Jump to content

Hvilken type dyserens


Julie III

Recommended Posts

Har en rekke nesten helt utrolige erfaringer med Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner på landbruks og anleggsmaskiner. Dette produktet har i mitt virke reddet (og reparert) dyser og høytrykkspumper for flere hundretusen kroner. Tilfredstiller dagens krav til diesel (EN 590) så du kan faktisk kjøre en motor på ren Forte hvilket jeg selv har gjort ved flere anledninger som en "hestekur" for og kurere kaklende dyser.

Link to post
Share on other sites

Ganske mange bilverksteder/forhandlere bruker produktene fra forte, bl.a Møller Ensjø, Erik Arnesen på Bryn. Endel anlegg og landbruksverkstedet bruker også Forte.

 

Jeg er verksmester på et landbruksverksted, og vi bruker Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner (puh...) som både "kur" i "problemtilfeller" og som forebyggende vedlikehold. Anbefaler da og kjøre hver 10.-20. tank/100-200timer med Conditioner. I båt ville kjørt vårens første tank, og høstens siste med Conditioner, slik at hele dieselsystemet står med diesel med Conditioner i vinterlagring.

Link to post
Share on other sites

Tro hva du vil, men dette har jeg faktisk meget god erfaring med. Jeg har fått inn maskiner som knatrer og kakler og går på både en og to sylindre mindre enn da den ble levert ny. Eneste medisin (uten denne "kuren") ville vært og byttet dyser. En CR dyse er DYR, som regel i prisleie 8-10.000 kr. Bytte av to dyser inkl. arbeid vil lande på ca 25.000 pluss mva. Den første maskinen jeg reddet dyse® på var i 2005, og har hatt etpar tre i året etter det. Da er det bare og dra fram kalkulatoren og se hvor mye Forte har spart våre kunder for. Vi har merket en kraftig nedgang i denne problematikken de senere åra, etter vi har anbefalt våre kunder og bruke Forte som et forebyggende produkt. Når våre konkurrenter melder om økende problemer relatert til "dårlig diesel" gir dette meg nok en bekreftelse på at dette har mye for seg. Stadig fler av produsentene anbefaler bruk av dieseladditiver, og noen har faktisk også lagt det inn i vedlikeholdsprogrammet.

 

Litt om hva jeg mener med "dårlig diesel". All diesel du nå får kjøpt inneholder 5% biodiesel. Over tid vil biodieselen danne avleiringer i dieselsystemet. Dagens CR motorer med over 2000 bars trykk, og "pumpedyser" som leverer 4 innsprøytninger pr. tenning, har eksteme pasninger i både dyser og høytrykkspumpe, og er avhengig av ren diesel. Det skal ikke store mengder avleiringer til før mekanikken i en slik dyse ikke lenger fungerer optimalt.

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig Per Tore :-)

 

Stor forskjell på disse produktene, derfor jeg lurte. Med dine erfaringer skal jeg prøve Forte.

Man kan jo tvile så mye man vil, men har også god erfaring med sånne produkter. Hjelper lite mot ting som er ødelagt eller utslitt, kanskje derfor folk tviler....de som har prøvd og ikke får noe resultat.

Link to post
Share on other sites

Tro hva du vil, men dette har jeg faktisk meget god erfaring med.

Litt om hva jeg mener med "dårlig diesel". All diesel du nå får kjøpt inneholder 5% biodiesel. Over tid vil biodieselen danne avleiringer i dieselsystemet. Dagens CR motorer med over 2000 bars trykk, og "pumpedyser" som leverer 4 innsprøytninger pr. tenning, har eksteme pasninger i både dyser og høytrykkspumpe, og er avhengig av ren diesel. Det skal ikke store mengder avleiringer til før mekanikken i en slik dyse ikke lenger fungerer optimalt.

 

Kan være rett at det er bra når en kjører på "dårlig diesel".

 

Men etter mine opplysninger er ikke marine-diesel tilsatt biodiesel.

