ivar Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 SPØRSMÅL: -Har noen noen formeninger om hvor mange lag og med hvor tung glassfiber jeg bør støpe på hhv veggsidene og i dørken? -Og kan jeg tette små hull i skroget, som skruehull, et lite hull på størrelse med hullet i en femmer som jeg fant langt under vannlinjen og 3 steder hvor jeg har kuttet en rett strek med f.eks sparkel eller "plastrep" for å få noe å støpe glassfiberen rundt? -Bør jeg slipe skroget veldig tynt der det er sprekker og skader (og hvorfor)? stå på med pussinga - kjenner faktisk det klør i nesa og øynene når jeg leser denne tråden :) Der hvor det er sprekker og hull må skadd laminat bort, og skråskjæres slik at du kan bygge opp nytt Små hull osv bruker jeg å fylle med glassfiberholdig sparkel Usikker ang å legge på ekstra lag med glassfiber i sider og bunn når det gjelder mengde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
knetrom Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 polyuretan trekker vann, så råder deg til å bruke divinycell . Dørken la jeg oppå kanten av den gamle dørken. (..) platen bak i hekken ville jeg la være der den er . Begynner du å tulle med den , skal du vite hva du gjør når du setter på en ny selv. Vanskelig å få til og potensielt meget farlig om det ikke holder. skal holde store krefter den plata der . Takk for tips, jeg visste ikke at polyuretan trekker vann! :) Jeg tror platen bak er god, så da får den stå. stå på med pussinga - kjenner faktisk det klør i nesa og øynene når jeg leser denne tråden :) Der hvor det er sprekker og hull må skadd laminat bort, og skråskjæres slik at du kan bygge opp nytt Små hull osv bruker jeg å fylle med glassfiberholdig sparkel Usikker ang å legge på ekstra lag med glassfiber i sider og bunn når det gjelder mengde Hehe, jeg har faktisk klart meg bra mtp kløing så langt! Fikk glassfiberstøv i munnen en dag, da smakte det litt syntetisk sursøtt dagen etter.. Takk for tips ellers! Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Har kjøpt meg "vått og tørt"-støvsuger og støvsugde hele båten og deler av teltet før jeg begynte å slipe i dag. Den var litt kranglete innimellom (posen revnet, den hadde lett for å velte, når posen revnet gikk luftfilteret fort tett), men det er fint å kunne støvsuge både meg selv og omgivelsene, terningkast 4. I føljetongen "Morten kjøper feil slipeverktøy" har vi i dag kommet til båndsliperen. Det var heller ikke rett verktøy til å slipe limrester og maling, selv om den var merkbart bedre enn både eksentersliper og feinsag. Terningkast 2. Så da var det tilbake til start, igjen, vinkelsliperen! Terningkast 4, trekk pga manglende kontroll men full pott på effektivitet. Terningkast 1 til både eksentersliper og feinsag. Alle terningkast er kun for denne jobben, feinsagen får 5 til 6 på saging, trekk for at det går litt sakte. Så nå blir det vinkelsliper på resten. Jeg er ferdig med 3/4 av slipejobben på limrestene, og 1/4 av jobben på "området mellom de grønne pilene", se tidligere innlegg. I føljetongen "dagens tabbe" er vi kommet til et område på "ripen" som så delaminert ut, jeg slipte litt ekstra og gikk gjennom. Tidligere bidrag har som alle husker vært å sage "inspeksjonsluke" til platen i hekken (den var litt annerledes enn på andre siden så jeg kom gjennom), og å sage totalt 3 kutt i gulvet med hhv vinkelsliper x2 og feinsagen. Framdriftsplanene inkluderer nå å kjøpe en sol og lyse på skroget fra utsiden når det er ferdig slipt, slik at jeg ser områdene hvor jeg må legge i litt ekstra bedre. Dagens bilder inkluderer et luftfilter(HEPA) i en støvsuger med revnet pose, hele filteret var helt jevnt dekket før jeg dunket på det, og et bilde av dagens økt på venstre side av bildet mens tidligere dager er på høyre, bonus på sistnevnte er støvsugeren og vinkelsliperen, og kapteinsstolen min som er slått sammen og lent opp etter hekken God helg! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 hva slags skive bruker du på vinkelspileren? Til slikt syns jeg såkalt flapdisk funker bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
