: Jeg har ikke den minste anelse om hva disse stoffene inneholder, hvorfor i himmelens navn skal jeg ha greie på det? Fins ikke vesentlig for meg ihvertfall. Og du skal ha meg til å få greie på alt dette for at mine erfaringer skal styrkes her på forumet? Det må du i så fall fikse selv :-)

 

Hvorfor i alle dager skulle jeg juge om dette da? Jeg har min mekanikerlønn uten noen avtale til andre aktører.

 

Og til sist her Bitteliten, du kan slutte å sette meg til veggs her. Jeg har mine positive erfaringer med disse produktene, både i jobb og privat. Så enkelt er det :-)

Link to post
Share on other sites

Skjønner at du blir provosert av å møte motstand Kaptein Gjelseth. Det må du nok nesten tåle :smiley: enten det er fra meg eller andre. At du kaller det å bli gått løs på eller satt til veggs får stå for din egen regning - for det er et diskusjonsforum - er det ikke :wink:

 

Vi er sikkert ulike. I min verden er det slik at objektive fakta har større verdi en subjektive erfaringer. Jeg vil tro det er slik for de fleste motorprodusenter også - ref REMs innlegg over. Så bør vi nok ikke gå veldig dypt inn på reliabilitet og validitet - men snev av fakta er jo kjekt å ha med seg tenker jeg.

 

At du har positive erfaringer med stoffet er fint. Innholdet kunne fortalt noen som har litt peil på motorkjemi hva som faktisk skjer med motoren når dette stoffet tilsettes. For det høres jo interessant ut at man med kjemi på kort tid skal kunne gjøre så store endringer på motorene uten at det har noen som helst negativ effekt.

 

Jeg helte på dyserens på konas bil. Jeg syntes den ble bedre - hun kjente ingen forskjell. Virket det? Etterhvert fant jeg ut at problemet overhode ikke hadde noe med motoren å gjøre - det er gasspedalens fly by wire bryter som gjør bilen slik... :rolleyes:

 

Jeg bruker Statoils forbrenningsforbedrer på båtmotorene - har ingen aning om det har noen effekt. Men VP har anbefalt det - derfor bruker jeg det.

 

Det er ny EU lovgivning på gang der produsenter at additiver må bevise at produktet holder det de lover. Mange produsenter sier at det blir døden for de. Det vil gjøre det enklere for forbrukere å kunne stole på det man betaler tusenvis av kroner per liter for.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...