Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Har Bavaria og er meget fornøyd. Meget god kvalitet til en lav pris. Vil vel heller si at Bavaria er sjøens "Toyota" enn IKEA. Noe av hemmeligheten er autoamtisert produksjon av innredingsmoduler. Litt rart at håndlaget produkt alltid ansees som bedre enn industriprodusert. Som regel er det jo motsatt, at kvaliteten varierer mer der alt gjøres manuelt. Dekksutstyr, motor, luker rigg etc. er av god standard kvalitet.

I tillegg er det fordel i Norge med en svært god forhandler (Lunde båt) som er veldig proffesjonell.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det lite automatisert produksjon på Bavaria, unntatt deler av innredningen.. Resten er nok "man made". Men De har optimalisert produksjonslinjen slik at det er en form for effektiv serieproduksjon og mye er modulbasert.. Dette gir en effektiv produksjons linje, og '"snicker Jönson" tusler ikke rundt med tommestokken og tømmermannsblyanten bak øret mens han tar seg en pris snus, og tar et mål eller to engang i blant før han sager ei list i ny og ned

 

Hadde produksjonen vært svært automatisert så hadde de neppe trengt 600 ansatte for å lage ca. 2500 båter i året..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker båter med innredning av grp, fremfor dårlig kryssfiner. Kryssfineren suger opp fukt fra kjølsvin og trekker til seg kondens. Dette gir i første omgang stygge skjolder, og i neste kolaps i plata. Innrednings detaljer i grp holder. De er kanskje noe mere sterile, men akk så greit å holde.

Når en går underdekk i en svensk bygd, med mye treverk, så føles det som å krype inn i en trekase/gitarkasse. nei litt av begge deler er å foretrekke. Tre i dører og bord, ellers grp.

Maxibåtene var først ut med mye støpt innredning. Kryp ned i en 68 eller 95 og se på innredningen! Bavaria har vel noe av det samme i sine modulbaserte innredninger!

Selv seiler jeg en svensk Magnussen båt, med mye dårlig teak finer!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

 

Hadde produksjonen vært svært automatisert så hadde de neppe trengt 600 ansatte for å lage ca. 2500 båter i året..

Dagens nøtt:

Hvor mange arbeidere ville Bavaria trengt for å lage 100 flotte båter når de ikke har klart å lage EN flott båt med de flere hundre arbeiderene som jobber der nå?

 

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det vel ikke lenger båtfabrikker på orust som ikke driver med en slags automatisering og samlebåndsjobb.

 

Den der greia med å ta mål og stå og gnikke og lakke med pensel den er nok ikke lenger realitet.

 

Tar jeg feil om jeg har en følelse av at endel tror at eneste forskjellen på en najad/oyster/HR/rustler er mengde teak,mahogny og graden av håndarbeid ?

Link to post
Share on other sites

 

 

Tar jeg feil om jeg har en følelse av at endel tror at eneste forskjellen på en najad/oyster/HR/rustler er mengde teak,mahogny og graden av håndarbeid ?

 

Bavaria tjener visstnok i tillegg flere hundre tusen pr. båt da de bla. bruker samme trapp på motorbåtene og seilbåtene slik at det blir noen fantastiske innkjøpspriser hos sine distributører. Hvilken distributør som skiller slik på prisene ved antall på 200 og 1000 foruten badetrappleverandøren vet jeg riktignok ikke.

Link to post
Share on other sites

 

Dagens nøtt:

Hvor mange arbeidere ville Bavaria trengt for å lage 100 flotte båter når de ikke har klart å lage EN flott båt med de flere hundre arbeiderene som jobber der nå?

Håper du ikke mener dette alvorlig, fy skamme for en nedrakking på noe tusenvis av mennesker bruker enorme mengder penger på og er kjempefornøyd med

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Automatisert = ingen sjel[/quot

----------+-++++-------++-++++--++

Båtsjelen hvor ligger egentlig den? Er den tung? I så fall bør den få selskap med kjølsvinet pga stabiliteten. Hvilken form og farge har den? Er den egentlig noe å se på...., sån i forhold annet bra å se på???

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker båter med innredning av grp, fremfor dårlig kryssfiner. Kryssfineren suger opp fukt fra kjølsvin

 

 

 

Har du fukt i kjølsvinet? Fniiiis ... husker jeg hadde noen dråper der for tre år siden, hadde glemt å lukke takluka når det dro seg til litt. Edit: Prøv med litt talkum :diving:

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjesp.......Zzzzzzzzzzzzzzzz

Ja for deg blir det like kjedelig med en slik spøk som diverse ikea møbler. HR er imidlertid ift. Bavaria, kunstverk som innbyr til god atmosfære med sjarm, sjel osv.

Kunst koster penger om man ikke lager det eller arver det. Men jeg forstår at alle ikke verdsetter det like mye i likhet med flotte malerier som treffer forskjellig fra person til person.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du fukt i kjølsvinet? Fniiiis ... husker jeg hadde noen dråper der for tre år siden, hadde glemt å lukke takluka når det dro seg til litt. Edit: Prøv med litt talkum :diving:

Ja en av fordelene med bavaria, er jo at masten står på dekk! Så lekker det ikke der! :-)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Ja en av fordelene med bavaria, er jo at masten står på dekk! Så lekker det ikke der! :-)

 

jaggu er det ikke tett selv om masta mi går tvers gjennom hyttetaket gitt ... fukt i kjølsvinet har jeg bare hatt en eneste gang, helt sant, og da kom det gjennom åpen takluke. å påstå at båten er 100% pottetett ville være en overdrivelse, men det er ikke noe sted det gjentagelsesvis samler seg vann etter lange regnperioder f.eks., ihvertfall ikke som jeg har klart å spore opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...