Ida Marie III Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Ang pissing, har jeg et påbud ombord og det er at alle som pisser på min dass, skal sitte. Det er jeg som vasker den. RSL Det siste med å sitte på dassen har jeg fått bedskjed om av fruen også, når vi er ombord, muligens fordi hun vasker der.. Det med tisseflaska må være for de uten wc om bord.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Båtdoer er jo generelt ganske små, tror ikke det er fysisk mulig for en stor voksen mann å sitte på ringen og samtidig pisse ned i doen - så generelt anbefaler jeg å pisse over rekka. Det er forøvrig stort sett meg som vasker dassen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Begge deler går fint :-) Bruk sikkerhetsline når du pisser over rekka. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 (redigert) Bruk sikkerhetsline når du pisser over rekka. ... og den må være stram, slik at man faktisk holder seg ombord og ikke blir slept etter båten ved et uhell :-) Ved bruk av en god sikkerhetsline bør det ikke være nødvendig med redningsvest - for å spore debatten litt tilbake :-) Redigert 20.Mars.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Jeg har fremmet to påstander i denne tråden på situasjoner hvor redningsvest bør være unødvendig: 1) når fall overbord uansett har dødelig utgang, f.eks. når man er alene ombord og vannet er såpass kaldt at man fryser ihjel i løpet av få minutter. 2) når man bruker en sikkerhetsline som man kan stole på. Jeg observerer ingen saklige motargumenter, men hodet mitt er visstnok av tre siden jeg våger å være litt skeptisk til vestpåbud? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maruma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Jeg tror det er veldig viktig å forholde seg til tall på antall druknede som innebefatter båt i fart hvis det er det som skal bli regelen. Jeg husker ikke tallene på dette, men mener å huske at det var lavt. Man kan godt bruke setningen: Om en kan reddes er det verdt det, men jeg vet ikke om jeg er enig i det når det er fulle folk som gjør idiotiske ting som er med på å øke statistikken. Om da denne fulle personen pløyer over ei oppankra snekke med en familie som sitter i båten uten vest for å spise middag faller jo hele vestpåbudet sammen. Folk vil fremdeles gjøre dumme ting selv om et vestpåbud kommer og om druknings tallet vil synke er ikke jeg sikker på. Alikevel er jeg for et påbud, jeg bruker vest og barna mine får på seg vesten i det vi går ut av bilen når vi skal ned på brygga til båten. En av grunnene til at jeg er for et påbud er at om jeg kommer i en situasjon der jeg må redde noen vil jeg se på det som positivt at jeg slipper å ta av meg vesten for å begynne å dykke etter folk. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 (redigert) Jeg har fremmet to påstander i denne tråden på situasjoner hvor redningsvest bør være unødvendig: 1) når fall overbord uansett har dødelig utgang, f.eks. når man er alene ombord og vannet er såpass kaldt at man fryser ihjel i løpet av få minutter. 2) når man bruker en sikkerhetsline som man kan stole på. Jeg observerer ingen saklige motargumenter, men hodet mitt er visstnok av tre siden jeg våger å være litt skeptisk til vestpåbud? Til punkt 1 forstår jeg argumentet med at redningsvest gjør det lettere å finne liket. I stedet for å bruke massive ressurser på letestyrker som bruker dager og uker på å finne en omkommet, kan han bli lokalisert mye raskere om han ikke synker til bunns. Pluss at man får en grav å gå til. Derfor - bruk vest selv om du er alene. 2: Sikkerhetsline bør inkluderes som en fullgod erstatning for vest. Håper politikerene vil presisere dette ved et eventuelt vestpåbud, så man slipper å bli bøtelagt for å bruke line i stedet for vest. Vi har fire liner langsgående på dekk, og festepunkt i cockpit. Sjakler vi oss fast, er det fysisk umulig å falle over bord. Forøvrig holder jeg fremdeles en knapp på at kapteinen bør ta avgjørelsene om det er nødvendig med vestbruk om bord. Jeg vil forbeholde meg retten til å seile rolig rundt i fjorden i baris en varm sommerdag Hos oss er tommelfingerregelen slik at vi bruker vest når vi er alene i båten, når vi er i jolla, om det er kaldt i sjøen, om vi skal frem på dekk, om det er mye vind og sjø, eller om vi er utaskjærs. Det skal usedvanlig mye idiotskap til for å greie falle ut av cockpit når man putrer rundt i fjorden på flat sjø. Ellers observerer jeg til stadighet at tyske fisketurister konsekvent står oppreist i småbåtene når de fisker. De må bruke vest. I stedet for et påbud, kunne kanskje staten subsidiert skikkelige redningsvester. Jeg har veldig lyst på en slik, men du verden for en pris... Redigert 20.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SIR DAY Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Med fare for en ny off-topic-utvikling, så ser jeg at de som har de mest avanserte og vanskeligst navigerende båtene (les:seilbåtskippere) er de som har størst bevissthet for sikkerhet. Lærdom/erfaring? (Har selv i mine unge dager vært "cowboy" i åpen båt uten vest, med promille og høye bølger, ohh, jeg skjemmes over den tiden! Nå: Halvgammel stabeis med sterk fokus på sikkerhet...) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Til punkt 1 forstår jeg argumentet med at redningsvest gjør det lettere å finne liket. I stedet for å bruke massive ressurser på letestyrker som bruker dager og uker på å finne en omkommet, kan han bli lokalisert mye raskere om han ikke synker til bunns. Pluss at man får en grav å gå til. Som jeg skrev i en tidligere posting: En sjøgrav er også en grav, og det burde ikke være en offentlig oppgave å søke etter lik lenge etter at alt håp om å finne overlevende er ute. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Vilma Benita Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Til punkt 1 forstår jeg argumentet med at redningsvest gjør det lettere å finne liket. I stedet for å bruke massive ressurser på letestyrker som bruker dager og uker på å finne en omkommet, kan han bli lokalisert mye raskere om han ikke synker til bunns. Pluss at man får en grav å gå til. Derfor - bruk vest selv om du er alene. 2: Sikkerhetsline bør inkluderes som en fullgod erstatning for vest. Håper politikerene vil presisere dette ved et eventuelt vestpåbud, så man slipper å bli bøtelagt for å bruke line i stedet for vest. Vi har fire liner langsgående på dekk, og festepunkt i cockpit. Sjakler vi oss fast, er det fysisk umulig å falle over bord. Forøvrig holder jeg fremdeles en knapp på at kapteinen bør ta avgjørelsene om det er nødvendig med vestbruk om bord. Jeg vil forbeholde meg retten til å seile rolig rundt i fjorden i baris en varm sommerdag Hos oss er tommelfingerregelen slik at vi bruker vest når vi er alene i båten, når vi er i jolla, om det er kaldt i sjøen, om vi skal frem på dekk, om det er mye vind og sjø, eller om vi er utaskjærs. Det skal usedvanlig mye idiotskap til for å greie falle ut av cockpit når man putrer rundt i fjorden på flat sjø. 1. Og her er det siste punktet det vesentlige. Ja det brukes mye ressurser på å søke etter omkomne, men som gammel sjøfartsnasjon bør vi ta oss råd til å gi etterlatte den roen en fysisk grav innebærer. 2. Vel. Sikkerhetsline kan hindre fall overbord. Men det hjelper lite ved f.eks. kantring. Ellers synes jeg vestreglene dine er fornuftige, noe av det samme jeg praktiserer selv. I tillegg er det viktig å ta av seg vesten når man går under dekk. Det har vært flere drukninger som følge av at folk med vesten på ikke kommer seg ut av en kantret båt. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 2. Vel. Sikkerhetsline kan hindre fall overbord. Men det hjelper lite ved f.eks. kantring. Dersom en allminnelig seilbåt kantrer, tror jeg man kommer bedre ut av det med god sikkerhetsline og uten vest enn med god sikkerhetsline og vest. Hvis båten synker, derimot ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 En av grunnene til at jeg er for et påbud er at om jeg kommer i en situasjon der jeg må redde noen vil jeg se på det som positivt at jeg slipper å ta av meg vesten for å begynne å dykke etter folk. Er det rart at det er mange uten vest som faller ut i vannet ikke blir reddet.... skulle man liksom belemres med å ta av egen vest? (For et utrolig slitsomt kunstykke det er å få av den vesten) Jaja... jeg har ikke det problemet langs land for da har jeg ingen vest å ta av om det ikke er forhold som tilsier at jeg bør ha det. Til punkt 1 forstår jeg argumentet med at redningsvest gjør det lettere å finne liket. I stedet for å bruke massive ressurser på letestyrker som bruker dager og uker på å finne en omkommet, kan han bli lokalisert mye raskere om han ikke synker til bunns. Pluss at man får en grav å gå til. Derfor - bruk vest selv om du er alene. Om liket er stroppet fast til båten, er det mye lettere å finne enn en bitte bitte liten orange flekk i store skagerak. Båten syns på radar.. det gjør ikke vesten. Den omkomne har lidd mye kortere enn om han/hun skulle ligget i overflaten til de frøs i hjel. De aller færreste seiler alene, så den som er igjen i båten har mye større sjans til å få tak i hjelp over VHF (Eller berge personen selv), enn man har om man flyter rundt på storhavet og ser båten fortsette inn i horisonten. Med fare for en ny off-topic-utvikling, så ser jeg at de som har de mest avanserte og vanskeligst navigerende båtene (les:seilbåtskippere) er de som har størst bevissthet for sikkerhet. Lærdom/erfaring? Seilbåter er da ikke avanserte eller vanskelig å manøvrere. De er det stikk motsatte. Det er grunnen til at det som regel er Seilbåter som krysser små og store havstrekninger. I en seilbåt har man også mer kontakt med elementene og har langt flere muligheter til å stroppe seg fast. I en Kampingkruser (med c'r) irriterer man seg mest over at vindusviskerne ikke klarer å ta unna, mens man i seilbåt snur ansiktet vekk når de største sjøsprøytene kommer over en. