Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Tror en svært høy andel av alle Luffene har blitt solgt til Tyskland. Seiling er nok litt mer overklasseaktivitet i Tyskland, og gjennomsnitteieren har høyere lønn enn her hjemme.

 

Har forøvrig fundert litt på hvorfor betalingsviljen for flotte biler og store motorbåter virker mye høyere enn for dyre seilbåter. Her på BP er det f.eks til stadighet tråder om kjøp av motorbåter i 1,5-2,5 mill klassen, mens seilbåtdiskusjonene gjerne handler om båter godt under millionen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tror en svært høy andel av alle Luffene har blitt solgt til Tyskland. Seiling er nok litt mer overklasseaktivitet i Tyskland, og gjennomsnitteieren har høyere lønn enn her hjemme.

 

Har forøvrig fundert litt på hvorfor betalingsviljen for flotte biler og store motorbåter virker mye høyere enn for dyre seilbåter. Her på BP er det f.eks til stadighet tråder om kjøp av båter i 1,5-2,5 mill klassen, mens seilbåtdiskusjonene gjerne handler om båter godt under millione

Det er vel vi i middelklassen som har seilbåt da, og så er det lønnsadelen som har motorbåt :smiley: ( For med 10 tommeltotter kan du fortsatt klare deg med et service/vedlikeholdsbudsjett på 15-20 000 når du kjøper en nyere seilbåt. Har du 10 tommeltotter og kjøper en motorbåt på 40 fot med dobble installasjoner så er det vel en goooood del mer av husholdningsbudsjettet som omfordeles til båtbudsjettet, og det er det ikke alltid enighet mellom mor og far om :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

En båt er alltid for liten etter en stund, klart man vil ha en større!

Var ment mest som et stikk i siden til alle de med 3-fotssyken :wink:

 

Som bobåt synes jeg størrelsen på båten min er OK (44'), men klart, kunne gjerne hatt ei skute på 50' for bedre plass til stæsj. Flytter jeg i land blir det sannsynligvis en mindre båt, da den forhåpentligvis vil være enklere å seile alene og ikke minst billigere å fikse på om noe går galt. Landboere trenger ikke samle alt de har ombord, dermed er gjerne ikke behovet for plass like stort (om man ikke har familie med barn og alt det som følger med).

Link to post
Share on other sites

Større rekkevidde er et godt argument, men de "seiler" jo stort sett de samme 20 nautiske fra Skjebergkilen til Koster....

 

Det snodige er jo at det blant båtene med tysk flagg på hekken, så er det bemerkelsesverdig få Bavariaer.

 

Tviler på at de største båtene befinner seg i Skjebergkilen ... men artig teori.

 

 

Har forøvrig fundert litt på hvorfor betalingsviljen for flotte biler og store motorbåter virker mye høyere enn for dyre seilbåter. Her på BP er det f.eks til stadighet tråder om kjøp av motorbåter i 1,5-2,5 mill klassen, mens seilbåtdiskusjonene gjerne handler om båter godt under millionen.

 

Det må jo være fordi så liten del av kjøpesummen går til statskassen når man kjøper seilbåt i forhold til bil...

 

Dessuten er nok kvaliteten på tyske båter langt bedre enn på biler, man kan fint seile jorda rundt i storm i en billig Bavaria, mens man må ha minst en BMW/Mercedes SUV, eller kanskje en Porsche Cayenne, for å komme opp den siste kneika på Hafjell.

Link to post
Share on other sites

Det handler om å organisere produksjonen etter enkle logiske prinsipper, og følge de... Men skal en få dette til på en effektiv måte, så trenger en selvsagt volum i produksjonen.. Dette er grunnpilarene i både 5S og TPS som er vel anvendt metodikk innenfor både produksjon og verksted..

Jeg tror du glemmer noe vesentlig. De svenske verftene bygger nesten ikke to identiske båter. De aller fleste kommer til etter en rekke byggemøter. Jeg tror ikke du slipper inn til produksjonsjefen på Bavariafabrikken.

Link to post
Share on other sites

Det handler om å organisere produksjonen etter enkle logiske prinsipper, og følge de... Men skal en få dette til på en effektiv måte, så trenger en selvsagt volum i produksjonen.. Dette er grunnpilarene i både 5S og TPS som er vel anvendt metodikk innenfor både produksjon og verksted..

 

han eller hun som bygget denne, imponerer mer på meg enn hele din Bavaria-fabrikk³ (i kubikk)

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du glemmer noe vesentlig. De svenske verftene bygger nesten ikke to identiske båter. De aller fleste kommer til etter en rekke byggemøter. Jeg tror ikke du slipper inn til produksjonsjefen på Bavariafabrikken.

Det er vel nettopp det som skiller "tailor made" og masseproduksjon.. Skal man ha noe skreddersydd så koster det mer enn det som er laget i store serier... Men det er ikke nødvendigvis så mye bedre om det er skreddersydd.. Skal man ha pantry på andre siden og 5 cm lengre frem så koster det.. da må det lages slik og ferdige moduler passer ikke inn.. Da løper timene, og de koster penger..

 

Så blir det en avveining man må ta, kan man leve med pantry på bb side og der det er plassert, eller ikke.. På serieproduserte båter så er valgmulighetene små, svært små.. dermed kan de produsere i store volum til en rimelig penge..