 

Og de Dysene jeg har testet og som ikke for-støver rett, har ørsmå rust-tæringer.

og så koster de bare 3/400 kr.

Vil Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner redde de?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en Ford 2704 som ryker en del spesielt når motoren er kald , vill dette stoffet hjelpe på dette eller er ikke dette noe som er brukende på gamle motorer uansett.? Tenker at gamle motorer kanskje er så slitt at slike midler fort kan gjøre ting være ?

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Forte reparerer selvfølgelig ikke utslitte deler, eller deler med gravrust/rust-tæring. Forte vil ta hånd om "overflaterust" i dieselsystemets innvendige komponenter, dvs den rød/orange "hinnen" som oppstår når stål oksyderer etter kontakt med vann. Og eldre systemer med dyser som henger pga skitt/avleiringer, eller med tregheter i pumpe, vil Forte absolutt kunne bidra. Bare og prøve. Er uansett 100% uskadelig. Du blir i værste fall satt tilbake etpar hundre kroner. Eldre Ford som ryker kald høres strengt tatt ganske vanlig ut. Er vel CAV pumpe i disse, og de er kjent for og "ta i så det holder" kald.

 

Som "kur" fyller du filteret/filterene, kjører motoren et minutts tid, og la den stå med Forte i systemet så lenge som mulig. Gjerne flere dager. Kjør så som vanlig. Skift gjerne filteret etterpå, så er du sikker på at dieselen som systemet får, er så ren som mulig.

 

Vann er også ethvert dieselsystems værste fiende, så sørg for og ha en god vannutskiller med gjennomsiktig glass, og drener denne så fort du ser spor av vann i den. Og til dere med CR motorer eller motorer med elektronisk dieselpumpe: Bland for all del ikke "kondensfjerner" i dieselen for og "bli kvitt " vannet. Det du gjør da er og gjøre dieselen hydroskopisk, altså blandbar med vann. Da får du istedet vannet (det er fortsatt vann) inn i denne ekstremt fine mekanikken (som stort sett består av bittesmå stålbiter som skal fungere i ekstremt fine pasninger, med bevegelser hundrevis av ganger i sekundet under ekstemt trykk) Der vil du absolutt ikke ha en katalysator som starter oksyderingen (vann+stål=rust). Har du vann på tanken, så få det ut samme veien det kom inn. Du får kjøpt pølseformede poser, med et stoff som absorberer vann, men ikke diesel til og putte i påfyllingsstussen, "manhole" eller nivåføler. Dette fungerer ganske bra.

 

All diesel som selges i norge er ved lov iblandet 5% biodiesel, også marinediesel, og avgiftsfri diesel. Er ikke kun biodieselen som legger igjen avleiringer, men også "nye" additiver som blir tilsatt for og klare stadig tøffere avgasskrav.

 

Vil oppfordre alle med nyere dieselmotor som har mellom 500-1000 timer på telleren(og over selvfølgelig) som aldri har kjørt med tilsetninger av noen slag, om og prøve denne "kuren" og gi tilbakemeldinger. Tror jeg kan garantere at de fleste kan gi meg positive tilbakemeldinger.

 

Vi har også disse produktene for salg hos oss i Mjøndalen. Jeg er ikke en "agent" fra Forte, og har ingen visjon om og tjene store penger på produktet. Jeg snakker kun av erfaring, med endel kompetanse på dieselteknikk som bakgrunn. Hvis forumet tillater det, og det er ønskelig kan jeg fortelle hvor vi holder til

Link to post
Share on other sites

Hvilket firma i Mjøndalen ?

 

Ser at Hoffgård bil på Østerøya, Sandefjord og Førde Bilservice har.