knetrom Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) Bruker flapdisc selv, husker ikke grovheten i farten. Hvis du lurer på hvorfor jeg prøver andre slipemaskiner, er det pga det blir en ujevn overflate med vinkelsliperen, så jeg har vært på jakt etter slipemaskin som både jobber like raskt som en vinkelsliper men samtidig gir en jevn overflate. Båndsliperen hadde 80-papir og ga en jevn overflate, men det gikk jo alt for sakte. På utsiden av skroget tror jeg båndsliperen vil gjøre en grei jobb, der må jo overflaten være jevn for å få fin lakk. Og nå har jeg tenkt å gå for lakk på innsiden også, så da må jeg sparkle ujevnhetene etter vinkelsliperen der. Men, limet++ måtte jo vekk, så evt ujevnheter får bare være. Men på utsiden skal ikke noe annet enn gammel lakk vekk, så der må jeg være nøyere på å få fin overflate Det neste jeg er spent på er hvordan det er å fjerne gammel bunnsmøring mm, under vannlinjen vil jeg nemlig ha jevnest mulig overflate for å få minst mulig motstand i vannet. Redigert 23.August.2013 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Dette var et gøy prosjekt som eg ikke har lagt merke til tidligere... Hvis du trykker på linken "prosjekt Halco" i signaturen min så ser du mitt tidligere prosjekt.. der står bla om fjerning av skum og bygging av ny bunn.. Ser ut som du gjør bra og grundig arbeid.. Som bunn kan eg tipse deg om glassfiberplater slik som eg brukte, lett, solid og trekker ikke vann.. Fikk de gratis hos Norsk modell og formplast.. Men stusset litt på en ting, hvorfor vil du støpe båten på utsiden under? Blir jo masse arbeid med sliping og støping.. Vil erfaringsmessig si at det er bedre å støpe den innvendig flere lag og heller reparere eventuelle skader utvendig.. Så skarpe den ren for bunnstoff under, finslipe dette og så en runde med 60 papir før evt priming og bunnstoff.. Bare ment som et tips, er ditt valg btw, må legge ut flere bilder, kommer til å følge med på dette. Hvor holder du hus forresten? Redigert 24.August.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
knetrom Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Takk for det :) Ser at jeg har lest prosjektet ditt som inspirasjon før jeg begynte faktisk! Edit: Og nå som jeg leste den på nytt får jeg mye mer ut av den, likte gulvplatene dine! Hva er din erfaring med området hvor gulvet er støpt til skroget, jeg ser at du hadde maling inni ditt, men var det ellers noe "inni"? Jeg har tidvis litt gulbrunt "skum" inni mitt, men i motsetning til "hovedskummet", så henger dette som faen. Jeg sliper det likevel vekk, men jeg mistenker at når formen på skroget blir komplisert framover i baugen, vil noe av dette enten måtte stå igjen, eller så må jeg slipe vekk veldig mye polyester og fiber. Jeg tar hele historien for å klargjøre hvorfor jeg tenkte å støpe hele utsiden, det begynte jo i 2010 da det plutselig var et område under kjølen hvor bunnsmøringen og trolig noe glassfiber var borte! Jeg mistenkte en dårlig lapp som hadde falt av. Fant bilde av det faktisk, fins en tråd på saken og. Men siden du spør om bilder, så ser å "stappe litt glassfiber inni hullet først for å fylle i litt" slik ut fra innsiden, syns det er interessant å se resultatet av det man gjør: Her er "inspeksjonshullet" til platen i hekken, støpen ser ut til å ha sigd/seget(?) litt i forhold til på andre siden, så jeg sagde vekk for mye. Men men, jeg benytter anledningen til å sjekke tilstanden og tørke litt inni der Redigert 24.August.2013 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Ja de er gull de platene, hele tanken min når eg la ny bunn var å få det så lett så mulig.. Den skjøten mellom