Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

På vei hjemover i går kom jeg inn i et område hvor farvannet er trangt og trafikken i begge retninger stor.( feriestart og pent vær) Mange båter hadde forskjellig kurs og det hele minnet om et kaos. Farten er 7 knop over en strekning på 2-3 nautiske mil. Trafikken hopet seg opp og de bak ønsket å overstige max-farten. Så kommer altså en Princess og legger seg helt opp i hekken og signaliserer at den vil forbi. Jeg vil ikke gå nærmere land fordi det er merket blått på plotteren.

Jeg har vel ingen plikt til å sakke opp farten og vike ut til siden?

Link to post
Share on other sites

Vikepliksreglene er klare når det gjelder innhentende fartøy.

 

Daffer jeg rundt i dorgefart plasserer jeg meg ofte i utkanten av leden for og slippe og bli forbikjørt på alle sider med påfølgende bølgehelv..Det handler om og prøve og gjøre det konfortabelt for seg selv.

Har selv en "fjordplog" og skal jeg langt gidder jeg ikke og daffe rundt i 5 knop. Prøver dog og vise så mye hensyn som mulig underveis, men noen irriterer seg alltid uansett.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en typisk situasjon der begge blir uglesett, du blir uglesett av Princessen fordi du ikke lager plass for han til å komme forbi og han blir uglesett av deg fordi han presser på og lager situasjonen ubehagelig for deg. :wink:

I gitt situasjon så hadde jeg selv sluppet han forbi, man vet aldri når tålmodigheten til andre sprekker og han vil jo da kanskje presse seg forbi på et enda mer uønsket sted, med påfølgende nærhet til deg og en hekksjø som han da trolig vil smelle rett i rumpa på deg.

 

På vei forbi meg ville jeg løftet den iskalde pilsen min og skålt med han. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Det er ikke skadelig eller farlig å gjøre noe som man ikke har plikt til ;-)

Nåja, er slett ikke sikker når det gjelder UGLESETT.. Der skal det ikke vikes eller andre hjelpes frem med mindre det er nedfelt i loven, godkjent i Stortinget, deretter av Norges Konge og velsignet av vår Herre. I tillegg så må nok UGLESETT være enig... og da hjelper det ikke hva de andre mener

 

Nå har S/Y Rainbow en god løsning på hvordan løse denne hendelsen, som ikke noe problem for den erfarne båtfører

 

Regner med herr UGLESETT ikke har noe imot å legge ut et kartutsnitt av området der han var ute med sin Sjømann 22, slik at en kan få litt mere vann under kjølen når en skal diskutere

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har selv vert ute for liknande. Nydelig daffing med kalesjen nede, barna leker på dekk, noen soler seg, kaffekoppen er halvfull og det er stille sjø. Alle båter siger i avpasset fart som var 5 knop. Og så etter bare 10min kom plutselig båten bak på at han var lei av å daffe.... Vi har rigget oss for neste slike møte. Vedkommende vil få meir å vaske en vi fikk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har selv vert ute for liknande. Nydelig daffing med kalesjen nede, barna leker på dekk, noen soler seg, kaffekoppen er halvfull og det er stille sjø. Alle båter siger i avpasset fart som var 5 knop. Og så etter bare 10min kom plutselig båten bak på at han var lei av å daffe.... Vi har rigget oss for neste slike møte. Vedkommende vil få meir å vaske en vi fikk.

 

Trist å lese innlegg med slike holdninger hvor hevn er et motiv i seg selv og man senker seg til et nivå som er enda lavere enn den som gjorde den første feilen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel ikke noe mer irriterende enn en som stresser bak ryggen din, enten i bil eller båt! Slipp de forbi, glem de med en gang(ingen banning eller finger), og så unngår du farlige situasjoner!

Folk kan ha tusen grunner for å ville kjøre forbi, og sågar ha akutt syke personer ombord.

Vi hadde et tilfelle for noen år siden da en av hundene våre ble påkjørt en sen kveld. Ganske snart ble vi klar over at den kunne være alvorlig skadet. Etter et par telefoner var vi i bilen på vei til veterinær. Det var heldigvis lite trafikk, men vi ble etter en tid liggende bak en annen bil. Plutselig begynte ting å forverre seg i baksetet, og jeg ville gasse litt på. Jeg blinket med lysene og satte på nødblinken, men sjåføren foran oss oppfattet meg sikkert som nok en villmann han ville roe ned. Forbi skulle vi ikke få komme. Jeg må innrømme at jeg ble opptrekt, men klarte å styre meg og ble liggende bak.

Hunden overlevde og det samme gjorde vi!

