Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

... I Norge sprer båtene seg i hytt og pine over hele leia. I Sverige følger alle ledstreken i kartet ned til minste GPS avvik....

...

 

Går ut fra at du overdriver en smule her.

Har ikke registrert at dette er tilfelle i større grad i Sverige enn i Norge. (Selvom svenskene har lettere for å innordne seg regler og turordning.)

 

Jeg følger i stort sett aldri noen ledstrek.

Link to post
Share on other sites

Grøtøyleia i Steigen er ca 2 nm, Der er det ikke enkelt å passere båter hvis du ikke er kjent. Går absolutt ikke 3 båter i bredden her såfremt vi ikke snakker om gummibåter....

Er den som går vest av Grøtøya???

 

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mye rare innlegg her i mine øyne, som forsvarer de som absolutt skal trakke seg forbi, selv om dette lager ubehageligheter, og muligens fare for andre.

 

Om jeg havner bak noen som tar det litt mer med ro i et trangt sund, så drar jeg av et par knop, og tenker at båtlivet her herlig og avslappende. Jeg trodde båtfolk la litt ære i det å være hyggelige med hverandre, og ta hensyn. Jeg forstår ikke at dette hensynet ikke skal gå begge veier. Har man anledning til å gjøre plass slik at det blir lett å komme forbi, så gjør man selvsagt dette. En del steder, så skaper det bare mye stress med tre båter i bredden. Da synes jeg de som ligger bak må klare å roe ned et par hakk en liten stund. Det er jaggu ikke mye tid man sparer på å holde et par knop mer gjennom et sund.

 

Det å begynne å dra styrefart inn i dette blir merkelig. De aller fleste klarer å gå så sakte som 7 knop, og fortsatt ha styrefart.

 

En annen ting er stakkarene som ligger i ro langs brygger, fisker og padler i kano i disse områdene. Det er få båter som ikke lager nevneverdige bølger i over 7 knop.

 

Ta hensyn folkens og ta ting med et smil! :)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Kan han mene Skjeldsbusundet da? Har ikke gått der selv, men er man litt vel nervøs av seg og ikke tør gå på blått (Som regel er 5m?), kan det se ut til å være litt trangt enkelte steder?

 

Eneste som irriterer meg til tider, er når folk legger seg på tvers, eller ikke går mot styrbord i leder. Men lurer på hvorfor det ofte blir sagt at man skal ta hensyn til de saktegående? Jeg mener man skal ta hensyn til hverandre... Da blir alt greiere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men lurer på hvorfor det ofte blir sagt at man skal ta hensyn til de saktegående?

Jeg tipper det er fordi de ikke har noe valg. De raske kan slakke av og gå sakte, men snekker/seilbåter kan ikke legge spaken i bånn og dra opp i plan for å flytte seg unna vei når det kommer en som er travel.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en 30fots plastsnekke og marsjer i ca 7.5-8knop. Når jeg nærmer meg andre båter som er i ro eller små båter så prøver jeg å holde god avstand pga hekkbølgene eller hvis det er trangt sakke farten eller holde meg bak. Skjønner at hvis det er nød eller noe at folk må få slippe forbi men ellers så er det ingen hensikt å stresse når man er på sjøen. Er selv på sjøen for å ha det kjekt og tøffe avgårde å nye livet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper det er fordi de ikke har noe valg. De raske kan slakke av og gå sakte, men snekker/seilbåter kan ikke legge spaken i bånn og dra opp i plan for å flytte seg unna vei når det kommer en som er travel.

 

Skjønner jo at de ikke har noe valg. Men om de viser at de ønsker å gi plass ved å gå mot styrbord er vel det greit?

Jeg har ihvertfall erfart at dersom jeg er litt oppmerksom på båter som innhenter meg, legger meg til styrbord og sakker av farten litt, går passeringen mye greiere enn om jeg tviholder på kurs/fart slik at de bak må øke hastigheten ytterligere for å passere meg. Hilser gjør de jaggu også om jeg gir plass :wink:

Man skal ha forståelse for at noen vil tøffe i et par knop, men da skal man ha forståelse for at andre vil gå raskere enne deg også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har regnet en del på Østlandet i sommer, så det er kanskje ikke helt usannsynlig at ugla kjører med fendrene ute på bunnsmurt bil mens han overholder vikeplikten for alle tørkestativene i nabolaget?

 

:confused:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

 

 

Godt at noen har forstått de plikter og pålegg som hviler på hver og en.

