Jump to content

Påbud om å ha vesten på i fritidsbåt.


HiMi

Recommended Posts

Et i utgangspunktet bra tema å debattere, blir ødelagt av tull og tøys. Kan ikke dette alvorlige temaet diskuteres på en fornuftig måte? Det er ikke til å komme utenom at det dør folk på sjøen, og at en del av disse kunne vært i live i dag hvis vest hadde vært i bruk. Derfor så er det sunt med en konstruktiv debatt om dette, uten at folk skal "rive huet av hverandre" :yesnod: Fortsatt god og sikker båtsommer

Link to post
Share on other sites

Godt sagt Tom Rør. :thumbsup:

 

Jeg trur at ett slikt påbud vil komme før eller senere.

Det store spørsmålet er hvilken form det vil ta.

Som sagt så er det stor forskjell på risikomomentet i en liten, rask, åpen båt kontra en stor, saktegående, lukket båt.

Ett påbud om vest på i en båt i fart som ikke på noen måte tar hensyn til dette vil nok ikke bli særlig respektert.

Spørsmålet er da hvordan og hvor grensene skal settes.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kan være delvis være enig med deg TR, men synest det må kunne brukes litt sunn fornuft og skjønn.

Ser ikkje helt behovet for å bruke vest i ein 30 -40" båt under normale forhold.

I ein åen båt synest eg det stiller seg anderleis.

 

Veldig ofte blir det fremstilt som drukningsulukker berre hender fra fritidsbat men slik er det berre ikkje.

I første halvår 2013 har 9 av 42 druknet fra fritidsbåt, Omstendighetene kring disse hendelsene kjenner eg ikkje.

Att bruk av vest kunne avverget noko av disse er det vel liten tvil om.

 

Att Presidenten i Røde Kors går ut og ønsker vestbruk i båt under fart, og man veit at hovedsaken av drukningsulukker skjer andre plasser enn fritidbåt, burde han og komt med forslag om kordan man kunne få ned ulukkestalla der også.

 

Har ein mistanke om att han ikkje har satt seg inni statistikken til NF men tror att drukningsulukker berre skjer fra fritidsbåter?

Link to post
Share on other sites

Hva legger dere i lukket vs åpen båt?

 

Tenker dere på åpen båt som i båt ala joller, robåt, RIB, daycruiser uten kalesje? -"åpen" i den forstand at du kan falle over bord uten at innredning, rekke, kalesje eller HT hindrer deg i å falle i vannet, uforvarende? Er en Uttern D55 med kalesje en åpen eller lukket båt?

Hva er en lukket båt? -cabincruisere med kalesje, ala Bavaria 32 sport? -eller cabincruisere med HT, og kalesjevegg akter? -eller er en "lukket båt" en båt med bakvegg? -som en Viknes 1030?

 

 

I løpet av de siste 2-3 årene har det vært 2 alvorlige ulykker her i distriktet med daycruisere på vel 20 fot med fordekk og kalesje. Den ene båten gikk på land, fast land, og en gikk på et skjer. En kalesje hindrer deg ikke fra å fly ut gjennom kalesjeduken.... men du blir/ kan bli slått mot interiøret, besvimer, ryker tvers gjennom duken og ut i sjøen. Da er det kun en ting som gir håp om at du overlever om du blir funnet i tide, -godkjent redningsvest.

 

Jeg tenker regelverket må være enkelt og praktisk.

 

Dessuten kan det være forebyggende at hendelsesforløpet i den enkelte ulykke blir gjort kjent bedre for allmenheten enn det gjør i dag. Hvordan en ulykke oppstår og hva som skjer forblir nok ukjent for de fleste. Kunnskap om det kan skape holdninger og muligheten til å reflektere og vurdere sin egen situasjon, og forebygge egen ulykke.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir dessverre litt useriøst når et slikt generelt forbud blir foreslått av Røde Kors. Spesielt når det blir sammenlignet med noe totalt forskjellig, sikkerhetsbelte i bil.

Hvilke avgrensninger vil gjelde? Hva slags type båt? Hvilke størrelse på båten?

 

Jeg sitter ihvertfall igjen med flere spørsmål enn svar. Jeg er sterkt for bruk av vest, men om et påbud er veien å gå tviler jeg på.

Link to post
Share on other sites

Alternativt kunne en tenke seg fri bruk av vest, men at en selv står for alle kostnader ved skader og ulykker som skyldes mangel på vestbruk evt bruk av spesilforsikring (som kansje vil koste litt). Faktum er at de som av ulike grunner utsetter seg selv og andre for risiko og skader har også en klebrig finger inn i din og min lommebok .

