Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Uglesett: "sperrer man når man holder maksfart på 7 knop?"

Om du tiltar seg deg en håndheverrolle kan du selvsagt si at ingen har lov til å kjøre fortere enn meg. Jeg velger å vike uten sure miner om det kan skje uten risiko for egen båt og mannskap. Hvorfor? Livet er for kort til å skulle oppdra andre og det skader mitt båthumør. Var ikke der du var så hvilke muligheter du hadde vet jo bare du.

Fortsatt god sommer :-)

Mvh

Arne

Redigert av Stella Polaris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det for vanskelig å komme under 6,4 kn så kan man vel rett og slett ikke kjøre gjennom middagsbukta og lignende steder.

Sa ikke det var vanskelig med under 6,4 ;-) Blir bare masse giringer, riv og røsk. Slike båter er ganske manøvrerbare om man vil og kan. Med 2 motorer på aksler, baug- og hekkthruster kan man holde de på flekken i timesvis med 15 m/sek rett i siden om man på død og liv vil. Poenget er at det er mye unødvendig pes.

 

Den båten går ofte gjennom slike steder, men passer på å ikke havne bak en som går i 2 knop på det trangeste. Sjø er ikke noe tema pga lang vannlinje.

 

En annen ting både hekksjøgeneraler og lusekjørere (skrives med glimt i øyet) kan bli flinkere til er å snu seg en gang i blandt. Utrolig mange som veiver fra side til side i leia uten å ha en fjerneste anelse om hva som skjer bak dem.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varierer veldig med skrogform, størelse på ror og pitch på propell.

 

Ta de større engelskmennene F.eks. Null kjøl, 5ggr så mye sideareal over vannet som under, 36-40" pitch propeller og bittesmå ror.

Mange båter går fint på en maskin, mens andre er omtrent umulige.

 

Jeg tok den W52 på en maskin fra innerst på Aker brygge til LaSa. Utfordingen var å komme igang. Måtte bruke baugpropell og gire inn og ut for å lure den fra null og opp til over 5 kn. Etterhvert fant jeg balansepunktet rett over tomgang og den gikk rett med ca 90% motror. Hadde det vært mye vind fra feil retning kunne man glemt det.

Link to post
Share on other sites

Sa ikke det var vanskelig med under 6,4 ;-)

 

Øh, «problem» og «utfordring» var det ... vi foretrekker vel alle «utfordring» :o) Men da er det bare å rive og røske seg gjennom da, hvis man orker.

 

Generelt så koker det vel ned til to tilfeller

 

1) alle kjører sakte

2) alle unntatt noen få kjører «passe» fort

 

Når 1) så er det vel en grunn til det og det er antagelig ikke helt smart å dundre igjennom så kaffekopper og verandakasser skvalper veggimellom og når 2) så må nødvendigvis alle de andre som klarer å kjøre «passe fort» ha klart å passere sinkene, så da er det neppe en uoverkommelig utfordring?

 

Middagsbukta er et spesielt sært eksempel, det er jo trangt som juling på det trangeste, folk har ankra opp eller ligger til land og er midt i medda'n (derav navnet) og det tar ikke mange minuttene å passere selv i sakte fart, det krever kun et minimum av tolmodighet. Dessuten er vel hele pointet med å rote seg inni der å kose seg, hastverk gjennom er høl i hue på så mange forskjellige måter.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med at middagsbukta ikke er stedet å ha hastverk. Tar en 10-del av tiden å gå på utsiden.

 

Når det er sagt, så ville jeg hatt en dårlig følelse om andre så meg som et hinder. F,eks en som vil forbi. Det er sjelden så trangt eller mange meterene frem til et sted hvor man kan gli forbi i ro og mak.

 

Ikke meningen å være vanskelig, men hele poenget var alt går så fint om folk forstår andre båters særegenheter, legger godvilja til og tar hensyn.

Det gjelder alle veier mellom alt fra kajakk, jolle, seilbåt, sjekte, fjordplog og "Gin Palace".

Da går alt med et smil og uten så mye som en kaffedråpe sølt utover dørken :-)

 

Gud bedre så mange stressende situasjoner jeg hadde havnet opp i om alltid stod på min rett og leste regelverket med lupe.

Mye lettere å følge med rundt seg, lese situasjonen og gjøre små ting for at visse situasjoner ikke oppstår i det hele tatt.

 

Ang det du pirket på med "utfordring" osv, så kommer det mest an på personen bak spakene og hans erfaring og kunnskaper. Ikke båtens.

Noen ville blitt stresset, mens andre synes mer synd på girkassene sine.

 

Det er som med alt annet. Det må trenes og læres for å bygge erfaringer, lese situasjoner osv, og den gjennomsnittlige fritidskipper som bruker båten 10-20 kanskje 30 ggr pr år kommer som regel aldri "over kneika" og blir sjelden ordentlig dyktige på det de gjør.