 

 

Jeg leser at noen har et meget snevert syn på trange farvann. Sotenkanalen blir trukket frem som et eksempel. Trange farvann er nok en del bredere enn som så. :lol:

 

Har du kartreferanse hvor denne hendelsen fant sted.. eller det ratt og slett bare en løgn hele saken, og i den hensikt å fremme debatt.. Selv tror jeg du rett og slett lyver om dette trange sundet på 2-3 nm uten mulighet til å slippe forbi andre båter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som sikkert alle vet har man vikeplikt for nyttetrafikk , seilbåter som fører seil, for de som har kastet anker og fisker og man viser selvfølgelig hensyn til båter uten motor. Da er det ikke lenger plass til de som skal ha særfordeler og kjøre fortere enn tillatt fordi de skal hjem raskere enn oss andre.

 

 

Den gangen du møter alle disse som du har vikeplikt for samtidig i et SÅ trangt sund som du nevner og ikke har plass for å gi litt rom for innhentende båter bak deg må du gjerne ta bilde og legge ut her.

For dette skulle jeg likt å sett, høres nesten ut som en scene fra den gamle Gøtakanal filmen som jeg ikke husker navnet på i farten. :lol:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

 

 

Godt at noen har forstått de plikter og pålegg som hviler på hver og en.

 

 

Jeg leser at noen har et meget snevert syn på trange farvann. Sotenkanalen blir trukket frem som et eksempel. Trange farvann er nok en del bredere enn som så. :lol:

 

Trange farvann kan være begrenset av bla overrett merker, staker og skjær. I tillegg har man store fartøy, seilbåter og alle de som praktiserer venstrekjøring med uforutsigbare kurser. Opp i alt dette krysser kajakker farleden på tvers rett foran eller bak båtene.

 

Som sikkert alle vet har man vikeplikt for nyttetrafikk , seilbåter som fører seil, for de som har kastet anker og fisker og man viser selvfølgelig hensyn til båter uten motor. Da er det ikke lenger plass til de som skal ha særfordeler og kjøre fortere enn tillatt fordi de skal hjem raskere enn oss andre.

 

Når man holder stø kurs og rett fart bør man ikke endre kursen og vike til siden for å slippe fram de som skal bryte sjøveisreglene og er til sjenanse for øvrig ferdsel. Forskjellig fart og uforutsigbare kurser er ofte med på å skape farlige situasjoner.

Er enig med deg her. Voldsom vingling og plutselige fartsendringer skaper bare forvirring. Om alle ligger på en lang rekke i hver sin retning, så blir det plutselig latterlig enkelt og komfortabelt for alle parter å navigere trygt i slike farvann. Jeg ferdes jevnlig i et trangt sund, god relativt kort. Her ligger det båter i sundet, og det er ingen plass man kjører raskt. Her ble jeg forbi kjørt av en småbåt. Den var så opptatt av å navigere i forhold til oss, det trange sundet og en båt som lå fortøyd, at den pløyde baugen opp i og halveis over en annen småbåt (heldigvis midt i baugen der ingen satt). Og til Sydvesten, du kan gjerne få posisjon om du ikke stoler på meg....

 

Har du kartreferanse hvor denne hendelsen fant sted.. eller det ratt og slett bare en løgn hele saken, og i den hensikt å fremme debatt.. Selv tror jeg du rett og slett lyver om dette trange sundet på 2-3 nm uten mulighet til å slippe forbi andre båter

Med all respekt å melde, blir ikke dette noe drøyt? Er vel uten relevanse om dette stedet er 1 eller 3 nm langt. Det var vel heller ikke umulig å slippe noen forbi. Det er vel mer snakk om hva som er fornuftig, trygt og komfortabelt for alle parter.

Til Sydvesten, for å tilfredsstille dine dokumentasjonskrav ;)

http://kart.gulesider.no/m/nGEzz

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

 

 

Godt at noen har forstått de plikter og pålegg som hviler på hver og en.

 

 

Jeg leser at noen har et meget snevert syn på trange farvann. Sotenkanalen blir trukket frem som et eksempel. Trange farvann er nok en del bredere enn som så. :lol:

 

Trange farvann kan være begrenset av bla overrett merker, staker og skjær. I tillegg har man store fartøy, seilbåter og alle de som praktiserer venstrekjøring med uforutsigbare kurser. Opp i alt dette krysser kajakker farleden på tvers rett foran eller bak båtene.

 

Som sikkert alle vet har man vikeplikt for nyttetrafikk , seilbåter som fører seil, for de som har kastet anker og fisker og man viser selvfølgelig hensyn til båter uten motor. Da er det ikke lenger plass til de som skal ha særfordeler og kjøre fortere enn tillatt fordi de skal hjem raskere enn oss andre.

