Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

 

 

Når det gjelder sittecomfort over lang avstander så sitter man vel uansett med ryggen mot fartsretningen under sprayhood eller ligger og halvsover ett eller annet sted, man sitter skjelden rett opp og ned på benkene uten puter

For autopilot i hengekøya er min favoritt .. gjerne med Ipad og 3g

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

900 kroner for ei sittepute? Jaja, kjøper man billig båt så kan man jo ta seg råd til sånt...

 

Litt av hvert annet også, faktisk.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42175277 mot http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42034816

 

Omkring 1,5 mill i differanse. Kan faktisk få TO bav'er for en hr. Den ene kan man jo chartre ut i caribien når man ikke vil bruke den der selv om vinteren. Nøyer man seg med én kan man bytte motor, all elektronikk, kjøpe inn en fantastisk seilgarderobe, feriere på rivieraen hver eneste jul, vinterferie og påske herfra og til hell freezes over, og sikkert legge ved en suv til kona og. Eventuelt kan mellomlegget finansiere en jordomseiling. Eller man kan ha en HR og sitte med tommelen opp i #æ#a på Orust, da trenger man vaffal ingen sittepute :o)

 

Velger man å kjøpe én Bav og legge differansen i antall føtter istedenfor å velte seg i luksus får man en båt på størrelse med en middels leilighet på Aker Brygge som en HR bare kan drømme om å slå i Tjörn rundt, ene og alene pga. overlegen vannlinjelengde.

 

Vi har alle våre prioriteringer.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke spinnakerbom og spinnakerfall så du kan feste den på forsiden av genua? Samt på forsiden av masten?

I ideelle forhold har jeg og nytt livet i hengekøy med spinnakeren oppe og da festet i forstag-mast. Da er det deilig å høre bølgeskvulpet og la vinden bestemme destinasjon.

Om man går en transportetappe alene på havet i dårlig vind for motor så kan man skru opp favorittmusikken på fullt for å overdøve motorstøy og annet. Legge seg frem i hengekøya og stappe i øreplugger og kun høre musikken. (selv om jeg ofte foretrekker bølgeskvulp)

Med ipad og fjernkontroll i lomma samt gjennomtenkte prosedyrer for alle eventualiteter så kan det gå bra.

 

Vi har alle våre prioriteringer.

Ja om man vil klare seg med noe rimelig så kan man kjøpe denne HRen. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43236974

Man kan til og med kjøpe to HR før man kommer opp i prisen til en Bavaria.

 

Snakk om å sammenligne hummer og kanari. Hender det du kjøper deg en bedre middag eller øl på brygga selv om det er halv pris eller mindre på Rema og middagen ikke er masseprodusert? Synes du alikevel det kan være verdt den høyere prisen selv om den er "håndlaget"? Verdsetter du såkalt flott kunst og malerier eller er ikea kopier godt nok på alle områder? Skjønner du at noen verdsetter skikkelig håndverk når de skal drive med favoritthobbien sin og kanskje bruke båten delvis som bosted?

 

Har du hørt om rikingen i Malaysia som bygget verdens dyreste yacht? Han bestilte så mye gull og kunst ombord at skuta ble så tung at den etter flere års bygging og innredning ble for tung til med fornuft å kunne sjøsettes. Noen milliarder var kastet bort skulle man da tro, men så viste det seg at gullprisen hadde steget så mye at alt gullet ombord hadde steget såpas at det var mer verdt enn hele investeringen. Tenk på hvor spennende det må ha vært å bygge denne båten når han hadde interesse for slikt og kunne gjøre akkurat som han ville uten å tenke på å spare på dette området, samle kunstverk, dinosaurrester osv hadde han visstnok og ombord.

 

Vi bor i et av verdens rikeste land. En familie som har stor båt har ofte totale inntekter på over 1 mill og mer. Hva skal man bruke alle pengene med mer fornuft enn hobbien man evt. liker best? Jo, man kan dele litt med de svake osv. Men, skal man få kjeft for at man velger å bruke litt ekstra på en båt som har skikkelig håndtverk fremfor en båt som er god nok? og iflg. hva jeg hører mye bedre da den er industriprodusert? Pengene er ikke masseprodusert for å ta dem med i graven.

Link to post
Share on other sites

Nicket mitt er basert på svært gode minner. Jeg har hatt svært mange båter. Inkl. nye store motorbåter osv. men noen av de beste minnene har jeg fra HR. Spesielt 312en.

 

så egentlig vil jeg bare at så mange som mulig her rakker ned på HR og forklarer at HR er ikke masseprodusert og derved helt uaktuelt for en normal person.

 

Men hvorfor ikke oppgi hvilken båt du har i din avatar siden du også der figurerer med HR 312 MK1? We aim to confuse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt av hvert annet også, faktisk.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42175277 mot http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42034816

 

Omkring 1,5 mill i differanse. Kan faktisk få TO bav'er for en hr.