gulv og skroget var det noe masse lignende ditt mener eg å huske, alt forsvant en sen kveld med hammer og meisel, det løsnet lett, men den båten var kjøpt som halvfabrikat og bygget av noen som tydeligvis ikke hadde gjort slikt før og bar preg av det med mye jallamekk og lettvindte løsninger.. Videre slipte eg vekk all maling, lot det tørke og når gulvet var lagt ble det støpt over med et lag 600g duk.. Dette satt som fjell, var bare det at eg skulle støpt innvendig et lag eller to før eg la gulvet, for det var kjølen som ble problemet.. Ser litt av planen din da ja, men det letteste er nok og slipe godt ned evt vekk hele sprekken for så og bygge det opp igjen som en skade, og i den sammenheng er det lurt og legge godt i akkurat i bunnen på innsiden av kjølen hele veien. så sliper du en v-fuge med skrå kanter 45 grader eller mer, så fyller du i med små biter med duk lag for lag. og husk, om du ikke vet det fra før, så skal all duk RIVES i biter, ikke klippes eller skjæres. Dette for å få en myk overgang.. klippes den så blir det en kant og løsner i første bølge.. Utvendig bruker du samme duk og glassfiber som innvendig, vil anbefale 300g da 600g er vanskelig og jobbe med i små områder.. Videre må du evt ha gelcoatsparkel oppå eller 2k primer (eks Jotun antipest) slik at det blir tett.. Det ligger forrsten en tråd om en Fjordling innpå her der det legges nytt gulv og. der finner du sikkert mye tips og triks og Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Jan E. Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Har en samme båt som venter på å bli restaurert. Og den har så å si nøyaktig samme skade, bare ca 30cm lenger vekk fra kjølen. Er ca 30cm lang i lenderetningen. Har tenkt å angripe reparasjonen på samme måte vi lærer på kompositkurs for flyreprasjoner. Det finnes en del forskjellige måter å gjøre det på. Men tommelfinger-regelen er at reparasjonen må være dobbel så tykk som skroget ellers for å få samme styrke. Det kan se ut som at det er bedre å legge på stor lapp innvendig først, og så mindre og mindre i en pyramide. Men det stemmer ikke. Ved å legge på større og større "holder" en på plass hvert lag under, så er mindre sjanse for delaminasjon i pyramiden en legger på innsiden. Innvendig kan en med fordel ende med en del større lapp en området utvendig som er slipt. Slik skadene er her er det enkelt å lage et eller flere forsterkningspant over lappen innvendig også om en ønsker. Om en bruker matte er det bare å putte på. Om en bruker remse/vev er det viktig å snu hvert lag så ikke alle fibrene går samme vei. Edit: Har ikke slipt meg igjennom på min enda. Så vet ikke hvor tykt godset er. Men vil tippe det graderte nedslipte området rundt sprekken vil være på 6-8cm. Redigert 24.August.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Håvard Straume Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Hei :) Flått prosjekt!! Sånn gjore eg med å forsterka bunnen Står meira her på prosjekttråden min :) https://baatplassen.no/i/topic/97671-with-vitsi-13-prosjekt/page-2 Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/97671-with-vitsi-13-prosjekt/ Link to post
knetrom Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Takk for fine ord og innspill, fikk noen pekepinner som vil komme godt med nå ja Anders_K: Min "guffe" henger veldig godt faktisk, men jeg fjerner alt som blir synlig av den. Men om noe blir liggende støpt inn i glassfiberen, har jeg troen på at den holder lenge. Skal søke opp den tråden Jan E.: Fin skisse, enkel og oversiktlig! Gir og en god pekepinn på å slipe skadene fra utsiden og legge forsterkningen fra innsiden, jeg kunne fort gått i gang uten å tenke meg om og slipt fra feil side, spesielt på en delaminering jeg fant i dag (må undersøke den nærmere dog, er mulig den ikke går gjennom og må tas fra innsiden) Håvard Straume: Takk for bilder, har faktisk lest