 

Når man holder stø kurs og rett fart bør man ikke endre kursen og vike til siden for å slippe fram de som skal bryte sjøveisreglene og er til sjenanse for øvrig ferdsel. Forskjellig fart og uforutsigbare kurser er ofte med på å skape farlige situasjoner.

 

Hvorfor gir du ikke fra deg en kartreferanse som Sydvesten og andre har etterspurt flere ganger?

 

Og til det siste ang forskjellig fart og uforutsigbare kurser.... blir ikke uforutsigbart om man legger seg rolig til styrbord og slipper forbi. Blir ofte mer kaos når de som vil forbi, presser seg frem fordi han som tøffer i 2 knop tviholder på plassen sin/sjøveisreglene, enn om de får plass til å passere...

Jeg forsvarer på ingen måte en aggresiv holdning, men man må forstå at alle har forskjellige hensikter og mål for dagen også. De med mindre båter er kanskje ute på en dagstur og har hele dagen til å kose seg på, mens andre er på transportetapper og ønsker å komme frem til neste havn i god tid. Selv bruker vi den tiden det tar, men andre tenker anderledes... Er ikke værre enn det.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Folk får kanskje la være å irritere seg over alt mulig og lage farlige situasjoner men er vel lettere sagt enn gjort :giggle: Som i biltrafikken så regner jeg med at reglene på sjøen også gjelder og følger man de så skal det vel gå greit regner jeg med. er det 7knops fartgrense så bør man ikke overskride de eller kjøre en annen plass. å måtte rekke hjem til barnetv eller noe er vel ikke god grunn :giggle: Hvis den som er i situasjonen og føler at den var utrygg. hvorfor skal andre som ikke har vært der synse om noe annet?

Link to post
Share on other sites

 

Til Sydvesten, for å tilfredsstille dine dokumentasjonskrav ;)

http://kart.gulesider.no/m/nGEzz

Risøystraumen er vel 25-30 meter bred og mer en dyp nok i henhold til karet som du har lagt ved... Så her burde da ei snekke på drøye 2 meter kunne slippe forbi en Princess, men mindre Sjømann føreren er totalt inkompetent ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi får se på sundet, som er 2-3 nm langt når UGLESETT finner et sund som passer til beskrivelsen.. Det kommer nok før eller siden... håper jeg.. men holder ikke pusten i påvente av at det kommer

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Risøystraumen er vel 25-30 meter bred og mer en dyp nok i henhold til karet som du har lagt ved... Så her burde da ei snekke på drøye 2 meter kunne slippe forbi en Princess, men mindre Sjømann føreren er totalt inkompetent ..

Til Herr Kverulant. For det første, dette er ikke det stedet Uglesett refererer til, og det vet du nok. For det andre så er det neppe 25 meter bredt hele veien. For det tredje har du ikke 25 meter bredde til rådighet, med mindre du liker å skrape gelcoaten langs fjellet. For det fjerde så er det ikke like dypt hele veien, og kartet lyver nok noe. For det femte har jeg ikke sett noen med en Princess kjøre forbi en Sjømann i dette sundet. For det sjette har jeg ikke påstått at det ikke er mulig å kjøre/slippe forbi en annen båt i dette sundet.

 

Til opplysning så har jeg aldri blitt opplevd å bli forbikjørt i dette sundet av noe over 15 fot, selv om det nok hadde gått helt fint. Trafikken her i sundet er jo heller normalt ikke stor, men alle har uansett vett til å ta det med ro, og holde farten nede til man har kommet ut av sundet. Det er imidlertid god plass til å kjøre forbi, det bestrider jeg overhodet ikke. Poenget er at vi ikke gjør det!!

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med denne tråden er vel at mange (ikke alle selvfølgelig) som har fort-fort-båter på død og liv skal klistre seg opp i fenderlista til oss som ikke har så mange knop til rådighet. Og det gjelder ikke bare der det er trangt. Det er vel snaut nok en eneste strømstadtur for undertegnede som dette ikke har skjedd. både i innseilinga til Strømstad, ute på Sekken og langs Sandøyene. Av prinsipp ligger jeg langt unna leden der det er praktisk mulig for å slippe hurtigbåtene frem, men det skjer til stadighet at en nærmest kan lese logoen på solbrillene til forbipasserende. Er nok mange som har vesentlig større hekkbølger enn de er klar over.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...