Link to post
Share on other sites

Kan dette forslaget redde ett liv fra drukning er det vel verdt sin sak.

Nei. Man må alltid sette nytte og innsparinger opp mot ulemper og kostnader. Menneskeliv er blitt hellig - men man kan ikke ha en nulltoleranse mot tap av menneskeliv, dersom man drar det ut blir det rett og slett absurd. Det er mange tiltak man kan gjøre i samfunnet som kan spare minst ett menneskeliv, men som allikevel er renspikket idioti. Noen er nevnt her - påbud med redningsvest når man bader, når man befinner seg i strandsonen, når man er på en brygge eller i nærheten av vann, forbud mot å gå langs trafikerte bilveier, forbud mot å kjøre bil på veier hvor det kan ferdes barn, påbud om hjelm ved utelek i barnehagen, forbud mot å kjøre på is med piggfrie vinterdekk, etc.

 

Når det er sagt, jeg er ikke helt negativ til et forslag om påbud om redningsvest - men påbudet må være bedre spesifisert. Et generelt "påbud om redningsvest i fritidsbåt" blir bare for dumt. To enkle eksempler, det innebærer stor ulempe å sove med redningsvest eller sole seg på dekk med redningsvest mens båten er ankret opp på en badeværsdag, mens risikoen for å drukne mens man sover (selv om båten er i fart) eller mens båten ligger for anker i ei lun uthavn med badetemperatur i vannet er svært lav.

 

Blir det ikke et kunstig skille mellom fritidsbåt og andre båter?

Link to post
Share on other sites

Nok ett lite gjennomtenkt forslag av noen uten båtkunnskap i agurktiden.

 

Påbud om vest i åpen båt ? Ja jeg kan være enig. Bruker alltid vest i åpen båt selv.

 

Påbud om vest i fritidsbåt generellt ? Nei !

I lukkede større fritidsbåter, blir dette tullete og upraktisk.

Da får man innføre det samme på ferger, hurtigbåter, charterbåter osv.

 

 

Link to post
Share on other sites

...............

I lukkede større fritidsbåter, blir dette tullete og upraktisk.

.............................

 

Og kan i enkelte tilfeller være direkte livsfarlig !!

Ved evt. kullseiling så kan et flyteplagg være mere til hinder enn til hjelp om man befinner seg i en lukket kabin og må ut i en fart !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

kan dere ikke definere hva dere mener er skillet mellom åpen og lukket båt? -vi må bli enige om hva vi snakker om, i hvert fall mener.

 

Når jeg er nede i salongen i seilbåten, så kan jeg ikke falle over bord, når jeg er oppe i cockpit og kalesjen er av, så kan jeg falle over bord om jeg er klønete/ ivrig mm. Beveger jeg meg frem på dekk og skal ordne med seil, tau mm og det er en del sjø ja da øker nok faren for å falle over bord. I alle tre tilfellene er jeg om bord i den samme båten.

 

Er jeg ute med Grandezzaen, 31 fot med kalesje, så kan jeg like godt være en relativt trygg plass, under dekk, hvor jeg ikke kan falle over bord. men jeg kan gå bak på badeplattformen om jeg vil, i fart, og potensialet for fare øker stort. Tar jeg av kalesjen, så må vel det regnes som en åpen båt?

Link to post
Share on other sites

Relatere hastighet til bruk av vest.. Hmmm man blir da liggende i havet dersom man faller overbord uavhengig om båten sirkler eller stikker av i 5 el 30 knuter? Eller er det mange her inne som regner med å svømme igjen båten dersom man er uheldig? Har man flyteplagg så drukner man iallefall ikke av utmattelse ;)

 

Folk må gjøre som de vil, selv er jeg for "feig" til å ikke bruke vest over le, sykle uten hjelm og andre ting som vitner om litt omløp i toppen. Fjellklatrere og basehoppere bruker jo også hjelm ;) viktig at mine unger ser dette slik at vi som voksenpersoner kan fremstå som gode forbilder..

 

Så får heller de tøffe gutta bestemme selv hva de vil..

Link to post
Share on other sites

En ting er nå at folk holder seg flytende når de faller over bord, men min største skrekk er barn som faller over bord og får seg et dunk i hodet på veien. Samme gjelder jo såklart voksne. Det kan jo skje i lave hastigheter også.

 

Påbud er jo i og for seg bra, men skal folk få bøter under sånn og sånn forhold hvis de eller noen de er med ikke bruker vest? Skal det bli en del av rederansvaret?