tråden din og :D Jeg har tenkt på å lage forsterkningene omtrent som du har gjort det, bare med flere tverrgående spant(?) for å støtte opp gulvet. En blanding av din og Anders_K sine løsninger. Men har ikke bestemt meg helt enda, skal støpe først. Nytt spørsmål, kan jeg markere hull og skader i skroget med sprittusj rett på den nedpussede glassfiberen og så støpe over det, eller er det nok til at den nye polyesteren ikke vil henge? Begynner å bli en del områder jeg må ta meg av, er viktig å ikke glemme noe! Jeg begynte dagen med å støvsuge båten, men jeg tok ikke bilder da. Etter dagens økt gjenstår det å slipe ferdig det svarte området på babord side på dette bildet, og å slipe over bunnen innvendig for det ligger litt "slam" eller noe etter alt vannet. Eller jeg kan kanskje vaske det vekk, hva tror folket? Jeg liker jo å slipe Nytt strekbilde! De to oransje peker på ytterkantene av et lag med matte som ligger i kjølen ca der jeg lappet i 2010, men det er ikke jeg som har lagt det så vidt jeg kan forstå (jeg jobbet jo på utsiden). Den hvite pilen peker på glassfiberen jeg stakk inn i sprekken (tror jeg, jeg har jo ikke dobbelsjekket mot utsiden). Jeg peker på midten av kjølen med pekefingeren for å kunne orientere meg når jeg ser på bildene Som man ser er det et firkantmønster i glassfiberen her. Dette gjør meg veldig usikker på om dette er originalt, da resten virker å være glassfiber som peker i alle retninger, og noen stedet løsner jo denne matten litt i kantene også. Men på den andre siden, båten var jo full av skum, så det må ha blitt gjort for lenge siden (siden jeg i dag ikke har hørt om noen som tar i nytt skum)! Og noe av det skummet virket å ha lagt der lenge ut i fra fargen i forhold til det friske skummet. Jeg lurer uansett på om delamineringen jeg nevnte for Jan E. er i denne eller tilsvarende matte lenger foran, men sprekker så småskader forsvinner i alt støvet så jeg må se senere. Og som man ser rett fram fra den hvite pilen, så ligger det en lang remse i kjølen. Jeg er veldig usikker, men det har jo egentlig ikke noe å si Båten har gått rett i en kai eller lignende minst 1 gang, baugen er skadet helt øverst. Her er en ca 20 cm lang sprekk som er tettet fra utsiden, den lå nesten skjult under fenderlisten men den var synlig før demotering. Har på bildet slipt gjennom glassfiberen, og jeg skal støpe mot den gamle reparasjonen, og sliper den deretter vekk fra utsiden og støper der og. Dekket har en tilsvarende skade. Bilde fra innsiden og utsiden, og et bilde Jeg orket ikke å gå ut av båten og ta bilde av skaden fra utsiden, så bildene jeg tok traff ikke skaden. Her er derfor et bilde fra tidlig i demonteringen, fenderlisten er av og man ser et hvitt område på dekket nesten rett under den nærmeste tau-saken, som jeg ikke vet hva heter, der er skaden i hvertfall. Det er noe tilsvarende under kanten, og det er det jeg sliper mot. I tillegg er det mer skade helt framme, her er det knusningsskade og sprekker i kanten. Som sagt er det tilsvarende på dekk. Jeg tok bilder av flere skader jeg fant i dag, noen var reparert fra før, men jeg syns det blir for ensformig å legge ut alle, det blir på en måte bare nærbilder av noe man ikke ser hva er. Men hvis jeg kan markere alle skader med tusj tror jeg at jeg kan få et par spennende bilder med alle de forskjellige tingene jeg må fikse Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Ser det kan missforståes litt. Når jeg skrev "nedslipte området rundt sprekken vil være på 6-8cm." Så var det på hver side av sprekken, og ikke totalt hele området. Det er viktig å få frem nok overflate av gamle skroget som reprasjonen kan "bite" på. Tegningen jeg viste er jo ikke fasiten. Hver skade må vurderes individuelt. Om det er ting festet i nærheten, om det er kant, hjørne osv i nærheten. Det finnes også andre måter å takle en enkel overflate på som