Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Nå tror jeg neppe verken sap_2000 eller kameraten ville gått gjennom en Middagsbukt i full fart, men tror heller han ville gjore oppmerksom på at noen båter faktisk ikke klarer å holde like lav hastighet som andre... :smiley:

Så riktig :-)

2 knop med mye sidevind er mer stress. 5 knop er null problem da det er godt sig.

 

Nå tilbringer jeg endel tid i dette berømte sundet og kan knapt huske sist en sværing (gin Palace) lagde ugang for andre mtp sjø etc.

 

Derimot går det vel neppe mer enn et kvarter mellom hver gang det gjøres av en skjærgårdsjeep, DC, RIB eller en snekke som går 1-4 knop for fort. Til og med seilbåter får kjeft for å dundre gjennom i 7,5 knop for motor.

 

Hvorfor blir ikke disse episodene blåst opp i mente når de står for 99% av tilfellene???

Jeg har mine tanker ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selv tror jeg du rett og slett lyver om dette trange sundet på 2-3 nm uten mulighet til å slippe forbi andre båter

Ts har ikke påstått at det fins et slikt sund som du beskriver, det han skrev var (igjen) at det i dette sundet enkelte steder er utenfor komfortsonen å passere forbi når det også er møtende trafikk, altså er det plass til tre i bredden hele veien, men enkelte steder oppleves det som trangt.

 

Selvfølgelig gidder han ikke dokumentere fantasifosteret ditt ... men hvorfor ingen andre skal få vite hvor dette hemmelige sundet hans er heller kan man bare lure på, fjompetroll begge to, spør du meg :o)

Det angitte området har begrenset fart til 7 knop ...

 

Ja hvilket område er det du angivelig (puh) har angitt, egentlig? Av en eller anne grunn ser det ut til at ingen har fått med seg denne "områdeangivelsen", tror du skal poste den "omigjen" jeg, så konspirasjonsteoretikerne her ikke løper helt løpsk ...
Link to post
Share on other sites

Selv har jeg tilgang på seil, bukh, påhenger, årer med ett å to blader, v6 amerikansk innenbordsmotor med enkelinnstalasjon og en liten elektrisk drevet sak.

 

Så mitt problem blir at jeg må bytte på hvem jeg skal ergre meg over. Når jeg er ute i Sagaen må jeg enten ergre meg grønn over de som absolutt skal ha sitt eget race på havet med påfølgende hekksjø, eller de satans jævlene i kajakk eller seilbrett som må ligge i leia der jeg selv skal daffe i 6-7 knop.

 

Når jeg padler er det ofte idiotene i snekke som må gå helt inntil for å slå av en prat, eller tullingene i hurtigende fartøy som tror de eier havet som ødelegger dagen min..

 

Når jeg selv skal ut med noe som går fort en dag for vannski el bare regelrett for å ha det artig, er det selvfølgelig halvtomsingene i snekkefart eller dorgefartende kajakkentusiaster i en evt midtlivskrise med et ekstremt eksponeringsbehov som plager meg mest (les ødelegger dagen min).

 

Så som dere skjønner så kan jeg da med andre ord alldri kose meg en hel dag på havet. Dette fordi alle andre er tullinger som går inn for å ødelegge akkurat min aktivitet for dagen. Så føler med dere som kritiserer andre farkoster og deres bruk av havet.

 

Er uheldigvis det samme problemet når jeg kjører, da siden jeg både har tohjuling med og uten motor, gammel campingvogn samt en vanlig mondeo til familiebruk. Er derfor samme problemet iht valg av kjøretøy på land..

Link to post
Share on other sites

Å gå gjennom Middagsbukta i 4-5 knop burde være greit å gjennomføre for de fleste, uansett prislapp på båten. Og jeg har vel selv aldri hatt noen ubehagelige opplevelser der, selv om en og annen kløner litt. Dessverre er mange folk i båt i stedet for båtfolk, og en 16 fots daycruiser med 40 hk lager godt med bølger i "idiotfart". Men seilbåter gjennom Middagsbukta i 7,5 knop liksom?? Langt de fleste seilbåter gjør ikke så høy fart en gang. Og de som gjør det er vel nyere 40+fot må da kjøre for full gass for å oppnå en slik fart, hvilket jeg tror det er få nybegynnere i slike båter som faktisk tør.