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Dersom en allminnelig seilbåt kantrer, tror jeg man kommer bedre ut av det med god sikkerhetsline og uten vest enn med god sikkerhetsline og vest. Hvis båten synker, derimot ... Hehe.. unnskyld at jeg ler.. Hvor mange seilbåter har sunket de siste 50 år hvor mannskapet har dødd fordi de var festet med SIKKERHETSLINE? Jeg kunne tenkt meg å satse ca 1000 kr pr dokumenterte tilfelle få verdensbasis om det var noen andre som satset like mye på at det var minst ti personer. (10.000,-) (En avtale som måtte vært inngått før man startet å dokumentere selvfølgelig) Vi er nå snart så avhengig av påbud og forbud at vi ikke evner å tenke eller vurdere selv. (Hmmm.. det er ikke forbudt å svelge fiskekroker... da prøver vi det til middag i morgen.. vi starter med svigermor) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Hehe.. unnskyld at jeg ler.. Hvor mange seilbåter har sunket de siste 50 år hvor mannskapet har dødd fordi de var festet med SIKKERHETSLINE? Glemte jeg ironisk smiley nå igjen? ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maruma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 RSL: er det sånn at du ikke vil forstå det jeg skrev? Har vært oppe i et par ulykker og jeg vet at jeg handler når andre mennesker er i fare, og det skulle ikke forundre meg om jeg dykker så langt ned at jeg drukner på vei opp hvis jeg skulle komme i en sånn situasjon. Jeg har barn jeg skal ta meg av, jeg vil ikke sette mitt liv i fare fordi en som skulle ha brukt vest ikke gjorde det. Jeg skal love deg vesten hadde vært av i det jeg traff vannflata for å prøve å redde, det er ikke det som er greia at jeg ikke gjør det, men det at jeg vil ikke miste livet for noe som egentlig er en bagatell.... det å bruke vest. Forsto du mere av min vinkling i saken nå RSL? Jeg er som andre her også iritert på masse lover og regler som skal passe på oss hele tiden, men historien viser at vi mennesker er relativt dumme og uomtenksomme til tider og må bli passet på. Flere av disse reglene omhandler akkurat det at uskyldige mennesker ikke skal bli skadd eller drept. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Og en annen ting RSL, kan du be min svigermor på middag? :-) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Glemte jeg ironisk smiley nå igjen? ;-) Hehe, neida.. jeg så det. men spant videre på det og det kom kanskje ikke så godt frem. Jeg har ikke 1000,- å satse på statistikk i noen henseender. hehe... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Og en annen ting RSL, kan du be min svigermor på middag? :-) Om du sender meg ligningen hennes, så kanskje jeg blir svigerfaren din før du vet ordet av det hehe Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Forsto du mere av min vinkling i saken nå RSL? Jada.. men svarte vel litt klønete og gjorde en dårlig jobb med å få frem ironien i mine uttalelser. Beklager. Men det ville i all rettferdighetens navn være litt teit om man laget en lov om vestpåbud med grunnlag i at eventuelle redningsmenn skulle slippe å ta av egen vest for å bistå. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Maruma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Om du sender meg ligningen hennes, så kanskje jeg blir svigerfaren din før du vet ordet av det hehe Haha... Mulig du finner'a flytende uti fjorden.... og da selvfølgelig med vest...... Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Jada.. men svarte vel litt klønete og gjorde en dårlig jobb med å få frem ironien i mine uttalelser. Beklager. Men det ville i all rettferdighetens navn være litt teit om man laget en lov om vestpåbud med grunnlag i at eventuelle redningsmenn skulle slippe å ta av egen vest for å bistå. RSL Selvfølgelig :-) mere det at andre mennesker unødig skal sette sitt eget liv i fare. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Haha... Mulig du finner'a flytende uti fjorden.... og da selvfølgelig med vest...... Da skal det være min sanne glede å fiske henne opp. Uansett vekt, skal jeg klare å vinsje henne opp på et vis og tylle i henne nok kaffedoktorer til at jeg ender opp med all arven og vel så det :-) Jeg er en jævel på sjarmere aldrende kvinner (og menn *rødme*) så der jeg ryker, er nok det med arven er jeg redd. Jeg er så blottet for pengejag at jeg sikker har direkte DNA til lenge før verden så valuta. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
CB. Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Nå skal jeg tisse over rekka Resultat følger Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Vilma Benita Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 ... Seilbåter er da ikke avanserte eller vanskelig å manøvrere. De er det stikk motsatte. ... RSL Jeg tror SIR DAY sitt poeng var at en seilbåt (for seil) etter Sjøveisreglene er ansett som mer krevende å manøvrere (kan ikke gå mot vind). Det er jo dette som er bakgrunnen for vikepliksreglene mellom seil og motor. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Vel. Sikkerhetsline kan hindre fall overbord. Men det hjelper lite ved f.eks. kantring. Den kan ikke hindre fall overbord. Den hindrer at man faller overbord. Og skulle du få en knock-down med Fenix, så kommer den opp igjen. Med en gang. Med bare vest vil du og båt bli adskilt. Med harness vil du fremdeles være oppi båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.