Link to post
Share on other sites

Ang det du pirket på med "utfordring" osv, så kommer det mest an på personen bak spakene og hans erfaring og kunnskaper. Ikke båtens. .

Hvis dette er et svar til meg så er jeg helt enig i at den lille forskjellen på hva som er umulig og hva som er en utfordring egentlig ikke spiller så stor rolle, om båten ikke kan manøvreres i lav hastighet, eller om føreren ikke evner det, eller gidder det, har veldig liten praktisk betydning. Men her i det teoretiske unirvers på forumet er det jo artig å vite hva folk egentig mener med det de skriver. Syns nå jeg vaffal.

Link to post
Share on other sites

Ja. Mye teori.

Glad jeg erfarer i praksis at slike ting vi diskuterer her løser seg uten dramatikk eller vrede i 99,9% av tilfellene med et smil og et vennlig vink.

Og det mener jeg uansett om jeg er i en sjekte eller 50-fots gin Palace.

 

Jeg hater virkelig å forulempe andre, og gjør mye for å sørge for at det ikke skjer. Ikke vanskelig i dette hele tatt bare man følger med rundt seg og skjønner hva som er ferd med å skje, samt legger godviljen til :-)

 

Det er aldri greit å dundre forbi noen i plogefart på nær avstand. På en annen siden, kunne det ofte blitt unngått ved å sakke av, legge seg litt til siden så den andre båten kan gli forbi uten å lage ubehagelig sjø.

 

I morgen skal jeg ut og putre en tur til Ny Hellesund om kroppen er på lag. Skal følge godt med både forover og akteruover :-)

 

God sommer :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UGLESETT, kan du referere til hvor denne hendelsen fant sted, slik at vi kan se sundet det er snakk om.. Er litt spent på dette sundet som er så smalt over hele denne lengden på 2-3 nm at en båt på 2 meter ikke kan slippe frem en båt på 3,5 meter, selv har jeg aldri hørt om dette sundet i Norge, og med definert 7 knop fart..

 

Om du ikke selv kan komme med kart utsnitt, så kan du vel refere til hvor det er, slik at andre kan hente kartet.. Tar dette for gitt dette blir presentert, slik at man ikke får den oppfatningen av at UGLESETTT er en løgner her på forumet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg støtter uglesett 100%

 

Hadde situasjonen passet for en normal passering hadde han selvfølgelig

lagt til rette for å bli forbikjørt.

 

Dessverre er det en god del båtførere som mangler absolutt alt

innen folkeskikk, respekt for fartsgrenser og å ta hensyn til andre.

 

Jeg hater dem - de ødelegger gleden med å være på sjøen.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT, kan du referere til hvor denne hendelsen fant sted, slik at vi kan se sundet det er snakk om.. Er litt spent på dette sundet som er så smalt over hele denne lengden på 2-3 nm at en båt på 2 meter ikke kan slippe frem en båt på 3,5 meter, selv har jeg aldri hørt om dette sundet i Norge, og med definert 7 knop fart..

 

Tror ikke du kan forvente svar. spurte om det for ett par dager siden.

Link to post
Share on other sites

 

Tror ikke du kan forvente svar. spurte om det for ett par dager siden.

Svarer han ikke så regner jeg med at mannen kun farer med løgn og fanteri her på forumet, og at intensjonen med tråden er å skape debatt kun for å fyre opp stemningen, noe som også blir kaldt trolling.. Hvilket jeg ikke håper er tilfelle... så dermed tror jeg UGLESETT legger ut hvor dette stedet er.. Formoder stedet er i Østfold eller Oslofjorden, siden herren mest sannsynlig sokner til i den regionen, og en helgetur med en Sjømamn 22 er neppe så særlig langt unna hjemmehavnen ..

 

Men er det noen som i det hele tatt kjenner til et sund som er 2-3 nm langt og så trangt at båter ikke kan passere hverandre?? Kan en ikke gå forbi en båt, så kan en selvsagt heller ikke møte en båt... Så hvor er dette stedet ??? Noen må da vite det?? Hvordan organiseres seilasen gjennom dette sundet, er det lysregulert?, eller enveis regulert eller er det annen... Det er tross alt så langt at en ikke kan se gjennom sundet...

 

Lover ei flaske Cognac til den som kommer frem med hvor denne leden er, og som beviselig er så smal at en ikke kan passere andre småbåter (som nevnt i startinnlegget) i leden på en strekning på minst 2 nm eller ( minst 3,7 km lang og opp mot 5,5 km for landkrabber)

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

regner jeg med at mannen kun farer med løgn og fanteri her på forumet, og at intensjonen med tråden er å skape debatt kun for å fyre opp stemningen, noe som også blir kaldt trolling..