 

Jeg vet ikke hva slags båt det er som gjør 7 knop på tomgang. For meg høres det helt vilt ut, og det kan da ikke være noen "normal" båt dette. Men kan førern vrikke seg gjennom Middagsbukta i 5 knop uten å utgjøre noen fare så la gå det. Hvis det er vanskelig bør han nok gå utenom.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Så som dere skjønner så kan jeg da med andre ord alldri kose meg en hel dag på havet.

 

Kjære deg, prøv å sett deg i andres sted, da vil du lett se hvilken plage du selv også er for andre. Gleden over dette er jeg sikker på vil veie opp for alle plagene du selv opplever :o).
Link to post
Share on other sites

Da vil jeg karakterisere det som nestenulykke og flaks.

 

Ingen passerer annen båt i stor fart så nære med full kontroll

Jeg kan ikke svare på hvorfor han gjorde det men det var go sikt osv så at han ikke så meg er nå merkelig.. jeg svingte så godt jeg kunne unna men med mine 8 knop så var det en grense for hva jeg kunne gjøre. Det var en veldig farlig situasjon ja og kunne gått galt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Men seilbåter gjennom Middagsbukta i 7,5 knop liksom?? Langt de fleste seilbåter gjør ikke så høy fart en gang. Og de som gjør det er vel nyere 40+fot må da kjøre for full gass for å oppnå en slik fart, hvilket jeg tror det er få nybegynnere i slike båter som faktisk tør.

 

Om det er 6,9, 7,3 eller 7,65 er ikke poenget. Poenget er bølgene det lager for alle de som ligger i det som antagelig er Norges mest populære uthavn som er naturlig bølgefri.

 

Og, ja det skjer rett som det er. Neppe de mest erfarne båtfolkene uansett de som ikke er klar over hva som følger båten eller har evnen til å snu seg.

 

Jeg vet ikke hva slags båt det er som gjør 7 knop på tomgang. For meg høres det helt vilt ut, og det kan da ikke være noen "normal" båt dette. Men kan førern vrikke seg gjennom Middagsbukta i 5 knop uten å utgjøre noen fare så la gå det. Hvis det er vanskelig bør han nok gå utenom.

Skal meddele at middagsbukta fortsatt kan forseres ;-)

 

 

Hovedpoenget var dog at 99% av de som ikke bruker huet og lager ugang for andre i feks middagsbukta ikke tilhører gruppen (stort, dyrt og raskt) som blir diskutert til det kjedsommelige i tråder som dette..

 

Hvorfor det mon tro?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En har bestandig to valg..... det ene er å la seg irritere. :flag_bp:

 

Liv bør helst stå på spill om jeg skulle irritert meg over en diger båt som ville gå forbi meg gitt. Marexen min tar ikke rare plassen, og det da bare hyggelig å slippe noen forbi. :fishing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Enig med Lovart låring... enklere kan det ikke sies.. Selv hjelper de som vil forbi, så de kommer seg forbi.. enten det er på sjøen eller på landeveien

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om det er 6,9, 7,3 eller 7,65 er ikke poenget. Poenget er bølgene det lager for alle de som ligger i det som antagelig er Norges mest populære uthavn som er naturlig bølgefri.

 

Og, ja det skjer rett som det er. Neppe de mest erfarne båtfolkene uansett de som ikke er klar over hva som følger båten eller har evnen til å snu seg.

 

 

Skal vi diskutere hekbølger så er jeg med jeg. Nå klarer jeg ikke å lage noe slikt med båten min om jeg prøver aldri så hardt. Jeg har ikke sett rare bølgene etter andre seilbåter heller, så selv om en eller annen nybegynner har kjørt "villmann" med seilbåt gjennom bukta så er det ikke bølgene så mye som de 10-12 tonnene med masse i bevegelse som ville bekymret meg om jeg noen gang ser det.

Tilbake til landstedbåter som skal et sted, så kan vi sikkert bli enige om å skylde på de hersens hyttefolka? :lol:

 

Det er mye rart på fjorden. I helga ble jeg tatt igjen av en Albin Express på skrått bakfra med spinnakeren oppe. Han trodde åpenbart det var regatta og derav en eller annen forkjørsrett som gjelder der som han kunne peise på med. Da han begynte å komme såpass nære at jeg ble bekymret så ropte jeg over at rormannen min, Roy Bjarne ST2000, hadde fått litt mye innabords og var litt ustabil, så det ville vært fint om de ikke kom SÅ nær... Ingen reaksjon på dette i Expressen, så jeg måtte pent hekte av "rormannen" og gjøre unnamanøver. Seilnummer er notert og "noen" skal få en liten leksjon. Han tok meg igjen bakfra med mye høyere fart, kom skrått inn fra babord, altså med meg på kryssende kurs fra hans styrbord. Det er så lett, og så vanskelig. Åpenbart...