 

Jeg er skeptisk. Påbud og forbud gjør noe med folk. Så selv hva som skjedde når røykeforbudet kom (innehaver av sted folk røykte) - plutselig ble det legitimt å mobbe og anmelde røykere og innehaver og kreve ditt og datt for de som 'ikke brøt loven'. Nordmenn kan være ganske forkastelige mot hverandre når de kan stå med loven i hånd og være bedre enn andre.

 

Jeg synes derimot det kunne vært formulert annerledes, feks stille båtførere og eiere mer til ansvar ved ulykker. Det vil være et svært sterkt virkemiddel for å få opp bruken av vest.

 

Samtidig synes jeg personlig at vegvesenet sine kampanjer for setebelte er veldig gode. Kunne godt tenkt meg å se slike store skilt med oppfordring om å bruke vest i trafikkerte leder, samt plakater både i uthavner og gjestehavner.

 

Få mer fokus på at vest er bra så vil folk bruke det mer.

Link to post
Share on other sites

Påbud og forbud gjør noe med folk. Så selv hva som skjedde når røykeforbudet kom (innehaver av sted folk røykte) - plutselig ble det legitimt å mobbe og anmelde røykere og innehaver og kreve ditt og datt for de som 'ikke brøt loven'.

Vi nordmenn er ofte ganske lovlydige, og det er ofte et sterkt sosialt press på at man skal følge skrevne og uskrevne lover her i Norge, og det er på mange sett bra. Røykeloven er jo ett eksempel - min erfaring er at dette lovverket har vært svært vellykket på å skape holdninger (røykende gjester spør ikke om lov til å røyke hjemme hos meg - før røykeloven antok røykerene at det var greit, nå antar de at det ikke er greit).

 

Med et lovpåbud om vestbruk er det nok ikke først og fremst redselen for å bli stoppet i politikontroll, men den sosiale kontrollen som vil føre til lovlydighet. Slik sett kan kanskje påbud om hjelm på sykkel og en balansert lov om flytevestbruk være nyttig. Det er i dag på lang vei akseptert at hjelmbruk på sykkel og flytevest på sjøen er "bra", men det skortes fortsatt mye. Dersom det faktisk blir påbudt med vest, vil folk flest bruke vest.

 

Jeg stemte allikevel ned forslaget i poll'en her fordi det ikke er tilstrekkelig nyansert og fordi jeg synes det statistiske grunnlaget er tynt. Hvor mange liv kan man regne med å spare pr år? Seks? Er det verd prisen? Jeg kommer nok uansett til å slenge av meg flytevest i cockpit på de varmeste dagene. Jeg bruker stort sett seilervest - "pølsevest" er nok greiere å ha på seg, men de finner man jo stort sett bare i voksenstørrelse, og jeg synes det er lettere å forlange at barna skal ha på seg solide isoporvester når jeg selv har på meg isopor.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk om alle hadde hatt sunn fornuft i alle situasjoner, hvor enkelt det hadde vært.

Jeg skal være ærlig. Vi er som regel ut i båten i godvær, og nesten aldri i regn/vind.. Vi kjører stort sett rundt mellom 3 og 20 knop(mest 5 knop) og vi er underveis helt til vi er tilbake i havn.

Om vi kjører en lenger tur eller været er dårlig er vesten på.

 

En ting som er viktigere synes je er å altid bruk dødmannssnor.. Tror den redder like mange liv om alle bruker den.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En ting som er viktigere synes je er å altid bruk dødmannssnor.. Tror den redder like mange liv om alle bruker den.

Dersom dødmannssnor skal bli påbudt i fritidsbåt, betyr det vel for alle praktiske formål at seiling vil bli forbudt. Selv på motorgange tror jeg ikke noen seilbåter kommer med slikt ;-) (men, det er helt klart et reelt problem. Ihht wikipedia er fall i sjøen under soloseiling stort sett fatalt).

 

Det er vel ellers blitt sagt at bruk av dødmannssnor kan være en vesentlig ulempe dersom det er flere i båten. Det er i allefall utvilsomt viktig at båten kan startes opp igjen av mannskapet også etter at båtfører har havnet i vannet.

Link to post
Share on other sites

Svarte nei ut fra at pollen og utspillet fra Røde Kors er svært unyansert.

 

Men, jeg blir svært betenkt over å ferdes uten vest selv i 5 knop, vindstille og solskinn når jeg leser dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10112159

Det gikk bra denne gangen og denne typen hendelser er heldigvis ikke hverdagskost!

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...