Jeje, skal jeg forklare på ny? Ti år gammel Bavaria vs like stor tredve år gammel HR = samme pris, og fortsatt bedre båt. I mitt hode er det dét som er valget, jeg er ikke rik nok til å kjøpe ny HR.

 

Og når det gjelder prioriteringer, hvis jeg leser data fra NIS/NOR riktig tapte en viss Bavaria ved navn St. Justina seg i verdi med mellom 500.000 og 600.000 kr på de fem årene fra 2005 fram til den ble kjøpt av nåværende eier i 2010. Ingen HR taper seg i verdi på samme måten, og det er min prioritering, jeg vil ha pengene mine tilbake dersom jeg en gang blir lei båtlivet og selger skuta.

 

Edit: Og hva gjelder de to båtene du viser til, den som kjøper Bavariaen føler seg sikker skikkelig smart når han har spart så masse penger fordi den er billigere enn en like stor HR. Bare så synd at om fem år er Bavariaen gått ned en halv mill i pris, mens HR-en selges for det samme.

Link to post
Share on other sites

Nicket mitt er basert på svært gode minner. Jeg har hatt svært mange båter. Inkl. nye store motorbåter osv. men noen av de beste minnene har jeg fra HR. Spesielt 312en.

 

Så du fører opp dine venners båt i din signatur?? Jaja.. Da lyver du vel om det meste annet også her vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om du hadde fulgt med i tråden så hadde du sett at jeg ikke har HR. Badet hadde med 29 foteren til salgs å gjøre. Det regnes som et stort minus å selge/kjøpe en båt uten bad med dusj i dag som du sikkert skjønner.

Jeg forklarte noen positive sider med båten for å forsvare prisen til han som lurte. Kanskje han fikk noen svar han ønsket.

 

Akkurat det er ikke så lett å se at du ikke har HR, verken basert på navn eller signatur i profilen din. Men om du hadde fulgt med i tråden, så har heller ikke jeg nevnt noe om bad og dusj eller salg. MEN, akkurat det blir litt tøysete å angripe hverandre for, da det er mange innlegg og vanskelig å følge med for begge parter :-)

 

Du minner meg forøvrig om en politiker som sier noe uten å bidra med noe.

 

Vakkert utsagn! Du synker lavere og lavere...

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Så du fører opp dine venners båt i din signatur?? Jaja.. Da lyver du vel om det meste annet også her vil jeg tro

Må/bør man skifte signatur/navn hver gang man selger en båt? Sorry det har jeg ikke gjort verken når jeg solgte HRen eller min siste båt. Men hva har dette med å lyve å gjøre? Jeg har jo sagt ved mer enn en anledning at jeg ikke har en HR nå.

 

Akkurat det er ikke så lett å se at du ikke har HR, verken basert på navn eller signatur i profilen din. Men om du hadde fulgt med i tråden, så har heller ikke jeg nevnt noe om bad og dusj eller salg. MEN, akkurat det blir litt tøysete å angripe hverandre for, da det er mange innlegg og vanskelig å følge med for begge parter :-)

Skal si du er forutinntatt siden du mener det spiller noen om jeg har HR eller ikke.

Jeg har seilt en del Bavaria og en del HR men mest andre merker.

 

Det var selfølgelig myntet på han som sa det selv om jeg muligens skrev det i samme tråd som refererte til deg. Jeg angriper ikke folkene mht. meninger om båtene selv om du virker mer opptatt av person enn sak. Jeg har arrestert det jeg mener er feilaktige utsagn. Noen ganger med spøk, andre ganger med direkte tale. (som tydeligvis er vanskelig å svelge)

Om du foretrekker keiserens nye klær og bare vil høre skryt om bavaria så trenger man vel ikke et diskusjonsforum?

 

Vakkert utsagn! Du synker lavere og lavere...

Ja når man blir arrestert for noe man verken har sagt eller mener så er det typisk såkalt politikersnakk. Spesielt når jeg hadde presisert det motsatte av det jeg ble beskyldt for tidligere i tråden og det hevdes at man har studert tråden.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg ihvertfall det er feil sammenligning å sammenligne sentercocpit HR mot Bav. De er myntet på totalt forskjellig publikum.

Hvorfor ikke heller sammenligne med båter som har mer like kapasiteter og disponeringer ombord, samme cocpitplassering osv.

 

Hvorfor ikke sammenligne med comfortina,luffe,x-yachts osv. Det er båter som ihvertfall ligner endel mer på bavariaene.

 

En HR37 som jeg har f.eks har jo dobbelt så mye kapasitet på det meste vesentlige kontra en Bav 37 eller en X-Yacht for den del så jeg føler det er feil båt å sammenligne med.

Link to post
Share on other sites

 

Må/bør man skifte signatur/navn hver gang man selger en båt? Sorry det har jeg ikke gjort verken når jeg solgte HRen eller min siste båt. Men hva har dette med å lyve å gjøre? Jeg har jo sagt ved mer enn en anledning at jeg ikke har en HR nå.

 

 

Hadde du en HR når du registrerte deg her for få måneder siden, eller båten du synes å ha solgt etter denne igjen også? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, si det.