 

Så til deg som kjørte den aller største åpne Nimbus jeg noen sinne hadde sett, i minst 40 knop, svingte innom meg godt unna din opprinnelige kurs, og passerte meg på under 10 meters hold midtfjords. Glemte jeg å hilse tilbake? Kan ikke skjønne det... Men du fikk da vist guttungen din hvor fort og hvor nære du kan kjøre forbi en seilbåt for å plage oss litt, uten å skjønne en dritt sjøl...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg tilgang på seil, bukh, påhenger, årer med ett å to blader, v6 amerikansk innenbordsmotor med enkelinnstalasjon og en liten elektrisk drevet sak.

 

Så mitt problem blir at jeg må bytte på hvem jeg skal ergre meg over. Når jeg er ute i Sagaen må jeg enten ergre meg grønn over de som absolutt skal ha sitt eget race på havet med påfølgende hekksjø, eller de satans jævlene i kajakk eller seilbrett som må ligge i leia der jeg selv skal daffe i 6-7 knop.

 

Når jeg padler er det ofte idiotene i snekke som må gå helt inntil for å slå av en prat, eller tullingene i hurtigende fartøy som tror de eier havet som ødelegger dagen min..

 

Når jeg selv skal ut med noe som går fort en dag for vannski el bare regelrett for å ha det artig, er det selvfølgelig halvtomsingene i snekkefart eller dorgefartende kajakkentusiaster i en evt midtlivskrise med et ekstremt eksponeringsbehov som plager meg mest (les ødelegger dagen min).

 

Så som dere skjønner så kan jeg da med andre ord alldri kose meg en hel dag på havet. Dette fordi alle andre er tullinger som går inn for å ødelegge akkurat min aktivitet for dagen. Så føler med dere som kritiserer andre farkoster og deres bruk av havet.

 

Er uheldigvis det samme problemet når jeg kjører, da siden jeg både har tohjuling med og uten motor, gammel campingvogn samt en vanlig mondeo til familiebruk. Er derfor samme problemet iht valg av kjøretøy på land..

Kanskje det er du som burde holde deg på land og ikke de med for stor motor, så mye som du ergrer deg :wink::smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det så vanskelig å bare vise respekt på sjøen? Selv bare med mine 8knop så holder jeg avstand og sakker farten når jeg kjører i smale farvann og møter på andre båter for jeg har det ikke travelt når jeg er på sjøen :smiley: hadde aldri ville hadt en turbåt som gikk i 20+ knop for jeg er på sjøen for å kose meg og ikke bare suse avgårde og se at drivstoffet renner ut etter båten. hehe. Sånn er nå bare jeg og alle er forskjellige :smiley: Jeg bryr meg ikke om hvor store eller raske båter folk har så lenge de viser vanlig folkeskikk på sjøen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingen i denne tråden har forsvart uvettig kjøring eller høy fart....

Men hvis du vet hvordan det gjøres, og er så klar på hva andre skal gjøre som i siste innlegget ditt, hvorfor starter du da en tråd der du spør hva som er riktig :confused:

 

Og til det kjedsommelige: Hvorfor er det så hemmelig hvor denne episoden fant sted? Du svarer jo på alt bortsett fra dette... :wink:

Link to post
Share on other sites

En har bestandig to valg..... det ene er å la seg irritere. :flag_bp:

 

Liv bør helst stå på spill om jeg skulle irritert meg over en diger båt som ville gå forbi meg gitt. Marexen min tar ikke rare plassen, og det da bare hyggelig å slippe noen forbi. :fishing:

-------------------> BÅTFOLK !!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser derfor ingen grunn til å avbryte kursen og vike til siden for båtførere som ikke kjenner regelverket og som kjører strid med gjeldene skilting.

Ingen stor bombe at du gjør ditt for misnøye til sjøs og land. Hvilken glede har du av slikt prinsipprytteri?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...