Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

En Bavaria 30 kostet vel rundt 5-600k i 2005, nå selges de for 450-500k

En Bavaria 37 kostet vel rundt 8-900k i 2005/6, nå selges de for for rundt 750-800k

En Bavaria 39 kostet vel rundt 1-1,1 mill i 2005/6 nå selges de 8-900 k

En 42 kostet vel rundt 1,2-1,3 og når 900 til en drøy 1 mill

 

Så også Bavaria har falt i pris på 7 år, men ikke med flere millioner

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

OT

bor i Tønsberg sen fire år.........om det blir permanent, det får vi se...

'El Paradaiso' er ju Bohuslæn :thumbsup:

 

Da synes jeg du burde konvertere permanent, Vestfoldskjærgården er jo et eldorado og språket behersker du så fint som bare det :thumbsup:

Til neste år har jeg nok funnet ny båt og da må jeg jo hilse på.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Snakk om å være blåøyd for HR sin "kvalitet" :nonod: Var det noe som ble godt belyst så var det denne saken og diskusjonen her gikk i flere måneder med svært gode referanser og dokumentasjon

Ojsann forsvant dine svært gode referanser og dokumentasjon plutselig nå?

Jeg tror troverdigheten din har fått seg en liten knekk når du ikke kan komme med noe grunnlag for dine påstander.

Link to post
Share on other sites

En Bavaria 30 kostet vel rundt 5-600k i 2005, nå selges de for 450-500k

En Bavaria 37 kostet vel rundt 8-900k i 2005/6, nå selges de for for rundt 750-800k

En Bavaria 39 kostet vel rundt 1 mill i 2005/6 nå selges de 8-900 k

En 42 kostet vel rundt 1,1-1,2 og når 900 til en drøy 1 mill

 

Så også Bavaria har falt i pris på 7 år, men ikke med flere millioner

 

Vel? Se på 38-foteren til Kvadrat-Duck, den kostet (vel) i underkant av 1,5 mill ny i 2005. Jeg sitter nå i hvert fall ikke og finner på tall...

Link to post
Share on other sites

Ojsann forsvant dine svært gode referanser og dokumentasjon plutselig nå?

Jeg tror troverdigheten din har fått seg en liten knekk når du ikke kan komme med noe grunnlag for dine påstander.

Jeg skjønner jo at du neppe fulgte med i diskusjonen som pågikk, og det at HR krevde at det som omhandlet saken ble fjernet fra hjemmesiden til eieren.. men de andre som husker saken vet jo hva som ble lagt frem av dokumentasjon, selv om ikke du vet det oteren... Skal sjekke på mine gamle pc'er om jeg har lagret noe om saken .. det var jo en pdf filer.. så det kan tenkes.. men skal sjekke når jeg får tid....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skremmende var det vel ikke, men helt som forventet at prisen på dyre HR faller som en stein

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ved kjøp av Bavaria til 1,5 mill, båten fullfinansiert, rente 7 prosent, solgt etter fem år:

Renteutgifter: kr 491619

Verditap: kr 500000

SUM utgifter/tap: kr 991619

 

Ved kjøp av HR til 1,5 mill, båten fullfinansiert, rente 7 prosent, solgt etter fem år:

Renterutgifter: kr 491619

Verditap: kr 0

SUM utgifter/tap: kr 491619

Regnestykker basert på antagelser har liten verdi i den virkelige verden.

 

Du har jo en HR, ville du solgt den til meg og kjøpt den tilbake om 5 år til samme pris? I så fall kan det jo hende vi blir enige :)

Link to post
Share on other sites

Følgende kriterier må være oppfylt for at sydvesten skal kjøpe båt igjen:

 

Båten må stige i verdi jevnt og trutt

Den må ha blå striper

Fetteren til båtbyggeren må ha plettfritt rulleblad

Båtbyggeren må ikke røyke eller snuse

Verftet må ha en helautomatisert produksjon

Alle forhandlere må helst ha levert regnskap 2 år i forveien

Båten må helst ha Orust standard

Link to post
Share on other sites

 

Vel? Se på 38-foteren til Kvadrat-Duck, den kostet (vel) i underkant av 1,5 mill ny i 2005. Jeg sitter nå i hvert fall ikke og finner på tall...

 

Kvadrat? Hm ...

 

Aner ikke hva den kostet ny, fint hvis du kan dokumentere den prisen. Greit å vite.