 

http://hoffgaardbil.no/verksted/drivstoff/

 

http://www.fordebil.no/index.php?p=20-20-45

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vann er også ethvert dieselsystems værste fiende, så sørg for og ha en god vannutskiller med gjennomsiktig glass, og drener denne så fort du ser spor av vann i den. Og til dere med CR motorer eller motorer med elektronisk dieselpumpe: Bland for all del ikke "kondensfjerner" i dieselen for og "bli kvitt " vannet. Det du gjør da er og gjøre dieselen hydroskopisk, altså blandbar med vann. Da får du istedet vannet (det er fortsatt vann) inn i denne ekstremt fine mekanikken (som stort sett består av bittesmå stålbiter som skal fungere i ekstremt fine pasninger, med bevegelser hundrevis av ganger i sekundet under ekstemt trykk) Der vil du absolutt ikke ha en katalysator som starter oksyderingen (vann+stål=rust). Har du vann på tanken, så få det ut samme veien det kom inn. Du får kjøpt pølseformede poser, med et stoff som absorberer vann, men ikke diesel til og putte i påfyllingsstussen, "manhole" eller nivåføler. Dette fungerer ganske bra.

 

All diesel som selges i norge er ved lov iblandet 5% biodiesel, også marinediesel, og avgiftsfri diesel. Er ikke kun biodieselen som legger igjen avleiringer, men også "nye" additiver som blir tilsatt for og klare stadig tøffere avgasskrav.

 

Dette er bra sagt.

 

Men er ikke enig i at det er marine diesel og Annleggsdiesel inne holder

Fettsyremetylester (FAME): Fellesbetegnelse for biodieselkomponenter som produseres av oljer fra planter eller dyr. (Eng. ”Fatty Acid Methyl Ester (FAME)”

 

I følge NORSK BRANSJESTANDARD

 

Produktkvaliteten for autodiesel er nedfelt i EN-NS 590. Den gir anledning til å blande inntil 7 volumprosent biodiesel i autodiesel. Produktet kalles B7 og tilbys på de aller fleste bensinstasjoner. I områder/regioner med sterk kulde vil det på vinterstid være behov for å nedjustere innblandingsforholdet av biodiesel i autodiesel. Dette fordi biodiesel har dårligere kuldeegenskaper enn autodiese

 

AUTODIESEL1 Fettsyre metylester (FAME)5 vol-% maks. 7,0 EN 14078

VINTERDIESEL, ARKTISK KLASSSE 2 Fettsyre metylester (FAME)4 vol-% maks. 5,0 EN 14078
ANLEGGSDIESEL1 ingen Fettsyre metylester
NASJONAL MARINE GASSOLJE ingen Fettsyre metylester
NTERNASJONAL MARINE GASSOLJE ingen Fettsyre metylester

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Interessant å følge denne tråden og har et spørsmål til ekspertisen! :)

 

Har også hørt om et annet produkt, Omega 903, som inneholder biocider som skal hjelpe mot dieseldyr. Dette brukes også av proffer for som en del av renseprosess av dieseltanker infisert av dieseldyr. Har noen erfaring med Omega 903? Er dette komplementært med Forte?

 

Alron som mange anbefaler er vel en slik 'kondensfjerner' også?

Link to post
Share on other sites

Hmmm dette må jeg sjekke opp nærmere. Var sikker på at all diesel som selges i Norge var pålagt ved lov fra 2009 el. 2010 og inneholde 2-5% biodiesel, men jeg har tatt feil før, jeg...;)

Omegaprodukter har en høy stjerne hos fagfolk, så at det er bra produkter tviler jeg ikke på. Har kun kjennskap til "oljelekkasje-stopperen" til Omega, og denne er utrolig bra. Myker opp "gamle" og harde simringer og, ja faktisk, stopper oljelekkasjer.

 

Alron kjenner jeg heller ikke til, men jeg vet det finnes noen slike "kondensfjerner" produkter som påståes og kunne brukes på CR systemer pga de bryter vannet opp på molekylærnivåer (det er nå fortsatt vann, mener jeg, da...) men har til gode og møte en selger som har overbevist meg enda.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde Biltema sin fordi den tilfeldigvis fulgte med båten når jeg kjøpte den og var helt ubrukt. Motoren min fikk en roligere gange og startet merkbart lettere(ikke placebo, både naboen og far spurte hvorfor motoren startet mye lettere plutselig uten at jeg fortalte noe).

