Jump to content

Hvilken type dyserens


Julie III

Recommended Posts

Jeg lurer litt på om dette produktet også kunne være noe for meg. Jeg har en 27 år gammel Yanmar 4JHE 44Hp motor. Den går som en klokke, og starter øyeblikkelig, altså på et sekund. Når jeg starter har jeg litt gasspådrag. Men dersom jeg umiddelbart øker pådraget, skjer det ingen øking av turtall. Men venter jeg litt, opp mot 15 sekunder når det er kalt ute, virker alt OK.

 

På et Yanmar-verksted ble dysene og diverse annet sjekket, og diagnosen ble at det var noen plungere i høytrykkpumpen som gikk tregt og måtte komme i gang ordentlig før alt fungerte. Dermed lurer jeg på om Forte kan rense/smøre plungerne i pumpen slik at dette problemet forsvinner/minimeres? Å ta ut pumpen og overhale den er en kostbar fornøyelse, og i tillegg er det så trangt å komme til at motoren sannsynligvis først må ut!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

venter i spenning på dommen din Julie III. Har selv en 40 år gammel Perkins, som maler som en katt, men kunne godt tenkt meg å gi den en "vaksine", slik at dyseproblematikk kan utsettes.

Litt avhengig av når de kommer, blir det neste uke etter ventiljustering på tirsdag. Skal prøve å filme litt før og etter så man ser om det er noe forskjell :) :smiley:

Jeg så at det var 400ml, altså 4dl :thumbsup: pr flaske!

 

Edit : Ja, det ser jeg at du fikk med deg ja :saint:

Var det deg jeg pratet med? God service og god beskrivelse på mail :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde Biltema sin fordi den tilfeldigvis fulgte med båten når jeg kjøpte den og var helt ubrukt. Motoren min fikk en roligere gange og startet merkbart lettere(ikke placebo, både naboen og far spurte hvorfor motoren startet mye lettere plutselig uten at jeg fortalte noe).

 

For 50 kr. er denne hvert forsøket, men det står ikke hvor mye som skal til,

http://biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Dieseltilsetning-36675/

  • For alle dieselmotorer
  • Rengjør innsprøyting og drivstoffsystem
  • Gir lettere kaldstart
  • Hindrer isdannelse
  • Forebygger kondens
  • Forbedrer motorens ytelse
  • Reduserer skadelige utslipp med ca. 20 %
  • Reduserer drivstofforbruk med 5-7 %
  • Reduserer slitasje i motoren
  • Hever cetantallet 3-4 punkter

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Forte tilfredstiller EN590, dagens krav til diesel, så denne bruker du garantert trygt på alle dieselmotorer. Andre merker og produsenter kan jwg ikke svare for, så følger pettersands råd her.

 

Lars H.: Jeg ville prøvd en Forte "kur". Ikke umulig at Forte løser dine problemer. Forte løser opp avleiringer, og smører opp pumpe.

Link to post
Share on other sites

Kan også lønne seg å ta kontakt direkte med fuelsystem-leverandøren, som blandt annet Bosch. Kan hende at dem har utviklet noe lurium selv for å rense injektorer.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Lars H.: Jeg ville prøvd en Forte "kur". Ikke umulig at Forte løser dine problemer. Forte løser opp avleiringer, og smører opp pumpe.

 

Greit, men hvordan gjør jeg dette? Skrur jeg av motorfilteret, tømmer det for diesel og fyller det med Forte? Lar så motoren gå i noen minutter (men vil den gå på kun Forte) slik at stoffet har kommet inn i høytrykkspumpen (pluss dysene), lar det så stå til neste dag og så er jobben gjort?

 

Med andre ord: Hvordan gjør jeg dette for å få smurt/renset høytrykkspumpen (og gjerne også dysene) i min Yanmar 4JHE 1,6. 44Hp motor? Detaljert beskrivelse, - helst.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da jeg snakket med de på tlf skulle jeg som "hestekur" fylle Forte i filteret. Dvs tappe ut 400ml, og fylle på 400ml Forte. Starte og la gå ca 1 minutt, for deretter la det stå gjerne noen dager...

Fikk denne bruksanvisningen på mail med faktura:

 

Ved vedlikehold:

Tilsett 1x Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner i kjøretøyets drivstofftank.

Ved reparasjoner :

Tilsett to eller tre flasker Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner i drivstofftanken, avhengig av problemet, foreta deretter en testkjøring.

Du kan også ha 1 flaske direkte i dieselfilterbeholderen for en enda mer konsentrert virkning.

Det kan også være andre årsaker til røy/sot som krever andre behandlinger :

 

Problem: For høyt sotnivå, effekttap og ujevn gange.

Årsak: Gjennom ufullstendig forbrenning oppstår høye røykgass-

verdier, noe som forårsaker tilsmussing i innsugningsmanifold

(via E.G.R.-ventil) og karbonavleiringer i stempelringspor.

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet før behandlingen var litt mye røyk samt olje/dieselfilm bak båten ved stilleligge.

Jeg gjorde som beskrevet, tappet 4dl ut av hvert filter og erstattet med Forte. Startet motorene og lot gå i 1,5 minutter.

Denne blandingen koste seg i motoren i 2 døgn før jeg startet.

 

Før:

http://m.youtube.com/watch?v=t0hTWgYpJSs

 

 

Etter:

http://m.youtube.com/watch?v=2BU2R_hSv1w

 

Begge filmer tatt etter stilleliggende varmet motor. Ca 78 grader...

Jeg har riktig nok ikke vært utpå å kjørt motoren virkelig varm. Det skal jeg snart.

Olje/diesel filmen bak er også foreløpig borte. Kommer med tilbakemelding etter testtur!

Om det ble noe gjevnere gange eller andre forskjeller kan jeg ikke si jeg merket noe til, men forskjellen er jo ganske synlig! :smiley:

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe. Ja det var stor forskjell :smiley:

Har vært ute å blåst ut litt nå. Røyken er fortsatt som på siste video så det lover godt. Merker ikke særlig forskjell på gange, men har ikke vært noe galt med den før heller, så er vel som det skal være :smiley:

Olje/diesel filmen bak kom tilbake. Kommer ørsmå dråper ut av eksosen... Bruker ikke olje eller vann og olja er ikke grå verken på peilepinne eller påfyllingslokket....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen trønder her som vet om Forte produkter selges over disk noe sted i Trondheim?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette.

Kan man virkelig forvente at pakninger i kjølesystemet, gear og motor vil "svelle" tilbake til opprinnelig tilstand, også forbli der, ved tilstelninger av div. midler?

Jeg har ørlite svetting på min Yanmar, og mistenker dessuten at kjølvannet i radiatorrens litt etter litt forsvinner ut i varmeveksleren da det alltid er 0 vann i ekspansjonstanken ved kald motor.

Det hadde vært fantastisk bra om jeg kunne fikse dette med tilsetningsstoffer.

Link to post
Share on other sites

Olje/diesel filmen bak kom tilbake. Kommer ørsmå dråper ut av eksosen... Bruker ikke olje eller vann og olja er ikke grå verken på peilepinne eller påfyllingslokket....

kan jo hende at det ligger noe uforbrent diesel igjen innvendig i eksospotta som skal skylles ut :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...