Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Med mine 6-7kn. blir det ikke rare hekkbølgen. :thumbsup: . Med den farten blir jeg også tatt igjen av betraktelig flere enn jeg passerer.

 

Vil på ingen måte forsvare de som passerer i halvplan/plan og gir blanke F.... i alle andre.

 

Blir bare litt provosert av TS, som det høres ut som legger seg mitt i leia for å hindre andre å passere.

Unskyldningen var etter hva jeg forstår Siden det var 7kn. i dette oppdiktede sundet og han holdt 7. Så var han ved sin fulle rett å hindre andre å passere.

Mener det er like mye :puke:

Som de som presser seg fram.

Forlanger man å bli tatt hensyn til, skal man også vise hensyn overfor andre.

 

PS. Forlytter meg rundt 1000nm i året, det er ikke ofte jeg opplever situasjoner med hekkbølgegenarealer som oppfører seg som duster. Kan grunnen være at jeg passer på å være på jobb i Juli?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å holde meg lenge.....

 

1. Dersom noen kommer bakfra i større fart enn meg, så har jeg ingenting med hvorfor han holder større fart. Dersom det er plass, så slipper jeg han forbi, selvfølgelig.

2. Dersom det ikke er plass (og det er min suverene avgjørelse), så får han vente til det er plass.

 

Dette gjelder forsåvidt både på veien og på sjøen, og kan ikke bli særlig enklere.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Helt enig Mariell. Å ligge midt i leia der det er mere enn plass nok til å holde styrbord er på ingen måte greit. Hvordan det ser ut i området der TS henter sitt eksempel fra skal ikke kommenteres, men min hovedregel er iallefall å holde så godt styrbord som overhode mulig om det er trangt. Dessverre er det også mange som opplever det Cheetah skriver over.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Det er vi som sykler Trondheim-Oslo

Det er vi som sykler midt i veien her

Du får heller kjøre rundt om Bergen

og ikke komme her og komme her!

 

 

 

Syklister er noe herk. De har nå sluttet helt å bruke gang og sykkelveier. De sykler heller midt i veien for å fremprovosere farlige situasjoner som de kan dokumentere med go-pro kameraet sitt og legge ut på Youtube.

Link to post
Share on other sites

fenderlisten var ganske nær for å si det sånn. hadde vel rundt 20knop pluss og var nesten 40 fot. var midt på fjorden og ikke noe trangt.

fint dikt dude :giggle:

Da vil jeg karakterisere det som nestenulykke og flaks.

 

Ingen passerer annen båt i stor fart så nære med full kontroll

Link to post
Share on other sites

 

fint dikt dude :giggle:

 

Joda, det er kjempefint. men er altså rappa litt fra

Øystein Sunde :smiley:

 

tipper han blir mer henrykt enn forbanna over at jeg

siterer ham litt..

 

Og når jeg engang skal til St. Peter

og jeg står der og banker på,

og sier til St. Peter hva jeg heter,

er jeg sikker på han svarer meg som så:

Du må'kke komme her og komme her

Du må'kke komme her og komme her

Det er jeg som faktisk eier denna Perleporten her,

så du må'kke komme her og komme her.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Syklister er noe herk. De har nå sluttet helt å bruke gang og sykkelveier. De sykler heller midt i veien for å fremprovosere farlige situasjoner som de kan dokumentere med go-pro kameraet sitt og legge ut på Youtube.

Sykler TS? :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Jeg ber om at man prøver å sette seg inn i innholdet og budskapet i tråden. Det angitte området har begrenset fart til 7 knop og jeg har både knopmåler og fartsangiver på kartplotter ombord. Begge viste nøyaktig 7 knop. Likevel ønsker noen å kjøre forbi og dette kan bli veldig utidig i trange farvann med mye båt. Jeg har alltid praktisert å ligge på styrbord side av midtlinjen i leden, noe andre ikke gjør.

 

 

Jeg har noen bilder på mobilen , men akkurat nå er jeg på ferie og har begrenset pc-tilgang med blåtann. Dessuten kan bilder føre til at man henger ut båtfolk og det vil vi ikke.

Skjønner at du kan ha følt det ubehagelig, men siden du startet tråden med å spørre om du har plikt til å vike, kommer vi med alternativer som kan gjøre det mer behagelig neste gang :smiley:

Er jo hva du kunne gjort, og ikke hva de burde gjøre diskusjonen går på her... :smiley:

 

Du kan jo bare skrive hvor det var. Lettere å se situasjonen for seg samt at det virker litt rart at du ikke vil ut med det :wink:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En båt jeg kjører av og til med 2x VP D12 800 gjør 7,6 knop på tomgang med begge innkoblet. Ca 6,4 med den ene.

Det å kjøre gjennom middagsbukta og bli liggende bak en som på død og liv skal ligge i 2 knop er en utfordring og krever mye giring.

 

 

Det høres ut som en slik båt ikke burde tillates brukt annet enn i åpent farvann! 7,6 knop på tomgang da.... Båten min gjør 6,6 knop på full guffe den, og aldri i verden om jeg ville kjørt slik gjennom middagsbukta. Der er det 5 knops grense. Men noen båter drar opp mer sjø enn det som er høflig selv i denne hastigheten, så trangt og folksomt som det er der. Så han kameraten din med 2xD12 får finne seg i å gå rundt på utsiden syns jeg. :smiley:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

Det høres ut som en slik båt ikke burde tillates brukt annet enn i åpent farvann! 7,6 knop på tomgang da.... Båten min gjør 6,6 knop på full guffe den, og aldri i verden om jeg ville kjørt slik gjennom middagsbukta. Der er det 5 knops grense. Men noen båter drar opp mer sjø enn det som er høflig selv i denne hastigheten, så trangt og folksomt som det er der. Så han kameraten din med 2xD12 får finne seg i å gå rundt på utsiden syns jeg. :smiley:

På lik linje som at de med seilet oppe burde holde seg til åpent farvann og ikke krysse i trange leder... :wink:

Nå tror jeg neppe verken sap_2000 eller kameraten ville gått gjennom en Middagsbukt i full fart, men tror heller han ville gjore oppmerksom på at noen båter faktisk ikke klarer å holde like lav hastighet som andre... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Herlig holdning. Og hvorfor skal de holde seg hjemme? Fordi de ikke passer for deg?

Alle passer for meg, tenkte mer for deres egen del og all energi de bruker på å forargre seg over saktegående båter. Kan jo ikkevære hyggelig å tilbringe tid på havet da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...