under. En kan også bygge opp en vanlig pyramide. Men da er det veldig viktig å avslutte med en stor lapp over hele, for å låse alle kantene på pyramiden. En kan også slipe seg inn fra hver side. Der det blir brukt veve er det i utgangspunktet tyngre å få til en bra slipejobb. Da må en slipe seg i trappetrinn ned for hver lag vev. Og lage et platå som lappen kan ligge i. Og legge retningene i veven på reparasjonslappen i samme retning som det laget en legger ned lappen på. Men slike reparasjoner er kun nødvendig på fly og deler som utsettes veldig mye. I en vanlig båt er det ikke nødvendig å gå til slike skritt. For da kan en fort ende opp med å slipe i 2 timer for å klargjøre en skade som var 1x1 cm. Da blir det som på reparasjonen under. Som da i tillegg får den vanlige forsterkningen oppå skaden, som jeg ikke har tegnet inn på denne tegningen: Så lenge en bare tenker litt på å gi reparasjonen god overflate å feste seg i. Og kanskje prøver å tenke litt på hvilken vei kreftene går i skroget når en legger ned reparasjonen så blir det nok bra nok. Men skal båten brukes hardt, og hoppes med så blir det straks mer tricky å lage reparasjoner som skal holde "evig". Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Anders_K Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Kan tipse om å bruke stålbørste på vinkelkuttern når du skal fjerne skadet laminat, da rives det raskt vekk+ at du får en ru overflate der du skal støpe.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
knetrom Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Kom til å tenke på vannlinjen på båten, og har sett etter bilder av den på vannet. Fant bare et dårlig et. Før har bunnsmøringen vært opp til kanten av skroget, alt det svarte på bildet under. Er kanskje like lett å gå for det, får se til neste år Ser ut som om vannet stopper før det hvite området, men er jo vanskelig å se. Dette er fra da vi hadde eid båten i 2 uker, så den var ikke blitt kjempetung av vann enda på det tidspunktet, så den ligger vel noenlunde riktig i vannet (sett vekk i fra at jeg skal flytte bensintanker og batteri litt framover tenker jeg) Men fant noen bilder fra de gode og dårlige tidene i 2010 Her er det eneste bildet jeg finner av lapping av skaden. Foran står motorsykkelen jeg pusset opp på den tiden: Her er det siste bildet jeg har av den gode tiden som båteier, det varte under 2 mnd Tatt 5 dager før bildene av skadene dukker opp, det kan til og med være dette er tatt rett før/etter den turen skaden oppstod. Som nevnt har jeg aldri hatt båtplass til båten, så den har bodd på henger. Gode gamle trekkvognen min er med på bildet også, nå har jeg bil uten hengerfeste. Ved siden av står en annen båt vi brukte på den tiden, men den ble solgt i vår Bevis for at den har vært på sjøen Jeg får stikke bort og slipe ferdig! Kjøper stålbørste til vinkelsliperen i morgen og rasper opp områdene det skal duk, og så er det rengjøring og deretter støping! Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 En kan med stor fordel rengjøre før en begynner å slipe også. Påbegynt sliping av skitten overflate driver noe av skitten ned i slipingen og ripene som kommer. Gjelder også om en skal slipe ned et karosseri etc. før lakkering. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
knetrom Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Det får jeg gjøre i bunnen ja Er det noe anbefalt vaskemiddel for å vaske vekk gammelt vann eller blir det bare zalo og børste? Kan jeg tusje på glassfiberen og støpe over forresten? Nå er jeg ferdig slipt langs kantene, gjenstår å slipe hekken opp til toppen av platen så jeg får støpt inn nytt gulv tenker jeg, og manuell sliping i hjørnene bak for der når ikke maskinen. Det er kanskje noe vann inni veggen, må se hva jeg støter på til uken. Jeg tenker forresten å tette hullet til tappepluggen og heller bruke en inspeksjonsluke til tømming av vann, pluggen har bare gjort vondt verre så langt i hvertfall, den kan umulig være original Bilde av skaden jeg nevnte i går, hvor båten trolig har gått på kai: Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Ingen problem å støpe oppå tusjmerker, uansett lurt å vaske med aceton der du skal støpe rett før du begynner Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