 

Går man til en skredder i Norge og får sydd en dress så koster den normalt mer enn dress på Dressmann, men den er ikke nødvendigvis bedre kvalitet selv om den passer bedre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, prediken blant blårussen om at all næring må organiseres etter volummetodikken, og at cashflow i seg selv blir et mål for på den måten å skumme profitt, har jeg ikke de beste følelser for. Nå finnes det, i tillegg til at svenskene rent objektivt lager fantastiske båter, også en del mer følelsesmessige grunner for å velge vekk Bavaria, og blant de emosjonelle grunnene har det å holde seg langt unna samlebåndsbåter en viktig verdi for meg. Utvilsomt profiterer Rema-Reitan og Elkjøp umåtelig på å følge volumtankegangen, men for meg er min tredve år gamle HR et bedre uttrykk for hvilke verdier jeg setter høyt; kvalitet som varer og varer, skjønnhet, omtanke og oppmerksomhet på hver eneste detalj.

Link to post
Share on other sites

Jeg på min side kan leve med litt utbytte til aksjonærer så lenge båten koster en tredjedel ... jeg lever riktig nok i den siste kommuniststaten, men er ikke såååå inndoktrinert :o) Syns Sydvesten oppsummerer det bra, skreddersøm koster. Finpuss koster osv.


han eller hun som bygget denne, imponerer mer på meg enn hele din Bavaria-fabrikk³ (i kubikk)

 

Superfin båt, men å ha råd til å kjøpe den og tid til å holde den pen? Altså, hvis det siste hadde fulgt med på kjøpet ville det slått alt. Skal jeg ha mulighet til å bruke båten mest mulig må det være enkelt, kjappt, billig og greit. Å overlate noe slikt i mine hender hadde endt i tragedie ...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg aldri har sett tyskere i Bavaria.

 

De seiler Hallberg Rassy, Najad, Malø, Arcona, Sweden Yachts, Comfortina etc.

 

Jeg nevnte for kjærringa nå følgene "jeg tror jeg aldri har sett tyskere i Bavaria". Hun svarte kontant: "De har vel sansen for kvalitet"!

 

og hun har ikke greie på annet enn Hallberg Rassy, bortsett fra at jeg prøver å friste med en ny større Hallberg Rassy!

 

Jeg tror vi bør holde oss til kvalitet fremover.

Redigert av Horst Bulau (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte for kjærringa nå følgene "jeg tror jeg aldri har sett tyskere i Bavaria". Hun svarte kontant: "De har vel sansen for kvalitet"!

 

Jeg tror vi bør holde oss til kvalitet fremover.

Det finns en bra tysk båt, veldi fin....Scalar, bygges oppe vid Kappeln, da snakker vi båt igjen :yesnod:

minner litt om Vindø

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Møtte både tyskere med Hanse og Bavaria. Tyskerne har også firmaer som rodder opp Bav. Og så da ett par sorte. Vi seiler relativt langt og møter mange. Men møtte ikke mange i HR, men fler i Comfortina.

 

Men det sier fortsatt ikke noe om kvalitet. Kvalitet er egenopplevet!

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men det sier fortsatt ikke noe om kvalitet. Kvalitet er egenopplevet!

alt har kvalitet, av forskjellig art. Når vi opplever noe som god kvalitet, kommer det av at våre forventninger til kvaliteten blir oppfylt.

Hvis man leser denne tråden, og en går på prøveseiling av en Bavaria med de forventninger som er formidlet her. Så vil nokk opplevelsen av kvalitetene ved en Bavaria bli entydig positive! :-)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hyggelig å komme med på lista over de som er på langtur med Bavaria i år. Vi har dog kommet ennå lenger enn til Karibien (glemte svinge til styrbord) og er nå på New Zealand.

Rent teknisk har vi bare hatt ørsmå problemer som har lite med båttypen å gjøre (byttet en uorginal dynamo nr 2 - repareret en watermaker - og rent forebyggende overhalt ei vannpumpe fra jabsco, samt byttet en styrekabel)

Vi har seilt sammen med mange andre båter som koster mye mer og som visstnok skal være mye mer solide. De fleste har hatt mye mer problemer enn oss.... men vår båt har muligens vært bedre vedlikeholdt.

Vår opprinnelige plan var Antarktis og rundt Kapp Horn. Vi snudde i Brasil, men ikke pga båttypen, men mer fordi varmen etter hvert lokket mer enn isen (og admiralen la ned veto). Har aldri hatt seilbåt tidligere, så vi har intet å sammenlikne med, men når jeg ser meg rundt er vi faktisk her i Whangarei i NZ - og det er ODA som har brakt oss hit :smiley:

PS Virker som mange av de som satser på kvalitet holder seg på innsiden av Færder?? :wink:

Redigert av Per Aanund Mandt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tenkte jeg laste opp et bilde av ODA sammen med en kvalitetsbåt som hadde samme mast fra Selden, samme Harken wincher, Furlex, Ronstan skjøtevogner, Lewmar-luker og masse annet likt på dekk... Den andre dama er riktignok litt slankere, men de kom ihvertfall godt utav det med hverandre - klasseforskjellen til tross :smiley:

 

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150389191862004&set=a.10150389175562004.433967.527772003&type=3&l=95d3fa2661&theater

Link to post
Share on other sites

Tråden handlet om Bavaria før og etter masseproduksjon. Jeg har enda ikke sett at noen har meninger om Bavaria før...noe som kunne være litt interessant. Selv har jeg bare sett eldre Bavaria og de lignet faktisk litt på Orhustbåter med mye teak og trestærrs. I skrogform litt eldre Swan eller IOR-regel skrog. Noen med meninger og Bavaria før? eller han man kun meninger om Bavaria kontra HB?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...