De som fyrer opp stemningen er altså troll. Godt at ikke du driver med slikt da Sydvesten :giggle:

Uuups, der falt jeg for fristelsen selv :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg etterspørr dokumentasjon på en påstand som fremsettes, og noen kaller muligens dette for trolling.. og jeg liker ikke de som farer med løgn her, så derfor spørsmålet.. Innlegget til UGLESETT er ikke hypotetisk, men noe han etter etter eget utsagn har opplevd rent fysisk og personlig

 

Men jeg tar det for gitt at UGLESETT kommer hvor dette mystiske stedet befinner seg... Kanskje det er i Eventyrland, eller i Kjuttavika for alt jeg vet...

 

Det må da være andre som kjenner til dette sundet som er så smalt at småbåter opp til rundt 30fot ikke kan passere hverandre, og er mellom 3,7 km og 5,5 km langt...

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om de som oppfatter passererne som et problem om de følger Sjøveisreglene og holder styrbord side i trang led. Min erfaring er at svært få gjør det. I Norge sprer båtene seg i hytt og pine over hele leia. I Sverige følger alle ledstreken i kartet ned til minste GPS avvik....

 

Jeg har selv passert saktegående båter i trange leder. I Sotekanalen er maks fart 5 knop. Når en seilbåt ligger og putrer i 2 knop må de regne med å bli passert.

 

I og for seg fint om sommerens store idioter på sjøen diskusjon kan være et nytt tema, til avveksling fra siste års hekkbølgediskusjoner

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg etterspørr dokumentasjon på en påstand som fremsettes, og noen kaller muligens dette for trolling..

På ingen måte. Men det var noen som påstod at å fyre opp stemningen var trolling, så hvis du er uenig i det må du nesten ta det opp med dem som fremsatte den påstanden :saint:

Link to post
Share on other sites

Sotekanalen er jo så bred at en fint kan møte båter, og passere båter uten noen problemer... men her er det snakk om ett eller annet trangt farvann med definert lovregulert 7 knop maks hastighet, farvannet er så smal at båter ikke kan forsere hverandre, og det er svært langt (2-3nm).... Siden politiet ofte har kontroller i dette farvannet, så må det jo være kjent for båtfolket

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv passert saktegående båter i trange leder. I Sotekanalen er maks fart 5 knop. Når en seilbåt ligger og putrer i 2 knop må de regne med å bli passert.

 

Ja selv i Sote kanalen er det bredt nok flere plasser til at passering er mulig uten problemer. Derfor hadde det vært inntresant å høre hvor i Oslofjorden det er ett "sund" på 2 mil hvor dette ikke er mulig.

Redigert av Mariell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Sydvesten, kanskje du skal lese det Ts skriver? I dette området er det på det trangeste ikke å anbefale å passere andre båter med samtidig møtende trafikk, sier han. Hvilket betyr at det går minst tre i bredden hele veien, men enkelte steder er det såpass "close shave" at det er utenfor komfortsonen.

 

Det er ingen som har påstått at det fins et sund som er så og så langt og så trangt at ikke to båter kan passere hverandre noe sted, og følgelig gjør du klokt i å ikke holde pusten mens du venter på dokumentasjonen din heller ;-)

Link to post
Share on other sites

jeg støtter uglesett 100%

 

Hadde situasjonen passet for en normal passering hadde han selvfølgelig

lagt til rette for å bli forbikjørt.

 

Dessverre er det en god del båtførere som mangler absolutt alt

innen folkeskikk, respekt for fartsgrenser og å ta hensyn til andre.

 

Jeg hater dem - de ødelegger gleden med å være på sjøen.

Uff det var da litt av en glose. Dette er vel litt for liten sak til og komme med hat ord.

Link to post
Share on other sites

Det er lit av noen problemer dere på sørlandet og i Oslofjorden har!! En totalt utenkelig situasjon her i Trøndelag/nord Møre. Jeg seiler i masse trange sund som er "blå" på kartplotteren. Alle båter enten raske eller saktegående tar hensyn til hverandre og følger stort sett sjøvegsreglene. I den gitte situasjon er jo sjøvegsreglene klare og innhentene båt skal vike om forholdene tillater dette.. hadde vært interessant å sett hvilket sund dette egentlig gjelder. Uansett er jeg glad jeg ferdes i områder med liten båttetthet og slipper å kjøre i kø. Jeg har foresten seilt Blindleia et par ganger med MTB. Småbåter på motgående kurs viket eller stoppet helt opp. Den gjorde 12 knop på tomgang, så vi måtte sjalte ut og inn hele tiden i trange farvann. I skipsledene innhentet vi jo stort sett all skipstrafikk bortsett fra noen hurtigbåter, og når alle fulgte sjøvegsreglene var jo det uproblematisk. Jeg respekterer folk som synes det er stas med en saktegående sjekte, men at dem skal ligge midt i trange leder i trafikkerte områder blir feil både i forhold til sjøvegsregler og normal oppførsel/folkeskikk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...