 

Så også på en IMX-40 i kjøpsprosessen. Den hadde vært gjennom renoveringsprogrammet til X-Yachts og så temmelig strøken ut. Prisforlangende var ikke akkurat i nærheten av nypris der heller ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klassebåter som IMX-40, X-41 osv kjøpes for å seile entype regatta, og den dagen en klasse ikke lengre samler nok båter blir de litt uaktuelle. Så avskrivningen på slike må man forvente å være høyere enn for turbåter. Man får derfor svært mye seilglede til en gunstig pris om man handler noe slikt, og dette er båter som tåler aktiv seiling.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Vel, nå er det min tur å be om dokumentasjon, annet enn en påstand fra en enkelt selger.

Det finnes lite grunnlag for å danne priser, siden HR ikke oppgir priser på nett slik som Bavaria gjør.. Det selges også så få HR sammenlignet med Bavaria, så hittil så har vi kun den ene selgeren som opplyser om tapet båten har hatt, de andre velger nok fortrenge tapet de har, som er helt forståelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

2006 modell HR selges til ca halvparten av nypris: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42175277. Så da har den tapt seg 2,9 mill på 7 år?

Den båten er 2006 modell, mener du at den kostet 5,8,mill som ny ?

Den kostet ca 390000.- Euro ex moms i 2006 om jeg ikke har helt feil. (ikke vanskelig å finne nypriser på HR bakover i tid) ett sted er f.eks her

Jeg tror han tar i fælt i annonsen.

 

Den har vært til salgs i et par år nå og hele tiden med en elendig annonse men det er nå en annen sak. De annonserte for 4250 000.- og så noe under 4mill og så 3,6 om jeg ikke husker feil og så nå 2,9mill, den båten begynner å bli veldig billig. Jeg sammenligner da med tilsvarende ute i europa som faktisk blir solgt tilhøyere pris.

Men annonsen har brosjyrebilder med feil innredningsalternativ, feil farger, annonsen heter Seilbåt, det står ingen steder at det er en 43 osv.

 

 

Den båten der er uvanlig rimelig, nesten merkelig at den ikke er revet bort. Sammenlign med HR40 og HR37 prismessig så er den falt uforholdsmessig mye men det kan jo være som det er med andre båter at de faller mer jo flere antall fot de er på. Det finnes et godt eksempel på beneteau der 40, 43 og 46 nå snart koster det samme.

 

En Bavaria 30 kostet vel rundt 5-600k i 2005, nå selges de for 450-500k

Så også Bavaria har falt i pris på 7 år, men ikke med flere millioner

Jeg ble tilbudt en slik i innbytte for 325000.- og da jeg sjekket var det 3stk til under 400 i markedet. Og du har selvsagt rett, skulle for eksempel en bav30 falt flere mill så hadde det vært litt rart å måtte punge ut et par mill for å bli kvitt den :smiley: det svir altid mer å kjøpe kostbart når man må selge i et dårlig marked

 

 

 

Skremmende var det vel ikke, men helt som forventet at prisen på dyre HR faller som en stein

De har falt godt de siste årene ja akkurat som andre båter også har falt, men når en båt til 5mill faller med 40% så er det jo klart at antall siffer på minussiden blir skremmende kontra om båten kostet under en mill i utgangspunktet.

 

Regnestykker basert på antagelser har liten verdi i den virkelige verden.

 

Du har jo en HR, ville du solgt den til meg og kjøpt den tilbake om 5 år til samme pris? I så fall kan det jo hende vi blir enige :)

Det du spør om her er vel om jeg ikke tar feil en HR352 og da er den vel rundt 30år gammel, så gamle båter faller ikke mye i pris om de vedlikeholdes godt. Hadde det vært en båt kjøpt NY for 10år siden derimot da snakker vi fall så det holder. Svensken som solgte båten til meg måtte ta godt over en mill i tap på 9år så båtlivet er ikke alltid gratis men jeg tror det er verdt det for noen av oss. Jeg regner med å få igjen pengene når jeg engang skal selge :pray:

 

 

 

 

Et eksempel fra bilverdenen.

 

jeg har en reanult clio 2001 modell, jeg betalte ca halv NYpris for den for noen år siden, den har falt videre men de siste totre årene så har den ikke falt mer enn et par gode middager på EIK annen etage i året. Det blir litt sånn med bruktbåter også, de kan ikke bli gratis

 

 

 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klassebåter som IMX-40, X-41 osv kjøpes for å seile entype regatta, og den dagen en klasse ikke lengre samler nok båter blir de litt uaktuelle.