Jeg har ikke sett poenget men om det irriterer noen at jeg har mange gode minner fra denne modellen samt at det er forrvirrende med nytt navn for sammeperson og derved har latt den stå så skal jeg skifte.

 

 

Vakkert utsagn! Du synker lavere og lavere...

 

Jeg skal ikke hevde at alle mine x antall poster (over 50?) de siste to døgn har vært like velformulerte men Båtplassens regler for posting bør du kanskje lese om du ikke har lest dem allerede. Selv følte jeg behov for å refreshe litt selv om jeg vet TMS og andre tåler en spøk og direkte tale og jeg selv har tålt det samme tilbake når TMS, Surprise, Sydvesten og andre i årevis har kommet med gode argumenter for å kjøpe Bavaria. Noen gode og andre ikke fullt så gode og noen vi er uenige om.

 

Når det "tar av".

En diskusjon kan "ta av", og da ser det ut som deltagerne krangler eller kverulerer. Det er ofte ikke tilfelle.

De som diskuterer er ivrige og engasjerte, men det er slett ikke sikkert at de krangler, selv om det ser slik ut.

Hvis du ikke selv er part i diskusjonen så la være å kommentere.

Det er ingen grunn til å engasjere seg i en het debatt hvis du ikke har noe (konstruktivt) å tilføre debatten.

Selv om du kan skrive innlegg, så må du ikke.

 

Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her.

La dem holde på, og hvis du misliker utviklingen så la heller vær å les tråden.

 

Blir du provosert av noen/noe så ikke kast deg over tastaturet. Forsøk å roe ned og tenk gjennom hva du vil skrive.

Alt for mange slike "ta av" diskusjoner kommer av at noen poster når de er provosert.

 

Hadde du en HR når du registrerte deg her for få måneder siden, eller båten du synes å ha solgt etter denne igjen også? :giggle:

Ja da hadde jeg HR. Siste del skjønner jeg ikke hva du ler av ... men ja jeg har hatt en båt i ettertid som jeg og var fornøyd med men den er og solgt da jeg nå ideelt sett ønsker en svært velholdt HR 34 eller HR 37 men jeg jobber litt i utlandet så slik sett er det mer praktisk å være båtløs nå på høsten inntil jeg evt. skulle finne den rette for meg og mine. (ja jeg har 4 unger som vil være med på tur men den er ikke for liten selv om den ikke er masseprodusert og ikke koster 3-4 millioner og ikke har en lugar til hvert barn)

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig tråd!! hehe

Synes Bavaria virker som en topp båt alt i alt, er på jakt etter seilbåt i størrelse 40 til 45 fot. Og ser ut som det blir Bavaria fra rundt 2005. Har sett mye og fulgt med en stund, så for meg virker det veldig grei båt!

 

Har tidligere hatt seilbåt i 10 år, så har noe erfaring.. Men ifølge mange i denne tråden må jeg vel være komplett idiot!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt jeg men jeg har venner som har seilt tusenvis av mil med bavariaer og er mer enn fornøyde så selv om jeg ikke har seilt så mye med de selv så ser jeg overhodet ingen grunn til å ikke velge en slik om man liker båttypen.

Bavaria er jo mye det samme som hanse,jeanneau,beneteau,dufour.

Link to post
Share on other sites

Om man liker Bavaria modellen best ift. hva man får for pengene så tror jeg ikke det er noen her som har noe imot det. Som aktiv på sjøen i en mannsalder har jeg jo selv venner med Bavaria.

Det som tråden dreide seg om fra starten er om Bavaria før og etter 1998 har vært mer eller mindre forseggjorte og av spesielt god kvalitet eller ikke.

At vi er uenige om varianter av dette kan både skyldes uvitenhet fra begge sider og misforståelser her på nett. Det bidrar slike diskusjoner ofte til å belyse selv om det kommer noe "tull" både fra den ene og andre siden innimellom.

Link to post
Share on other sites

Tja, tjente nå 20000 på min Bavaria 39 da jeg solgte den etter nesten 2 år.. Så jeg klager ikke.. Var budrunde, og ble bydd mer enn den ble solgt for.. men da hadde jeg alt lovet den til salgspris

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men mye mindre tapt!! I hvert fall for de som låner penger og har renter i tilegg.

 

Nja, du skal få et halvt poeng for den der...:-) Men hvis vi regner på det med båteksemplene nevnt tidligere i tråden, så er det likevel, om enn, knepent bedre økonomi i å kjøpe en HR.

 

Ved kjøp av Bavaria til 1,5 mill, båten fullfinansiert, rente 7 prosent, solgt etter fem år:

 

Renteutgifter: kr 491619

Verditap: kr 500000

SUM utgifter/tap: kr 991619

 

Ved kjøp av HR til 2,9 mill, båten fullfinansiert, rente 7 prosent, solgt etter fem år:

Renterutgifter: kr 950461

Verditap: kr 0

SUM utgifter/tap: kr 950461

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...