 

Motoren min er en Sabb Mitsubishi M4.140 K4E indutrimotor.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Forte har veldig gode produkter som virker! Det er mye 'lurium' på markedet - Forte er ikke dèt.
Det er ikke spesielt billige produkter, men alternativet (reparasjon, mekanisk rensing/fornying) er som regel mye dyrere.
En flaske med Advances Diesel Fuel Conditioner har en veiledende pris på i overkant av 300,-

 

Forte finner du ikke i "vanlige butikker" pga de vil sikre seg at de som selger produktene deres innehar en viss kompetanse om virkemåter, kunne utføre rens og ikke minst bruke riktig produkt til riktig symptom.
Brukerfeil = dårlig virkning = skaper dårlig reklame! Dèt vil de unngå!

Link to post
Share on other sites

Forte reparerer selvfølgelig ikke utslitte deler, eller deler med gravrust/rust-tæring. Forte vil ta hånd om "overflaterust" i dieselsystemets innvendige komponenter, dvs den rød/orange "hinnen" som oppstår når stål oksyderer etter kontakt med vann. Og eldre systemer med dyser som henger pga skitt/avleiringer, eller med tregheter i pumpe, vil Forte absolutt kunne bidra. Bare og prøve. Er uansett 100% uskadelig. Du blir i værste fall satt tilbake etpar hundre kroner. Eldre Ford som ryker kald høres strengt tatt ganske vanlig ut. Er vel CAV pumpe i disse, og de er kjent for og "ta i så det holder" kald.

 

Som "kur" fyller du filteret/filterene, kjører motoren et minutts tid, og la den stå med Forte i systemet så lenge som mulig. Gjerne flere dager. Kjør så som vanlig. Skift gjerne filteret etterpå, så er du sikker på at dieselen som systemet får, er så ren som mulig.

 

Vann er også ethvert dieselsystems værste fiende, så sørg for og ha en god vannutskiller med gjennomsiktig glass, og drener denne så fort du ser spor av vann i den. Og til dere med CR motorer eller motorer med elektronisk dieselpumpe: Bland for all del ikke "kondensfjerner" i dieselen for og "bli kvitt " vannet. Det du gjør da er og gjøre dieselen hydroskopisk, altså blandbar med vann. Da får du istedet vannet (det er fortsatt vann) inn i denne ekstremt fine mekanikken (som stort sett består av bittesmå stålbiter som skal fungere i ekstremt fine pasninger, med bevegelser hundrevis av ganger i sekundet under ekstemt trykk) Der vil du absolutt ikke ha en katalysator som starter oksyderingen (vann+stål=rust). Har du vann på tanken, så få det ut samme veien det kom inn. Du får kjøpt pølseformede poser, med et stoff som absorberer vann, men ikke diesel til og putte i påfyllingsstussen, "manhole" eller nivåføler. Dette fungerer ganske bra.

 

All diesel som selges i norge er ved lov iblandet 5% biodiesel, også marinediesel, og avgiftsfri diesel. Er ikke kun biodieselen som legger igjen avleiringer, men også "nye" additiver som blir tilsatt for og klare stadig tøffere avgasskrav.

 

Vil oppfordre alle med nyere dieselmotor som har mellom 500-1000 timer på telleren(og over selvfølgelig) som aldri har kjørt med tilsetninger av noen slag, om og prøve denne "kuren" og gi tilbakemeldinger. Tror jeg kan garantere at de fleste kan gi meg positive tilbakemeldinger.

 

Vi har også disse produktene for salg hos oss i Mjøndalen. Jeg er ikke en "agent" fra Forte, og har ingen visjon om og tjene store penger på produktet. Jeg snakker kun av erfaring, med endel kompetanse på dieselteknikk som bakgrunn. Hvis forumet tillater det, og det er ønskelig kan jeg fortelle hvor vi holder til

Hvor får man kjøpt disse pølsene som absorberer vann og hvordan fungerer dette?

Redigert av monte carlo (see edit history)

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...