knetrom Svart 27.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 (redigert) Takk for den Har markert div skader og ting jeg må sjekke nærmere i dag. Har også slipet vekk malingen på hekken for å ha feste til gulvet. Jeg valgte å ikke å gå rundt kanten på den innstøpte platen, tror det vil holde og i tillegg var formen litt rar der. Som man ser på bildet her er det støpt dobbelt oppetter hekken allerede, det er vel det gamle gulvet sin innfestning. Da jeg begynte å slipe, se venstre side på bildet, merket jeg at det gikk veldig lett av. Jeg mistet lyset underveis, så jeg må se i morgen om jeg traff "fast ved" eller om det ytterste laminatet fortsatt er løst. Det virket som om jeg slipte nok til at det henger nå. Det neste nå er å kontrollere slipingen i lyset, og å slipe hjørnene for hånd. Her har nok sistemann som støpte glemt å rulle ut luften, det er noen luftlommer støpt inn i bakveggen (f.eks i "inspeksjonshullet" mitt), så jeg kommer ikke til med vinkelsliperen Redigert 27.August.2013 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 28.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Må slipe litt mer bak, det er noen områder der gulvet skal støpes fast hvor det er 2 lag laminat og de henger ikke sammen. Jeg hadde tenkt å støpe fra bunnen og oppetter hekken, men det er vanskelig pga den innstøpte platen lager et overheng over skroget. Men så kom jeg på at jeg egentlig ikke trenger det, for jeg skal jo støpe oppetter hekken for å feste gulvet i bakkant, og dette havner under gulvet. I tillegg er jeg ikke 100% sikker på min opprinnelige plan om å støpe 100% av skroget på innsiden, det må jeg se an. Jeg har bestemt meg for å skrape av bunnsmøringen og inspisere alle skader fra begge sider før jeg bestemmer meg for noe som helst av reparasjoner. Jeg innser jo at det egentlig er det samme som jeg har beskrevet før i planen min, men denne gangen har jeg tenkt meg bedre om, så det føles mer riktig selv om det da er det samme som tidligere planer.. Jeg er lei av støv, så jeg slipte ikke i dag. Begynte å dra av bunnsmøring, jeg lurer på om det er problem at jeg drar skraper i rødfargen (som jeg tror er den innerste fargen, er det gelcoat eller noe? Dette kan jeg ikke) slik at den blir rosa? Det mangler farge noen steder, dvs det er små flekker med åpen glassfiber, og noen steder tror jeg det er sparkel, men den forsvinner jo når jeg skraper så jeg er usikker. Jeg drar av bunnsmøringen med en skrape som jeg slipte av hjørnene på etter tips fra båtplassen, det er vel riktig verktøy? Jeg drar hardt til bunnsmøringen forsvinner, noen steder er det nok 2 lag (eller flere), båten var solgt ferdig smurt så det er gjerne bare lagt rett på det gamle? Har latt teltet stå åpent i dag for å blåse ut litt rusk, håper det blir bra. For oss som liker bilder legger jeg ut et der jeg har dradd av bunnsmøring litt her og der for å se hvordan det fungerer. Selv om vi hadde båt til jeg var rundt 18 år (er 28 nå), kan jeg bare huske at vi tok bunnsmøringen 1 gang, så dette er jeg fersk på. Jeg velger forresten å tro at min onkel tok seg av bunnsmøringen Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Bruk Duxola når du skal fjerne bunnstoffet. Dette er en malingsfjerner som funker som bare det. Brukte det selv på Hydroliften min :) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Takk for tipset, men jeg finner ikke Duxola som jeg får kjøpt som privatperson i Bergen, kun en nettbutikk i Sandnes som ikke