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er jo parallellen til vanskelige kjøreforhold - bil som vil forbi

Som i og for seg er en morsom tråd, og det morsomme er jo at det er samme krabaten som får enten bil eller båt etter seg og som vil forbi, og selv ikke evner å se behovet for å hjelpe karen bak forbi.. Tilfeldig, neppe :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Legger man hodet til hugg, så hugges det uansett :giggle:

Som wiking 26ac er inne på, så finnes det lys og lydsignaler. Og til sjøss er de regulert av lover.

Noen griper vhf og får kontakt. Andre benytter seg av fløytesignal. Og sidan det mangler informasjon om det så tillater eg meg å opplyse. Vist man innhenter båt i ei trang lei og vil forbi så skal man fløyte to lange og ein kort for å gi beskjed om at man vil passere på styrbord, eller to lange og to korte som betyr at man vil gå forbi på babord side. Vist man ikkje får svar fra innhentet båt i form av eit kort eit langt eit kort, så kan man rekne med en tråd på BP. Og vist man blir innhentet av en båt som ikkje gir pålagte signal, så blir det tråd på BP også :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du har et poeng her med lydsignal.. Det skal man bruke..

 

Denne siden fra båtførerprøven på nett kan nok være god for UGLESETT og andre å ta..

 

Litt ned på siden er innhentingsproblematikken som UGLESETT beskriver, omtalt og med lydsignal som Sæbø beskriver..

 

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I alle dager da.. bruke så mye energi for å unngå

og slippe noen forbi..

 

Hva er hensikten med dette??

Det handler vel egentlig om å være trygg. Slik jeg leser trådstarter så følte han seg utrygg med å vike pga. trafikk og grunnforhold, men syntes samtidig det var ubehagelig å la være pga. et følt press fra båten bak. Å søke litt bekreftelse på forumet er jo helt i orden vel? Uansett skal en ikke gjøre noe en ikke er komfortabel med, synes nå jeg. Fører det til en ulykke så er en selv ansvarlig helt og holdent. Hva andre foretar seg, står for deres regning.

Link to post
Share on other sites

Farten er 7 knop over en strekning på 2-3 nautiske mil. Trafikken hopet seg opp og de bak ønsket å overstige max-farten. Så kommer altså en Princess og legger seg helt opp i hekken og signaliserer at den vil forbi.

 

 

2-3 mil med enn så trang led at det ikke er mulighet for passering, hvis det er trafikk i møte.

Hvor i all verden er det?

Høres utrolig ut, om ikke første båt bevist legger seg i leia for å sperre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skal jeg forbi, gjør jeg det der det er plass, vil noen på død og liv forbi, sakker jeg av og slipper de forbi. Mye bedre enn å ha en stresset båt bak meg...

Tenker ikke mye på rettigheter, plikt osv i disse tilfeller. Er på fjorden for å kose meg, ikke være regelrytter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var ute for det samme i middagsbukta for noen uker siden. Vi tøffet stille og rolig sydover bak e skøyte som hadde akkurat fin middagsbuktfart, men bak meg kom det en 60 foter som absolutt skulle forbi meg. Han var såpass nære hekken min at hadde jeg hatt autosol ombord kunne jeg pusset ankeret hans. Jeg kom ikke mer til styrbord pga båthavna som er der. Akkurat ved brygga på det smaleste dro han på for å komme forbi. Møtende båter måtte vike for han men vi nesten ble presset inn i brygga. Han kom ikke forbi skøyta så da lå han bak den til det ble bedre plass. Var det fordi det er flaut å ligge bak en 25 fots snekke eller var han bare en av de som skal vise seg. Snakket til han der han satt med nesa i sky bak skyvevinduet sitt og så forundret ut at noen turte å si noe til han.

Link to post
Share on other sites

Ofte er problemet for store motorbåter tomgangsfarten.

Når 2 diesler som skal dytte skuta i 35kn+ på 2000 o/min går på tomgang på 550-600 o/min sier det seg selv at det å holde 2-4 knop ikke er mulig uten vekselvis koble SB og BB motor inn og ut av gir.

 

En annen ting er styrefarten. Slike båter har null styring uten propellstrøm over rorene. Gange på 1 motor krever bortimot 90% rorutslag når man først har fått opp farten. Mye vind øker problemet betraktelig da det mye areal over vannlinja i forhold til under.

 

Selvfølgelig kan kan de kjøre thrustere, men ikke ideelt det heller.

En båt jeg kjører av og til med 2x VP D12 800 gjør 7,6 knop på tomgang med begge innkoblet. Ca 6,4 med den ene.

Det å kjøre gjennom middagsbukta og bli liggende bak en som på død og liv skal ligge i 2 knop er en utfordring og krever mye giring.

 

Nå har jeg selv båt som går sakte på tomgang, men jeg legger meg ikke i 2-4 knop foran en Prin, Fair eller Sunseeker på 50+ fot på trange steder da jeg vet deres utfordringer med å gå så sakte.

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...