Utvilsomt og de er nok også utsatt for en god del tøffere behandling enn den jevne turbåt, noe som også bidrar til prisfall når klassen dør. Men jeg ble imponert over X' renoveringsprogram, her var motor overhalt og nylakkert, innredning pusset og lakkert opp, alle tekstiler byttet, hva som var gjort med rigg husker jeg ikke, men det var vel gått grundig til verks der også antar jeg.

 

Siden det var slik en flott båt kan man jo bare undre seg over hvorfor jeg ikke kjøpte den ...

 

Når det gjelder klassebåter i aktive klasser, så ser man også det motsatte, prisene holder seg godt på bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg har vært litt kjapp i regnestykket, jeg har tatt utgangspunkt i et pant som har vært på båten på ca en mill hos Santander. Denne banken har krav til egenkapital på 35 pst, hvilket skulle tilsi at kjøpesummen var ca 1,5 mill. Men jeg ville ikke satt store penger på at jeg har rett akkurat her, så ring gjerne Lunde og spør!

Link to post
Share on other sites

 

Det er mulig jeg har vært litt kjapp i regnestykket, jeg har tatt utgangspunkt i et pant som har vært på båten på ca en mill hos Santander. Denne banken har krav til egenkapital på 35 pst, hvilket skulle tilsi at kjøpesummen var ca 1,5 mill. Men jeg ville ikke satt store penger på at jeg har rett akkurat her, så ring gjerne Lunde og spør!

 

Svjv. kjøpte ikke forrige eier båten ny av Lunde, den hadde vært demobåt/charterbåt en stund først såvidt jeg vet. Det peker isåfall på en enda høyere nypris, noe som vel antagelig ikke stemmer. Får jeg ånden over meg og løfter av røret tar jeg sjansen og poster svaret her. Men - som med de fleste nybåtpriser - er vel reell pris og listepris to forskjellige ting.

Link to post
Share on other sites

 

Snakk om å være blåøyd for HR sin "kvalitet" :nonod: Var det noe som ble godt belyst så var det denne saken og diskusjonen her gikk i flere måneder med svært gode referanser og dokumentasjon

 

Jeg skjønner jo at du neppe fulgte med i diskusjonen som pågikk, og det at HR krevde at det som omhandlet saken ble fjernet fra hjemmesiden til eieren.. men de andre som husker saken vet jo hva som ble lagt frem av dokumentasjon, selv om ikke du vet det oteren... Skal sjekke på mine gamle pc'er om jeg har lagret noe om saken .. det var jo en pdf filer.. så det kan tenkes.. men skal sjekke når jeg får tid....

 

Tror ikke jeg venter i spenning på den dokumentasjonen du ikke har. Nå tenker jeg ikke på den pdf-en fra kunden, blir vel litt ensidig og farget fremstilling? Og jo jeg fulgte meget godt med i diskusjonen, det er nettopp derfor jeg etterspør litt dokumentasjon for dine påstander.

Litt tåpelig å skylde på meg når du ikke kan underbygge påstandene dine, men men når du ikke har noe bedre å komme med så er vel det du har å bidra med.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener dette ble godt belyst både her og i underlaget fra kunden og de eksperter han benyttet.. så kan du være så uenig du bare ønsker Oteren, men hele tråden her på forumet bar preg av at alle steiner ble snudd som ble fremlagt av båteieren og diskutert, og videre ble kommentarer fra M. Rassy ble belyst i tråden på samme måte, videre ble M. Rassy sine kommentarer og GRP eksperten kunde brukte diskutert.. Så kan du være uenig i dette eller ikke, men min mening er at det ble meget godt belyst her på forumet

 

De fleste her som fulgte tråden fikk med seg at HR inngikk forlik med kjøper og han fikk nytt skrog og all dokumentasjon kjøper la ut ble fjernet av kjøper, ergo så må en være mindre smart for å etterspørrere dokumentasjon på det som er fjernet fra nettet.. selv om jeg muligens har lagret noen pdf filer fra 3 år tilbake

 

Men inntil videre så finner du dokumentasjon her, men linkene til kjøper virker neppe.. .Så kan du lese gjennom og kommentere hva som ikke er rett i følge ditt syn

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...