sender, og en butikk som kun selger til firma her i Bergen! Er det noe annet jeg kan bruke? Maritim, Jula, Biltema, Clas og helst noe som ikke koster 700 kr for en boks før jeg vet at det virker og at jeg ikke trenger fire bokser til etter den første (prøver å gjøre dette på budsjett minst fram alle skader er avdekket, slik at jeg ikke bruker mye penger på en båt som likevel må kastes) Ellers, det har gått sakte i det siste, har vært på 2 biltreff de siste 3 ukene, og jeg jobber ofte i en annen by og mange andre unnskyldninger I dag tenkte jeg å trekke båten ut på jobben og bruke en kraftigere høytrykksspyler vi har der for å få spylt av mer bunnstoff og deretter snu båten på hodet på et stativ jeg har begynt å lage til, men jeg kom på at det er helgejobbing der denne uken så da er det området opptatt. Jeg får se hvor mye jeg får fjernet med vanlig spyler, da jeg satt opp teltet i slutten av juli tenkte jeg at det må ned til slutten av september/starten av oktober, for det kommer ofte et snøfall i midten av oktober her og jeg vil fjerne teltet før det! Målet var å ha skroget ferdig til da, og så evt støpe til våren hvis jeg ikke får lånt en garasje (har muligens noe på gang der, får se) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Er noe som heter reprin som er malingsfjerner.. Står noe om den her https://baatplassen.no/i/topic/14600-fjerne-bunnstoff-med-reprinstripper-noen-tips/ Er på utkikk etter duxola selv, skal gi en lyd hvis eg kommer over Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
knetrom Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Hmm, i tråden du linker til skryter jo folk bare av skrapen.. Jeg brukte ca 1 time på å skrape 1 fot på ene siden av kjølen, dette tar tid! Mye av jobben gjorde jeg med buen på en vanlig kniv, og litt med biltemaskrapen min (kniven biter mye bedre). Og jeg spylte vekk der det ville løsne innimellom for å få en avveksling. Det vil jo ta mellom 30 og 60 timer å få av bunnsmøringen i dette tempoet Det hadde nok hjulpet å snudd båten vil jeg tro. Finner tjukke lag med noe som må være sparkel noen steder, men har ikke funnet noen skader under det. Blir spennende å se hva som skjuler seg. Finner små flekker uten rødfarge/lakk hvor jeg ser rett på glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Det blåser godt i dag, høststormene er vel på vei, så jeg har forankret teltet litt ekstra for å se hva det tåler, jeg var på nippet til å ta det ned men jeg har lyst å komme litt lenger først. Jeg var også ute på jobben for å se om det var ledig der, men der var alle mann på jobb så jeg lot være å spyle båten. Da var det tilbake til skraping. Fikk litt bedre taket på skrapen i dag, men det forspranget forsvant igjen pga jeg kom til hardere bunnsmøring. Jeg må minne meg på hvorfor jeg gjør det og ikke bare smører over, og det er for jeg skal ha fram alle skader for å få vurdert skroget best mulig, pluss å reparere de selvsagt, og for å få et slettere skrog når det er på vannet igjen, det er ganske ruglete nå, uten at jeg vet hvor mye det har å si. Når jeg kommer ned til rødfargen, drister meg til å kalle det topcoat uten at jeg kjenner begrepene, så er båten veldig glatt og fin. Noen bilder så ikke tråden dør ut, og for å vise hvor sakte dette går. Dette er i går, jeg har spylt av det jeg fikk til. Dette er i dag, ca 3 timers arbeid fra det forrige bildet Jeg tror og håper at jeg kan få farten opp ved å spyle på jobben og deretter snu båten på hodet for å få en skikkelig arbeidsstilling! Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Dagens opptur: Teltet står etter gårsdagens vind :) Dagens nedtur: Dro båten ut på jobben og prøvde å spyle med den kraftigste høytrykksspyleren jeg vet om, med og uten varme, og det hjalp så lite at det nok en gang er å skrape av bunnstoffet som gjelder.. Jaja! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.